OleSimen Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hei... Søsteren min er for øyeblikket i Australia på studietur, og har sagt at hun mer enn gjerne kjøper fotoutstyr til meg når hun er der nede. Etter Australia skal hun derimot til Japan, og jeg lurer på hvor det er smartest/billigest å kjøpe fotoutstyr... i Australia eller Japan? Og om det i hele tatt er de helt store summene å spare på det...jeg regner selvsagt med at det lønner seg litt, men hvor mye? Utstyret det er snakk om er: - Canon Speedlite 430EX II - Stativ - Ulike filter - Lowepro Fastpack - Macro-objektiv...(?) Noen som har peiling? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 ville nok a gått får Japan Lenke til kommentar
OleSimen Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 fordi? Lurte veldig på dette, for jeg hørte om en fyr som hadde komt hjem fra Japan med et tomt kamerahus:P Søsteren min har ikke så veldig peiling på foto skjønner du...regner med at det er litt bedre med tanke på kopier i Australia? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Japen er jo kjent med elektronikken deres, da vi hadde 3MP kameraer på våre mobiler hadde de nærmere 10 Lenke til kommentar
OleSimen Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 ok...men hvor er det billigst? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Ikke i Japan i alle fall^^ Der koster teknologi omtrent det samme som her. Australia aner jeg ikke med. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Surf litt rundt på nettet, og se på prisene, så får du dannet deg et bilde. Tror nok ikke det er de store summene å spare noen steder. Er jo selvsagt mulig å komme over gode tilbud. Undersøk prisen nøye før du handler. Erm ikke vits å kjøpe ute før du sparer minst 25% etter min mening. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Det som er litt skit med japanske ting er at det er laget for det japanske markedet, altså INGEN engelske menyer whatsoever. Bare japanske tegn. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Optikk er i hvertfall betydelig billigere i Japan enn i Norge. Kjøpte meg selv en Olympus 70-300mm i Japan tidligere i høst, den koster ca 3.5k her hjemme, men jeg kjøpte den for ca 2k i en stor fotobutikk i Nagoya. Kjøpte en blits også, den var bare litt billigere og hadde bare japansk bruksanvisning, den engelske lasta jeg ned på nettet. Lenke til kommentar
voffen Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Det som er litt skit med japanske ting er at det er laget for det japanske markedet, altså INGEN engelske menyer whatsoever. Bare japanske tegn. Dette varierer nok... Jeg kjøpte meg et Canon Kiss X2 (450D) på Bic camera i Tokyo og det har norske menyer og engelsk bruksanvisning. Har også kjøpt flere kompakte canonkameraer der det er norske menyer. Jeg sparte ca 4000,- i forhold til norsk pris på pakken jeg kjøpte. Endret 19. oktober 2008 av voffen Lenke til kommentar
pacuare Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Strever med samme problemstilling selv, dog litt andre land. For deg er jeg rimelig sikker på at Japan er billigst. En kollega i Shanghai bruker Japan som referanse når hun skal prute på fotoutstyr, men kom aldri ned på Japan pris. Har sett noen hjemmesider, og prisene var bra. Vurderer Canon 24-105. I Norge koster denne ca 8500 kr. I Shanghai kostet den billigste sted under 5000 kr, men da jeg kom tilbake dagen etter hadde prisen steget til litt over 5500 (6300 CNY). I Hong Kong kostet den 7800 HKD, altså litt over 6000kr (her hadde jeg bare tid til å sjekke et lugubert sted). I Seoul koster den 980 000 won, ca 5000kr. Men valutakursene er spinnville for tiden, fredagens kurser er helt andre enn på mandag. Dollar til 6,63. Fordelen for meg er at Won også har gått gjennom gulvet. Men når kredittkortet blir belastet om en uke kan det pluttselig være 1000 kr dyrere. Jeg kan altså spare ca 40%. Men vil vente til tirsdag, valutakursene kan endre seg innen det. Skal søsteren din kjøpe, vent så lenge som mulig med å bestemme deg da valutakursene er helt ville for tiden. Den siste måneden har japanske jen blitt 19% dyrere. Faktisk noe å tenke på for alle, alt fotoutstyr kommer til å stige i pris om noen måneder. Kjøp før prisene stiger, eller sats på at krona styrker seg igjen. Til slutt det store spørsmålet, trenger man mer utstyr, eller kjøper man bare fordi det er billig? Lenke til kommentar
OleSimen Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Til slutt det store spørsmålet, trenger man mer utstyr, eller kjøper man bare fordi det er billig? Hehe...nei, jeg kjøper fordi jeg før eller senere har tenkt å gå til innkjøp av det nevnte og litt til, og velger derfor å kjøpe det nå som jeg kan spare litt:P Søsteren min reiste nettopp til outbacken i Australia, og det ser ut til at neste stopp på turen blir Japan, og at innkjøpene derfor blir gjort der:D Er det så mye å spare dersom en har litt is i magen mtp valutakursene o.l.? Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 En bekjent av meg handler kamera og alt mulig annet fra Hong-Kong gjennom ebay. Det er mye billigere enn på nettbutikk i Norge, også når frakt er reknet på. Veldi ofte så slipper han å betale toll også. Han snakket om ca 1 av 5 ganger måtte han betale toll. Dette kan da ikke være helt lovlig. Canon EOS 40D som jeg akkurat betalte 5900 kr for, fant han på ebay til 4000, men da med en veldig stor utstyrspakke. Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Veldi ofte så slipper han å betale toll også. Han snakket om ca 1 av 5 ganger måtte han betale toll. Dette kan da ikke være helt lovlig. Canon EOS 40D som jeg akkurat betalte 5900 kr for, fant han på ebay til 4000, men da med en veldig stor utstyrspakke. Da det ikke er toll på kamerautstyr, er det nok moms du tenker på. Den er på 25% av pakkens totale verdi (verdien pluss frakt). Det den bekjente av deg gjør, er å få avsender til å merke pakken som gave (inntil 1000 kr i verdi) eller skriver verdien til under 200 kr. Dette er ikke lovlig for avsender, men mottaker er ikke ansvarlig for det. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 .. Søsteren min reiste nettopp til outbacken i Australia, og det ser ut til at neste stopp på turen blir Japan,... Prisen er sannsynligvis lavere i Japan enn i Australia. Selv om Australia bare har 10% "moms" er ikke prisene konkuransedyktige med de du finner i andre verdensdeler. Unntak er selvsagt om man skulle snuble over et spesialtilbud. Det du bør finne ut er om din søster reiser via kjente taxfri-flyplasser på vei til Japan (evt. etter Japan) og kan kjøpe der. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) I hi tech-distriktet i Tokyo er det hvertfall dyrt nok, for der er prisene justert etter turister med god råd. Tror ikke hun finner noe som er mye billigere enn i Norge der. Det sa kompiser som var på Japan-tur for et par år siden. Var ingen store "varp" å gjøre på elektronikk. Med mindre man tok til takke med billige piratkopier, da. Piratene kopierer alt fra klokker og kameraer til CD'r og DVD'r. Det er et stort problem i Asia, for det ødelegger for bransjen siden de dumper prisene så mye for de uekte varene. Endret 22. oktober 2008 av Bytex Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Med dagens svake krone tror jeg det er lurest å satse på Japan og da mener jeg JapanPhoto. Så kan din søster heller hygge seg på ferie framfor å stresse rundt for å finne Tokyos billigste fotobutikk. Jeg hadde blitt litt muggen om jeg måtte bruke min hardt fortjente ferie på å styre rundt i en diiiiiger by for at min bror skulle spare noen hundrelapper. Sayonara! Endret 22. oktober 2008 av onslow123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå