Gå til innhold

Vannscooter tråden - (Blir igjen lovlig i norske farvann)


Anbefalte innlegg

denne saken blir spennende å se utfallet av, jeg håper og tror at vannscootere blir lovlig tilslutt;) men om det er slik at dersom carl jacob johansen får medhold som vi alle håper på så tror jeg ikke at det vil bli lovlig allerede til neste sommer,men neste sommer der igjen. en norsk efta sak var oppe sist høst angående et våpen som er godkjent over hele europa,men ikke norge. den saken pågår ennå og er ikke løst. men håper det går fortere her og som sagt at vi får vår rett til vannscootere:)

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=500144

 

kan dere lese litt om saken her!

Dette blir spennende. Blir definitift scooter kjøp om de får mellom dette(om så kjerringa må ut først) :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

hei, ja det er egentlig ulovlig med vannscooter i norge. Har selv en sea doo rxp, den er registrert som små båt og c-merket. jeg har blitt stoppet av politiet, jeg viste papirene på at den var registrert i småbåt registeret og c-merket. politi lot meg da kjøre videre uten problem, så på en måte så er noen vannscooter lovlig i norge.

men jeg tror det blir lovlig til neste år. vi får bare flere og flere vannscooter i norge. carl solgte jo 40 vannscooter bare i år. så vi alle får bare håpe på at det blir lovlig.

jeg fatter bare ikke hvorfor det skal bli forbud mot disse fartøyene. de bråker mindre en andre måt ikke mer en 80 d på fult turtall og de forurenser ikke mer en andre 4 taker og har lavt forbuk. ( nå snakket jeg om en sea doo med sin rotax motor)

Lenke til kommentar
hei, ja det er egentlig ulovlig med vannscooter i norge. Har selv en sea doo rxp, den er registrert som små båt og c-merket. jeg har blitt stoppet av politiet, jeg viste papirene på at den var registrert i småbåt registeret og c-merket. politi lot meg da kjøre videre uten problem, så på en måte så er noen vannscooter lovlig i norge.

men jeg tror det blir lovlig til neste år. vi får bare flere og flere vannscooter i norge. carl solgte jo 40 vannscooter bare i år. så vi alle får bare håpe på at det blir lovlig.

jeg fatter bare ikke hvorfor det skal bli forbud mot disse fartøyene. de bråker mindre en andre måt ikke mer en 80 d på fult turtall og de forurenser ikke mer en andre 4 taker og har lavt forbuk. ( nå snakket jeg om en sea doo med sin rotax motor)

hvor kjpte du din rxp fra? og hvordan fikk du ordnet en godkjennelse på den? kan jeg kjøpe en rxp eller rxp-x også vil den automatisk være godkjent som en fritidsbåt og jolle uavhengig av hvor den skaffes?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte den av en person oppe i nordland. han hadde bare skrevet ut papirene om vannscooter, at den er er c-merket. så hadde han bare registrert den som små båt siden den oppfyller kravene for småbåt. ikke være en det.

 

Ja rxp og rxp-x er samme scooter , bare at rxp-x har 40 hk mer. carl jacob ble tatt og han gjorde akurat det samme. bare gå innpå jettrade.no der står det masse.

Lenke til kommentar

rxp-x'en er fristende, ihvertfall dersom den blir registrert og godkjent slik at man har papirene i orden og slipper bot,men dessverre så er det noen politifolk som kort sagt gir f*** og vil stanse og dele ut bøter til deg uansett om du har papirer eller ikke:(

 

jeg venter til efta domstolen har uttalt seg om forholdene og kommer med en avgjørelse på om det blir lov eller ikke.

Lenke til kommentar

Vannskutere (og jetski o.l) er IKKE ulovlige i Norge. Selv om det er et generellt forbud i Norge mot BRUK av vannskuter, så er de ikke ulovlige. - De er lovlige å bruke i områder som er definert som "vannsportområder" - mange kommuner har områder som er definert som dette, og du kan også søke om å få benytte den.

 

Eksempel; vannsportområder i oslofjorden:

 

"Vannscooter og vannsport

Bruk av seilbrett og vannski er tillatt i avgrensede områder i

Lysakerfjorden og syd for Malmøykalven. Bruk av jet-ski og

vannscootere og liknende kan bare skje innenfor disse områdene.

I Asker og Bærum er det særskilte områder for kajakk og

vannski."

 

(http://www.ohv.oslo.no/data/f/0/45/88/2_2401_0/OslofjordA2-2008juli.pdf)

post-11787-1225279770_thumb.png

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
kan på en måte stemme, men hvorfor får zodiac lage en rib med vannjett som er lov å kjøre i norge? De har samme styre som en vannscooter! Norge er jaggu et feigt land.

vi er ikke et feigt land,men et rart land med sære lover og bestemmelser for alt. man blir straffet for å hygge seg med vannscooter,man blir straffet med avgifter for å tilby folk et lønnet arbeid å gå til, man blir straffet med avgifter for å kjøre sikkert om vinteren med piggdekk, man blir straffet med ekstra avgifter for å kjøpe bil med ABS-bremser som gir økt sikkerhet i trafikken, man blir straffet med ekstra skatt fordi man jobber hardt,mye og tjener godt osv.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Må bare rette på deg nå, piggdekk gjør det ikke alltid noe særlig sikkert om vinteren ;) Bare på isete underlag. På snø er det som oftest gode piggfrie dekk som er tingen..

 

Men til trådstarter, foreløpig er det nok ikke lovlig med vannscooter i Norge, fordi vi er et land med altfor mange teite og rare lover.

Men selv tror jeg at det blir lovlig til neste år.

Lenke til kommentar
Må bare rette på deg nå, piggdekk gjør det ikke alltid noe særlig sikkert om vinteren ;) Bare på isete underlag. På snø er det som oftest gode piggfrie dekk som er tingen..

 

Men til trådstarter, foreløpig er det nok ikke lovlig med vannscooter i Norge, fordi vi er et land med altfor mange teite og rare lover.

Men selv tror jeg at det blir lovlig til neste år.

det tror jeg også;)

Lenke til kommentar
Men til trådstarter, foreløpig er det nok ikke lovlig med vannscooter i Norge, fordi vi er et land med altfor mange teite og rare lover.

Men selv tror jeg at det blir lovlig til neste år.

 

Som jeg skrev over så ER de faktisk lovlige da ;-) - De er bare ikke lov å bruke hvor man vil .... (det kan du jo ikke med andre motoriserte kjøretøyer heller ...)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
nå er det like før det braker løs for alvor i EFTA!!!

 

her kan dere lese mer om saken og dens fremgang:

 

http://jettrade.no/index.php/Nyheter/HJELP.html

 

(PS:les bunnen også angående spleiselag)

vil igjen oppfordre folk til å bidra med noen kroner til EFTA saken hvor vannscootere kan bli lovlig allerede til sommeren. behøver ikke være mye, 500kr er et bidrag som tas med stor takk det også.

 

kom igjen folkens,dette åpner et helt nytt marked!!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hmm. Jeg jobber i båt butikk og sommeren 08 solgte vi 9 stk sea doo rxp-x, denne går oppmot 70knop. I følge det jeg har hørt ble vannscooter ulovlig fordi de støyet noe sinnsykt. Men da hadde de 2takts motorer.

 

De nye 4takterene, som den i sea doo rxp-x, er svært stillegående. Vi har en på deling på jobben som vi kjører som bare det med.

Har truffet politiet flere ganger. De sier ingenting.

 

Om jeg skulle kjøpt meg vannscooter så hadde jeg ikke brydd meg om politiet.

 

EDIT:

- Holdningene til vannscootere er gått ut av dato for lengst. Vannscootere er langt mindre forurensende og støyende enn det de var for bare noen år siden. De nye vannscooterne har lavt støynivå og bråker ikke mer enn 80 desibel, påpeker Johansen.

Han mener at vannscooterforbudet kom fordi den hadde totakter og bråket forferdelig. I dag er den er mye mer miljøvennelig enn en annen båt. Men å få myndighetene på banen for å forstå dette er vanskelig.

Endret av nekronos
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...