Gå til innhold

Gratis sertifikat til innvandere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er sterkt for integrering, men ikke til enhver pris, og det skal være gjennomtenkt.

Som jeg nevnte på forrige side, fremmer ikke lappen integrering.

Det kan muligens gi innvandreren en sjåførjobb, men det må da finnes innvandrere som sikter høyere på karrierestigen?

 

Det de burde få er et norskkurs og en meningsfyllt jobb.

 

Det kan godt være en sjåførjobb med gratis sertifikat, men da må de få lappen,

mot at de lover å jobbe x antall år som sjåfør. ikke bare få lappen for å kunne bruke den til søndagsturer.

 

Mange lastebilselskaper skriver slike kontrakter med folk som vil kjøre, men ikke har lappen eller penger.

Lønnsomt for begge parter, sålenge selskapene er desperate etter medarbeidere.

 

Men det finnes andre typer utdannelse de kan få også. Lappen er å begynne i feil ende.

 

Norskkurs og innføring i kultur og lover først. Så lappen.

Lenke til kommentar
Gleder meg til å se flyktningen som kommer hit til lands, som ikke kan ét ord norsk, tvilsomt engelsk, og skal bare rekvirere 30 000kr som skal gå til førerkort. Lykke til.

 

Vi får bare trekke ned nisselua og la det stå til. Fint oljepengene blir brukt på noe fornuftig og ikke tull som eldreomsorg, skolevesnet, infrastrukturen+++

 

Les da! De må kunne Norsk for å bestå lappen. Sertfikatet blir tatt på Norsk, da skal du være ganske god hvis du greier å få lappen uten å kunne et ord Norsk.

For å være helt ærlig tror jeg ingen greier å bestå prøven før de kan Norsk. Derfor er argumentet ditt verdiløst. Når de har tatt lappen er de like flinke til å kjøre bil som det du var da du tokk lappen. Hvorfor det, jo fordi dere begge har bestått prøven. Nå vet ikke jeg om du har lappen eller ikke da, men det er heller ikke poenget. Poenget mitt derimot er at flyktninger ikke er farligere enn andre i trafikken hvis de har førerkort!

Endret av Nautique
Lenke til kommentar

@Mannen med ljåen

 

Hvis du er arbeidsgiver i Åmli-området, hva tror du er mest sannsynlig:

* Ansetter du en rørlegger/snekker/murer med eller uten sertifikat?

* Ansetter du en hjemmehjelp/hjelpepleier med eller uten sertifikat?

* Ansetter du noen med eller uten sertifikat i en hvilken som helst jobb der man enten må oppsøke kunden fysisk, eller frakte produkter eller verktøy for å få gjort jobben?

* Ansetter du noen med eller uten sertifikat i et område med dårlig kollektivtilbud?

 

En arbeidsgiver ønsker alltid mest mulig kompetanse og fleksibilitet for minst mulig penger - manglende sertifikat kan derfor være det som gjør at andre blir foretrukket i en rekke typer stillinger.

 

Selvsagt kan sertifikat benyttes i en sjåførjobb, men ikke vær så ensidig fokusert på dette, da! Dere mister helhetsbildet.

Lenke til kommentar
Roberteh, så klart de må kunne Norsk for å bestå lappen.

Så hvorfor ikke begynne med det vi vet virker, altså og lære seg språket?!

Det trodde jeg allerede skjedde? Og jeg har jo allerede bedt en gang om du kunne dele med forumet bakgrunnen for at du mistenker at så ikke er tilfelle i Åmli - kunne du tenke deg å frembringe noe som ligner på fakta?

Lenke til kommentar

Les det jeg skriver da.

At man kan få lappen som del av en kontrakt,

der man skriver under på å utføre et arbeid der lappen er viktig.

 

Hvis en pakistaner ønsker å bli rørlegger, kan han få lappen sånn at han kan utføre jobben i x antall år.

 

Men at man til enhver pris skal gi dem lappen gratis, og så sette dem på trygd, det er feil.

 

Skal de få lappen, må det være fordi de har ambisjoner om en jobb der lappen kan brukes fornuftig.

 

Greitt, det er urettferdig at de hvite IKKE får lappen slengt etter seg.

Som nevnt er lappen det viktigste faget man IKKE får av skolesystemet...

 

Men hvis man investerer i våre nye landsmenn på denne måten, slipper vi å bygge fengsler til dem når de blir kriminelle, eller gi dem trygd i all evighet.

 

Og kanskje viktigst av alt: Ikke la dem holde avkommet borte fra skolen. Barnevernet må ikke være redde for å skilde barn fra ekstreme sharia-forkjempere. Det er ikke nødvendigvis rasisme å gjøre noe som en mørkhudet person ikke liker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Skal de få lappen, må det være fordi de har ambisjoner om en jobb der lappen kan brukes fornuftig.

···

Men hvis man investerer i våre nye landsmenn på denne måten, slipper vi å bygge fengsler til dem når de blir kriminelle, eller gi dem trygd i all evighet.

Jøss, det hadde jeg ikke trodd! Vi er enige!

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Innvandrere trenger ikke lappen mer enn andre. de fleste av dem havner jo på østlandet, med et relativt godt utbygd kollektivtilbud. Du TRENGER ikke bil om du bor i Holmlia. Kjekt å ha, men ikke dødsnødvendig.

Har du lest artikelen?

 

Dette gjelder Åmli kommune i Aust-Agder, som grenser til Nissedal(!). Med et fallende folketall fra 2500 på 60-tallet til 1800 i dag.

KART

 

Dette er ikke en nasjonal avgjørelse, dette gjelder en lite kommune som har funnet ut at de skal allokere noe av pengene øremerket til flyktninger på bilsertefikat. Han som i artikelen kommenterer at dette er en dårlig idé er fra nabokommunen som også har et folketall på 1800 hvor de har hele 80(!) flyktninger. Det er ikke ulogisk å tro at Åmli har mye det samme.

 

Med andre ord, staten har allerede øremerket penger til disse omtrent 80 flyktningene, og det er opp til kommunestyret å velge hvordan de skal brukes. De bestemte seg så nylig at to i hver familie av disse 80 skal få tilbud om gratis bilsertefikat, sikkert fordi de mener det vil forbedre sjansen for at de blir en del av kommunens produktive arbeidsstyrke.

 

Lappen fremmer IKKE integrering. Når man sitter bak rattet i egen bil, slipper man jo å snakke med andre. De eneste gangene du må snakke med andre, er når du snakker gebrokkent med mekanikeren for EU-kontroll, henter lappen på biltilsynet, eller blir tatt for å kjøre for fort.

Lappen er kjekk å ha, uansett hudfarge. Men det fremmer IKKE integrering!

Å sitte på en buss eller toget og snakke med sidemannen, det fremmer integrering.

:dontgetit:

 

Tror du virkelig at de skal få sertifikat fordi kommunestyret mener de trenger flere bilister? En bil er et fremkomstmiddel som gir deg mulighet til å bevege deg større avstander innen rimelig tid, og er faktisk brukt en del til privattransport utenom profesjonelle sjåfører, tro det eller ei.

 

Her er et tenkt eksempel:

Jeg er en flyktning som har fått bostøtte til en leilighet i Nelaug. Jeg har fullført norskkurs, og har lyst til å få meg en jobb.

 

butikk10.jpg

Jeg har forhørt meg etter jobb på Nelaug Daglegvare,

 

butikk8.jpg

på postkontoret, på Nelaug Skole og på togstasjonen, men det er ingenting ledig.

 

Dølemo%20butikk.JPG

Men så finner jeg ut at det er en ledig stilling på Dølemo Nærmat i nabobygda.

 

Her er reiserute.

 

Så kommer 30 000,- spørsmålet; hvordan komme seg de tre milene frem og tilbake fra Nelaug til Dølemo hver morgen? Hadde det bare fantes en mekanisk innretning som kan ta deg dit på 29 minutter.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Så kommer 30 000,- spørsmålet; hvordan komme seg de tre milene frem og tilbake fra Nelaug til Dølemo hver morgen? Hadde det bare fantes en mekanisk innretning som kan ta deg dit på 29 minutter.

 

 

Spørsmålet er vel heller hvorfor man må GI de pengene. Hvorfor ikke la det være (rentefritt?) lån eller lønn for diverse småjobbing for kommunen?

 

Det holder jo heller ikke med sertifikat for å komme seg mellom de stedene. De må jo ha tilgang til bil også.

Lenke til kommentar
Så kommer 30 000,- spørsmålet; hvordan komme seg de tre milene frem og tilbake fra Nelaug til Dølemo hver morgen? Hadde det bare fantes en mekanisk innretning som kan ta deg dit på 29 minutter.

 

Det problemet hadde de fleste etniske nordmenn også. Helt til de tok lappen på egen regning.

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Lappen er det viktigste faget man IKKE lærer på skolen.

Man BURDE få det på skolen, da man har mye mer bruk for lappen enn noe annet, uansett hvilket yrke man går inn i.

 

Innvandrerne du snakker om kan godt få lappen, men det skal kreves mot-ytelser.

Ikke gi dem BÅDE trygd OG lappen.

Gi dem lappen og en jobb der de kan bruke bilen fornuftig.

Men jeg skal ikke nekte dem å kjøre privat også.

Da betaler de tilbake sin gjeld til samfunnet ved å bli bidragsytere i stedet for mottagere.

De bør hjelpes til å tjene egne penger, ikke leve som gjester her.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Så kommer 30 000,- spørsmålet; hvordan komme seg de tre milene frem og tilbake fra Nelaug til Dølemo hver morgen? Hadde det bare fantes en mekanisk innretning som kan ta deg dit på 29 minutter.

Da kontakter du arbeidsgiver og NAV, og forhandler frem en avtale om at hvis du har en garantert jobb så blir førerkort dekket. Sånn er det nå, og det funker.

At flyktninger skal få lappen uansett fordi de er flyktninger er ren diskrimineringer mot etniske nordmenn.

Lenke til kommentar

Et annet negativt argument er at det fører til farligere bilister. Hvis du har tatt lappen vet du at du har betalt mye for den og du vil ikke miste den ved å kjøre for fort. Folk vil jobbe mer for å bli en bra bilist sånn at de ikke kaster bort mye penger.

 

Trenger en flyktning lappen for jobb har han enkelt råd. Det er bare å jobbbe i et år og du har råd til å ta lappen. I det første året kan man sykle til jobben, eller ta bussen.

 

Dette fører heller ikke til integrering av flyktninger, fordi de flest arbeidsgivere bryr seg ikke så mye om de har bil og flyktninger kan ikke ta lappen de første årene uansett fordi de ikke har god nok norsk. Det er mye bedre å bruke de pengene på uttdanne flyktningene. I tillegg kunne de bruke penger på politi sånn at de kan ta de soom havner på aveie.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hadde dette vært et enkelttilfelle kunne selv undertegnede gått med på at dette var en god ting, men dette føyer seg bare inn i rekken av krav fra minoriteten ovenfor majoriteten i Norge. I følge SSB er det flest innvandrere fra muslimske land. Blir dette enda et krav fra muslimene i Norge? Etter litt kjapp søking på Google finner man blandt annet: muslimer krever halalkjøtt i fengsel, muslimer krever egne lover og muslimer krever egen eldreomsorg! Kunne forsatt i det uendelige. At befolkningen nå begynner og føle seg en smule tilsidesatt og forbannet er ikke rart. Det viser at vi bryr oss om landet vårt. At de nå også skal få gratis sertifikat får begeret til og renne over for mange. Bare les kommentarene til Agderposten. Er de interessert i sertifikat for de jobbe og tjene penger som oss andre. Eller ta bussen!

Lenke til kommentar

Camlon: Det kan du si om alle som får sertifkatet hos foreldrene sine også, ubrukelig argument.

 

Og i utkantnorge så er det ikke alltid et alternativ og ta buss eller sykle. Og jo, det er svært mange arbeidsgivere som bryr seg om du har bil. Jeg holder selv på å utdanne meg til grafisk designer og må nok regne med å skaffe meg sertifikat om jeg skal klare å få jobb.

 

Roberteh: Dette er da ikke noe som de har krevd, men som kommunen velger å tilby dem, da mest sannsynlig fordi de mener det er hensiktsmessig.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...