Gå til innhold

Gratis sertifikat til innvandere


Anbefalte innlegg

Nei, nettopp derfor er dette og begynne i feil ende!

 

Men dersom det faktisk viste seg at dette gjorde det mye lettere for innvandrerne å få jobb, ville det da være en god idé?

Ikke for Roberteh, for ham er dette et moralsk spørsmål. "de skal jaggu betale selv." sier vel sitt.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, nettopp derfor er dette og begynne i feil ende!

Men dersom det faktisk viste seg at dette gjorde det mye lettere for innvandrerne å få jobb, ville det da være en god idé?

Hvis de kan dokumentere at dette faktisk gir en evnetuell jobb søknad bedre muligheter for og lykkes, så mulig...?! Men det at man må ha bil for og jobbe holder ikke, man kan gå, sykle eller benytte seg av kollektivtilbudet. Og jeg står fast ved at jeg synes det ikke er et urimelig krav og stille at de faktisk må betal dette selv.

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar
hvis de da bruker 60 000 på hver så blir det 3 millioner kr som blir brukt til dette.

er denne kommunen rik eller ?

det er mange steder der de har mindre å rytte med i kommunekassen

Igjen : øremerkede penger fra staten!

Å bruke pengene til noe annet er sannsynligvis ulovlig.

 

Men det at man må ha bil for og jobbe holder ikke, man kan gå, sykle eller benytte seg av kollektivtilbudet.

Fikk du med deg geografien på denne kommunen? Det er i alt 1.6 personer per kvadratkilometer som bor der, noe som sier sitt når landsgjennomsnittet for Norge er 12. Med andre ord er det ikke akkurat et metropolis, og jeg tviler sterkt på at kollektivtilbudet er godt nok. Og i eksemplet jeg beskrev tidligere mellom to nabobygder er det tre mil. Historien om å gå eller sykle passer veldig lite inn der.

 

I Oslo går det helt fint uten hverken bil eller sertifikat, men f.eks i Haugesund hvor jeg er fra ender du med halvtimes venting for hvert bussbytte med mindre du skal til det lokale kjøpesenteret. Så selv der vil jeg si at det å få seg jobb blir veldig mye vanskeligere uten bil.

Lenke til kommentar

hvis det er slik at disse pengen er øremerket til innvandrere hvorfor er det da bare denne kommunen som er i fokus ?

 

pengene kan sannsynligvis brukes til andre ting som har med innvandring å gjøre også

 

de stor moralske problemet her er at staten har mye lettere for å bevilge penger til en ting men å bevilge penger til ting som vi i Norge mer er minst like viktig ( blå)nekter de bevilge penger til selv om summen skulle vær lavere.

 

enkelte ganger lurer jeg på om disse innvandrerne skal tvinges inn i landet mot sin vilje eller mot lokalbefolkningen.

 

er man heldig så blir det opprettet noen flere legestillinger o.s.v. i lokalmiljøet , men bar p.g.a. ad det kommer noen flere utlendinger der.

Lenke til kommentar
Flesvik: Det der er jo bare utrolig naivt. Tror du at det er et Adecokontor i hver eneste lille bygd? tror du de har mange plassene å oppdrive? Jeg meldte meg selv til både Adeco og Manpower når jeg fylte 18, sa jeg var villig til å jobbe med hva som helst og var heldig om jeg fikk nok strøjobber iløpet av en måned til å tjene et par tusenlapper. Og jeg bor da i Bodø, ikke en liten bygd. I tilegg skal man klare å brødfø familie, betale husleie, osv.

 

Det er vel ikke naivt.

 

Jeg har gjordt akkurat dette hver sommer "ferie" siden jeg begynnte og studere og har fått en grei jobb i nærheten i ca 2 måneder hver gang.

Ja det har somregel byttet 2-3 ganger arbeidsplass iløpet av disse 2 månedene men det har vært greie jobber med grei lønn.

De ringte tillogmed flere ganger til meg og spurte om jeg kunne jobbe før og etter "ferien" når jeg studerte, så det er ihvertfall ikke noe mangel på arbeidsopgaver.

 

På de lagerene jeg jobbet på (jeg spurte om å få lagerjobb) var det plenty med utlendinger som var veldig dårlig i Norsk som også hadde fått jobb gjennom adecco, så jeg ser ikke noe problem med dette.

 

Nå kommer jeg fra østlandet da, men kan ikke tenke meg at det er så veldig mye dårligere i andre større byer i Norge.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
At disse pengene er øremerket flyktninger og innvandrere gjør det bare værre. Disse pengene kunne blitt brukt på en langt bedre måte.

 

pengene kan sannsynligvis brukes til andre ting som har med innvandring å gjøre også

Beklager, men dette er bare tomt prat. Med mindre dere kan finne frem eksempler og data som oppbakker gevinsten av de tror jeg heller en kommunes styre vet litt mer om situasjonen enn to tilfeldige forumbrukere.

Lenke til kommentar
At disse pengene er øremerket flyktninger og innvandrere gjør det bare værre. Disse pengene kunne blitt brukt på en langt bedre måte.

 

pengene kan sannsynligvis brukes til andre ting som har med innvandring å gjøre også

Beklager, men dette er bare tomt prat. Med mindre dere kan finne frem eksempler og data som oppbakker gevinsten av de tror jeg heller en kommunes styre vet litt mer om situasjonen enn to tilfeldige forumbrukere.

Det er da veldig lett å finne frem til passende eksempler. Man kunne ha brukt pengene til å uttdanne innvandre sånn at de har et bedre syn på omverden og de kan norsk. Dette ville ha gitt en mye større gevinst enn å gi dem gratis serfikat som de ikke kan ta de første årene uansett, fører til farligere veier og er rett og slett et pengesluk.

Lenke til kommentar
Det er da veldig lett å finne frem til passende eksempler. Man kunne ha brukt pengene til å uttdanne innvandre sånn at de har et bedre syn på omverden og de kan norsk.

Og hva om et slikt program allerede er på plass ( noe jeg er 100% sikker på at det er ) og at kommunen har et så liten antall nye flyktninger ( f.eks 20 hvert år ) at mesteparten ( de resterende 60, ref mine tidligere poster ) allerede mestrer grunnleggende norsk og ostehøvel.

 

Hva skal så de resterende millionene brukes på? Skal de gå gjennom seks år norskopplæring med avsluttende særoppgave om Amalie Skram? ( Beklager for et så billig utsagn )

 

Poenget mitt er at dette er en liten kommune midt i norge med et lite antall innbyggere og et endea mindre antall flyktninger. Målet er at flytningene skal bli like produktive som resten av befolkningen, og da nytter det ikke bare å kaste norskkurs på de til den lokale dialekten sitter, de må gis egenskaper som gjør dem ettertraktet for bedrifter, og i denne kommunen har de kommet frem til at det å ha bilsertifikat vil ikke bare kvalifisere de til flere arbeidsstillinger, men også ( IMO kraftig ) utvide det geografiske området de kan jobbe i.

 

Det blir altså hverken brukt mer eller mindre penger, norskkurs er lovpålagt AFAIK og er garantert på plass, så spørsmålet står fortsatt; hva kan kommunen bruke 1-1.5 millioner på som er mer konstruktivt enn sertifikat?

 

Ja, det finnes nok av gode formål som styrker integrering mye bedre enn dette. Og hvis vi ikke skal bruke pengene på dette, kunne vi heller brukt de på skole, helsevesen og infrastruktur.

Eksempler!

 

Og som sagt er dette øremerkede penger, brukes de på skole, helsevesen eller infrastruktur

vil nok kommunen ganske raskt måtte finne et nytt styre.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

JohndoeMAKT: Bilserfikat vil ikke hjelpe dem, fordi de må kunne norsk for å kunne ta bilserfikatet. Når de kan norsk og har hatt jobb en stund vil de ha nok penger til å ta serfikatet, og de vil putte mye mer innsats inn i bilserfikatet om de faktisk bruker sine egne penger.

 

Jeg tviler sterkt på at de er inteligente nok. Distriktene har store nok problemer med nordmenn som er dårlig på skolen, og jeg kan tenke meg at mange ikke er særlig uttdannet. Omtrent hvert eneste tiltak for innvandre ville ha vært bedre enn dette tiltaket, og jeg tviler sterkt på at flyktninger i distrikter er perfekte.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
JohndoeMAKT: Bilserfikat vil ikke hjelpe dem, fordi de må kunne norsk for å kunne ta bilserfikatet. Når de kan norsk og har hatt jobb en stund vil de ha nok penger til å ta serfikatet, og de vil putte mye mer innsats inn i bilserfikatet om de faktisk bruker sine egne penger.

 

Jeg tviler sterkt på at de er inteligente nok. Distriktene har store nok problemer med nordmenn som er dårlig på skolen, og jeg kan tenke meg at mange ikke er særlig uttdannet. Omtrent hvert eneste tiltak for innvandre ville ha vært bedre enn dette tiltaket, og jeg tviler sterkt på at flyktninger i distrikter er perfekte.

My oh my - for en logisk sans vi har...

 

Hvor pokker står det i artikkelen at de får sertifikat istedet for undervisning i norsk og norske forhold?

 

Hvis de må kunne norsk for å ta norsk sertifikat - ja, da er vel sertifikatet også et bevis på at de behersker grunnleggende norsk når de legger dette frem for potrensielle arbeidsgivere? Dette styrker jo bare argumentet om at førerkort kan være et godt middel for å nå et mål om høy yrkesdeltakelse.

 

Dine antakelser om at flyktninger (som har svært variert bakgrunn, både etnisk og sosialt) er for dumme til å ta sertifikat uansett, er altså antakelser - det hadde vært morsomt å vite hva du bygger dette på. Har du noen omfattende IQ-tester av verdens flyktninger å vise til, eller er det bare fordommer?

 

Er ellers klar over at skoler i større byer har noe høyere gjennomsnittskarakterer enn i distriktene - men spranget er langt fra dette faktum til å fremstille Åmli som et sted preget dumme, uutdannede mennesker. Ikke skjønner jeg hvordan en slik påstand kan ha noen logisk relevans til det vi diskuterer heller - betyr det at jeg er dum, kanskje?

Lenke til kommentar
Hva med diverse kurs i Norsk kultur og historie?! Da får de et bedre innblikk i Norge og vi slipper mulige idiotiske utsagn som dette!

Enig i at det er idiotisk.

 

På den annen side er det altså ikke ulovlig å være idiot i Norge, enten du nå er imam, prest eller politiker. Idiotiske utsagn gjør at jeg mister tiltro til at de som kommer med ytringene evner å komme med noe fornuftig - de mister altså påvirkningskraft på meg.

 

Det positive i dettte, er vel at det synes som neste generasjon har tatt opp i seg en del av de frihetene vi "norskinger" lenge ha satt pris på.

Lenke til kommentar

At de må velge mellom bra utdanning og penger til serfikat kommer av et fenomen som kalles penger. http://en.wikipedia.org/wiki/Money Penger er begrenset, og dermed er også hva man kan bruke pengene på begrenset.

 

Lærer man norsk av å ta serfikat? Jeg sier at man må kunne norsk for å kunne ta serfikatet. Dermed i de første årene kan de ikke ta serfikat, og etter at de har lært seg norsk har de nok penger til å ta serfikat.

 

Har aldri sagt at de er for dumme til å ta serfikat, og jeg har aldri sagt at Åmli er preget av dumme mennesker. http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.n...8656-18025.html

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Mulig jeg misforsto litt?

Jeg tviler sterkt på at de er inteligente nok.
Hvem er ikke intelligente nok til hva?

 

Distriktene har store nok problemer med nordmenn som er dårlig på skolen, og jeg kan tenke meg at mange ikke er særlig uttdannet. Omtrent hvert eneste tiltak for innvandre ville ha vært bedre enn dette tiltaket, og jeg tviler sterkt på at flyktninger i distrikter er perfekte.
Kan du klargjøre litt mer hvem du mener er dårlige på skolen og ikke er særlig utdannet?

 

Lærer man norsk av å ta serfikat?

Nei. Det er nok sikkert det de har norskkurs til.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at en god andel ikke er særlig flinke på skolen, og det er sant. Det er sant i strobyene, og det er sant i distriktene. Dermed kommer ihvertfall like mange flyktninger i distriktene til å være dårlige på skolen. Da har vi noe å bruke pengene på, fordi det er god kompetanse og arbeidsvillighet arbeidsgivere ser mest etter.

 

Når jeg sa inteligente nok, mente jeg at de ikke er så flinke at vi ikke trenger å utdanne dem mer.

 

Lærer man norsk av å ta serfikat? Jeg sier at man må kunne norsk for å kunne ta serfikatet. Dermed i de første årene kan de ikke ta serfikat, og etter at de har lært seg norsk har de nok penger til å ta serfikat.

 

Nei. Det er nok sikkert det de har norskkurs til.

Du kunne gjerna ha sitert det i kursiv. Da hadde du nok forstått sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...