Gå til innhold

Gratis sertifikat til innvandere


Anbefalte innlegg

Hvordan få førerkort for en flyktning (uten å få dette gratis fra staten):

 

1) Ta Norskkurset som du får gratis fra Norge og bli best mulig i Norsk (gjør en insats også hjemme etter du kommer hjemm fra kurset)

 

2) Når du har lært deg språket, gå til nærmeste adeccokontor og si "jeg vil ha en jobb i nærheten av der jeg bor" (du har jo enda ikke lappen) og si hva du helst vil jobbe som (innen rimelighetens grenser for en uutdannet)

 

3) Si ja takk til den jobben de tilbyr deg (sikkert en lagerjobb eller noe slikt (grei jobb det)).

 

4) møt opp på jobben og jobb her i noen måneder.

 

5) begynn å ta lappen etter du har fått din første lønning.

 

5) etter noen måneder har du fått lappen uten noen støtte fra staten og uten å belaste trygdesystemet i dette tidsrommet.

 

 

Så simpelt kan det være.

 

Er dette for mye forlangt av våre nye landsmenn?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Camlon: Om du har norske eller utenlandske foreldre har ingenting med saken å gjøre. Man får stipend basert på foreldrenes inntekt og hvor mange andre unger de har. Noen som har foreldre (med foreldreansvar) som tjener milionsummer skal absolutt ikke få stipend. Om det er tilfellet så må inntekten til faren ha vært mye mindre tidligere (tror ordningen sjekker inntekten for et eller to år siden som referanse) eller så har de på en eller annen måte lurt ordningen, noe som vil være svindel. Grensen er mye, mye lavere. Det er forskjellige grader av stipend og fult stipend (ca 20000 i året) gis bare hvis foreldrene tjener ca 150000 i året så vidt jeg husker. 800kr i måneden er minstesatsen for stipendet og det er noe lavere krav for å få dette.

 

Men ja, selve ordningen er god og viktig. Om noen svindler seg til den eller du synes satsene spesifikt er for høye så får du heller argumentere mot det ikke bare kalle en ordning som sørger for at mange ungdommer har råd til å gå på skolen tull. Jeg har vokst opp med en mor som har vært aleneforsørger for meg og søstra mi og vi har levd sånn ca på fattigdomsgrensen mesteparten av livet vårt. Jeg hadde måtte tatt opp lån for å få meg skolebøker om jeg ikke hadde hatt stipend. Og jeg hadde heller aldri klart meg sosialt uten penger å rutte med de årene.

 

Flesvik: Det der er jo bare utrolig naivt. Tror du at det er et Adecokontor i hver eneste lille bygd? tror du de har mange plassene å oppdrive? Jeg meldte meg selv til både Adeco og Manpower når jeg fylte 18, sa jeg var villig til å jobbe med hva som helst og var heldig om jeg fikk nok strøjobber iløpet av en måned til å tjene et par tusenlapper. Og jeg bor da i Bodø, ikke en liten bygd. I tilegg skal man klare å brødfø familie, betale husleie, osv.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

Du bør nok skape deg forkunnskapene om emnet først. Folk med foreldre som får inntekt fra utlandet (ca: 5 stykker på mitt trinn ca: 50 elever) blir ikke bokført og dermed har de 0 i inntekt. Det er ikke svindling av systemet. Det er hvordan systemet fungerer. Dette gjør at de kan få veldig mye stipend som de absolutt ikke fortjener.

 

Det er ingen krav til å få 800 kroner annet enn å fylle inn søknadskjema. Jeg har ikke noe imot at virkelige fattige får mer penger, men hvorfor gi ut 800 til alle og hvorfor ikke prøve ihvertfall å hindre at feil folk får 20000 kroner?

 

For det andre kan jeg ikke tenke meg hva de trenger 20000 til uansett. Skolebøker er gratis. Jeg synes systemet er dårlig gjennomført, og de kunne godt hatt litt lavere satser.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Mine foreldre var fordelt da jeg og mine søstre gikk videregående slik: Pappa jobbet, mamma var hjemmeværende.

 

Vi er da 3 stk i denne søskenflokken. Min far tjener greit men med tanke på at han er alene betalene for huslån og bil (bor så langt fra byen at bil er faktisk nødvendig) så er det ikke mye å gå på. Dessverre tjente han 5 000 (ja, 5 000) for i det foregående året at ingen av oss fikk stipend. Noe som gjorde at han fikk en ekstra utgift på ca 10-15 000 i året for å sende oss på videregående. Med tanke på at det er 3 år med videregående hadde han rundt regnet ca 35-40 tusen i ekstra utgift fordelt over tre år for å sende oss på skole, samt at vi fikk penger til det sosiale når vi trengte det. Staten var dog så snill at vi faktisk fikk gratis buss til og fra skolen, snille satan, erm, jeg mente staten.

 

Så slik fungerer det "fine" stipend systemet vi har, paragraf ryttere av værste sort tolker reglene til nederste punkt, slik er det for flere familier og, vet faktisk om en som tjente 100 kr for mye i det foregående skatteåret og dermed fikk ungene hans niks stipend, noe som faktisk resulterte i at han måtte kvitte seg med bilen for å sende ungene på skole. Derimot en annen person, som tjente som bare flaska griselort, hadde 2 biler og splitte nytt hus til flere millioner, lurte systemet slik at han hadde tilnærmet 0 i utgifter på skolen for ungene hans fikk stipend.

 

Så konklusjon: I Norge må du lure systemet for å få velfærd.

 

Så over til denne saken da, beklager litt avsporing.

 

Navn: Ola Nordmann

 

Hei, jeg har litt dårlig råd og trenger litt tilskudd for å kjøre opp.

 

Svar: Ha deg ut din jævla snylter og skaff deg dine egene penger.

 

Navn: Achmed Muhammed

 

Hai, jai lite penger, trenger bil og sartifikat.

 

Svar: Her, ta disse 30 000. Skal det være en gullpute å sitte på?

 

Min mening er det at det faktisk er de etniske nordmenn som fremdeles er uten sertifikat simpelt henn fordi de ikke har råd. Men det er ingen som kommer dem til unnsetning, ingen som gir dem penger til dette. Er som vanlig klar over at det kun er 1 kommune dette er snakk om men jeg er jævlig lei av at innvandrene skal ha det bedre enn etniske nordmenn, jeg sier ikke at de skal ha det dårligere, men de skal da fan meg ikke ha det bedre enn oss, likt ja, bedre, nei.

Lenke til kommentar

Camlon: Som Bear sier så får man ikke stipend automatisk nei. Om man er litt over grensa er det null stipend. Er jo kjipt med tilfeller som Bears, men det skal sies at de fleste systemer i dag ikke er laget for hjemmeværende foreldre, spesielt for voksne unger.

 

Når det gjelder inntekt fra utlandet så virker dette som en mangel i stipendsystemet ja og noe som burde bli fikset slik at all inntekt taes hensyn til. Men igjen, da er det en feil i systemet, ikke systemet som er noe tull. Dere er kanskje rike hele gjengen på skolen deres men jeg gikk nå på en av nord norges største videregående skoler, det var ikke mange som fikk stipend, men de som fikk det var utrolig takknemmelig for det fordi de faktisk trengte det.

 

Og hvor ialle dager har det du det i fra at skolebøker er gratis? Er bare et par år siden jeg gikk på vgs og det var hele to bøker vi fikk låne fra skolen. Resten måtte kjøpes og for min del mye nytt pga linjen jeg gikk. (måtte ha mye ekstra utstyr i tilegg). Og har en søster på vgs nå, er ikke noe annerledes med bøkerne. Hun måtte vente til hun fikk stipendet før hun hadde sjangs til å ha råd til alle bøkerne.

 

Bear: Systemet i Norge er ikke alltid rettferdig og ikke alltid laget for å være det. Når systemet fungerer så får folk etter behov, men da kan man heller diskutere behovet for sertifikat for disse, om det øker integreringen. Dette er penger satt av til innvandrere og inntegrering. Og jeg kan ikke påstå at det ikke hjelper til bedre integrering. Om noe annet hadde hjulpet mer er enn annen sak.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke "denne finansielle backupen." Ei heller fikk jeg lappen på skolen fordi etternavnet mitt starter på M, og derfor måtte jeg vente med å velge valgfag til de som starter på A-L var ferdige. Ikke fikk jeg mopedlappen heller, fordi en med innvandrerbakgrunn fikk prioritet i klassen.

Jeg lever på sosialstønad den dag i dag. Jeg måtte gå til ISS og få ett ark som sa at jeg var garantert jobb hvis jeg fikk meg lappen. Jeg måtte også gå til NAV og trygle og be på mine knær om å få dekt lappen.

Dette tok 6 måneder med nedverdigende trygling fra min side. Og muligheten til jobb frafalt fordi det tok for lang tid.

Og den "finansielle backupen" er det faktisk mange som ikke har! Blir bare ikke snakket om. Er en mer interessant nyhet for VG om det er en innvandrer familie med dårlig råd. Det finnes faktisk fattige Nordmenn i Norge også! Er man fattig i Norge har man muligheten til og nedverdige seg selv ved og på sosial eller trygdekontoret, men det er ingen garanti at man får den hjelpen man har krav på. Det man faktisk har krav på blir sjelden opplyst hvis man ikke spør selv, og det er ikke like lett når man ikke engang vet hva som finnes.

 

Her stiller innvandrere mye sterkere enn oss nordmenn. For og si det litt flåsete, så blir de opplyst om dette så snart de setter foten innenfor Norge. Men de kan jo ikke språket? No problem, det ordner tolken og saksehandleren! Mens vi andre må vente i i flere måneder for og få den samme hjelp, hvis vi får hjelp i det hele tatt. Denne forskjellsbehandlingen på offentlige kontorer må ta slutt. Hvorfor skal de stille sterkere enn en Nordmann som har betalt skatt hele sitt liv? Denne forskjellsbehandlingen skaper rasisme. Men hvor er rasist hylekoret da? Da blir det plutselig helt stille fra den kanten, ingen ringer VG, ingen fotografer på trappen når du kommer hjem ei heller en liten notis i lokalavisen.

 

Det at NAV stiller opp med penger til folk som ikke har økonomisk mulighet til og få tatt lappen skulle bare mangle, men at man skal trygle og be om hjelp i seks måneder før noen tar tak i saken er dessverre intet nytt. Kan argumentere med at de har dårlig bemanning og ressurser, men når jobben din er og hjelpe, mennesker så får du sannelig gjøre det skikkelig også. Flott at du setter et "ansikt" på dette Dragen, det er slik livet er for mange Nordmenn også ikke bare innvandrere og flyktninger, men vi må bare pent forsette og betale vår skatt...

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

De som sitter og vedtar slike ekstra goder til innvandrere som normen ellers ikke får må være noen skjulte rassister. Jeg merker et lie sitt av hat mot invandrere og disse politikerenne når jeg leser slikt, og det er vel sikkert det de vill oppnå også. De vil skape ett dårlig forhold mellom nordmen og innvandrere uten og virke rasisstiske selv, og dette oppn år de med og gi masse ekstra til invandrere slik at normen flest sakte men sikkert vill få et hat forhold mot dem. Heldig vis har jeg sett gjennom dette spillet, så jeg hater nå disse politikerenne isteden for invandrerenne.

Lenke til kommentar

Pivotal: Det er tydlig du henger litt etter. Systemet har forandret seg litt fra du gikk på vgs. Nå har stipendordningen forandret seg og skolebøker har blitt gratis for den offentlig skole. Jeg får ikke gratis skolebøker fordi jeg går på IB, men alle elever på offentlige skoler får.

 

Stipendordningen har blitt forandret også. Om det er enklere å få maksimumsatsen vet jeg ikke, men jeg vet at alle får 800 kroner. Det vet jeg fordi at alle som søkte fikk 800 eller mer, og hvis man var fattig ville det bli sett på som en skuffelse å få 800.

Lenke til kommentar

Uff, synes at det er veldig mye imot innvandrerne her. Se på 2. generasjons innvandrere, veldig mange som tar høy utdanning, siv. ingeniør, medisin osv. Er en innvandrer selv (2. generasjon) og har mange bekjente som som studerer medisin eller er ferdig samtidig som min storesøster skal begynne på studiet forhåpentligvis neste år ;).

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Jeg går jo selv på vgs og ser hva stipendpengene brukes til nå som pc og bøker har blitt gratis. Det går til klær, fyll og playstation.

 

Evilleader: Det er vel ikke så mange som er i mot innvandrerne, men heller systemet som gjør at folk blir forskjellsbehandlet med etnisitet som grunnlag.

Endret av haarod
Lenke til kommentar

Men hvis ingen av disse 250 innvandrerne blir integrert, og alle får 150.000 i trygd hvert år, og alle lever her i 70 år, da får du dette regnestykket:

 

250 * 150 000 * 70 = 2 625 000 000

 

Har kommunen råd til dette da?

 

Spørsmålet mitt er om sertifikatet er den mest pris-

effektive måten å integrere folk på.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...