Freedom1 Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Heihei for ikke lenge siden reseta jeg BIOS'en min ved hjelp av jumper, etter et vel dristig overklokkingsforsøk :S etter det har ikke pcen min villet starte, og jeg har surret med litt forskjellige løsninger :S jeg har fått vite at det er på grunn av at rekkefølgen på harddiskene mine er endret at windows ikke vil starte :S Nå trenger jeg hjelp. BIOS'en min er nemlig helt håpløs på dette punktet. etter reset var IDE primary master satt til DVD-romen min, og harddisken var på IDE third master. når jeg har fått fjernet begge disse to, så det står "none" på alle harddiskplasseringer, går jeg inn på Primary master. her har jeg ikke noe valg om hva jeg skal sette inn, det står bare HDD auto detect, og når jeg kjører den får jeg DVD-rommen som primary master igjen så, er det noen som vet hvordan jeg gjør det manuelt? Jeg har Phoenix - AwardBIOS og hovedkort MSI K8N SLI platinum På forhånd takk! //Blarcky Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Let litt rundt i BIOS etter Boot device priority eller noe lignende og still inn rekkefølgen. Lykke til Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Heihei for ikke lenge siden reseta jeg BIOS'en min ved hjelp av jumper, etter et vel dristig overklokkingsforsøk :S etter det har ikke pcen min villet starte, og jeg har surret med litt forskjellige løsninger :S jeg har fått vite at det er på grunn av at rekkefølgen på harddiskene mine er endret at windows ikke vil starte :S Nå trenger jeg hjelp. BIOS'en min er nemlig helt håpløs på dette punktet. etter reset var IDE primary master satt til DVD-romen min, og harddisken var på IDE third master. når jeg har fått fjernet begge disse to, så det står "none" på alle harddiskplasseringer, går jeg inn på Primary master. her har jeg ikke noe valg om hva jeg skal sette inn, det står bare HDD auto detect, og når jeg kjører den får jeg DVD-rommen som primary master igjen så, er det noen som vet hvordan jeg gjør det manuelt? Jeg har Phoenix - AwardBIOS og hovedkort MSI K8N SLI platinum På forhånd takk! //Blarcky Jeg tror jeg vet hva du sliter med. Du blander boot-rekkefølgen med master/slave oppsettet. Altså, når systemet sier at DVD-ROM'en din er primary msater så er det IKKE fordi at det er den som den prøver å boote fra først, men fordi at den står på "første posisjon på den primære IDE tilkoblingen". Om du har en harddisk i tillegg på samme kabel for eksempel vil den være "primary slave". Om du har 2 ekstra harddisker i tillegg på den andre IDE tilkoblingen vil dise vise som "secondary master" og "secondary slave" eksempelvis. Med andre ord, dette er som følge av hvor de fysisk er koblet, og det kan du ikke endre på (utenom å fysisk endre på tilkoblingen naturligvis). De kan altså ikke ha endret seg fordi at du tok en reset på BIOS. Boot rekkefølgen er helt uavhengig av primary/secondary master/slave. Utifra det du forklarer å tror jeg du er i feil seksjon i biosen. Du er sikkert i "basic", der du ser oversikt over enhetene som er koblet til (men her kan du ikke velge rekkefølgen). boot priority finner du nok under ett annet faneark. Normalt skal alt stå på auto detect forresten, så sett alt tilbake til det om du har vært inne og rotet på basic oppsettet Ellers kan du risikere at harddisker og andre drev ikke gjenkjennes riktig under oppstart. Spør om du trenger mer hjelp. -Stigma Endret 18. oktober 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå