Sandsvei Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Nei, fordi at han LAR henne dra på fest. Han prater om dama som om at hun er en eiendel og sprekker av sinne når hun tar seg en blås, han ser helst at hun holder seg hjemme og ikke drar ut av huset. Typiske psykopatiske trekk. Red.: Trådstarter fornekter seg ikke. Du er virkelig en morsom mann. Jeg kan ramse opp titalls psykopater i Norge som bor rundt i nabolaget mitt etter ditt innlegg. Og millionvis verden over. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Nei, jeg er ikke morsom - jeg spøker ikke med denslags. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Er også det som er skremmende. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Det som er skremmende er at du tror slik oppførsel er normal. Beklager, men jeg er oppriktig bekymret, hvis du virkelig oppfører deg og tenker slik du påstår at du gjør. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Hva er normalt? Kan du definere det for meg? Det som er mest normalt er å være unormal. Ingen er like og folk tenker forskjellig og oppfører seg forskjellig. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hva er normalt? Kan du definere det for meg? Det som er mest normalt er å være unormal. Ingen er like og folk tenker forskjellig og oppfører seg forskjellig. Jeg kan fortelle deg at det ikke er verken normalt eller sunt å fremstille det som at du bestemmer over kjæresten din og det er du som lar henne dra på fest. Du fremstiller det som at hun er en liten unge som du har foreldre-/bestemmelsesrett over. For meg er slike holdninger veldig bekymringsverdig og skremmende. Det virker på meg som at du mener at du er den som bestemmer og at dere ikke er likeverdige, kjæresten din har ikke engang rett til selv å velge om hun vil dra ut på fest eller ta seg en blås. Det er mulig at du sitter og flirer av dette, men slike holdninger er faktisk ikke bra i det hele tatt. Folk som innehar slike holdninger betegnes, enten du liker det eller ikke, som psykopater. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Nå må du virkelig gi deg. Bare fordi han ikke vil at dama si skal røyke på fest og dra på fest hver eneste helg betyr ikke at han bestemmer over henne. Han kan jo si sin mening uten at hun må høre på han. Men hvis det fortsetter slik i lang tid vil ikke forholdet vare. Syns denne tråden begynner å gå over til det latterlige. Psykopat? -Give me a break. Endret 17. oktober 2008 av Thewiz Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Jeg er totalt uenig med deg. Hun har valget om å dra men gjør det ikke. Så det betyr at hun ikke missliker den "dominansen" du mener jeg har over henne. Hun har ikke sagt noe om det Om DU syns det er "ikke-normalt" eller "ikke-sunt" er meg revnende likegyldig. Var heller ikke det jeg spurte etter i tråden. Men i følge deg og betegnelsen av slike holdninger så er et stort antall mennesker i Norge psykopater. Så jeg lurer virkelig på hva slags folk du omgås. Endret 17. oktober 2008 av Sandsvei Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Jeg ser virkelig ikke argumentene som her framlegges om at trådstarter er psykopat, en kontrollerende tyrann eller hva det nå skulle være. For det første er han klar på at de tidlig i forholdet definerte noen rammer. En av hans var dette med helgefestingen. Hun hadde kanskje noen krav, hun òg. Greia var i alle fall at om en av partene ikke følte de kunne starte et forhold på bakgrunn av disse rammebetingelsene, hadde det ikke vært noe forhold nå. Når hun da velger å tøye disse grensene hun har gått med på, er det da klart at trådstarter har all mulig grunn til å bli lei seg, skuffa, forbanna og kanskje litt forvirra. Jeg skjønner ikke hva alle dere som går hardt ut mot trådstarter sitter på av informasjon som skulle tilsi noe annet? Så klart, vi har bare fått én side av saken, men det er også det grunnlaget vi må forholde oss til. Vær gjerne kritiske til det, kanskje kan vi få fram ubelyste sider av saken, men ikke kall noen for psykopater ubegrunnet, eller antyd noe lignende. Å framstille noen som helst slags diagnose via et diskusjonsforum er òg ganske stakkarslig - det finnes ikke grunnlag. Endret 17. oktober 2008 av Haraldson Lenke til kommentar
brutal_mann Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Dump henne, hun respekterer deg jo ikke! Det er for sent for dere, men du kan, om du er heldig, få litt respekt inn i hodet hennes til neste mann. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Har du forsøkt å sette deg rolig ned og snakke med henne om det. Tydeligvis er det jo et start problem for deg, og da burde dere diskutere det. Da mener jeg ikke at du skal vente til hun ringer deg, men du skal ta kontakt å si at dere må snakke sammen, så får dere finne en løsning på det sammen. Til dere andre, trådstarter er ikke den eneste som reagerer slik på festrøyking. Hvis jeg hadde sett/fått høre om at min bedre halvdel festrøykte hadde jeg uten tvil blitt sint. Greit nok at dere ikke bryr dere om festrøyking, røyk og helsa til kjæresten deres, men i mine øyne er festrøyking faktisk dummere enn vanlig røyking, da du vanligvis ikke røyker men absolutt skal ha den dritten ned i lungene dine bare fordi du er på fest. Latterlig konsept. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Så sa hun at hun gjerne kunne komme til meg å finne på noe om jeg ville det. Men hvorfor skal jeg forlange at hun gjør noe jeg vil om hun i bunn og grunn ikke vil det selv? Slikt forhold vil jeg ikke ha. Du må jo stå på ditt og si ifra. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Hva er normalt? Kan du definere det for meg? Det som er mest normalt er å være unormal. Ingen er like og folk tenker forskjellig og oppfører seg forskjellig. Jeg kan fortelle deg at det ikke er verken normalt eller sunt å fremstille det som at du bestemmer over kjæresten din og det er du som lar henne dra på fest. Du fremstiller det som at hun er en liten unge som du har foreldre-/bestemmelsesrett over. For meg er slike holdninger veldig bekymringsverdig og skremmende. Det virker på meg som at du mener at du er den som bestemmer og at dere ikke er likeverdige, kjæresten din har ikke engang rett til selv å velge om hun vil dra ut på fest eller ta seg en blås. Det er mulig at du sitter og flirer av dette, men slike holdninger er faktisk ikke bra i det hele tatt. Folk som innehar slike holdninger betegnes, enten du liker det eller ikke, som psykopater. Tror du skal slå opp definisjonen jeg: En psykopat (av psykopati, også kjent som sosiopat) er en diagnostisk betegnelse på et syndrom av abnormale personlighetstrekk. Vanlige kjennetegn er at personer med en slik lidelse kan ved første inntrykk virke sympatiske, intelligente og sjarmerende, men som ved nærmere kontakt viser seg å være manipulerende, løgnerske og impulsive. Utad kan en psykopat være vellykket, med en godt betalt jobb og godt rykte etc, mens en innad viser seg å ha en utiltalende oppførsel. Det er ofte de nærmeste, familie/nære venner som merker det og får oppleve psykopatens virkelige personlighet. Det kan ta lang tid, før de viser sitt "virkelige jeg", og det kan skje fortløpende. De er drevet av sterk trang til å tilfredsstille egne behov og lyster og viser nedsatt evne til å føle empati og frykt. Dette kommer til uttrykk gjennom manglende hemninger i å utnytte andre personer og til å involvere seg i risikabel adferd. Andre vanlige symptomer er aggresjonsproblemer, manglende evne til langsiktig planlegging, nedsatt forståelse for ansvar og moral, logiske brister, patologisk løgnaktighet med mer. Man legger til grunne både sosiale og psykobiologiske faktorer for utvikling av psykopati. Omsorg- og oppdragelsessvikt i barndom så vel som nedsatte nevrale funksjoner i forbindelse med impulskontroll og opplevelse av frykt er blant de fremste forklaringer på lidelsen. For bruk av diagnosen psykopati kreves det at man oppnår 25 poeng på en skala, av 40 mulige. Manglende forståelse for lidelsen hos pasienten selv og dermed motvilje gjør behandling vanskelig. Det finnes ingen effektiv behandling spesifikt for lidelsen, men gruppeterapi og adferdsterapi har hatt en viss effekt. Enkelte medikamenter kan hjelpe mot eventuelle generelle aggressive symptomer. Innhold Denne stemmer med definisjonen i boken "Hverdagens skjulte ondskap" av Marie-Frrance Hirigoyen, som også er besiktiget av en prof. ved pys. på UIO. Røflig, god sjanse for at den stemmer, og jeg sliter virkelig med å se din argumentasjon for psykopatiske trekk i denne personen. Personlig mening, så virker det som to litt forskjellige personligheter på nåværende tidspunkt. At en har vært sammen i 1 år hindrer ikke at en utvikler seg og endrer interesser. Nå vet jeg ikke hvor gamle de er, men det er meget mulig at hun roet seg en periode, men nå savnet festdelen og ønsket å møte nye mennesker på en slike arena, ikke bare skole og fritid, men i en mer uformell situasjon. Sånn sett ser jeg Haraldson sin argumentasjon om rammer innen forholdet, ting tyder jo på at TS og hun hadde noen rammer som var avklart, hun visste han ikke likte festdelen, og respekerte dette siden hun var forelsket, men kanskje det ble et savn etter hvert? Eventuelt så kan endring i venner etc ha påvirket tidligere mønster, altså påvirkning av andre? TS kan godt mene at festrøykning er svakhet om en ser røyking som negativt til vanlig, og jeg ser meg enig. Jeg er så sær at jeg aller helst ikke vil ha kjæreste som røyker fordi jeg missliker det så sterkt. (Og har hatt astma før) Men å si en skal ha alvors prat e.l. blir kanskje litt dumt, måten TS formulerer seg kan gi et feilaktig inntrykk, det er sånn sett enklere å formulere seg litt bryskt her, jeg kan nemlig til en viss grad forstå de som reagerte når TS signaliserte at han LAR noen gå på fest osv, dette kan langt på vei bli feiltolket som å gjøre henne til en gjenstand og ikke et menneske. Men jeg ville definitivt tatt en prat under rolige omstendigheter, det er alltid vanskelig å føre en diskusjon når en er sur i utgangspunktet, eller såret, skuffet etc. for det har en tendens å bli en affeksjonsstyrt samtale da. Så en samtale mellom TS og kjæreste ville kanskje forklart hva som skjer osv, men ikke ta dette over telefon eller sms, det blir enkelt å distansere seg da, og ikke bry seg særlig. Når en samtidig ser kroppsspråket som brukes for å formidle ordene så blir det muligens enklere å se konteksten i hvorfor dette er viktig for personen. mine tanker Endret 18. oktober 2008 av Christian86 Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Takk for gode svar folkens Jeg har ikke kontaktet hun ennå, men hun sendte meg en melding mens jeg lå å sov i natt klokka 00:58. Sånn standard melding "God natt, elsker osv osv". Jeg ville ikke ødelegge kvelden for henne i går så valgte ikke å sende noen melding eller ringe om at jeg ville snakke med henne. Men hun kommer hit i dag etter jobb, så skal ta en rolig prat med henne da og forklare henne problemet. Spesielt det med fest røyking har jeg slitt med å forklare til henne, for jeg vil ikke virke helt kontroll freak. Men i dag har jeg en kjangse til å nevne det i forhold til festinga. Hoved grunnen til at hun fester tror jeg rett å slett er fordi hun kjeder seg. Hun har ingen "faste" hobbyer eller type venner som sitter hjemme og koser seg, i hvertfall ikke så mange. Jeg har sagt til henne at det er helt greit at hun fester, men ikke overdriv! Jeg skal få henne til å sette seg i min situasjon og se for seg at jeg drar på fest hver helg uten at hun er med. Jeg kommer med en tilbake melding enten i kveld eller i morgen Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Du virker som en person med mål og viljestyrken til å oppnå dem. Det er det ikke hver dag man treffer på en slik person. Jeg har ikke lest alle svarene. Men noen nevnte det tidligere. Dere har satt klare rammer fra starten av. Selvsagt kan du reagere på at hun bryter dem. Hun har like fullt den samme retten til å reagere hvis du bryter din del av avtalen. Si fra og så får dere se om dere fortsetter som et par eller ikke. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Vanskelig å se denne saken slik som den er, da det er bare fra ett synspunkt. Det virker som hun er en av "festejentene", som er ute blant folk ofte, fester, og er generelt sosial. Vanligvis er dette et symbol på sosial status, og dette skal du ikke grave ned. Det er såklart store forskjeller fra når man er singel og i et forhold, og hun bør også omforme seg til det riktige. Ikke veit jeg om hun har redusert festinga si mye, i forhold til sånn det var før dere ble sammen. Men om hun fester hver helg nå, vil jeg si at dette er maks. (Man kan jo feste i uka også, men) Det er vanskelig å sette seg inn i slike situasjoner, men jeg syntes dere bør prøve å bytte litt på dette. Om du er med henne og fester litt mer, (noe som er ganske morro!) så kan hun være mer med deg. (Sånn utenom festing) Jeg snakker om helgene her. Lykke til! Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Det er vanskelig å sette seg inn i slike situasjoner, men jeg syntes dere bør prøve å bytte litt på dette. Om du er med henne og fester litt mer, (noe som er ganske morro!) så kan hun være mer med deg. (Sånn utenom festing) Jeg snakker om helgene her. Ja, det ønsker jeg å få til. Men hovedgrunnen til at jeg ikke klarer å feste så mye med henne er fordi hun fest røyker. Har mine grunner til å misslike dette og jeg bare dauer når jeg ser det. Så jeg skal ta dette opp med henne i dag også så jeg kan bli kvitt det problemet. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 wJeg tror dette handler om at dere var forskjellige før dere ble sammen. Så begynte det å komme følelser, og dere ville begge være kjærester med hverandre. Da er det naturlig at man legger vekk mye for å få ting til å fungere, noen slutter å trene, feste, være med venner og familie osv. Hun gav opp festingen for din skyld, du gav sikkert opp noe du og. Så går det tid, man blir mer kjent med hverandre og tørr å by mer og mer på seg selv. Man får kanskje innspill fra venner som ser på forholdet fra et annet perspektiv og i dette tilfellet garantert venner og venninner som forteller kjæresten din at hun har forandret seg, "Du er jo aldri mer ute og fester med oss", sier de sikkert. Da blir kjæresten din trukket i begge armene – hun har ikke lyst til å miste vennene sine? Det er hvertfall slik jeg tror det er, så får du prøve å finne ut om det stemmer og hva du eventuelt kan gjøre med det. Ofte er vel en ordentlig prat hvor hverken du eller henne er ute etter å legge skylden på noen eller kjefte på hverandre. Her må dere finne ut hva slags behov dere har for å få dette forholdet til å fungere. At du har behov for en veldig strukturert livsstil er tydelig, kanskje hennes behov er å kunne delta sosial med sine venner på samme måte som før dere ble sammen? Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Synes ikke trådstarter virker som en psykopat i det hele tatt, men han har derimot sterke meninger, og det er det ikke noe galt i. Og jeg synes ikke trådstarter forlanger mye, hvis hun slutter med sin festrøyking og dermed ikke har denne dobbeltmoralen så kan heller trådstarter være med hun litt oftere ut på fest. Det handler om og kunne tilpasse seg litt, ikke forandre hele personligheten. Jeg har selv ganske så sterke meninger angående visse ting, og en av disse er røyk.. Hadde dama begynt og røyka hadde jeg klikka og nærmest krevd at hun sluttet på flekken.. Mange vil sikkert si egoistisk av meg, men jeg klarer ikke og se på dama skade seg selv sånn og bruke pengene på noe som går opp i røyk.. Gir ingen gevinst i det hele tatt.. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Synes ikke trådstarter virker som en psykopat i det hele tatt, men han har derimot sterke meninger, og det er det ikke noe galt i. Og jeg synes ikke trådstarter forlanger mye, hvis hun slutter med sin festrøyking og dermed ikke har denne dobbeltmoralen så kan heller trådstarter være med hun litt oftere ut på fest. Det handler om og kunne tilpasse seg litt, ikke forandre hele personligheten. Jeg har selv ganske så sterke meninger angående visse ting, og en av disse er røyk.. Hadde dama begynt og røyka hadde jeg klikka og nærmest krevd at hun sluttet på flekken.. Mange vil sikkert si egoistisk av meg, men jeg klarer ikke og se på dama skade seg selv sånn og bruke pengene på noe som går opp i røyk.. Gir ingen gevinst i det hele tatt.. Tror mange må se handlingen og årsaken til handlingen i kontekst, ikke bare handlingen alene. Det å avkreve en å slutte å røyke fordi en selv er i mot det er egoistisk, men om årsaken er ønsket om å ungå at en en er glad i ikke skader seg, så forandres jo konteksten en del bare som et appropo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå