Gå til innhold

MOSFET til lysprosjekt


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen i Oslo-området har Darlington-effekttransistorer liggende? Jeg skal drive tre 10W lamper på 12V som jeg da har beregnet skal trekke 833mA hver. Skal styre dem uavhengig med 3 PWM-kanaler jeg planlegger å generere med en PIC16F688. Planen er å sette røde, grønne og blå fargefiltre på lampene og programmere PICen til å langsomt gå gjennom regnbuen. Sånn helt enkelt tenkte jeg å hekte basene på 3 Darlington-par til 3 I/O-porter på PICen, collectorene til en 12V PSU og emitterene til de 3 lampene. Jeg klarer muligens dette med 3 switchingtransistorer og 3 effekttransistorer, men det ville vært enklere med ferdige par. Jeg rakk ikke ELFA og har lyst å få dette til å virke i løpet av helgen.

Endret av ThJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke for meg en grunn til å bruke Darlington-transistorer til ditt formål. En effekt-MOSFET passer perfekt for deg. Jeg har brukt to Atmega16 MC'er til å implementere 4 uavhengige 16-bit PWM kanaler. Disse kanalene driver gatene til fire IRF531 transistorer (N-channel MOSFET). Varmetap til transistorene er også liten siden Rdson=0.18Ohm. Med 833mA blir dette 125mW og transistorene klarer fint uten kjøleribbe (TO220 pakken).

 

Drar du til Elfa utsalgbutikken (Oslo) kan du få disse eller tilvarende over disk. Eller kan du bestille på nett og få dem tilsendt som brev. Dette krever dog forskuddsbetaling. Men det er ikke mange kronene.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke for meg en grunn til å bruke Darlington-transistorer til ditt formål. En effekt-MOSFET passer perfekt for deg. Jeg har brukt to Atmega16 MC'er til å implementere 4 uavhengige 16-bit PWM kanaler. Disse kanalene driver gatene til fire IRF531 transistorer (N-channel MOSFET). Varmetap til transistorene er også liten siden Rdson=0.18Ohm. Med 833mA blir dette 125mW og transistorene klarer fint uten kjøleribbe (TO220 pakken).

 

Drar du til Elfa utsalgbutikken (Oslo) kan du få disse eller tilvarende over disk. Eller kan du bestille på nett og få dem tilsendt som brev. Dette krever dog forskuddsbetaling. Men det er ikke mange kronene.

 

Er kjent med ELFA. Lurte bare på om noen i Oslo hadde liggende som jeg kunne hente i helgen. Jeg er ganske fersk på analog elektronikk og blir litt skremt hver gang noen sier MOSFET eller diskuterer transistorer som ikke er NPN eller mangler base, collector og emitter. Jeg har såvidt greid å skjønne dataarkene til vanlige BJT'er. Omtrent 70% av det som står i de arkene går meg hus forbi. Jeg skjønner at collector og emitter current sier noe om hvor mange amphere en transistor greier å trekke men vet f.eks. ikke om disse er spesifisert i forhold maks antall volt transistoren er spesifisert for eller noe annet? Kan man trekke dobbelt så mange amphere hvis det er halvparten så mange volt? Når man snakker om "on"-spenning på transister, er det da man trekker maksimum fra collector til emitter eller er det snakk om en minstegrense for å trekke i det hele tatt? Sånne spørsmål kan jeg ikke svaret på, bare gjetter og regner meg fram. Vet at MOSFETer brukes en del i forsterkere og antar at de kan trekke en del strøm, men det er alt jeg vet om dem. Kanskje du kan gi litt innsikt og forklare hva jeg bør se etter her? Har du eventuelt råd til hvordan jeg bør sikre at mikrokontrolleren min ikke svis? Kan det lekke tilbake noe spenning til base, liksom? Er det vits med Zener-dioder? Hva slags spenning bør jeg forøvrig mate til base? Kontrolleren vil levere 5V fra sine pins men så mye trengs vel ikke på base? Eller? Jeg antar forøvrig at pærene jeg bruker kanskje er ment for vekselstrøm og lurer på om jeg skal steppe ned spenningen 0,707 ganger for å kompensere for at jeg bruker likestrøm? Eventuelt begrense duty cycle på PWM til 70,7%?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...