Gå til innhold

Vannscooter tråden - (Blir igjen lovlig i norske farvann)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

besøk jettrade.no

 

det er i all hovedsak denne forhandleren av seadoo som har satt igang med å få saken behandlet av EFTA-domstolen. der står det at saken skal opp til efta i løpet av høsten.så vil det være ca 3-4 måneders behandlingstid før noe blir fastslått. derfor er det nå sommeren 2010 som er det tidligste vi kan håpe på for at vannscootere skal bli lovlig. da er det kun de CE-merkede scooterne som blir lovlige.deriblant de populære seadoo vannscooterne.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ny melding: EU-domstolen mot sverige;

 

http://jettrade.no/index.php/Nyheter/EU-do...ot-Sverige.html

 

 

 

"Sjørettsprofessor Hugo Tiberg og den danske EU-professoren Hjalte Rassmusen forklarer at dommen sørger for at de skandinaviske vannscooterforbudene må falle.

 

Etter dommen 4.juni velger vi å sprette champagnen.

 

Dette er svært moro! Håper alle har forstått at man ikke kan bli straffet for å kjøre vannscooter i Norge på dette tidspunkt og frem til EFTA-domstolen har avgjort saken den norske saken "Anders Husebye".

 

Politiet kan anmelde, men de kommer ikke lengre en det. Du skal ikke samtykke boten og du vil ikke videre bli straffeforfulgt.

 

Uttalt fra advokat som er spesialist på strafferett:

I følge stortingsbeslutning nr.37 er nå småbåtloven §40 i motstrid med både forskriften (finnes på lovdata.no) og en senere Stortingsbeslutning. Det er da ingen tvil om at vannscootere er tillatt. Du kan i alle fall ikke straffes ut fra Straffelovens §1 2.ledd som bestemmer at straffelovgivningen som helhet gjelder med de innskrenkninger som følger av overenskomst med annen stat som EØS-avtalen vitterlig er."

 

EFTA-domstolen står fremdeles for tur.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

I sommer har politiet bøtelagt flere førere av vannscootere.

 

Mange av dem har nektet å vedta boten. De har fått hjelp og veiledning av vannscooterimportør og entusiast Carl Jacob Johansen. Han har selv fått bot, og det er denne boten som er grunnlaget for at vannscooterforbudet bringes inn for EFTA.

 

Les også:Her er vannscooterens erstatter

 

Johansen nektet å godta boten som nå er behandlet både i tingretten og lagmannsretten, men sørlendingen fikk ikke behandlet sin sak i Høyesterett. Derfor tar han saken til EFTA-domstolen.

 

- Forbudet mot vannscootere strider mot EØS-avtalen, sier Johansen til Båtliv. Med en EFTA-dom håper han på å få opphevet forbudet.

 

Forsømte rettigheter

 

- Det er på tide at norske borgere forstår sine rettigheter gjennom EØS-avtalen, sier Johansen.

 

Han anbefaler alle som blir bøtelagt til ikke å godta boten, og vise til at vannscooter er klassifisert som en fritidsbåt.

 

­ Båten vi sitter i er godkjent kategori C, men det kategoriseres som vannscooter når den har styre i stedet for ratt og en håndgass i stedet for en ordinær båtgass, forklarer Johansen.

 

Les også:Små, raske båter brukes som barnevakt

 

- Hvis politiet da mener at man kjører vannscooter ulovlig, kan det opplyses om forskjellen mellom Norges lover og EU sitt direktiv, sier Johansen, som også gir disse rådene på sine nettsider.

 

Der har han også lagt ut en ferdig brevmal for mottatt forelegg. I tillegg har han klargjort vedlegg fra stortingsbeslutningen og EU-direktivet.

 

- Når politijuristen får dette brevet må boten avventes til EU-domstolen har tatt en avgjørelse, sier Johansen.

 

KJEMPER FOR FORSKRIFTENE: Vannscooterentusiast Carl Jacob Johansen bruker i dag vannscooteren og har tro på at EFTA kan fjerne det norske forbudet. Foto: Privat

Gamle holdninger

 

- Holdningene til vannscootere er gått ut av dato for lengst. Vannscootere er langt mindre forurensende og støyende enn det de var for bare noen år siden. De nye vannscooterne har lavt støynivå og bråker ikke mer enn 80 desibel, påpeker Johansen.

Han mener at vannscooterforbudet kom fordi den hadde totakter og bråket forferdelig. I dag er den er mye mer miljøvennelig enn en annen båt. Men å få myndighetene på banen for å forstå dette er vanskelig.

 

- Er ikke vannscooter mest for lek?

 

- Selv bruker jeg scooteren veldig mye til dagsturer. De som ikke har kjørt vannscooter, vil naturlig nok bruke den til leketøy i begynnelsen, men mye av båtkjøringen på sjøen er for moro, sier Johansen som mener dette ikke bare gjelder vannscootere.

 

Les også:Motorisert for langturer og effektivitet

 

Halvt kanadier, halvt europeer

 

Da saken var oppe i lagmannsretten, ble det lagt vekt på at vannscooteren han brukte var produsert i Canada, altså utenfor EU.

 

- Men det viser seg at den har mer opprinnelse fra EU. Halve vannscooteren er faktisk produsert i Østerrike, sier Johansen.

 

Johansen og hans advokat Anders Green har fått bistand fra sjørettsprofessor Hugo Tiberg i Stockholm for å sjekke vannscooterens opprinnelse.

 

Tiberg har skrevet klagen til EFTA. Han mener det har gått prestisje for myndighetene å holde forbudet oppe, og at det norske forbudet er uforenelig med EU-retten og dermed ugyldig i norske domstoler.

 

Les også:Liten båt, liten motor - stor opplevelse

 

Mange i Norge

 

Antall vannscootere i norske farvann er økende. Bare i år har Johansen solgt 40 vannscootere, og han antyder at tre-fire av dem har fått bot. Johansen tror at det er blitt solgt mer enn hundre vannscootere totalt i Norge denne sesongen.

I skrivende stund ligger 69 vannscootere til salgs på Finn.

 

 

 

VANNSCOOTEREN ER KLASIFISERT SOM BÅT :thumbup:

 

har en kamerat som allerede nå tenker å kjøpe en vannscooter. han vil ha den raskeste seadoo scooteren rxp-x som kan nå ca.70knop. det synes jeg er rart da han opplever 30knop i en 22fot daycruiser som skummelt....hahaha.

Båten vi sitter i er godkjent kategori C, men det kategoriseres som vannscooter når den har styre i stedet for ratt og en håndgass i stedet for en ordinær båtgass, forklarer Johansen

Lenke til kommentar

det er egentlig gammelt nytt du tar opp fra en tidligere avisartikkel NiCo1980,men takk for engasjementet:). rent formelt sett er det ikke lovlig enda,men det er som dagsrevyen ga uttrykk for svært sannsynlig at vannscootere igjen blir lovlig.sverige tapte vannscootersaken hos EFTA og ESA har i den anledning sendt ut varsel til norge om at lovendring må skje lik som i sverige.

 

http://jettrade.no/index.php/Nyheter/

 

Test av 3 forskjellige vannscootere :

-Seadoo GTI SE 155

-Kawasaki Ultra Lx

-Yamaha FX cruiser HO

 

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Jet-ski er vanskelig,men det er heller ikke jet-ski som blir lovlig.

 

Litt trening og nogenlunde ok balanse kreves, men fytti rakkern så gøy. Man deltar på en helt annen måte. Det blir litt som å kjøre MC istedenfor go-cart.

 

Men... blir ikke jet-ski tillatt sier du? Kun scooter?

Det er litt teit.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Bumper denne litt..

 

Hva er håndfast status her, med tanke på lovlighet?

 

Er man avhengig av relativt rolige forhold for at scooter skal være kjørbart (f.eks fjord med vind)?

Hvordan gjør man det forsikringsmessig?

Ser at enkelte modeller har begrensning på ca 230kg, hva er bieffekter av å ha mer vekt på?

Er det skadelig for motor å trekke vannski/tube/etc (med tanke på vekt)?

Hvor mye vedlikehold må man påregne i løpet av et år (på f.eks en 2008/2009 Seadoo) (tenker da midt i sesongen, hvor mange timer kan de kjøres mellom service/overhaling)?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Håndfast status ifølge jettrade.no er; "Siden domstolene ikke behandler saker som angår kjøring med vannscooter kan du kjøre uten å bli dømt. Noen vil kanskje bli anmeldt, men det hjelper lite så lenge domstolene ikke tar saker inn til behandling før man har fått en avklaring i fra EFTA-domstolen."

 

Norske myndigheter har fått et varselbrev fra ESA om at lovendring må skje, likt som i Sverige. Dette har ikke blitt godkjent, så nå vil ESA sende nok et varselbrev der norske myndigheter får 2 månedersfrist til å svare. Dersom myndighetene ikke samtykker da heller, så vil det bli en sak for EFTA domstolen.

 

Om du er usikker så kan du kontakte jettrade.no, siden de er dem med mest kunnskap om dette emnet for tiden.

 

Noen vannscootere er laget for vannski og takler derfor denne form for bruk godt. Vannscootere er laget for å takle sjø, så du kan kjøre selv om det skulle være litt skvalpete sjø. Riktignok så er det ikke å anbefale så høy hastighet i slik sjø ved tanke på egen sikkerhet.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...