Gå til innhold

Et lite støydempingsprosjekt

Anbefalte innlegg

I går var jeg innom Clas Ohlson, og da ble det så jeg kjøpte en sånn 20 ohm rheostat. Og da var prosjektet i gang...

Det skal sies at PC'n min er relativt stillegående fra før av, men det er alltid noe som kan forbedres, og nå var det PSU-viftene (Enermax 330W PSU) som bråkte mest.

Planen var å bruke dette rheostaten til å regulere de to viftene i Enermax'en samt de to viftene jeg har til å suge luft inn i kabinettet (en 120mm og en 80mm som fra før går på 5V). Jeg hadde tenkt å sette rheostaten mellom viftene og jord. Var ikke sikker på om dette ville gå i det hele tatt, men det var verdt et forsøk...

Steg en var å få koblet til PSU-viftene. Jeg ville forsøke å unngå å måtte klippe i ledningene til PSU-viftene, og ordne et system der jeg enkelt kan få PSU'en slik den var før operasjonen, i tilfelle jeg skal selge den eller jeg må levere den inn på reparasjon eller noe (Faale-brothers : Dere så ikke dette :smile: Løsningen var en CD-ROM audioledning. Delte kontakten i to, og hadde dermed to kontakter. For å koble ledningene til kontakten på vifta, tok jeg og surret ledningen rundt en bit av en binders og la krympeslange rundt for å holde det hele på plass, og stappet den andre enden av bindersbiten inn i kontakten. Dette er noe jeg har gjort flere ganger, en helt vanlig binders passer perfekt i slike kontakter. Koblet den ene ledningen rett til vifta, mens den andre gikk via rheostaten. Testet at det var kontakt hele veien før jeg smalt på PSU-lokket.

På de andre to viftene, som er koblet direkte på en "harddisk-kontakt" (gul og rød ledninn er byttet om for å gi 5V) tok jeg bare og koblet den ene av de to svarte ledningene på rheostaten. Kommer sannsynligvis til å koble den andre dit også, slik at også CPU-vifta (TaiSol CGK742 som nå går på 5V) kan justeres samtidig.

Jeg ble positivt overrasket da jeg til slutt testet systemet. Jeg trodde kanskje at 20 ohm ble for lite til å kunne påvirke hastigheten på viftene særlig mye, men det ble snarere tvert om. Allerede når jeg har vridd ca. 1/4 av det jeg kan, er stort sett all viftesus borte.

Problemet med en slik passiv løsning, er at innvirkningen på de forskjellige viftene er forskjellig. 120mm-vifta er den som normalt sluker mest strøm, og er dermed den som i størst grad blir påvirket av rheostaten. Denne stopper allerede når jeg har vridd 1/3, mens 80mm-viften stopper rett før "full vridning". PSU-viftene går rundt uansett, og det er forsåvidt like greit.

Alt i alt : et meget vellykket prosjekt. Når jeg vrir over til "lydløs"-modus, stiger kabinett-temperaturen fra 26 til 30 grader, men jeg ser ikke på det som noe stort problem. Og luften som kommer ut fra PSU'en er heller ikke særlig varm (35 grader, kanskje), så jeg kan ikke se noen problemer der heller. Selvfølgelig hadde et aktivt system vært bedre, men jeg synes jeg er kommet ganske langt med en rheostat til 49 kr, et par meter kabel, en binders og litt krympeslange. Jeg syntes egentlig at PC'en min var ganske lydløs før, men det er stor forskjell, nå synes jeg nesten den bråker på den gamle innstillingen...

--

Eilif Leknes

[ Denne Melding var redigert av: Flex på 2002-01-16 14:40 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...