Gå til innhold

Vannscooter tråden - (Blir igjen lovlig i norske farvann)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan tenke seg at en vannscooter som herjer ligger konstant med et turtall på rundt 8-9.000 RPM. Desibelnivået ligger i en annen grad enn en båt, og frekvensområdet er vell noe annerledes også.

Noen ser på det som støy, jeg ser på det som hissig lyd. Mange som sier V8'ere bråker - selv synes jeg lyden er dødsgrom.

Lenke til kommentar

Saken burde ikke være vanskelig, men staten er dessverre en hard nøtt å knekke. Jettrade.no sliter dessuten med det staten har mengder av; penger. Det er i hvert fall det inntrykket jeg har fått etter å ha lest på deres hjemmesider. De oppfordrer vel stadig til spleiselag for å ha råd til advokatene sine.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Når det gjelder trimming av vannscooter, må man ha god peiling (som når man skrur på bil) for å montere og/eller tune vannscooter med diverse kit.

 

Er fult klar over at det finnes et drøss med utvalg, men kan man gjøre det meste på egenhånd ved å lese seg litt frem og prøve å feile?

 

Noen som har sånn ca. peiling på hvor mye er RIVA 3 tuning kit koster å montere på en RPX f. eks?

 

 

- Jonas

Lenke til kommentar

Jeg har ikke turd å prøve enda, og tror jeg står over. For det første går det godt nok originalt, og for det andre så blir det jævlig dyrt om noe først skal ryke.

 

OM jeg skulle gjort noe, hadde jeg vell forsøkt med en liten chip i utgangspunktet, evt. en større kompressor (da de originale ikke tåler mer enn 8200 r/min).

 

Lykke til - oppdater meg evt. ! :D

Lenke til kommentar

Hvor mye kreves til vedlikehold på vannscootere? Har en båt fra Fiskars av typen Buster som vi bruker å sende til vinterservice hvor den også blir oppbevart over vinteren. En av grunnen til at min far vil bytte denne båten mot vannscooter er at den har plass i naustet, men når det kommer til for eksempel vask etter hver runde på vannet blir dette upraktisk ettersom at vi må gå relativt langt for å få tak i ferskvann. Hvor mye må man forberede før vinteren? Har lest at det er viktig å få ut olje, bensin og vann før vinteren, når det er gjort, er det bare å la den stå der i 20 minusgrader?

Lenke til kommentar

JEG tar den på land og kjører den i ferskvann og vasker den stort sett hver kveld etter bruk, men sånn er jeg bare. Vasker bilen 1-2 ganger i uken også :p

 

Når det gjelder vinterkonservering er jeg selv litt usikker, for i fjor var den bare gått et par timer etter den var på verksted (hadde dessverre en del problemer i fjor), så vi gjorde ikke annet enn å kjøre den i ferskvann, åpne alle luker og rom, legge aviser rundtom i motorrom og andre rom og koble fra batteriet.

 

Kommer nok til å skifte olje, plugger og slikt nå, men skal undersøke hvordan de "proffe" gjør det. Håper ihvertfall å få lånt meg en henger, sånn at jeg kan ta oljeskift og diverse på jobben :) Ser for meg at det blir lettere å suge opp oljen, enn å begynne å rote etter tappeplugg og slikt.

 

Vet ikke hvor mye hjelp det var i dette, men men :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jo mer jeg leser om de forskjellige Sea Doo scooterene jo mer skeptisk blir jeg. Er det virkelig slik at halve fartøyet må bli skiftet hver 100. time? Clutch å lignende må byttes ut før man kjøper etc. etc.

Jeg bor relativt langt unna muligheten til å kjøre scooteren på service hver 100. time.

Hvordan gjør jeg det om jeg ikke har tilgang til ferskvann, har mulighet til å bruke en hageslange i blant, men det er ikke praktisk.

 

Service av vannscooter blir mer skummelt for hver gang jeg leser om det. :ph34r:

Lenke til kommentar

Om du ser litt lengre ned i båtdelen av forumet, har vi også en tråd med generell diskusjon rundt vannscooter, da det for det meste er snakk om regelverk her :)

 

Men det stemmer at scooteren skal på storservice hver 100. time. Da overhales kompressoren, i tillegg til en vanlig service.

Og selv om 100 timer gjerne høres lite ut - jeg har kjørt ca. 20 timer i år. Du må tenke på hvor langt man kommer på kort tid og slikt. En båt står ofte å går på tomgang i lengre perioder, og da forsvinner jo timene til ingenting.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Tviler på at den bruker over 8 liter timen.

 

Omg, har sinnsykt lyst på vannscooter. Har en båt (2 tilsammen) som jeg gjerne vil selge for en vannscooter. Kan vel få rundt 25k for båten, kan jeg få en brukbar scooter for denne prisen?

 

Fikk heldigvis benyttet sjangsen i ferien (mandag) på å kjøre litt vannscooter, en Sead Doo GTX tror jeg det var. Sinnsykt fet! Svart og rød. Har bilder av den som jeg kan legge ut.

 

Tjener man på å bestille fra USA forresten?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Helt utrolig. Her har myndighetene med andre ord tatt innover enorme mengder med EU reguleringen og forskrifter, men når det kommer til vannskuterkjøring, da skal det norske byråkratiet sette foten ned. Typisk. Det er påtide at ESA sier klart ifra om dette til norske myndigheter. Forskriften om å "beskytte miljøet" henger ikke på greip. Da må de forby båtbruk også.

 

Nå vanker også enorme bøter på over 5 000 kr for vannscooterkjøring og beslaglegging av scooter: http://www.bt.no/nyh...ot-2748993.html

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...