Gå til innhold

Vannscooter tråden - (Blir igjen lovlig i norske farvann)


Anbefalte innlegg

Jeg har selv en Sea-Doo RXP, og har aldri fått noe som helst tegn til at politiet har villet stoppe meg. Det største problemet er vell hyttefolk som tror jeg er kriminell og tipser avisene om ulovlig vannscooterkjøring osv...

 

Har med meg papirer på at jeg har loven på min side (EØS er visst en fin ting :) ). Om det skulle bli kverulering fra noen som helst andre parter har jeg støtte meg på at f.eks. Bayliner er mer ulovlig å kjøre i Norge enn hva vannscooter er.

 

Og til deg over - Nei, byråkratene skjønner det ikke. Den dagen Stoltenberg får prøvd vannscooter, blir nok alt mye bedre skal du se :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en nabo som har vannscoter, en med påhengs og en vanlig. Når de satt ut disse scooterne i sjøen, ringte naboer med for mye tid på hendene, som bor ved den offentlige kaien til politiet, og politiet var der ca. 15 minutter senere. De merket at politiet stod på kaien, og ringte dermed til han som kjørte bilen med tilhenger og ba ham hente dem på en annen kai. Det nytter heller ikke å krangle med politiet, når de har bestemt seg, sier de bare at du må ta det opp med en annen rettsinstans.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei, jeg planlegger å kjøpe vannscooter om omstendighetene tillater det. Det blir da av merket Sea Doo ettersom at de blir laget i innen EU (?) Det jeg lurer på er om hva jeg kan gjøre om politiet stopper meg. Har hørt at jeg skal nekte på bot og krangle meg fram til EFTA for å få medhold i saken min der. Kan noen forklare meg, eller vise til et nettsted som forklarer litt rundt dette. Jeg ønsker ikke lange rettskriv etc. men litt enklere enn som så.

Takk.

Lenke til kommentar

1. Ta båtførerbeviset. Ta alltid med båtførerbeviset under kjøring.

2. Registrer vannscooteren i småbåtregisteret. Ha alltid med "båtkort" under kjøring.

3. Sørg for at scooteren er CE-merket. Ha gjerne også med papirer på dette.

4. For å være enda mer sikker, få vannscooteren securmarked (vinnvinn).

5. Kjør med vét (altså følg sjøvettregler osv.)

6. Medbring dette skrivet under kjøring: http://jettrade.no/images/stories/documents/riksadvokaten_smbtloven.pdf

 

God tur og kos deg :)

Om du blir stoppet, skjer forhåpentligvis bare dette: http://jettrade.no/images/stories/documents/alexander_ark1.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om jeg nå faktisk kjøper en vannscooter fra en forhandler (LER AS) er det noe jeg må passe på i forhold til hvor "europeisk" den er? Ser at motoren på 2 av modellene som frister er av typen ROTAX og de er laget i EU. Er det et krav på hvor mange prosent europeisk den er?

 

Når EFTA er ferdig og de finner ut at det ikke blir lov med vannscooter (om de blir ferdige) hva skjer om man er blitt tatt av politiet tidligere?

Lenke til kommentar

Så lenge scooteren er delvis produsert innenfor EU, skal det holde.

 

Om de finner ut at det ikke er lovlig, skal politiet få seg en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelvetes jobb med å ta opp igjen alle anmeldelsene ang. vannscooterkjøring :) For mitt vedkommende vet jeg at jeg havner så langt bak i køen at jeg ikke gidder å ta sorgene på forskudd, spesielt når jeg ikke ser noen grunn til at det ikke skal bli lovlig.

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at de ble ulovlig i sin tid var vel at de bl.a. bråkte noe veldig. Høyfrekvent lyd i fjæra - til stort besvær.

 

Men de er blitt veldig lydsvake disse nye scooterene - så det spørs om ikke det blir lovlig på et eller annet vis snart.

 

Dog tror jeg om det blir lovlig - så er jeg redd det vil bety mer ulykker. Hvis hvermansen kjøper seg en slik sak som gjør 50 knop og vel så det uten å helt skjønne hva slags krefter dette er.... De kommer til å treffe andre båter og fjæra....

Lenke til kommentar

1. Ta båtførerbeviset. Ta alltid med båtførerbeviset under kjøring.

2. Registrer vannscooteren i småbåtregisteret. Ha alltid med "båtkort" under kjøring.

3. Sørg for at scooteren er CE-merket. Ha gjerne også med papirer på dette.

4. For å være enda mer sikker, få vannscooteren securmarked (vinnvinn).

5. Kjør med vét (altså følg sjøvettregler osv.)

6. Medbring dette skrivet under kjøring: http://jettrade.no/images/stories/documents/riksadvokaten_smbtloven.pdf

 

God tur og kos deg :)

Om du blir stoppet, skjer forhåpentligvis bare dette: http://jettrade.no/images/stories/documents/alexander_ark1.jpg

Bare for å supplere:

 

Ikke fall for fristelsen og kjøp en eldre Seadoo-vannscooter. Ifølge jettrade.no som både forhandler og saksøker, så finnes det ikke CE-merkede Seadoo-vannscootere som er eldre enn 2005. Selv blant 2005 og 2006-modellene er det svært få som er CE-merket. Derfor bør man kjøpe en relativt ny vannscooter for å være 100% sikker på at fartøyet faktisk er CE-merket.

 

Her om dagen møtte jeg en kar som hardnakket påstod at hans 99-modell av Seadoo var CE-merket. Hvis vi skal tro på jettrade.no som både forhandler av Seadoo og saksøker, så er denne modellen ikke CE-merket. Til tross for at personen hevder noe annet.

 

http://jettrade.no/index.php/Nyheter/Hva-er-lov.html

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Det er bra du bemerker det, Sliguy. Jeg har selvsagt sørget for at de modellene jeg ønsker er nyere enn 2005. Faktisk så er de jeg har mest lyst på Sea doo GTI SE 155 og en Sea doo RXT aS 260. Regner med at de da også er CE merket ettersom at det er 2011 modeller.

 

@Vbjoernevik: Alle blir vel 10åringer når vi har "fritt" spillerom og kan oppnå høy fart? Men som ung båtfører har jeg ihvertfall fram til nå klart å holde meg i skinnet og alltid hatt full kontroll på hva som skjer.

 

Om jeg nå skal frakte denne vannscooteren jeg kjører på, er det lurt å ha presenning over scooteren? Har aldri kjørt med noe på en slik henger før så jeg kan ikke mye om det. :p

 

Regner med at jeg kommer til å få kjøpe til neste år, når våren nærmer seg. Jeg kjørte vannscooter i Frankrike, der er det rimelig behagelig temperatur, hvordan er det å kjøre når vannet måler ca. 5 grader?

Lenke til kommentar

1. Jeg har kjørt båt lengre enn jeg kan huske og har alltid hatt full kontroll HELE tiden. Det var det slutt på den dagen jeg kjøpte meg vannscooter :p

 

2. Jeg ville kjøpt et slikt trekk de selger som passer rett på scooteren, enten du skal frakte den på henger eller ikke. Har ikke kjøpt selv, da jeg setter min nyvasket inn i tørt naust etter hver gang jeg har brukt den :) (kjører den også i ferskvann hver gang)

 

3. Å kjøre når det er 5 grader i sjøen, er som regel kaldt. Men, de nyere scooterne er laget slik at man får mindre og mindre vann på seg som fører. Merket dette veldig godt når jeg lånte en 2010-modell i fjor mens min 2005-modell var på verksted.

Lenke til kommentar

Dette lover ikke bra i det hele tatt. Er noen enkelte som har kjørt vannscooter på innsjøen her jeg bor, og det er et leven uten like... Ble faktisk utrolig overrasket over hvor høyt støynivå det var (relativt ny - 2000 tallet et sted). Med en båt så vil du alltids høre den men den vil flytte seg lenger og lenger vekk. Disse vannscooterne kjører på samme området konstant og er, for å si det mildt, et skikkelig helvete. En ting er jo om det bare er noen få som kjører scooter, men når det blir mange som skaffer seg det, da blir det ikke greit lenger....

Lenke til kommentar

Du har absolutt et poeng der, saxin. Men samtidig handler det en del om kjøreren også.

Om jeg virkelig skal kjøre aktivt, for å bare kjøre aktivt, tar jeg meg en fin cruise-tur til en vannscooterbane.

Blir selv irritert på de som kjører 5 min frem og tilbake rett utenfor oss. Selv tar jeg turer i blant som normalt sett tar over en time med båt (90 min med ferge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...