_mgr_ Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg skal lære meg å programmere, og lurte på hvilket språk dere hardcore programmerere vil annbefale til en nybegynner. (Helst ikke noe som er sinnsykt tungt å lære) Tenkte ikke å lage spill, heller noe lignende som et custom grafisk login-vindu til Linux. Visual Basic og M$ Visual C++ regner jeg som uaktuellt siden det blir å gå på Linux... Har hørt en del bra om Delphi og Pascal, men jeg vil vite hva dere syntes.... Ja, jeg har _SINNSYKT_ lite å gjøre, bor i en fjord i Finnmark... Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 MS Visual C++ er knapt noe eget språk da.. De har kanskje et par ekstensjoner, men de trenger du ikke å se. Det er i all hovedsak ett av flere integrerte utviklingsmiljøer, i Linux har vi noe tilsvarende i KDevelop. Hvis du vil kan du benytte Vim eller Emacs f.eks for C++ i Unix/Linux. Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 hmmz... er fortsatt litt confused anngående valg av språk... *vil komme i gang fortest mulig* Lenke til kommentar
runeb Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Kylix er linux-versjonen av Delphi, og hvis den er like bra som Delphi er den glimrende til å lage grafiske applikasjoner med. Men den er vel ikke gratis, da. Pascal er jo designet for å være et nybegynnervennlig språk. Python er et nytt open source programmeringsspråk som ser veldig behagelig ut å programmere i, men jeg har ikke prøvd det noe særlig selv. Ellers er jo Basic et glimrende begynner språk. Vet ikke hva slags alternativer det finnes der under Linux, men jeg antar det er en bråte av dem... Med mindre du har masochistiske tendenser bør du holde deg langt unna Brainfuck Java er også et godt alternativ. Mitt favorittspråk (hvis vi ser bort i fra Brainfuck ) Lenke til kommentar
Paull Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Støtter opp om Python! Kommer jo litt an på hvordan programmer du vil lage (Python er et tolket (interpreted) språk), men for enkle utilities, spill, og en del applikasjoner med grafisk grensesnitt skulle det funke flott. Eneste er vel at man ikke har så veldig lavnivås kontroll over alt mulig som i C, men man får gjort det meste. Hovedfordelen er at det går så fort å slenge sammen de komponentene man trenger, og at man slipper så mye lavnivå-dilling. Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 Tenkte på noen greier der jeg kan utvikle GUI i et GUI hvis dere forstår På en måte VB, bare med et annet språk... Lenke til kommentar
runeb Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Siden det er linux det er snakk om vil vel Kylix eller Python passe glimrende. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Du kan bruke Python med Qt (PyQt) for GUI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå