Gå til innhold

Lav lukketid med flash (sport)

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har tenkt å ta bilder av stisykling i skogen. Dette involverer høy fart på syklistene og ofte dårlig lys. Jeg har Nikon D80 og SB-400 tilgjengelig. Laveste lukketid jeg har klart å få er 1/200. Er det muligheter for lavere enn dette med mitt utstyr? Vil evt. en SB-600 være løsningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener 1/200 sek er den raskeste lukkertiden vel? Vanskelig å vite hva som menes med høy og lav lukkertid. Det kommer av blitssynken til dette kamera, men hvis det er dårlig lys, skulle vel ikke det være problemet? Hvor lang lukkertid som er satt som til maks "by default" er vel 1/60 sek hvis jeg ikke husker feil, men denne kan settes lavere (helt til 30 sek) i menyen i kamera.

På en annen side, hvis du mener at du må ha raskere lukkertid for å stoppe bevegelsen til syklistene, trenger du ikke å tenke så hardt på det, siden blitslyset er fra 1/800 til 1/40.000 sek (avhengig av lysstyrke, kraftigere lys er lengre blink) og vil dermed stoppe bevegelsene til syklistene uansett uavhengig av lukkertiden. Hvis det er veldig dårlig lys, kan det være en idé å bruke stativ og passe lang lukkertid for å eksponere omgivelsen tilnærmet riktig (blitslyset vil lyse opp syklistene uansett) så det ikke ser ut som at de sykler midt på natten eller i en hule.

Hvis du bruker en SB-600/800/900 kan du også sette kamera i high speed sync (og få raskere lukkertid enn 1/200 sek), men da med lavere kraft i blitsen til følge.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Jeg mener raskere lukketid enn 1/200s. Jeg vil fryse syklisten helt, men klarer ikke sette raskere lukketid når jeg bruker blits. Men jeg var ikke klar over at blitsen fryser objektet "mer". Er det sånn å forstå at lyset fra blitsen beveger seg opptil 1/40.000s fra kamera til objektet og tilbake til sensor? Og siden det ikke er godt lys fra før er blits lyset som blir registrert?

For å få 1/200 og ikke 1/60 har jeg tatt på "Auto PF" i menyen ("Enable FP high-speed sync if shutter speeds is faster den 1/200"). Men klarer ikke sette høyere enn 1/200. Det betyr at jeg trenger SB-600 eller bedre sant?

Endret av fjellbar
Lenke til kommentar
For å få 1/200 og ikke 1/60 har jeg tatt på "Auto PF" i menyen ("Enable FP high-speed sync if shutter speeds is faster den 1/200"). Men klarer ikke sette høyere enn 1/200. Det betyr at jeg trenger SB-600 eller bedre sant?

Du trenger vel ikke å sette på FP high-speed sync for å få 1/200 sek lukkertid?

Som nevnt så trenger du ikke raskere lukkertid når det er blitzen som er primærlyskilde, da det korte blitzlyset vil stoppe alt som er i bevegelse.

FP modus vil gi svakere blitz og er vel mest ment å brukes som fill flash i sterkt dagslys, og neppe noe du har behov for for å kunne ta bilder av syklister i skogen.

Endret av wede-man
Lenke til kommentar
Du trenger vel ikke å sette på FP high-speed sync for å få 1/200 sek lukkertid?

Han mente vel at selv om han setter FP High Speed sync, så får han ikke raskere lukkertid sammen med SB-400 (må ha SB-600/800/900).

FP modus vil gi svakere blitz og er vel mest ment å brukes som fill flash i sterkt dagslys, og neppe noe du har behov for for å kunne ta bilder av syklister i skogen.

Kom til å tenke på at ved FP modus, så får man kanskje en strobe-effekt når syklistene er i bevegelse? Men det er kanskje bare ved litt lengre lukkertider, hvis man bruker FP-modus og veldig rask lukkertid, blir det sannsynligvis ikke noe problem. Da får man imidlertid problemet med at alt utenfor blitsens rekkevidde blir mørkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...