pettir Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hei, jeg har tenkt å ta jegerprøven nå, og er på utkikk etter en hagle (helst under 3000kr ). Har dere noen ideer? Har hørt at merket baikal skal være bra?:s hehe, takk på forhånd:) Lenke til kommentar
Marrochi Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hei, du får hagle til 3000, der av bla baikal. Det er vell ein heilt kurant hagle, men vill på det sterkeste anbefale å gå opp i pris til ca 5000. Får utrulig mykje hagle då! Sjekk på g-sport, der er mykje gode rimlige hagler. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det viktigste er absolutt ikke om det står skrevet Star Baikal, Sabatti eller Exxo på hagla, men om den passer deg. Både i kolbelengde, høyde, og hvordan den ligger i hendene dine. Du må føle deg komfortabel med hagla. Har ei dobbelløpet Star Baikal selv. Just startet min jaktkarriere, så har bare blitt bomming på rypa, men treffer en del på leirduene da Mange anbefaler dette merket som første hagle, siden de er billige og robuste. Så hvis du kjøper ei ny ei senere, har du ei du kan ha med på sjøen o.l. som ikke det er så nøye om får en liten smell eller ruster litt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Gå litt opp i pris... Star Baikal er forholdsvis tunge hagler. Og når man skal gå 10-14 timer på jakt så blir 1-2 kg ganske mye tyngre.... Men som Kjetil sier: Det absolutt viktigste er at haglå passe.... Bedre å gå med en hagle på 6-7 kg og treffe enn å gå med en hagle på 3 kg og bomme Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Gå litt opp i pris... Star Baikal er forholdsvis tunge hagler. Og når man skal gå 10-14 timer på jakt så blir 1-2 kg ganske mye tyngre.... Men som Kjetil sier: Det absolutt viktigste er at haglå passe.... Bedre å gå med en hagle på 6-7 kg og treffe enn å gå med en hagle på 3 kg og bomme Star Baikal er da virkelig ikke tyngre enn mange andre hagler ute på markedet idag? Jeg har selv en lanber gyttorp lux med 76cm langt løp, den er mye tyngre enn min svigerfars star baikal. Klart, det er 5 cm kortere løp på hans, men den 5 cm'ern veier ikke så veldig mye. Som sagt, star baikal er gode bruksjern så lenge de brukes som jakthagler, ikke om de går 1000++ skudd på leirduebanen for året, da sliter du fort ut. Ut i butikkene, prøv og se på- 1. prioritering når man ser etter våpen, spesielt hagler, er at de skal passe skytteren, deretter kommer pris, bruksområder o.l. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Skal du ha en star baikal som holder litt og tåler litt så er de nok litt tyngre jo... De billige spinkle er 3-400 gram (høres lite ut, men gjør sitt) enn din Lanber Gyttorp... (Har samme selv, utrolig digg hagle forresten ) Men da får man mye bedre "soliditet" og holdbarhet i de andre merkene.... De gamle star baikalene var svært tunge, men til gjengjeld kunne man jo ha de i 20 år uten at de såg brukte ut! Men svært enig i siste avsnittet ditt! Først må haglen passe, så må den betales Endret 24. oktober 2008 av Jotun Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Skal du ha en star baikal som holder litt og tåler litt så er de nok litt tyngre jo... De billige spinkle er 3-400 gram (høres lite ut, men gjør sitt) enn din Lanber Gyttorp... (Har samme selv, utrolig digg hagle forresten ) Men da får man mye bedre "soliditet" og holdbarhet i de andre merkene.... De gamle star baikalene var svært tunge, men til gjengjeld kunne man jo ha de i 20 år uten at de såg brukte ut! De star baikalene som er på markedet idag veier omtrent det samme som andre merker i samme størrelse (ta f.eks 12/76 med 71 cm løp.) "De billige spinkle er 3-400 gram" - Her håper jeg det er en massiv skrivefeil en eller annen plass, for det finnes ikke hagler på 3-400 gram. At de gamle star'ene var tyngre er jo en selvfølge, de brukte andre materialer pga. tilgjengelighet og pris, men nå får man som sagt en star baikal i tilnærmet samme vektklasse som resten av haglene på markedet, som f.eks lanber, sabatti, rizzini o.l Men igjen, er trådstarter en person med litt lange armer osv. øker vekt etter dette, i og med at stokken mest sansynlig må forlenges, og da må løpet forlenges og, om balansen i våpenet skal bli rett. Men, nå går vi off-topic så det holder her! Mitt sammendrag: Passer en star baikal er dette et flott førstegangs- og bruksvåpen i den prisklassen du tenker på. Ut i butikkene, prøv! Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 De billige spinkle er 3-400 gram (høres lite ut, men gjør sitt) enn din Lanber Gyttorp... Skal selvsagt være slik: De billige spinkle er 3-400 gram (høres lite ut, men gjør sitt) tyngre enn din Lanber Gyttorp... Burde ikke være veldig vanskelig å forstå den.... Lenke til kommentar
dr_love Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 De billige spinkle er 3-400 gram (høres lite ut, men gjør sitt) enn din Lanber Gyttorp... Skal selvsagt være slik: De billige spinkle er 3-400 gram (høres lite ut, men gjør sitt) tyngre enn din Lanber Gyttorp... Burde ikke være veldig vanskelig å forstå den.... Om du leter litt på bruktmarkedet finner du mye bra hagler i den prisklassen, jeg for min del foretrekker side by side hagler men det er en smaksak. Synes de er mye penere og se på også passer de så mye bedre i handa når du bærer den i handa mil etter mil. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Har du dunnet noe? Eller kjøpt noe? Lenke til kommentar
pettir Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Har du dunnet noe? Eller kjøpt noe? nei, ikke enda xD må først finne ut når jeg skal ta jegerprøven så kjøper jeg da:D Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Når eg tok jegerprøven arrangerte Jeger og fisk forbundet et "treff" hos den våpenhandleren de mente var best her i byen. Der fikk vi god informasjon om hvordan de forskjellige våpnene passet hver og en. Skikkelig bra opplegg! Kanskje dette kan foreslås hos deg også? Ofte vil jo butikkene være interresserte i en slik happening, da de garantert får inn noen salg på det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå