gutteenn Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Eg har tenkt på å ta bachelor graden i arkitektur, som er 3 år høgskole etter fullført studiekompetanse. Går jeg da på samme linje som de som skal gå for master graden? Er det samme opptakskrav og da? Og er det kun 3 høgskoler i Norge som tilbyr denne utdannelsen? Hvordan er mulighetene for å studere i utlandet for den samme utdannelsen? høyere eller lavere karakterer for å komme inn på høgskoler som tilbyr bachelor i arkitektur der? Endret 18. oktober 2008 av Tomassl Lenke til kommentar
1503 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Det finnes vel ingen bachelor i arkitektur i Norge? Ifølge utdanning.no gjør det i alle fall ikke det. Arkitektstudiet i Norge er en sammenhengende mastergrad/ profesjonsutdanning. Hvilke tre høgskoler i Norge er det du har funnet som skal tilby bacheloren? Hvis du vet hvilke høgskoler dette er, så bør opptakskravene stå på studienes hjemmesider. Lenke til kommentar
gutteenn Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg vett ikke om(tror ikke) de 3 arkitekthøgskolene tilbyr bachelor graden, de 3 skolene er NTNU i Trondheim, Arkitekthøgskolen i Oslo og Bergen Arkitektskole. Men eg vett du kan gå 3 år etter fullført studiekompetanse og få en bachelor grad innen arkitektur, men er usikker på hva det yrket heter og hva skoler som tilbyr det. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Men eg vett du kan gå 3 år etter fullført studiekompetanse og få en bachelor grad innen arkitektur, men er usikker på hva det yrket heter og hva skoler som tilbyr det. Er du sikker på det? Har aldri hørt om det i Norge (ja det finnes i flere andre land). NTNU tilbyr i alle fall ikke det, og tviler på noen om de andre gjør det heller. Hvis du søker på dette på google så kommer tråden din som første treff, det er vel også et heller dårlig tegn at det finnes. Lenke til kommentar
gutteenn Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Eg fant ut av det selv nå. Bachelor graden innen Arkitektur som tilbys går ikke i å designe hus og andre byggninger:s bare en hel del andre ting som eg bryr meg minimalt lite om... Men med den bachelor utdannelsen i arkitektur som du finner i noen andre land, vet du om eg får arbeid som arkitekt i Norge med den utdannelsen? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Mulig, men jeg tviler litt. Profesjonsutdannelsen i arkitektur står meget høyt og jeg til tro at det blir vanskelig. Når det er sagt så er arkitektur et område der det du lager teller like mye som karakterer/utdannelse. Hvis du har en slik grad og kan vise til deltagelse i konkurranser, gode resultater ol. så kanskje, men tror nok at du bør ta master. Noen grunn til at du ikke vil begynne på profesjonsstudiet? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Start med teknisk tegning og jobb deg videre utover. Lenke til kommentar
gutteenn Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Eg holder på å fullføre Studiespesialisering(allmenn)... Eg tenkte på å få meg en bachelor utdannelse, ikke det at eg ikkje hadde orket de 2 ekstra årene på skolen, for det ville eg... Det er bare det at eg tror ikke eg kommer inn på arkitekt studiet for master med bare 4,8 i snittkarakter, men vurderer å ta opp fysikk og matte og, så vil eg få 5,1 i snitt, men tror fortsatt ikke det er bra nok. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Ta det i Oslo, ingen karakterkrav. Lenke til kommentar
gutteenn Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Vet du hvordan opptakskrava er da? eg vet det er en hjemmeoppgave først, så blir de som scorer best tatt opp til en prøve på skolen... men har du noen peiling på hva slags hjemmeoppgave det er? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Eg holder på å fullføre Studiespesialisering(allmenn)... Eg tenkte på å få meg en bachelor utdannelse, ikke det at eg ikkje hadde orket de 2 ekstra årene på skolen, for det ville eg... Det er bare det at eg tror ikke eg kommer inn på arkitekt studiet for master med bare 4,8 i snittkarakter, men vurderer å ta opp fysikk og matte og, så vil eg få 5,1 i snitt, men tror fortsatt ikke det er bra nok. Det å gå et arkitekturstudie uten å ha matematikk fra før av er lite lurt Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Vet du hvordan opptakskrava er da? eg vet det er en hjemmeoppgave først, så blir de som scorer best tatt opp til en prøve på skolen... men har du noen peiling på hva slags hjemmeoppgave det er? Ja selvfølgelig. Er bare å ta seg bryet med å besøke hjemmesiden deres så er alt veldig lett forklart. http://www.aho.no/no/Studier/Opptak/Opptak/ Matte er ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå