Gå til innhold

Gratis sertifikat til innvandere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
– Dette er penger som kommer fra staten og som skal brukes på flyktninger, sier Olstad.

Dette er penger allerede allokert til flyktninger, så hvordan kommunen ønsker å bruke pengene bør ikke være en diskusjon om det skal kastes penger etter flyktninger, men hvordan pengene skal kastes, for de millionene må på én eller annen måte brukes på flykningene. De kunne nok ha utvidet bostøtten og utvidet norskopplæringprogrammer, men de har sikkert funnet ut at punktet det stopper for flyktningene er jobbintegreringen. Og når du bor i Vegårshei, hvor inn i fjorder og daler det er, trenger du nok bil for å komme deg rundt. Det er vel knapt to-tre byer her i landet med god nok kollektivtrafikk til en stor del av arbeidskraften ikke trenger bil daglig.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Dette er penger allerede allokert til flyktninger, så hvordan kommunen ønsker å bruke pengene bør ikke være en diskusjon om det skal kastes penger etter flyktninger, men hvordan pengene skal kastes, for de millionene må på én eller annen måte brukes på flykningene.

Ja for kastes etter de skal de jo uansett :yes: Hei Norge!

Lenke til kommentar

Hva med og heller spytte disse pengene inn andre steder i Norge der det trengs? Hva med psykisk helsevern, helsetjenester, omsorgsboliger, skoler osv. men der er regjeringen bortimot handlingslammet, men når det gjelder flyktninger og innvandrere kan vi bare "kaste" pengene etter de :hmm: Sier ikke at de ikke trenger det, eller fortjener det for den saks skyld, men det er forskjell på og være "snill" og "dumsnill". Ved og sy alle disse putene under armer og bein på innvandrere gjør vi oss selv bare en bjørnetjeneste. Og hvordan vil gratis sertifikat fremme integrering?

Lenke til kommentar

Vel her har vi nok et eksempel på syputepunnræva metodikken Norge er blitt veldig flinke med ovenfor utlendinger. Men nordmenn som er født, har bod her hele livet og fan meg nærmest slitt for føde blir så innsmurt rævkjørt av norske myndigheter som det lar seg gjøre.

 

Klar over at dette er kun 1 kommune men dessverre er den kommunen styrt av norske politikkere og jeg har mistet all tiltro til disse nissene som sitter på tinget og styrer landet vårt for skuta er på vei mot et isfjell større enn det Titanic slo inn i og som gode kapteiner beordrer de ikke retrett men heller full mokkings fremover.

Lenke til kommentar
Hva med og heller spytte disse pengene inn andre steder i Norge der det trengs? Hva med psykisk helsevern, helsetjenester, omsorgsboliger, skoler osv. men der er regjeringen bortimot handlingslammet, men når det gjelder flyktninger og innvandrere kan vi bare "kaste" pengene etter de :hmm:

En av de eldste triksene i boka er: Sett en svak gruppe opp mot andre svake grupper. Det gjør du her. Ellers fungererer proporsjonssansen din noe annerledes enn min - slår du sammen det staten bruker på "psykisk helsevern, helsetjenester, omsorgsboliger, skoler" får du et tall som det blir virkelig snodig å sammenlikne med 30 000 til et førerkort.

 

Sier ikke at de ikke trenger det, eller fortjener det for den saks skyld, men det er forskjell på og være "snill" og "dumsnill". Ved og sy alle disse putene under armer og bein på innvandrere gjør vi oss selv bare en bjørnetjeneste. Og hvordan vil gratis sertifikat fremme integrering?

Sertifikat (eller annen kompetanse) vil fremme integrering da det øker sjansen for deltakelse i arbeidslivet. At det er gratis er faktisk en ulempe ift integrering (enkelte innlegg i denne tråden tyder i hvertfall sterkt på det) - men den enkleste måten å tilføre noe nyttig til noen som bortimot ikke har penger, er altså å sette prisen til null - evt akseptere at nytten uteblir.

Lenke til kommentar
Hva med og heller spytte disse pengene inn andre steder i Norge der det trengs?

Jeg håper du ser at det ikke er en del av denne diskusjonen, for en kommune kan ikke bare si "nei, vi vil ikke bruke pengene vi har blitt beordret til å bruke på flyktninger på nettopp flyktninger, vi vil bruke de på å opprettholde vann i skolers basseng.. i en annen kommune." Denne diskrete saken er en del av dagens realitet, og andre alternativer blir ikke relevante før endring er gjort på et høyere plan. Bruk stemmeretten din i nasjonale valg dersom du vil endre pengeallokeringen.

 

Og hvordan vil gratis sertifikat fremme integrering?

Ved å utvide det potensielle arbeidsmarkedet trolig flere titalls ganger. Arbeid er nok en av de beste måtene å integrere og verdigjøre en flyktning, både verdigjøring for staten og mentalt for personen selv. Jeg regner med at det å ha en jobb og føle sin verdi har god psykologisk verdi i motsetning til å bare bli satt i en leilighet og motta penger fra staten.

Lenke til kommentar

Ettersom man hører at kommuner har nok dårlig råd i dag, hvorfor ikke bruke pengene på f.eks oppgradering av skoler? Slik gagner det begge gruppene, så fremst de sender ungene sine på norske skoler da.

 

Da jeg skulle ta sertifikatet kostet det meg rundt 25 000 totalt sett for hele pakken. Som fatteslig student var dette et helvettes høyt beløp, men er avhengig av transport og bil grunnet hvor jeg bor og kollektiv tilbudet er jo så fraværende som det lar seg gjøre.

 

Hvorfor kom ingen kommune eller stat og ga meg penger for dette?

Lenke til kommentar
Hva var egentlig vitsen med vestens demokratisering og bygging av velferdsstat, når vi skal la det hele forringes på bare noen få tiår grunnet ikke-vestlig innvandring?

 

Poenget er å skape det "perfekte" utopiske samfunnet så mange liberalister og sosialister vil ha; venstresiden vil ha innvandring fordi det betyr mer stemmer til dem, og økning på goodwill-skalaen, høyresiden vil ha innvandring fordi det betyr økte tilskudd fra deler av næringslivet, og økning på goodwill-skalaen. Begge er skjønt forente når det kommer til å knuse Norge som nasjonalstat, knuse vestlig kultur, samt å knuse demosen som sikrer demokratiet, mange ønsker seg også fortreffelige jobber i EU og FN hvor de får lønn som (u)fortjent.

 

Tror alt hadde vært mye bedre om vi lot Norge være melkehvitt.

 

Tja, hvis vi hadde vært mer opptatt av å ta inn mennesker som virkelig var forfulgte og som respekterte demokratiet, hadde ikke hudfarge hatt noe særlig å si.

 

 

Sier meg forøvrig enig med de som mener dette er å sy puter under armene til asylsøkere, hadde ikke mer penger til norsk/samfunnsopplæring og lignende vært bedre hvis man endelig skal bruke penger?

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

At innvandrerunger får gratis barnehage, det er et flott tiltak og trenger ikke diskuteres. Da lærer de norsk helt av seg selv, uten at man må regne med foreldrenes vilje og evne til å undervise sine barn i et språk de ikke kan selv heller.

 

Tanken bak dette er sikkert god. Problemet her er at dette er veldig synlig og veldig målbart, og da har folk lett for å hisse seg opp uten å tenke for mye på at resten av integreringsprosessen ikke akkurat er gratis den heller. Hvorvidt dette er rettferdig er ellers helt uinteressant. Hvis vi skal diskutere hvilke deler av integreringen som er rettferdig og ikke blir vi bare sittende. Og bare så det er sagt: jeg er enig i at lappen minst burde vært mye billigere og helst gratis, men det er en annen sak.

 

Det viktigste aberet for min del er at mange flyktninger helt sikkert vil slå seg til ro med å ta sjåføryrker når de har fått lappen gratis. Det er fare for at vi plutselig sitter der med (enda større) klikker av sjåførflyktninger som ikke trenger å integreres og ikke bidrar på andre samfunnsområder hvor de kunne vært til nytte. En bedre pengebruk kunne vært å gi dem disse 30 lappene hvis og bare hvis de bruktes til kursing og utdannelse, inkludert men ikke begrenset til sertifikatet.

 

For ikke å snakke om signalene dette sender. Jeg vet ikke om vi bør være "Norge - landet hvor du får lappen gratis". "Norge - landet som vil ha deg med i gjengen" låter bedre. Vi må være forsiktige med hva slags forventninger vi planter i hodene til folk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
... å knuse Norge som nasjonalstat, knuse vestlig kultur, samt å knuse demosen som sikrer demokratiet, mange ønsker seg også fortreffelige jobber i EU og FN hvor de får lønn som (u)fortjent.
Ringvirkningene av gratis førerkort er virkelig forbløffende :D

 

Sier meg forøvrig enig med de som mener dette er å sy puter under armene til asylsøkere, hadde ikke mer penger til norsk/samfunnsopplæring og lignende vært bedre hvis man endelig skal bruke penger?
Gjør man ikke begge deler da? Synes jo ikke å være gjensidig utelukkende tiltak, dette her - tvert i mot. Vil tro at det kan være vanskelig å ta norsk førerkort uten at man har lært et minimum av det norske språk? :hmm:
Lenke til kommentar
Ringvirkningene av gratis førerkort er virkelig forbløffende :D

 

Dette var vel mer et svar til Stifi enn noe svar på trådens generelle tema.

 

Gjør man ikke begge deler da? Synes jo ikke å være gjensidig utelukkende tiltak, dette her - tvert i mot. Vil tro at det kan være vanskelig å ta norsk førerkort uten at man har lært et minimum av det norske språk? :hmm:

 

Seff, men det er bedre med ekstra kunnskaper i språk- og samfunnskunnskap enn lappen. Isbilen har også et poeng angående hvor lurt det er å på den måten oppfordre flere innvandrere til å bli yrkessjåfører.

Lenke til kommentar
En av de eldste triksene i boka er: Sett en svak gruppe opp mot andre svake grupper. Det gjør du her. Ellers fungererer proporsjonssansen din noe annerledes enn min - slår du sammen det staten bruker på "psykisk helsevern, helsetjenester, omsorgsboliger, skoler" får du et tall som det blir virkelig snodig å sammenlikne med 30 000 til et førerkort.

Ingen triks her, bare fakta. Det er altå slik at mange kommuner sliter økonomisk på en rekke områder. At disse pengene er øremerket flyktninger og innvandrere gjør det bare værre. Disse pengene kunne blitt brukt på en langt bedre måte. Og om du mener at 30.000 per pers er små penger, kan du sette deg ned og regne hvor mye dette blir på flere hundre asylsøkere. Disse har ikke engang fått vite om de får opphold i Norge, men de skal få gratis sertifikat. Uff...

 

Sertifikat (eller annen kompetanse) vil fremme integrering da det øker sjansen for deltakelse i arbeidslivet. At det er gratis er faktisk en ulempe ift integrering - men den enkleste måten å tilføre noe nyttig til noen som bortimot ikke har penger, er altså å sette prisen til null - evt akseptere at nytten uteblir.

Jaha! Så gratis sertifikat øker sjansen for deltakelse i arbeidslivet? Tror du ikke sjansene hadde blitt større hvis de hadde kunne Norsk. Eller om de hadde vist en genuint ønske om og faktisk jobbe. Kjetil Torp (flyktningekonsulent), sier jo selv at dette er "Hinsides all fornuft" og heldigvis er vi flere som er enige i det.

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...