Gå til innhold

Vannscooter tråden - (Blir igjen lovlig i norske farvann)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inntil EFTA-domstolen har vedtatt en avgjørelse om lovligheten, så skal du ikke få bot dersom du kjører en CE-merket vannscooter ifølge jettrade.no (Forhandleren som har opprettet saken. Besøk jettrade.no for info om sakens tilstand). Hele saken er opprettet på bakgrunn av CE-merket som viser at produktet er i samsvar med EØS-retten, som Norge må forholde seg til. Altså er det kun de CE-merkede vannscooterne det er snakk om.

 

Saken skal opp til EFTA i løpet av høsten/vinteren.

 

Angående lovlighet per dags dato;

 

http://jettrade.no/index.php/Nyheter/Hva-kan-regnes-som-lov.html

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som vet hva som er status i Sverige nå? Har de vært helt igjennom EFTA og gjort det formelt 100% lovlig eller hvor er de i løypa?

 

Har litt problemer med å tolke denne fra jettrade.no:

"Til informasjon så har ikke Sverige tapt for EU-domstolen, tvert i mot. Vi har daglig kontakt med Hugo Tiberg som har ført sakene i Sverige mot den svenske stat. Alle saker som har vært til behandling i de svenske domstolene er trukket tilbake."

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en brukt SeaDoo RXP 2005 modell på mandag. Fikk kjørt den i 5 timer, så røk motoren. Selger skal reparere alt gratis, men likevel.. Scooteren er gått ca 17 timer totalt. Dette kan da ikke være normalt?

Sant skal sies at det var de 5 gøyeste timene jeg har hatt i mitt liv! :D Kjørt 4 andre båter og ATV nå, og alt var nedsig i forhold :p

Lenke til kommentar

Gratulerer med vannscooter, til tross for ditt uheldige tilfelle av motorhavari. Jeg regner med at den er CE-merket eller hva?

 

Jeg må nok vente til jeg har kommet meg ut i arbeidslivet som jurist før jeg kjøper noe slikt, og av videre årsaker ønsker jeg også at vannscooter skal være formelt sett lovlig den dagen jeg beslutter å kjøpe. Dog har jeg en kamerat som vurderer seriøst å anskaffe en vannscooter, kanskje allerede til neste sommer. I så fall får jeg sikkert lov til å prøvekjøre litt i skjærgården.

 

Jeg så 2 yngre herrer leke seg på sjøen i hver sin RXP-X forleden, og jeg kan ærlig innrømme at det så meget artig ut.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som er status i Sverige nå? Har de vært helt igjennom EFTA og gjort det formelt 100% lovlig eller hvor er de i løypa?

 

Har litt problemer med å tolke denne fra jettrade.no:

"Til informasjon så har ikke Sverige tapt for EU-domstolen, tvert i mot. Vi har daglig kontakt med Hugo Tiberg som har ført sakene i Sverige mot den svenske stat. Alle saker som har vært til behandling i de svenske domstolene er trukket tilbake."

Jeg tolker det dithen at Sverige ikke har vært i gjennom EFTA, ennå. Det legges heller trykk på at vannscootersaken ligger godt an. Likeså kan det sies i norsk tilfelle, slik det rettslige bildet ser ut. Alle privatsakene som har vært til behandling i de svenske domstolene er blitt trukket tilbake som følge av at man nå venter på EFTA's avgjørelse angående lovligheten.

 

Slik det ser ut nå kan det ta lenger tid enn antatt før det blir en avgjørelse, men inntil da kan ingen straffes for å kjøre en CE-merket vannscooter, ifølge jettrade.no sine opplysninger.

 

Angående lovlighet per dags dato;

 

 

http://jettrade.no/index.php/Nyheter/Hva-kan-regnes-som-lov.html

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Skjønner. Tingen var bare hvem "Sverige" var i denne sammenheng, staten eller folket. Hvis det var staten som ikke har tapt, men tvert i mot er jo ikke det bra. :)

 

Forøvrig er det vel ikke heeeelt korrekt det som står på Jettrade.no:

"Man kan ikke bli bøtelagt ved å kjøre en helt eller delvis produsert vannscooter fra EU. "og

"Politiet KAN stoppe deg, notere navn og nr og samt ta bilde av vannscooteren. Men dette kun for å etterforske om scooteren er produsert innenfor EU."

 

Det de har instrukser om å gjøre er å anmmelde all kjøring, men saken blir ikke avgjort før dom fra EFTA foreligger! Litt forskjell :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kan noen di exakte reglene for hva som kategoriserer vannscootere?

hva skal til for at et kjøretøy går inn under denn regelen?

 

noen steder står det at alt som kan minne om vannscooter går under regelen, til og med små luftputebåter...

 

jeg har en sunrider vannscooter, MED PÅHENGS!! går denne under regelen?! jeg har alltid fått høre at dem ikke gjør det, men begynner å bli litt i tvil .. :ph34r:

 

 

har hørt at det som er ulovlig er kjøretøy under 4 meter med vannjet drift og speed på styret ... min er under 4 meter jah , men har påhengs og standard båtspeed..

 

hva er EGENTLIG reglene?? (skrive ut - laminere - ha i "hanskerommet" på scooteren) :cool:

38248_1343472392004_1387060014_30780064_5767736_n.jpg

Lenke til kommentar

 

jeg har en sunrider vannscooter, MED PÅHENGS!! går denne under regelen?! jeg har alltid fått høre at dem ikke gjør det, men begynner å bli litt i tvil .. :ph34r:

 

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs178.snc4/38248_1343472392004_1387060014_30780064_5767736_n.jpg[/img]

 

 

Usikker på reglene selv, men mener å ha hørt uttalt i en sak om hva som regnes som båt, og hva som regnes som ulovlig fartøy en gang at de skiller på om farkosten har "motorsykkelstyre" eller "båtratt". - Derfor har jeg sett mange som har satt vanlig båtratt på disse, og da skal de være lovlige.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Bump.

 

Jeg har hørt rundt omkring at vannscooter er ulovlig osvosv. Er det slik at det faktisk ble lovlig i 2009? Noen som kan bekrefte med kilder? Og gjelder dette alle fylker? Jeg bor nemlig i Møre og Romsdal og vannscooter hadde vært KJEMPEKULT :D

 

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Sist jeg hørte noe var det slik at politiet registrerer saker ang. jetski/etc som en nameldelse, men saken blir liggende "i skuffen" til norges innigelser mot EFTA-saken er endelig avgjort. - Får de medhold vil "anmeldelsene" bli tatt frem igjen og prosessert, hvis ikke vil de som blir tillatt iflg de endelige reglene bli slettet.

 

Men en ting å tenke på, er jo at det er vanskelig å gjette hvordan de endelige reglene blir selv om norge ikke får medhold. - Det er ikke sikkert at de blir nødt til å slippe det helt fritt, og mange saker kan derfor potensielt resultere i en anmeldelse selv om det blit tillatt.

Lenke til kommentar

Ja, men det jeg synes er ganske merkelig er at bare de som kjører europeiske vannscootere blir satt på vent, mens alle som har japanske eller amerikanske/canadiske vannscootere blir bøtelagt med en gang. Det beviser hvor tåpelige norske myndigheter er. Forhåpentligvis blir alle vannscootere lovlig å kjøre alle steder, unntatt i de mest sårbare områder, der vanlig båttrafikk heller ikke er lovlig. Det er jo egentlig slik loven ang. vannscootere skulle vært i 1998 når den ble vedtatt. Argumentasjonen på den tiden var jo også at de forurenset og bråkte, noe som ikke er tilfelle i dag, da utenbordsmotorer forurenser og bråker like mye, hvis ikke mer.

 

Skjønner ikke de byråkratene som var/er imot vannscootere. Hva har en slik farkost gjort for å skade noen? Motorsykler har da f.eks. en mye verre historie. Har selv veldig lyst å gå til kjøp av en slik, men gidder ikke å leke katt og mus med politiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...