Gå til innhold

Spm. ang. filserver.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å sette opp en filserver i en bod jeg har i kjelleren.

Har et par spørsmål ang. dette.

Det finnes ingen vinduer som kan åpnes i dette rommet, men det er noen små luftehull nederst på døra(3x dorullbredde størrelse ca.).

I denne boden er det lagret av masse forskjellig bl.a. ris, poteter, drikkevarer samt turutstyr og alt som hører til der. Rommet er en 3-4-5 meter lang, og 3-4 meter bredt.

Her kommer første spørsmålet, kommer lufting til å bli et problem/kommer PCen og/eller matvarene til å ta noe skade av at PCen står på 24/7?

Så kommer vi til spørsmål nummer to.

Jeg ønsker en filserver. Denne filserveren skal bli brukt som lokal FTP server, den skal også kjøre en lett bittorentklient(utorrent). Og den skal selvfølgelig bli brukt til å oppbevare filer. Noen viktige filer, sånn som bilder etc. også andre ting.

Jeg lurte på hva som er den billigste og beste løsningen for meg, da det gjelder oppsett av PC. Det kommer ikke til å være koblet på skjerm, den kommer kun til å bli styrt v.ha. VNC. Jeg har allerede et Coolermaster midi tower kabinett, som virker greit nok(metall/aluminium).

Så kan noen hjelpe meg å finne de perfekte delene? Harddisk kan jeg ordne med selv(delene må støtte sata hdder, de skal ikke stå i raid.)

Også, hvilket operativsystem burde jeg kjøre. Vill for all del ikke ha Linux, så må bli Windows av noe slag.

Takk for hjelpa!

Endret av CriminalMind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Servern vil skape litt varme, så ikke sett matvarer som kan bli ødelagte av varmed i umiddelbar nærhet.

Raid ervel den sikreste løsningen hvis du skal lagre viktige filer, iom at du ikke mister data hvis en harddisk svikter (jeg hadde raid, den ene disken svikta og jeg mista data.. men det skal jo ikke skje).

Hvorfor ikke Linux? Linux Debian bruker jeg, forhåndsvis på en webserver, og også på en filserver. (som også server filer til webservern). Funker fint det, ja..

Lenke til kommentar

hvilken påvirking en pc/server ville ha i det rommet vet jeg ikke, men er jo bare å prøve, kansje ha et termometer der.

blir det for varmt kan man jo kansje sette inn en lufteluke?

ellers bruker jeg windows home server til oppbevaring av mine filer, den sørger og for dagelig bakup av mine vista maskiner. den har ikke ftp innstalert som standard men den er tilgjengelig hvis man logger inn via remote og innstelerer den fra kontrollpanel.

fant en side her som du kan lese mer om den, ellers er den å få kjøpt her, men du må sjekke om delene du skal bruke til servern har støtte for windows 2003 server, tror man kan bruker driver for xp men er usikker på akkurat det. ellers er jo servern å få kjøpt ferdig i forskjellige typer og størelser her

Lenke til kommentar

Vet raid er sikrest.

Men jeg har de filene liggende på så mange steder, at jeg gidder ikke "kaste" bort penger og harddiskplass på større sikkerhet.

Hvorfor ikke Linux:

Jeg liker ikke å knote med det. Har selv en dedikert Linuxserver i et annet land, og det er et helvete og sette den opp.

Alt går mye glattere på Windows. Derfor ønsker jeg Windows.

Noen som har forslag til hardware?

Edit:

Jeg har ikke noe problem med å sette sammen min egen maskin. Så om det er penger å spare der, så kan jeg gjerne sette delene sammen selv.

Endret av CriminalMind
Lenke til kommentar

En annen fordel med RAID er at om en disk ryker så slipper du en fullstendig reinstallasjon av systemet.

Videre hardware avgjøres mye av bruken.

Tradisjonelt så avgjør minne, Hovedkort og disker hastigeten til filserveren.

CPU har mindre å si.

Lenke til kommentar

Skal du ha raid under Windows må du vel bruke en hardware-kontroller. Ulempen er at hvis kontrolleren ryker, er det ikke sikkert du får opp raidet igjen på en annen kontroller. Null problem med software-raid, men ettersom at du ikke vil kjøre linux er vel ikke det aktuelt.

Alternativt bare sørg for å kopiere alt innholdet over på to disker manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...