amplizz Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg sitter med Adobe Premiere Pro CS3 og redigerer film, med 6-kanals lyd. Men jeg får ikke lyd i bakhøytalerene når jeg redigerer eller spiller av film i programmet. Men lyden virker i alle kanaler når jeg rendrer filmen ut i 5.1 AVI, og spiller av i f.eks. WMP. Hvordan kan jeg få lyd i alle kanalere i Premiere? Lenke til kommentar
arela Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Kan tenke meg at du trenger noe slik som dette Nå kjenner jeg ikke Premiere, men jeg må iallefall bruke slike encodere for å lage 5.1 lyd i de filmene jeg lager i Edit Studio 6. Lenke til kommentar
amplizz Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Takk for svar! Men dette fungerte ikke, andre forslag? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Feilpostet. Flyttes til et underforum der du kanskje får flere svar Lenke til kommentar
chma Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hva for lydkort/monitorer? 6.1 lyd? I form av at du har mikset lyden til 6.1 selv eller jukse surround med innebygget mic på ett kamera? Lenke til kommentar
amplizz Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Lydkort: SoundMAX Integrated Digital HD Audio Og jeg kobler til front og bak høytalere via en forsterker gjennom 3,5 jack. Så lyden blir jukset til 5.1 lyd gjennom funksjonen i Premiere. Ikke innebygget mic på kameraet altså. Og som sagt, når jeg velger at lyden skal f.eks. være bak i høyre høytaler, og rendrer ut filmen, så fungerer det fint å spille av på pc'en. Men det er ingen lyd i bakhøytalerene når jeg spiller av timlinen i Premiere... Lenke til kommentar
arela Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Så lyden blir jukset til 5.1 lyd gjennom funksjonen i Premiere Er det ikke lydkortet ditt som jukser til lyden? Er det DVD-Video formatet du skal ha, så er så vidt jeg vet dolby eller dts eneste format som kan brukes. Da må lyden encodes av spessielle programmer. Lenke til kommentar
amplizz Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Hva som jukser til lyden vet jeg ikke, men det jeg vet er at jeg i premiere velger hvilken kanal lyden skal komme ut i, bak, fremme, center osv... Og når jeg da spiller av ferdig rendret AVI-fil, eller brenner AVI-filen ut på DVD og spiller av på vanlig DVD-spiller, så fungerer lyden helt perfekt! Så jeg antar det bare er en instilling i premiere som er feil. Lenke til kommentar
chma Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Jeg regner med at denne 3,5mm jacken gir analog stereo ut. Da er det ikke mulig å bruke det til å mikse surround og det er heller ikke "ekte" surround du hører når du spiller av til vanlig. Det er kun mulig med utgang til hver høyttaler eller digitalt med spdif ut en prosessor som igjen fordeler signalet til høyttalerne. Er det DVD-Video formatet du skal ha, så er så vidt jeg vet dolby eller dts eneste format som kan brukes. Da må lyden encodes av spessielle programmer. PCM lyd er det eneste som er påkrevd for å lage en godkjent dvd video. DTS, Dobly AC3 er opsjoner. Dette er også fordi produsentene må følge visse standarder slik at man får lyd fra en dvd....litt kjedelig om filmer ble gitt ut med kun DTS lyd og spilleren din ikke kan dekode det. Lenke til kommentar
amplizz Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Det er kanskje ikke dolby eller dts, men det gir lyd i hver enkelt høytaler, som om det var dolby digital. Så uansett fungerer det, bare ikke som preview premeiere. 3,5 jack gir stereo ja, men da jeg har en for front, en for rear, så vil dette bli 4 kanaler her. Så kjører jeg testlyd gjennom lydkortet, får jeg lyd i venstre front/rear, og høyre front/rear hver for seg. Så noen codec til avspilling trengs vel ikke da alt fungerer, utenom i premiere da.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 PCM lyd er det eneste som er påkrevd for å lage en godkjent dvd video. DTS, Dobly AC3 er opsjoner. Det har du helt rett i - 48kHz 24bits PCM wavefiler. Lenke til kommentar
chma Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 3,5 jack gir stereo ja, men da jeg har en for front, en for rear, så vil dette bli 4 kanaler her. Så kjører jeg testlyd gjennom lydkortet, får jeg lyd i venstre front/rear, og høyre front/rear hver for seg. Så noen codec til avspilling trengs vel ikke da alt fungerer, utenom i premiere da.. Da var jeg nok litt kjapp, tenkte ikke på at du hadde flere utganger.... Jeg ville prøvd å sjekke support forumet til Adobe da det også "henger" litt techies fra adobe der som nok kan gi en mer idee om hva som er problemet. Men generelt sett er ikke integrerte lydkort det som er best egnet til å gi lyd ut over lytting på musikk/video. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå