a_aa Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Åh, hvor skal det ende?! Vi snakker om å få innvandrere i jobb og hjelpe dem til å klare seg selv, men om de får alt kasta etter seg lærer de seg vel ingenting?Ja, hvor skal dette ende? Pokker - hva om vi faktisk lærer bort noe nyttig til folk som ikke får seg jobb, uten at de betaler for det? Krise... Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Ja, hvor skal dette ende? Pokker - hva om vi faktisk lærer bort noe nyttig til folk som ikke får seg jobb, uten at de betaler for det? Krise... Hvor i all verden ligger nytten av at de får billappen gratis? Trodde litt av poenget for tiden var å kjøre mindre. Og hvorfor ikke sponse de litt av ei utdanning, istedet for billappen? De overlever fint med kollektivtransport. Unødvendig, er dette. Det er mye annet og mer nødvendig vi kunne brukt pengene på. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 At flyktninger får økonomisk hjelp til å ta sertifikatet er da helt i orden. Hvorvidt hjelpen kommer som direkte tilskudd som dette eller som rentefritt lån er litt hipp som happ og opp til kommunen selv å bestemme synes jeg. Personlig så heller jeg mot rentefrie lån eller standard ytelser gjennom NAV, men det er nå så. Fy faen, kjenner jeg eksploderer her Tholm. Hvordan kan du mene at dette er greit? Hvorfor er det greit at disse får en slik forskjellsbehandling? Vi andre må betale opp mot 40.000 for akkurat det samme. Men siden vi er fra Norge så gjør det ikke noe? Åmli kommunestyre er tydelig en plass med altfor mange venstrevridde rasshøl av noen snillister, at disse skal bestemme at mine skattepenger skal brukes på dette gjør meg kraftig provosert. Finnes faktisk unge mennesker i Norge som også sliter økonomisk med renter, lån og høye fellesutgifter, men hvor er staten da? Jo de er i lommen på de og prøver og dra mest mulig penger ut av den! Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hvor i all verden ligger nytten av at de får billappen gratis? Unnskyld. Trodde i min villfarelse at et sertifikat kunne være kvalifisererende for en del yrker, på samme måte som norskkunnskaper. Tror ellers at gratis er en nødvendighet for alle kurs de må igjennom, rett og slett fordi de ikke har penger (hverken egne eller lånte). Altså: Enten gratis kurs, eller ingen kursdeltakelse. Enten kursdeltakelse, eller ingen yrkesdeltakelse. Choose. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Er også mange nordmenn som står i kø for rehabilitering og for og komme tilbake arbeidslivet, men disse må kjempe en evig kamp hver dag, men hvis du er litt mørkere i huden en gjennomsnittet skal du altså få gratis bistand og hjelp, skal de også komme først i køen?! Lenke til kommentar
Nektard Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hørte rykter om: GRATIS 10 årig skolegang et eller annet sted?!?! Og barnehage i forkant? Kan ikke stemme, vel?! ok, jeg hørte noe rykter om skatt jeg, nei nå tuller jeg fælt vel, det kan vel ikke stemme!!? Lenke til kommentar
Nektard Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 At flyktninger får økonomisk hjelp til å ta sertifikatet er da helt i orden. Hvorvidt hjelpen kommer som direkte tilskudd som dette eller som rentefritt lån er litt hipp som happ og opp til kommunen selv å bestemme synes jeg. Personlig så heller jeg mot rentefrie lån eller standard ytelser gjennom NAV, men det er nå så. Fy faen, kjenner jeg eksploderer her Tholm. Hvordan kan du mene at dette er greit? Hvorfor er det greit at disse får en slik forskjellsbehandling? Vi andre må betale opp mot 40.000 for akkurat det samme. Men siden vi er fra Norge så gjør det ikke noe? Åmli kommunestyre er tydelig en plass med altfor mange venstrevridde rasshøl av noen snillister, at disse skal bestemme at mine skattepenger skal brukes på dette gjør meg kraftig provosert. Finnes faktisk unge mennesker i Norge som også sliter økonomisk med renter, lån og høye fellesutgifter, men hvor er staten da? Jo de er i lommen på de og prøver og dra mest mulig penger ut av den! Kunne ikke vært mer enig! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) At flyktninger får økonomisk hjelp til å ta sertifikatet er da helt i orden. Hvorvidt hjelpen kommer som direkte tilskudd som dette eller som rentefritt lån er litt hipp som happ og opp til kommunen selv å bestemme synes jeg. Personlig så heller jeg mot rentefrie lån eller standard ytelser gjennom NAV, men det er nå så. Fy faen, kjenner jeg eksploderer her Tholm. Hvordan kan du mene at dette er greit? Hvorfor er det greit at disse får en slik forskjellsbehandling? Vi andre må betale opp mot 40.000 for akkurat det samme. Men siden vi er fra Norge så gjør det ikke noe? Åmli kommunestyre er tydelig en plass med altfor mange venstrevridde rasshøl av noen snillister, at disse skal bestemme at mine skattepenger skal brukes på dette gjør meg kraftig provosert. Finnes faktisk unge mennesker i Norge som også sliter økonomisk med renter, lån og høye fellesutgifter, men hvor er staten da? Jo de er i lommen på de og prøver og dra mest mulig penger ut av den! Jeg mener det er greit fordi sertifikat gjør flyktninger litt mer attraktive på arbeidsmarkedet, det kan gi dem større frihet privat og at dette jelper på integreringen. Dere høyrevridde syter jo sånn over at integreringen er for dårlig, men så fort noen gjør noe som kan bedre integreringen så eksploderer dere av sinne. Jeg skrev jo også at rentefrie lån kanskje er en bedre løsning, hadde det vært greit med rentefrie lån i stedet for gratis? Er også mange nordmenn som står i kø for rehabilitering og for og komme tilbake arbeidslivet, men disse må kjempe en evig kamp hver dag, men hvis du er litt mørkere i huden en gjennomsnittet skal du altså få gratis bistand og hjelp, skal de også komme først i køen?! Jeg er fullstendig klar over at mange kjemper en håpløs kamp mot NAV-systemet hver eneste dag, men det har ikke så mye med dette å gjøre og det er ikke slik at om du er mørkere i huden så får du kastet penger og hjelp etter deg. Det er her snakk om tiltak spesifikt for flyktninger. Å sette folk opp mot hverandre på den måten du gjør her har ingenting for seg, det er slikt som skaper rasisme og hat. At flyktninger får noe hjelp og noen økonomiske ytelser som du ikke får går ikke utover deg, om du synes det er noe dritt at mange må slåss med NAV så burde du være forbanna på NAV og de ansvarlige politikerne, ikke flyktninger og politikerne som er ansvarlige for å lette integreringen deres. Endret 18. oktober 2008 av Thlom Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 At flyktninger får økonomisk hjelp til å ta sertifikatet er da helt i orden. Hvorvidt hjelpen kommer som direkte tilskudd som dette eller som rentefritt lån er litt hipp som happ og opp til kommunen selv å bestemme synes jeg. Personlig så heller jeg mot rentefrie lån eller standard ytelser gjennom NAV, men det er nå så. Fy faen, kjenner jeg eksploderer her Tholm. Hvordan kan du mene at dette er greit? Hvorfor er det greit at disse får en slik forskjellsbehandling? Vi andre må betale opp mot 40.000 for akkurat det samme. Men siden vi er fra Norge så gjør det ikke noe? Åmli kommunestyre er tydelig en plass med altfor mange venstrevridde rasshøl av noen snillister, at disse skal bestemme at mine skattepenger skal brukes på dette gjør meg kraftig provosert. Finnes faktisk unge mennesker i Norge som også sliter økonomisk med renter, lån og høye fellesutgifter, men hvor er staten da? Jo de er i lommen på de og prøver og dra mest mulig penger ut av den! Jeg mener det er greit fordi sertifikat gjør flyktninger litt mer attraktive på arbeidsmarkedet, det kan gi dem større frihet privat og at dette jelper på integreringen. Dere høyrevridde syter jo sånn over at integreringen er for dårlig, men så fort noen gjør noe som kan bedre integreringen så eksploderer dere av sinne. Jeg skrev jo også at rentefrie lån kanskje er en bedre løsning, hadde det vært greit med rentefrie lån i stedet for gratis? Dette vil da ikke bedre integreringen? Det vil bare vise "flyktningene" at her i Norge trenger de ikke å gjøre en dritt selv fordi staten slenger penger og gratis goder etter dem, bare fordi de ikke er fra Norge. Om de skal integreres må de behandles som nordmenn flest. Disse fordelene vil bare føre til mer hat mot dem, noe som kan slå negativt ut, ikke bare på arbeidsmarkedet, men også ellers i livet. Det at de kan kjøre bil vil ikke veie opp for dette, så i bunn og grunn vil ikke dette tiltaket hjelpe innvandrerne. Snarere tvert imot. Er også mange nordmenn som står i kø for rehabilitering og for og komme tilbake arbeidslivet, men disse må kjempe en evig kamp hver dag, men hvis du er litt mørkere i huden en gjennomsnittet skal du altså få gratis bistand og hjelp, skal de også komme først i køen?! Jeg er fullstendig klar over at mange kjemper en håpløs kamp mot NAV-systemet hver eneste dag, men det har ikke så mye med dette å gjøre og det er ikke slik at om du er mørkere i huden så får du kastet penger og hjelp etter deg. Det er her snakk om tiltak spesifikt for flyktninger. Å sette folk opp mot hverandre på den måten du gjør her har ingenting for seg, det er slikt som skaper rasisme og hat. At flyktninger får noe hjelp og noen økonomiske ytelser som du ikke får går ikke utover deg, om du synes det er noe dritt at mange må slåss med NAV så burde du være forbanna på NAV og de ansvarlige politikerne, ikke flyktninger og politikerne som er ansvarlige for å lette integreringen deres. Hvorfor mener du at flyktninger skal ha flere goder enn alle andre? Er flyktinger mer verdt? Sammenligningen som Roberteh har gjort er helt på sin plass. Det er tiltak som gratis førerkort o.l som fører til rasisme og hat, nettopp fordi vanlige folk sliter like mye som flyktingene, uten å få ta del i disse godene. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 [...] Jeg skrev jo også at rentefrie lån kanskje er en bedre løsning, hadde det vært greit med rentefrie lån i stedet for gratis? [...] Jeg synes hvertfall det høres bedre ut enn å få alt opp i hendene, må da føles bedre å få hjelp til å komme i gang mot å betale tilbake senere? Å se på det man har og si "dette har jeg jobbet for" Og med rentefritt lån vil det bli en vinn-vinn-situasjon, for flyktningen vil få tatt førerkort og kan f.eks kjøre budbil i stedet for å sitte hjemme, og skattebetalerenes penger betales til og med tilbake til kommunen og er klar for å brukes på nytt. Gjerne på flere førerkort. Samt at flyktningen nå betaler skatt i stedet for å få trygd eller gå på sosialen (jeg vet ikke forskjellen på disse to, det er heller ikke poenget). Til slutt vil folk kanskje slutte å se på flyktninger og innvandrere som en belastning for Norge..? Ekte integrering innebærer bl.a. at alle sliter like mye.. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg betrakter dette som et målrettet arbeidsmarkedstiltak. En investering (vha skattepenger) i økt kompetanse hos en gruppe som sliter, gir lavere driftskostnader (dvs mindre behov for skattepenger) til kontinuerlig trygd/støtte senere. Jeg synes ikke dette er greit fordi jeg er dum, snill eller dumsnill - jeg tror rett og slett at det reduserer behovet for mine skattepenger i det lange løp. Kall meg gjerne kynisk... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hva med de som utnytter denne "snillheten" da? De som kanskje bruker disse pengene på helt andre ting, eller de som bruker det på lappen, men som klarer og rakke til seg uføretrygd og ikke gidder og jobbe uansett? De som bare tenker at "her kan jeg få lappen gratis". Det og gi 30.000 kroner rett i lomma på flyktninger for også anmode de til og bruke det på og ta sertifikat er en smule naivt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Dette vil da ikke bedre integreringen? Det vil bare vise "flyktningene" at her i Norge trenger de ikke å gjøre en dritt selv fordi staten slenger penger og gratis goder etter dem, bare fordi de ikke er fra Norge. Om de skal integreres må de behandles som nordmenn flest. Disse fordelene vil bare føre til mer hat mot dem, noe som kan slå negativt ut, ikke bare på arbeidsmarkedet, men også ellers i livet. Det at de kan kjøre bil vil ikke veie opp for dette, så i bunn og grunn vil ikke dette tiltaket hjelpe innvandrerne. Snarere tvert imot. Jeg skrev kort om at å legge for mye til rette og gi for mange goder fort kan institusjonalisere flyktninger, så jeg er forsåvidt enig i at det kan være uheldig med for mye hjelp og tilrettelegging. At den hjelpen flyktninger får kan føre til hat er sikkert riktig, men du må være bra sandblåst i hodet for å hate noen fordi de får litt mer hjelp av det offentlige enn deg selv. Jeg tror folk flest forstår at flyktninger ikke bestemmer hvilken hjelp de skal få selv, i motsetning til enkelte høyreekstreme ... Hvorfor mener du at flyktninger skal ha flere goder enn alle andre? Er flyktinger mer verdt? Sammenligningen som Roberteh har gjort er helt på sin plass. Det er tiltak som gratis førerkort o.l som fører til rasisme og hat, nettopp fordi vanlige folk sliter like mye som flyktingene, uten å få ta del i disse godene. Flyktninger er flyktninger, når de kommer hit står de ofte omtrent på bar bakke uten utdanning, uten noe særlig arbeidserfaring, uten kjennskap til samfunnet, uten sosial kapital, uten sosial kompetanse, uten nettverk, uten venner og i det hele tatt. De er ikke mer verd enn alle andre, men de har kanskje mer behov for tilrettelegging og hjelp enn andre. Dette handler ikke om goder, det handler om å tilrettelegge og hjelpe flyktninger til å bli en integrert del av samfunnet. Mener du at flyktninger skal stå på bar bakke når de kommer hit fordi vi ikke kan gi dem noen "goder", for da blir folk rasister? Folk flest forstår at flyktninger må få endel tilrettelagt i begynnelsen, folk flest forstår at det ikke er noen motsetning mellom å tilrettelegge for flyktninger og å gi en hjelpende hånd til etniske nordmenn som sliter. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 At flyktninger får økonomisk hjelp til å ta sertifikatet er da helt i orden. Hvorvidt hjelpen kommer som direkte tilskudd som dette eller som rentefritt lån er litt hipp som happ og opp til kommunen selv å bestemme synes jeg. Personlig så heller jeg mot rentefrie lån eller standard ytelser gjennom NAV, men det er nå så. Fy faen, kjenner jeg eksploderer her Tholm. Hvordan kan du mene at dette er greit? Hvorfor er det greit at disse får en slik forskjellsbehandling? Vi andre må betale opp mot 40.000 for akkurat det samme. Men siden vi er fra Norge så gjør det ikke noe? Åmli kommunestyre er tydelig en plass med altfor mange venstrevridde rasshøl av noen snillister, at disse skal bestemme at mine skattepenger skal brukes på dette gjør meg kraftig provosert. Finnes faktisk unge mennesker i Norge som også sliter økonomisk med renter, lån og høye fellesutgifter, men hvor er staten da? Jo de er i lommen på de og prøver og dra mest mulig penger ut av den! Nå skal vi passe oss for personkarakteristikkene her. Husk retningslinjene, og prøv å ta ballen, ikke mannen. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Åmli kommunestyre er ikke brukere av forumet derfor tillot jeg meg disse karakteristikker Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Åmli kommunestyre er ikke brukere av forumet derfor tillot jeg meg disse karakteristikker Du har da ingen mulighet til å vite hvorvidt medlemmer eller familie av åmli kommunestyre bruker dette forumet. Fy. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hva med de som utnytter denne "snillheten" da? De som kanskje bruker disse pengene på helt andre ting... Straff dem.Det og gi 30.000 kroner rett i lomma på flyktninger for også anmode de til og bruke det på og ta sertifikat er en smule naivt. Enig. Hvis det er dette som skjer, så er jeg i mot det. Skattepengene mine skal følges opp. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Skal de få gratis bil òg? Det får de allerede. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hørte rykter om: GRATIS 10 årig skolegang et eller annet sted?!?! Og barnehage i forkant? Kan ikke stemme, vel?! ok, jeg hørte noe rykter om skatt jeg, nei nå tuller jeg fælt vel, det kan vel ikke stemme!!? Nei, du må nok tulle. Skatten brukes ikke på skolegang, men på førerkort til flyktninger. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 ...Skatten brukes ikke på skolegang, men på førerkort til flyktninger. ...og på en hel del folk (i alle etniske vqarianter) som ikke er i arbeidslivet. Hva er dine forslag for å redusere utgiftene til disse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå