Gå til innhold

Gratis sertifikat til innvandere

Anbefalte innlegg

@Dragen

Håper vi er enige om at norsk språk er viktig for å få jobb, og at førerkort er godt kort å legge på bordet når du forsøker å få deg jobb?

De aller fleste nordmenn trenger ikke støtte for å ta førerkort. Jeg selv, og de fleste jeg kjenner, tok våre førerkort som 18-åringer mens vi gikk på videregående skole. Finansieringen var en blanding av konfirmasjonspenger i banken, støtte fra foreldre og av og til penger fra sommerjobber eller liknende. Har dette endret seg noe vesentlig?

Flyktninger har ikke denne finansielle backupen som vi hadde. De som ikke har kommet seg ut i arbeid, har sannsynligvis en behovsprøvd støtte som holder til bolig, mat og klær - og har de ikke førerkort, er sjansen større for at de ikke er i jobb. Å fortelle dem at de skal gjøre det samme som oss, er meningsløst - de bakenforliggende pengene er jo ikke der, så de kan ikke gjøre det på samme vis.

Det jeg da sier, er at det for min del synes som et godt tiltak å sørge for at de får førerkort - og siden jeg da forventer at flere da kan havne i arbeidslivet (og ut av trygdeløpet), syns jeg det er greit at det brukes skattepenger på å skaffe dem kompetanse i form av et førerkort.

Poenget med støtte, er jo ikke at alle skal få den - de som trenger den, skal få den.

Er det diskriminering av nordmenn at vi ikke blir tilbudt intensivkurs i norsk språk og norske samfunnsforhold og kultur? Eller er det greit fordi vi sannsynligvis ikke trenger det? (Og husk, kurset er ikke gratis, kostnaden er bare ikke lagt frem for de som tar det.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roberteh: Dette er da ikke noe som de har krevd, men som kommunen velger å tilby dem, da mest sannsynlig fordi de mener det er hensiktsmessig.

Men selv Kjetil Torp (flyktningekonsulent), sier jo selv at dette er "Hinsides all fornuft" hvorfor velger de da og gjøre dette? Helt utrolig!

Hallooo! Det var jo kommunestyret i Åmli som vedtok dette - har ikke sett noen krav. Frembringe fakta, kanskje?

Hvis du leste innlegget mitt satt jeg dette i spørsmålstegn da jeg ikke var sikker på dette!

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar
Hvis du leste innlegget mitt satt jeg dette i spørsmålstegn da jeg ikke var sikker på dette!

Beklager. Det må være noe feil med quote-funksjonen på mitt system. Det ser definitivt ut som et punktum, ikke et spørsmålstegn, den dotten på slutten av setningen jeg siterte.

Lenke til kommentar

hvis noen flyktninger skal få lappen så kan denne komune betale opkjøringen og kurset i stedet for å gi dem pengen direkte.

men det forutsetter at de gjør en jobb for å fortjene det.

når noen ( både ekte normen og tilflyttere ) får penger så er det ingen som vet hva de faktisk bruker pengen til.

forøvrig så er de mange ting de kunne fått støtte til

når noen tidligere her i diskusjonen oppfordrer til å stemme på andre partier til valget hvis man er misfornøyd så er har de/den glemt at det er i utgangspunktet flertallet som bestemmer , men ved siste valg så var det ikke flertallet av stemmene som vant p.g.a noen kompliserte regne metoder. itillegg så tok ikke patiene hensyn til det folk hadde stemt da de grupperte seg sammen

arbeiderpartiet ville ha med SP og SV selv om det var de 2 siste som fikk minst stemmer bar for at den blokken skulle få flertall

her er det SV som er de som er mest dumsnill og presser frem rare avgjørelser

er det SV i denne kommunen som har fått for stor makt eller er det Venstre ?

Lenke til kommentar
Camlon: Det kan du si om alle som får sertifkatet hos foreldrene sine også, ubrukelig argument.

Og i utkantnorge så er det ikke alltid et alternativ og ta buss eller sykle. Og jo, det er svært mange arbeidsgivere som bryr seg om du har bil. Jeg holder selv på å utdanne meg til grafisk designer og må nok regne med å skaffe meg sertifikat om jeg skal klare å få jobb.

Desverre ser det ut som om du har misforstått hva en sammenligning kan brukes til. Sammenligninger i diskusjoner er å vise til en sammenlignbar hendelse som de 100% sikkert ikke er enig i. Hvis de er enig har de apenbart veldig dumme meninger hvis det er god sammenligning, og hvis de er uenig er de inkonsekvente. I dette tilfellet er jeg helt enig at de kan sammenlignes, og det er ikke dumt å mene at ungdom som får alt betalt for seg, ikke vil jobbe like hardt som om de ikke fikk neo betalt. Ergo, feiler sammenlignningen din.

Hva med å bruke pengene på kollektivtransport istedenfor? Å sette opp noen busser rundt om i Norge er ikke særlig dyrt, og det vil hjelpe hele Norge, men å gi 30K til alle flyktninger er veldig dyrt og hjelper bare flyktninger i distrikter.

Jeg tror de fleste arbeidsgivere bryr seg om at du kommer til jobben i tide, og dette klarer du fint med sykkel og buss.

Lenke til kommentar
...men å gi 30K til alle flyktninger er veldig dyrt og hjelper bare flyktninger i distrikter.

Åmli kommunestyre, som vedtok dette, kan altså ikke gi 30K til alle flyktinger, der har du nok en aldri så liten kortslutning i hjernebarken. De må begrense seg til sin kommune, som jeg med all respekt vil si tilhører distriktene. Videre gir de det ikke til alle flyktinger i kommunen, men til maks 2 pr familie - etter søknad.

Lenke til kommentar
Men selv Kjetil Torp (flyktningekonsulent), sier jo selv at dette er "Hinsides all fornuft" hvorfor velger de da og gjøre dette? Helt utrolig!

Se også hvorfor han mener det. Han sier ikke at det ikke vil ha den effekten som kommunestyret antar han sier ( omformulert ) at "ikke-flyktninger vil missforstå og bli misunnelige, og antagonisere flyktningene pga denne avgjørelsen". Han kommer forresten også fra nabokommunen.

hvis noen flyktninger skal få lappen så kan denne komune betale opkjøringen og kurset i stedet for å gi dem pengen direkte.

Det tar jeg som en selvfølge, og det er ingenting jeg har sett som antyder til det motsatte.. bortsett fra poster i denne tråden selvsagt. Det er også "opp til" 30 000,-, ikke en fast sum som betales.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
...men å gi 30K til alle flyktninger [i åmli kommune] er veldig dyrt og hjelper bare flyktninger i distrikter.

Åmli kommunestyre, som vedtok dette, kan altså ikke gi 30K til alle flyktinger, der har du nok en aldri så liten kortslutning i hjernebarken. De må begrense seg til sin kommune, som jeg med all respekt vil si tilhører distriktene. Videre gir de det ikke til alle flyktinger i kommunen, men til maks 2 pr familie - etter søknad.

Jeg vet det, men jeg gadd ikke å skrive det jeg skrev i parantes fordi jeg vil holde saken litt generell. 2 per familie visste jeg ikke, men det er ikke særlig relevant.

Hvis jeg ikke skal være generell kan jeg også skrive det slikt.

Hva med å bruke pengene på kollektivtransport istedenfor? Å sette opp noen busser rundt om i Åmli er ikke særlig dyrt, og det vil hjelpe hele Åmli, men å gi 30K til alle flyktninger i Åmli er veldig dyrt og hjelper bare flyktninger i distrikter i Åmli.
Endret av Camlon
Lenke til kommentar
@Dragen

Håper vi er enige om at norsk språk er viktig for å få jobb, og at førerkort er godt kort å legge på bordet når du forsøker å få deg jobb?

De aller fleste nordmenn trenger ikke støtte for å ta førerkort. Jeg selv, og de fleste jeg kjenner, tok våre førerkort som 18-åringer mens vi gikk på videregående skole. Finansieringen var en blanding av konfirmasjonspenger i banken, støtte fra foreldre og av og til penger fra sommerjobber eller liknende. Har dette endret seg noe vesentlig?

Flyktninger har ikke denne finansielle backupen som vi hadde. De som ikke har kommet seg ut i arbeid, har sannsynligvis en behovsprøvd støtte som holder til bolig, mat og klær - og har de ikke førerkort, er sjansen større for at de ikke er i jobb. Å fortelle dem at de skal gjøre det samme som oss, er meningsløst - de bakenforliggende pengene er jo ikke der, så de kan ikke gjøre det på samme vis.

Det jeg da sier, er at det for min del synes som et godt tiltak å sørge for at de får førerkort - og siden jeg da forventer at flere da kan havne i arbeidslivet (og ut av trygdeløpet), syns jeg det er greit at det brukes skattepenger på å skaffe dem kompetanse i form av et førerkort.

Poenget med støtte, er jo ikke at alle skal få den - de som trenger den, skal få den.

Er det diskriminering av nordmenn at vi ikke blir tilbudt intensivkurs i norsk språk og norske samfunnsforhold og kultur? Eller er det greit fordi vi sannsynligvis ikke trenger det? (Og husk, kurset er ikke gratis, kostnaden er bare ikke lagt frem for de som tar det.)

Så du mener at det er greit at de skal få gratis førerkort?

Jeg hadde ikke "denne finansielle backupen." Ei heller fikk jeg lappen på skolen fordi etternavnet mitt starter på M, og derfor måtte jeg vente med å velge valgfag til de som starter på A-L var ferdige. Ikke fikk jeg mopedlappen heller, fordi en med innvandrerbakgrunn fikk prioritet i klassen.

Jeg lever på sosialstønad den dag i dag. Jeg måtte gå til ISS og få ett ark som sa at jeg var garantert jobb hvis jeg fikk meg lappen. Jeg måtte også gå til NAV og trygle og be på mine knær om å få dekt lappen.

Dette tok 6 måneder med nedverdigende trygling fra min side. Og muligheten til jobb frafalt fordi det tok for lang tid.

Så hvorfor skal de få 2 x 30 000,- uten å løfte en finger, men jeg som født nordmann måtte bli tråkka videre ned i ett hull jeg ikke kommer meg ut av?

Førerkort er ikke en rettighet, det er en luksus. Skal du ha førerkort, så får du faen meg også jobbe for det.

Og hvorfor skal vi etniske nordmenn får intensivkurs i norsk, norske samfunnsforhold og kultur? Vi har vokst opp i landet, vi har fått obligatorisk skolegang siden aldren 7 (nå 6).

Lenke til kommentar
Les da! De må kunne Norsk for å bestå lappen. Sertfikatet blir tatt på Norsk, da skal du være ganske god hvis du greier å få lappen uten å kunne et ord Norsk.

For å være helt ærlig tror jeg ingen greier å bestå prøven før de kan Norsk. Derfor er argumentet ditt verdiløst. Når de har tatt lappen er de like flinke til å kjøre bil som det du var da du tokk lappen. Hvorfor det, jo fordi dere begge har bestått prøven. Nå vet ikke jeg om du har lappen eller ikke da, men det er heller ikke poenget. Poenget mitt derimot er at flyktninger ikke er farligere enn andre i trafikken hvis de har førerkort!

For å begynne en plass, ja jeg har førerkort. Og jeg har hatt det i mange år. Har du lappen? Hvor lenge har du hatt den? Ifølge profilen din er du født i 1992, så det kan umulig ha vært lenge.

Mener du på ramme alvor at poenget ditt er "at flyktninger ikke er farligere enn andre i trafikken hvis de har førerkort!"? Tenk over akkurat dette en gang til. Det er selvsagt ingen automatikk i verken den ene eller andre veien her, dette var en selvfølgelighet til de grader.

Hva får deg til å tro at absolutt alle som kjører opp for første gang er på det samme ferdighetsnivået? Sammenlikn det med eksamen i et hvilket som helst fag på skolen. Ifølge ditt argument er det ingen forskjell mellom å knapt bestå i et fag (2/E) og å få alt riktig (6/A). Alle er ikke like flinke, eventuelt dårlige til å kjøre bil. Tro det eller ei, det er ingen Lewis Hamilton et eller annet sted i oss alle.

Mitt poeng var at jeg er skeptisk til hvordan disse pengene skal håndteres. Skal de utbetales i god tro til samtlige som ønsker dette, eller skal det opprettes kontoer av noe slag som utelukkende kjøreskoler og vegvesnet kan trekke penger fra? Hva gjøres med de eventuelle restene av pengene? 30.000 kr er veldig mye å bruke på lappen, over 3 ganger så mye som da jeg tok den. Legg så til alle relevante spørsmål til hvordan pengene skal håndteres, både før, under og etter førerkortet er utlevert. Eksempelvis fratak av førerkortet under prøvetiden, hvem skal betale for den nye oppkjøringa. Fyll på etter eget ønske.

(Jeg bor i Norge og jeg snakker norsk, <-- ser du hva jeg gjorde der?)

Endret av hanzhen
Lenke til kommentar
Jeg måtte også gå til NAV og trygle og be på mine knær om å få dekt lappen.

Dette tok 6 måneder med nedverdigende trygling fra min side. Og muligheten til jobb frafalt fordi det tok for lang tid.

Dette synes jeg er for jævlig. :no:

Du trengte støtte, og du fikk det sent og etter nedverdigende behandling. Dette må fikses!

Likevel - jeg synes heller at vi bør jobbe for å ordne dét problemet, enn å insistere på at flest mulig andre skal få det samme problemet. Høres det logisk ut?

Lenke til kommentar
a_aa: Hva med at de som trenger lappen på grunn av jobb og ikke har nok penger får dekket lappen? Hadde ikke det vært en bedre løsning?

Det hadde vært en god løsning, ja. Skal vi jobbe for den?

...men å gi 30K til alle flyktninger [i åmli kommune] er veldig dyrt og hjelper bare flyktninger i distrikter.

Jeg vet det, men jeg gadd ikke å skrive det jeg skrev i parantes fordi jeg vil holde saken litt generell. 2 per familie visste jeg ikke, men det er ikke særlig relevant.

Hvis jeg ikke skal være generell kan jeg også skrive det slikt.

Hva med å bruke pengene på kollektivtransport istedenfor? Å sette opp noen busser rundt om i Åmli er ikke særlig dyrt, og det vil hjelpe hele Åmli, men å gi 30K til alle flyktninger i Åmli er veldig dyrt og hjelper bare flyktninger i distrikter i Åmli.

Utrolig.

Vi går altså fra "alle flyktinger", til alle flyktninger i Åmli, til noen av flyktningene i Åmli - og i ditt siste korrigerte sitat av deg selv, er vi tilbake til "alle flyktninger i Åmli". Og "veldig dyrt" henger i løse luften. Ift hva da?

Vel, jeg får jo et inntrykk av at nyanse- og presisjonsnivået kan være noe varierende...

Lenke til kommentar

Høres bra ut det :thumbup:

ja, men nå må du huske på at vi snakker om mye mindre budsjetter. Nå snakketr vi om Åmlis budsjett, og den er mye mindre. Ja, det er dyrt å gi nærligende alle fyktningene i Åmli 30000 kroner til serfikat, enn å ordne et par bussruter som går etter mengden med etterspørsel.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det sa jeg heller ikke, uansett poenget mitt var at de ikke er farligere enn folk som bor her, og alltid har bodd her. Er du ikke enig i at det er å skjære alle over en kam hvis du sier at innvandrere er farligere enn nordmenn? Nordmenn kan få 2 på en eksamen, so can innvandrere.

Greit norsk* da. Hvis det føltes viktig i denne debatten.

Endret av Nautique
Lenke til kommentar
Mitt poeng var at jeg er skeptisk til hvordan disse pengene skal håndteres. Skal de utbetales i god tro til samtlige som ønsker dette, eller skal det opprettes kontoer av noe slag som utelukkende kjøreskoler og vegvesnet kan trekke penger fra? Hva gjøres med de eventuelle restene av pengene? 30.000 kr er veldig mye å bruke på lappen, over 3 ganger så mye som da jeg tok den. Legg så til alle relevante spørsmål til hvordan pengene skal håndteres, både før, under og etter førerkortet er utlevert. Eksempelvis fratak av førerkortet under prøvetiden, hvem skal betale for den nye oppkjøringa. Fyll på etter eget ønske.

(Jeg bor i Norge og jeg snakker norsk, <-- ser du hva jeg gjorde der?)

Dette var da voldsomt! Førerskolen sender selvsagt regning til kommunen, det er ikke verre enn det.

Lenke til kommentar

haarod: Stipend gis bare om foreldrene har lav nok inntekt. Gratis skolebøker er ikke vanlig og skolemateriell, etc koster også en del iløpet av året. Ellers plager det meg ikke at ungdommer i videregående får litt penger å rutte med. Mye sosialt som er vanskelig å henge med på om man har fattige foreldre og ikke jobb (noe som ikke er lett å få når man er i vgs). Alt i alt tror jeg at å fjerne eller stramme inn ordningen hadde ført til mange fler skoletapere og mange fler med sosiale problemer. Det tjener ikke samfunnet på. Men det er strengt tatt en helt annent diskusjon.

Dragen: Nav kan desverre være et tunggrodd system å ha med å gjøre, det har jeg god erfaring med selv. Selv kan jeg få gratis sertifikat og bil pga leddgikten min men trenger det ikke nok til at jeg orker å trave igjennom systemet for å få det til. Er mye effektivisering som kunne trengtes i det offentlige, men det er en vanskelig balansegang mellom å gi ut til for mange og å la for mange falle igjennom systemet. Denne saken er muligens et eksempel på dette. Virker som en god intensjon og forsåvidt riktig tenkt, bare noe suboptimalt gjennomført.

Lenke til kommentar

Pivotal: Jeg er langt ifra enig at stipenordningen fungererl. Hvorfor? Det er fordi at de fattige får ikke pengene. Nei, det er folk med utlandske foreldre. På skolen min er mange rike og f.eks. en elev som har en far som har millioner i inntek får 20000 kroner i stipend.

En venn av meg har foreldre som ikek har råd til å sende han på fritidsavgifter og han får 800 kroner. Hvorfor får rike barn 800 kroner i det hele tatt. Stipendordningen er bare tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...