Gå til innhold

Gratis sertifikat til innvandere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kunne gjerna ha sitert det i kursiv. Da hadde du nok forstått sammenhengen.

Jaha. Du tror at flyktningenen går og hever trygd mens de gjennomfører en grunnutdanning i norsk over flere år?

 

La meg si det sånn - jeg har kompiser som lærte seg tålelig bra spansk på 4 uker i Sør-Amerika, og jeg tviler på om standard norskopplæring av innvandrere går over særlig lengre tid enn 6 mnd - og de bør kunne norsk godt nok til å ta et førerkort lenge før dette. Sikter de seg inn på yrker som krever særlig gode norskkunnskaper (de kan jo feks være utdannet innen medisin eller lignenede fra hjemlandet), vil jeg tro dette krever ekstra utdanning og ekstra sertifisering.

Lenke til kommentar
Bruktbilen: Jeg trodde du bare køddet.

 

Jeg gjorde det, men du tok det som at jeg ikke gjorde det...

 

Klart innvandrere ikke skal få gratis sertifikat fordi de er innvandrere, da gjelder det heller for dem å prioritere pengebruket ved å ta buss til jobben, bil er langt fra billig.

 

Ellers så er en langt bedre løsning som nevnt i artikkelen, å gi dem et lån.

Lenke til kommentar
Klart innvandrere ikke skal få gratis sertifikat fordi de er innvandrere, da gjelder det heller for dem å prioritere pengebruket ved å ta buss til jobben, bil er langt fra billig.

 

Ellers så er en langt bedre løsning som nevnt i artikkelen, å gi dem et lån.

Greit å ta buss, når det finnes en buss å ta, ja. Det er slett ikke alle steder at det er noe realistisk alternativ.

 

Synes for så vidt også at rentefritt lån er en grei løsning, hvis det kan hjelpe mange flyktninger i distriktrene til førekortet - poenget er jo uansett å styrke flyktningenes mulighet til å komme seg ut av trygdeløpet. Ulempen med lån, er jo selvsagt at det betinger en del mer administrasjon (og at flyktningene greier å skaffe seg inntekt nok til å betale tilbake).

 

Likevel vil nok mange skrike opp om at "jeg fikk ikke dette, fordi jeg ikke er flyktning men en god nordmann" - de fleste har ingen grunn til det, de greier seg uten støtte. For de nordmenn som faktisk trenger støtte til dette, synes jeg dette bør bli enklere. (Og jeg snakker ikke om dem som gjerne vil slippe å bruke sparepengene sine, jeg snakker om dem som ikke har mulighet.)

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

hva med de nordmenn som har for høye inntekter til å få nokk bostøtte , men likevel ikke tjener nokk til å klare boutgiften ?

i tillegg så bor de trangt.

 

da virker det ikke rettferdig at disse innvandrerne skal hjelpes på bekostning av oss nordmenn.

man kan gått si at jeg setter to grupper opp mot hverandre , men i moraliteten så er det systemet som gjør det

 

selv om jobben krever førerkort så trenger man ikke å ha en egen privatbil

Lenke til kommentar
hva med de nordmenn som har for høye inntekter til å få nokk bostøtte , men likevel ikke tjener nokk til å klare boutgiften ?

i tillegg så bor de trangt.

 

da virker det ikke rettferdig at disse innvandrerne skal hjelpes på bekostning av oss nordmenn.

man kan gått si at jeg setter to grupper opp mot hverandre , men i moraliteten så er det systemet som gjør det

 

selv om jobben krever førerkort så trenger man ikke å ha en egen privatbil

Du mener disse nordmennene ville foretrukket å bytte plass med flyktningene i Åmli?

Lenke til kommentar

det er nok noen som har lyst til det fordi de føler seg tilsidesatt, men der er ikke innvandrere og da fungere det ikke slik

 

nå vet man dog ikke hvordan resten av innbyggerne i denne kommunen blir behandlet. generelt så er det mage nordmenn som blir kasteballer mellom flere systemer fordi det er ingen i sosial-støtte systemet som vet helt hvilken støtte de skal bruke, mens det virker letter å hjelpe innvandre.

 

her må det da gå an å hjelpe alle vake grupper opp på samme nivå

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
her må det da gå an å hjelpe alle vake grupper opp på samme nivå

Det er jeg enig i, men jeg skjønner ikke hvorfor du da setter to grupper opp mot hverandre. Husk at flyktninger og mange andre innvandrere ofte har et ekstra behov for tilrettelegging og hjelp fordi de har svak til ingen sosial kompetanse. I utgangspunktet vet de ikke at man må ha skattekort, de vet ikke hvordan en selvangivelse fylles ut, de vet ikke hvordan de går frem for å ta lappen, de vet ikke hvordan man betaler regninger, kanskje er det noen som ikke skjønner hvordan man behandler penger osv osv osv.Dette er selvsagt svært generalisert, kompetansenivået er nok svært forskjellig fra person til person, men generelt så kan man si at de aller fleste innvandrere, i særdeleshet flyktninger, har et kompetansenivå som er lavere enn de fleste nordmenns. Det er lett å si at slikt lærer man seg på 1-2-3, men så enkelt er det ikke, det finnes mange nordmenn som heller ikke har den nødvendige kompetansen til å klare seg i samfunnet, ofte fordi foreldrene manglet den kompetansen og overførte dette til barna sine.

 

For å konkludere, jeg har ikke noe problem med at man gir flyktninger litt ekstra hjelp, men jeg skulle også gjerne sett at man kunne forbedret NAV-systemet så det ble enklere for alle som mangler denne kompetansen å komme seg på beina igjen.

Lenke til kommentar

Enig med Thlom på det meste her. Å gå mot én gruppe som ligger nede på vegne av en annen som også ligger nede er ikke rett måte løse problemene vi har i systemet. Dersom du er enig i pengeutdelingen er det her ikke flyktningene som er the bad guy, det er heller ikke kommunestyret eller kommunen, det er staten og de som har satt opp og godkjent statsbudsjettet. Desverre er det en del som er så smålige at de heller går etter siste og nærmeste steg i kjeden, og det er det mannen i artikelen kommenterer.

 

Jeg er også enig i at NAV-systemet rett og slett ikke fungerer. Jeg har f.eks prøvd å få tak i den ene saksbehandleren i min bydel som behandler stønad i forbindelse med spesialdiett ( jeg har glutenalergi ) siden mars. Jeg har ringt minst 25 ganger og har enda ikke kommet frem til annet enn telefonsvareren.

Lenke til kommentar
her må det da gå an å hjelpe alle vake grupper opp på samme nivå

Det er jeg enig i, men jeg skjønner ikke hvorfor du da setter to grupper opp mot hverandre. Husk at flyktninger og mange andre innvandrere ofte har et ekstra behov for tilrettelegging og hjelp fordi de har svak til ingen sosial kompetanse. I utgangspunktet vet de ikke at man må ha skattekort, de vet ikke hvordan en selvangivelse fylles ut, de vet ikke hvordan de går frem for å ta lappen, de vet ikke hvordan man betaler regninger, kanskje er det noen som ikke skjønner hvordan man behandler penger osv osv osv.Dette er selvsagt svært generalisert, kompetansenivået er nok svært forskjellig fra person til person, men generelt så kan man si at de aller fleste innvandrere, i særdeleshet flyktninger, har et kompetansenivå som er lavere enn de fleste nordmenns. Det er lett å si at slikt lærer man seg på 1-2-3, men så enkelt er det ikke, det finnes mange nordmenn som heller ikke har den nødvendige kompetansen til å klare seg i samfunnet, ofte fordi foreldrene manglet den kompetansen og overførte dette til barna sine.

 

For å konkludere, jeg har ikke noe problem med at man gir flyktninger litt ekstra hjelp, men jeg skulle også gjerne sett at man kunne forbedret NAV-systemet så det ble enklere for alle som mangler denne kompetansen å komme seg på beina igjen.

 

her er det systemet som fungerer på en slik måte at de forskjelige gruppene i samfunnet ikke alltid får den hjelpen de trenger, derimot virker det som om det er letter å hjelpe dem som ikke er direkte nordmenn ( som f.eks innvandrere ) når de trenger hjelp.

 

for å unngå misforståelser så kan jeg bare si at det jeg mener er all som trenger hjelp skal ha hjelp , hverken mer eller mindre. jeg har heller ikke tenkt å nekte innvandre hjelp hvis det er noen som tror det

Lenke til kommentar
Norge er på vei i dass....Rett før jeg flytter..

GOod riddance. Så får vi rydda litt i vår egen gård også ;)

 

BTW, hvorfor er dere så missunelige?

Dere har da ikke gjort annet enn å bli født i Norge for å rett på alt mulig av statstøtter osv.

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar

Hvorfor er vi så missunelige?

 

Dere har da ikke gjort annet enn å bli født i Norge for å rett på alt mulig av statstøtter osv.

 

Men de har da for fa*n ikke gjort annet en å bli født utenfor Norge. Og da har de mer rett på gratis førerkort en meg?

Endret av Flack90
Lenke til kommentar
Hvorfor er vi så missunelige?

 

Dere har da ikke gjort annet enn å bli født i Norge for å rett på alt mulig av statstøtter osv.

 

Men de har da for fa*n ikke gjort annet en å bli født utenfor Norge. Og da har de mer rett på gratis førerkort en meg?

 

Dere har da sannsynligvis vært statstøttet opp igjennom hele livet usansett... Skjønner ikke hva dere klager på :)

De starter på bar bakke, du har sannsynligvis en familie som har etablert seg godt økonomisk.

 

 

Er det ikke rettferdig at de skal få de samme sjansene som dere?

Dere er jo flesteparten 18 eller yngre her, har jo sikkert ikke store inntekta, og bor vel hjemme, veit ikke hvordan det er når sparekniven går mot strupen...

Lenke til kommentar
Hvorfor er vi så missunelige?

 

Dere har da ikke gjort annet enn å bli født i Norge for å rett på alt mulig av statstøtter osv.

 

Men de har da for fa*n ikke gjort annet en å bli født utenfor Norge. Og da har de mer rett på gratis førerkort en meg?

 

Dere har da sannsynligvis vært statstøttet opp igjennom hele livet usansett... Skjønner ikke hva dere klager på :)

De starter på bar bakke, du har sannsynligvis en familie som har etablert seg godt økonomisk.

 

 

Er det ikke rettferdig at de skal få de samme sjansene som dere?

Dere er jo flesteparten 18 eller yngre her, har jo sikkert ikke store inntekta, og bor vel hjemme, veit ikke hvordan det er når sparekniven går mot strupen...

 

Jo, det er rettferdig at de skal få de samme sjansene som etniske nordmenn, men at de skal få gratis førerkort, bare fordi de er innvandrere blir "litt" vel drøyt. Nordmenn ønsker ikke å bli diskriminerte.

Lenke til kommentar

I staden for dette førerkorttilskotet, kunne dei ikkje etablert ein haug stillingar i NAV til å ta seg av akkurat denne gruppa?

Gjerne innvandrarar som er integrerte nok til å ha ein fot i begge "leirar". Kjapp hovudrekning fortel meg: 10*Stønad(30 000)=300 000,- noko som kunne løna ein handsamar, som igjen kunne hjulpe våre nye landsmenn over kneika. Vinn-vinn, spør du meg.

Lenke til kommentar
I staden for dette førerkorttilskotet, kunne dei ikkje etablert ein haug stillingar i NAV til å ta seg av akkurat denne gruppa?

Gjerne innvandrarar som er integrerte nok til å ha ein fot i begge "leirar". Kjapp hovudrekning fortel meg: 10*Stønad(30 000)=300 000,- noko som kunne løna ein handsamar, som igjen kunne hjulpe våre nye landsmenn over kneika. Vinn-vinn, spør du meg.

 

Du sier noe der. Vi skulle heller ha gjort noe slikt.

Lenke til kommentar

Velferdsstaten Norge byr på for mye av det gode!

 

Personlig må de stramme opp, alle skal være like mye vært. Greit å gi innvanderere muligheten til å inntegerer seg, lære seg norsk osv.

 

Men å begynne med slike sertifikater er bare tull.

Jeg selv har to innvandrer foreldre, de klarte seg vel og bra uten slike unødvendigheter i samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...