a_aa Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Og om du mener at 30.00 per pers er små penger, kan du sette deg ned og regne hvor mye dette blir på flere hundre asylsøkere. Disse har ikke engang fått vite om de får opphold i Norge, men de skal få gratis sertifikat. Uff... Jeg skrev ikke at det var småpenger, jeg skrev at det ble snodig å sammenlikne beløpet mot dagens kostnader til de områdene du nevnte - fordi vi allerede bruker hundrevis av milliarder på dem.Ellers tror jeg ikke "flyktning" er det samme som "asylsøker" (ref Wikipedia) - hvis vi snakker om anerkjente flyktninger, mener jeg de har fått opphold. Jaha! Så gratis sertifikat øker sjansen for deltakelse i arbeidslivet? Tror du ikke sjansene hadde blitt større hvis de hadde kunne Norsk. Som sagt, hvorfor er norskopplæring og førerkort oppfattet som gjensidig utelukkende? De må først lære norsk uansett, og deretter får de en mulighet til å anvende språket til å bestå en førerprøve. Eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Kan ta så mage kurs og kjøre så mange biler de bare orker for min skyld, men de skal betale for moroa selv, slik vi andre må gjøre. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Kan ta så mage kurs og kjøre så mange biler de bare orker for min skyld, men de skal betale for moroa selv, slik vi andre må gjøre. Så du er imot integreringstiltak? Dere høyreekstreme er merkelige. Først så sutrer og bærer dere over at integreringen er dårlig før dere i neste åndedrag er imot tiltak som kan bedre integreringen. Lenke til kommentar
G.L. Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg fikk aldri tilbud om gratis sertifikat da jeg var uten jobb. Jeg er jo kun en etnisk nordmann, og kvalifiserer altså ikke til slike særfordeler. Apartheid forsvant ikke med regimeskiftet i Sør-Afrika. Det er noe som lever i beste velgående i dagens "demokratiske" Norge. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Kan ta så mage kurs og kjøre så mange biler de bare orker for min skyld, men de skal betale for moroa selv, slik vi andre må gjøre. Så du er imot integreringstiltak? Dere høyreekstreme er merkelige. Først så sutrer og bærer dere over at integreringen er dårlig før dere i neste åndedrag er imot tiltak som kan bedre integreringen. Nei, vi er imot tiltaket fordi det ikke vil fremme integrering. Noe "dere venstreekstreme/sosialister" har vansker med å skjønne. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Helvetes politikere. Dette skal de få merke! ...................ved valget. Stem Frp... (Ikke la dere lure av forsøkene på å gi Frp skylden for finanskollapsen. I og for seg en merkverdighet som SV-mediene kaster seg på. Og helt vannvittig.) Endret 18. oktober 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Kan ta så mage kurs og kjøre så mange biler de bare orker for min skyld, men de skal betale for moroa selv, slik vi andre må gjøre. Så du er imot integreringstiltak? Dere høyreekstreme er merkelige. Først så sutrer og bærer dere over at integreringen er dårlig før dere i neste åndedrag er imot tiltak som kan bedre integreringen. Dette er ikke et integreringstitltak, dette er forskjellsbehandling og idioti. Alle andre blir oppfordret til å ta buss og tog, og sertifikatet blir bare dyrere og dyrere. Trenger asylsøkere sertifikatet mer en andre? er det så viktig at staten burde sponse det? Er det ikke bedre tiltak å bruke pengene på? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Så du er imot integreringstiltak? Dere høyreekstreme er merkelige. Først så sutrer og bærer dere over at integreringen er dårlig før dere i neste åndedrag er imot tiltak som kan bedre integreringen. Unnskyld meg, er man nå høyreekstrem hvis man ser ting fra en annen side? Det faller på sin egen urimelighet. Integreringen er dårlig, men den bli sannelig ikke bedre av og gi gratis sertifikat til innvandrere hvis ikke kan Norsk eller ikke er interessert og jobbe i utgangspunktet. Vi begynner nok en gang i feil ende! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Så du er imot integreringstiltak? Dere høyreekstreme er merkelige. Først så sutrer og bærer dere over at integreringen er dårlig før dere i neste åndedrag er imot tiltak som kan bedre integreringen. Unnskyld meg, er man nå høyreekstrem hvis man ser ting fra en annen side? Det faller på sin egen urimelighet. Integreringen er dårlig, men den bli sannelig ikke bedre av og gi gratis sertifikat til innvandrere hvis ikke kan Norsk eller ikke er interessert og jobbe i utgangspunktet. Vi begynner nok en gang i feil ende! Du er høyreekstrem, du sympatiserer jo tydeligvis med Haider. Premissene dine for at dette er et dårlig integreringstiltak er at disse flyktningene ikke kan norsk og ikke er interessert i å jobbe, hvordan vet du det? Er det slik i din verden at alle som ikke er etnisk norske i utgangspunktet ikke er interessert i å jobbe? Og du reagerer på at jeg kaller deg høyreekstrem? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Som flere påpeker her handler dette ei om god integrering, men om kraftig forskjellsbehandling uten sidestykke. Jörg Haider var en kontroversiell politiker, og dette gjør han til skyteskive for dere venstre vridde. Er i og for seg en annen tråd, men jeg påpekte at han hadde mange tilhengere fra nær og fjern og at dere ikke burde snakke slik om noen som hadde omkommet, ikke at jeg nødvendigvis sympatiserte med han. Les på nytt Thlom E: Link Endret 18. oktober 2008 av roberteh™ Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 ... ikke kan Norsk eller ikke er interessert og jobbe i utgangspunktet. Vi begynner nok en gang i feil ende! Har du noen indikasjoner på at dette er tilfelle i Åmli, som du kunne tenke deg å dele? Har de feks lagt ned norskopplæringen der? Eller er det bare et generelt inntrykk av flyktninger du har, og her tar utgangspunkt i? Forøvrig er jeg enig i at merkelapper som "høyreekstrem", "venstrevridde" etc ikke er egnet til å skape en opplyst debatt. Argumentasjon med utgangspunkt i fakta er nok det beste (selv om jeg også har vært fristet til å slenge ut noen "velfortjente" karakteristikker). Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Mer en generelt inntrykk. Vi begynner i helt feil ende her i Norge. Asylsøkere og flyktninger skulle ikke fått all den særbehandlingen de får i dette landet, før de hadde gitt noe tilbake til Norge. Dette skaper rasisme blant befolkningen. De må lære seg Norsk og deretter søke jobb som alle andre. Om de ikke får de første jobben de søkte på skal de ikke skrike rasist og ringe VG som i dag, men søke på en ny jobb. Viser de interesse og en genuin velvilje til og stå på for det de ønsker seg, blir saken en annen. I Amerika får man ikke et rødt øre før man yter noe tilbake, her har vi noe og lære. Endret 18. oktober 2008 av roberteh™ Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg skrev: Argumentasjon med utgangspunkt i fakta er nok det beste... Du er tydeligvis ikke enig, man må jo ha lupe for å finne snev fakta her (dog er der meninger i massevis): Mer en generelt inntrykk. Vi begynner i helt feil ende her i Norge. Asylsøkere og flyktninger skulle ikke fått all den særbehandlingen de får i dette landet, før de hadde gitt noe tilbake til Norge. Dette skaper rasisme blant befolkningen. De må lære seg Norsk og deretter søke jobb som alle andre. Om de ikke får de første jobben de søkte på skal de ikke skrike rasist og ringe VG som i dag, men søke på en ny jobb. Viser de interesse og en genuin velvilje til og stå på for det de ønsker seg, blir saken en annen. I Amerika får man ikke et rødt øre før man yter noe tilbake, her har vi noe og lære. Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Roberteh, så klart de må kunne Norsk for å bestå lappen. Å bruke det som et argument for at de ikke kan få lappen blir jo bare dumt. Jeg kan se hvorfor du blir provesert, men du kan heller inrømme at du ikke tåler at innvandrere får skattepengene dine, enn og komme med "dumme" argumenter. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Problemet her er ikke at innvandrere får penger, men at Ola Dunk har blitt oppmerksom på det. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 roberteh: Systemet funker ikke noe godt i USA heller så det er ikke noe å sammenligne med. Integreringen er om mulig enda dårligere der. Betaling av sertifikat som en jobbfremmende løsning synes jeg er helt greit, det er noe hvem som helst kan få om de er i riktig situasjon igjennom nav. Det har egentlig ingenting med innvandrere eller integrering å gjøre. Det er en vurdering gjort av Nav som i lengden er der for at den norske stat skal tjene på det. Om nav ser på det som nødvendig at noen trenger sertifikat for at de skal komme seg ut i jobb og ikke fortsette som sosialklienter så er det god økonomisk politikk for staten og gjøre dette ettersom de raskt tjener det inn på skatteinntekter og lignende. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 hvorfor kunne ikke norge gi meg penger til sertifikat? hvis det er så at de får pengene og de selv må å gå å betale, hvor stor prosentandel gjør det da? mener at innvandrere skulle blitt tvang skolert slik at de fikk utdanning og kunne arbeide selv, hvis de nektet å gå på skole skulle de blitt kastet ut av landet fordi de nekter å jobbe selv får maten Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Innvandrere trenger ikke lappen mer enn andre. de fleste av dem havner jo på østlandet, med et relativt godt utbygd kollektivtilbud. Du TRENGER ikke bil om du bor i Holmlia. Kjekt å ha, men ikke dødsnødvendig. Lappen fremmer IKKE integrering. Når man sitter bak rattet i egen bil, slipper man jo å snakke med andre. De eneste gangene du må snakke med andre, er når du snakker gebrokkent med mekanikeren for EU-kontroll, henter lappen på biltilsynet, eller blir tatt for å kjøre for fort. Lappen er kjekk å ha, uansett hudfarge. Men det fremmer IKKE integrering! Å sitte på en buss eller toget og snakke med sidemannen, det fremmer integrering. Men lappen burde være gratis for nordmenn også. I 10 år har jeg hatt "rett og plikt til å gå på skole". Jeg lærte masse unyttig info om Amalie Skram og Ibsen, men det verste av alt: Sertifikat klasse B var ikke ett av fagene! Helt utrolig! 10 år på skolen, og ikke engang mopedlappen er pensum! Hva er det egentlig man lærer på skolen? I årevis måtte jeg analysere dikt på nynorsk, men jeg fikk aldri bruk for det i jobben min. Jeg analyserer ikke dikt i en halvtime før og etter jobb. Jeg kjører bil på disse tidspunktene. Det eneste faget jeg fikk bruk for, måtte jeg ta på en privatskole. -------------------- Men tilbake til innvandrerne. Hvis man integrerer dem tidlig, i stedet for å ta fra dem håpet med lang behandlingstid, så hindrer man at de blir en sosial belastning resten av livene sine. Et absolutt krav er at de lærer seg et språk som kan brukes i Norge, helst norsk, men de kan også komme langt med engelsk inntil videre. Jeg synes ikke de skal kvoteres inn i forskjellige yrker. Hver gang en politisk korrekt svart kvinne får jobb på stortinget, tar de en "osmundsen", det er i hvert fall mitt inntrykk, selv om Haga ikke er det spor bedre. Er det ikke snart på tide å innkvotere intelligente folk til tinget? De må få et valg: gå på spesielle språk- og kulturkurs som forbereder dem på et liv i Norge, eller reise ut igjen. Hvis de virkelig frykter for livet sitt i hjemlandet, tar de kladelig imot alternativ 1. De som ikke gidder, kan bare ha det så godt. Det eneste en innvandrer trenger lappen til, er om han skal bli sjåfør. Og hvorfor legge opp til at alle innvandrere blir sjåfører, av alle ting? Endret 18. oktober 2008 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Ihasabucket Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Ser at mange skriver innvandrere her. men i artikkelen står det flyktninger, JEg trodde det var en stoooor forskjell mellom disse? Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Gleder meg til å se flyktningen som kommer hit til lands, som ikke kan ét ord norsk, tvilsomt engelsk, og skal bare rekvirere 30 000kr som skal gå til førerkort. Lykke til. Vi får bare trekke ned nisselua og la det stå til. Fint oljepengene blir brukt på noe fornuftig og ikke tull som eldreomsorg, skolevesnet, infrastrukturen+++ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå