Gå til innhold

Gratis sertifikat til innvandere

Anbefalte innlegg

Helt greit, de får stønad til å få førerkort. Men ikke hvis det er bare for å slenge ut penger, for å gi en dunge med folk førerkort bare for å få de til å virke mer attraktive på arbeidsmarkedet.

Og vi burde se mer på likestilling her i Norge, selv om det går på om du er asylsøker, eller om du er en nordmann.

Hvis en gjeng med asylsøkere får innvilget å få dekket førerkortet av en kommune, burde alle i den kommunen få samme rettighet.

Jeg har ikke noe imot at vi har innvandrere i Norge, jeg har ikke noe imot at de får støtte. Men de må få støtten på samme prinsipp som vanlige nordmenn får støtte. Og ingen unntak.

Og hvis de skal få støtte til førerkort, må de ha skriftlig fra arbeidsgiver at det er nytteverdig for vedkomende at de har førerkort i jobben. Men ikke sleng ut penger til en drøss med folk og gi dem førerkort som ofte i dag koster over 20000kr uten at det har noen nytteverdi i fremtiden.

Alle stønader må være i prinsipp at de skal være nytteverdig i fremtiden. Uansett om man er asylsøker, eller en nordmann i en uheldig situasjon.

Det er min mening.

OG må også nevne en situasjon jeg var borti, der en bekjent av meg som da var her på asyl. Fikk en stor leilighet. Bil, førerkort, dekt strøm, internett og telefon. Og kabeltv abb. + at han fikk ca 12000kr i mnd og kjøpe mat for.

Han var singel 23 år, og hadde ingen jobb, utdanning. Han sa det selv til meg. Han hadde ingen interesse å skaffe seg jobb når han får alt det der lagt i fanget av sosialen.

Jeg sa det rett ut til han, jeg skjønner deg jævli godt, men det er noe galt med systemet når det er slik, de burde lagt det til rette for deg at det lønner seg å være på jobb, enn å leve på stønader fra kommunen. Han var enig, men slik det var nå lønnte det seg ikke å skaffe seg jobb... Ihvertfall når jobben han eventuelt fikk innebærte at han måtte gå ned i "lønn".....

Sånn er det vel på det store og hele... Samboeren min får mer penger å være på sykmelding eller rehabiliteringspenger, enn hun får hvis hun er på attføring, eller noe jobbtrening gjennom NAV. Samtidig mista hun all rett til svangerskapspenger når hun var på attføring, men hadde hun vært sykmeldt.. så hadde hun hatt retten på det.

Det er lagt opp slik at det lønner seg å gi faen og være hjemme, enn å prøve å komme seg ut i jobb...

Det burde være lønnsomt å prøve å komme seg ut i jobb, og mindre lønnsomt å være sykmeldt og være på rehab penger. Ikke missforstå, det er mange der som ikke klarer å jobbe, som min samboer, hun har en sykdom som gjør at hun resten av livet vil ha vondt. Og da er det få jobber som hun kan utføre. Men hun tapte rett og slett MYE penger fordi hun ville prøve, og var på attføring. Imot feks at hun er på rehabilitering, da hun får ca 3000kr mer i mnd å strutte med enn hvis hun hadde vært på attføring.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disclaimer: Jeg har ikke lest tråden i sin helhet, bare saken som startet den.

Å gi en etnisk gruppe penger for å ta lappen er ikke god praksis. Det er diskrimminering.

Jeg mener forøvrig at førerkort er en så viktig del av det daglige livet for folk, ikke minst ved arbeidssøking i så godt som alle sjangere av arbeidslivet, at store deler av kjøreopplæringen burde legges under videregående utdanning. Det ville gitt mer tid til å tilegne seg kunnskap om kjøring, ikke minst ved å involvere mennesker med pedagogisk utdannelse i undervisningen.

Det er noe som vil koste penger, det sier seg selv. Men i mine øyne kan det rettferdiggjøres ut fra almennpreventive hensyn, altså at det burde gjøre mer for å minske antallet døde i trafikken enn noe annet.

Legg trafikkalt grunnkurs, selve teoriutdanningen og teoriprøven under videregående utdanning; et visst antall gratis kjøretimer, og resten for egen regning.

Ellers burde prisen for oppkjøring også senkes.

Bare en ide.

Tanker?

Lenke til kommentar
Disclaimer: Jeg har ikke lest tråden i sin helhet, bare saken som startet den.

Å gi en etnisk gruppe penger for å ta lappen er ikke god praksis. Det er diskrimminering.

Jeg mener forøvrig at førerkort er en så viktig del av det daglige livet for folk, ikke minst ved arbeidssøking i så godt som alle sjangere av arbeidslivet, at store deler av kjøreopplæringen burde legges under videregående utdanning. Det ville gitt mer tid til å tilegne seg kunnskap om kjøring, ikke minst ved å involvere mennesker med pedagogisk utdannelse i undervisningen.

Det er noe som vil koste penger, det sier seg selv. Men i mine øyne kan det rettferdiggjøres ut fra almennpreventive hensyn, altså at det burde gjøre mer for å minske antallet døde i trafikken enn noe annet.

Legg trafikkalt grunnkurs, selve teoriutdanningen og teoriprøven under videregående utdanning; et visst antall gratis kjøretimer, og resten for egen regning.

Ellers burde prisen for oppkjøring også senkes.

Bare en ide.

Tanker?

Er forsåvidt veldig enig med deg på hele rekka her. Oppkjøring burde ikke koste så mye som det gjør i dag. Men det er vel fordi oppkjørings"skolene" er privatisert.....

Men det er biltilsynet som til slutt bestemmer om du får førerkortet.

Få det inn i videregående skolene kanskje. Ja jeg likte ide'en.

Jeg var så heldig at jeg fikk oppkjøringstimene "gratis" gjennom statens trafikklærerskole på Stjørdal. Jeg betalte vel 1000kr for det året. Og hadde 2 timer kjøreopplæring i uka. Med teori og praktisk trening.

Eneste ulempen var at jeg ikke fikk kortet rett etter jeg fylte 18. Men det var enten å vente noen mnd, eller betale en privat kjøreskole en GOD del mer.

Så etter erfaring i akkurat dette, må jeg si det funker meget bra å få opplæringen gradvis over et år, akkurat som et fag på skola, istedet for å ta en drøss med kjøretimer som koster skjorta rett før man fyller 18 og kjøre opp med korttidsminnet og rett etter man står "eksamen" så glemmer man ofte det viktigste. :p Minner faktisk litt om stormlesing før eksamen.

Lenke til kommentar

Med den teoretiske føreropplæringen gratis i den videregående skole kan vi følge opp elevene og gi dem hjelpen de trenger til å lære stoffet optimalt. Man kan også bruke lengre tid på dette, slik at elevene slipper å stresspugge seg gjennom det, slik det er nå. Føreropplæringen er dyr, og det er alt for mange som består teoriprøven kun ved hjelp av flaks.

Da jeg var på årsmøte i Bodø for et ungdomsparti jeg var med i i år, ble dette forslaget lagt fram, og det ble godt tatt i mot av resten av fylket. Det var faktisk mitt lokallag som kom med det forslaget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan det være at det ikke er hvor man er født, eller hvilken "rase" man stammer fra, som legges til grunnlag for hva man trenger av støtte?

Hadde man gitt det til "flyktninger og internt fordrevne" hadde jo nordmenn vært inkludert (hvis de hadde flyktet og hadde et beskyttelsesbehov, vel og merke). Smågenialt :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...