Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

på skolen under OD

Anbefalte innlegg

Nei, men jeg ser ingen grunn til å argumentere på at elevene ikke tør å stemme på de de vil i frykt for å bli drept.

Edit; Hovedpåstanden din, som jeg gikk ut ifra at vi diskuterte var at det ikke var demokrati på skolen.

Ikke hvorvidt det representerer velgerne.

Du må nok heller jobbe litt med leseforståelsen, fordi her misforsto du to ganger etterhverandre. Før du svarer ber jeg deg om å forstå mostanderenes logikk, fordi da vil du ikke bomme så fælt.

Poenget her var ikke metoden, men at demokrati ikke nødvendigvis betyr at de representerer velgerene, men at partiene har nærligende meninger betyr at de representerer velgerene.

Det er snakk om det representerer velgerene, fordi hvis det ikke representerer velgerene, så er det ikke elevene som velger indirekte om de skal bli med i OD eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo nettopp det jeg har prøvd å si; Jo det representerer velgerne, fordi det er de som har valgt dem!

Om elevrådet ikke representerer meningene til elevene er en helt annen sak, men er ikke elevrådets feil, det er dumme elever som lar seg lokke av seigmenn. Og selv om elervrådet ikke representerer elevenes meninger er det likefullt elevene som indirekte velger om de vil ha OD eller ikke, fordi de har valgt elevrådet.

Lenke til kommentar
Er jo nettopp det jeg har prøvd å si; Jo det representerer velgerne, fordi det er de som har valgt dem!

Om elevrådet ikke representerer meningene til elevene er en helt annen sak, men er ikke elevrådets feil, det er dumme elever som lar seg lokke av seigmenn. Og selv om elervrådet ikke representerer elevenes meninger er det likefullt elevene som indirekte velger om de vil ha OD eller ikke, fordi de har valgt elevrådet.

Mener du da de velger indirekte saker i Kina, for der har vi demokrati.

Dette handler heller ikke om å lokke med seigmenn, men at det er snakk om et valg mellom 25 elever, hvor de færreste ikke en gang gidder å stille til valg, og hvor deres politiske meninger aldri blir satt i fokus selv på gode skoler hvor de ikke lokker med seigmenn.

Dermed kan du ikke si at elevene har valgt å ha OD. Nei, elevrådet har valgt OD og argumentet om at vi har valgt OD selv og derfor er ungdom sikkelig engasjerte og ønsker OD går rett ned i vasken. Du må titt litt bedre på hva du argumenterer for.

Lenke til kommentar

Har ikke lest i gjennom hele tråden med hvis man velger å gå på sklolen den dagen så er det fag relatert materiale man jobber med da og tema er fattigdom (OD) o.s.v. SÅ MAN MÅ JOBBE MED DET

Det å skulke ("jobbe") for å så ta med 300 kan jo bli litt vaneskli p.g.a. man må han underskrift fra arbeidsgiver...

Lenke til kommentar
Har ikke lest i gjennom hele tråden med hvis man velger å gå på sklolen den dagen så er det fag relatert materiale man jobber med da og tema er fattigdom (OD) o.s.v. SÅ MAN MÅ JOBBE MED DET

Det å skulke ("jobbe") for å så ta med 300 kan jo bli litt vaneskli p.g.a. man må han underskrift fra arbeidsgiver...

Ja, for det er så vanskelig å få en klassekamerat til å skrive uner med foreldrenes navn.

Lenke til kommentar

OD er noe jævla piss.

"Vi bryr oss ikke hva du jobber med, bare du betaler :)))))))"

Heller fravær. Tøvet burde bli gjort på frivillig (nei, det er ikke frivillig når alternativet er å sitte tiltaktsløst på skolen uten lærere) på en lørdag eller søndag.

Endret av Skugga
Lenke til kommentar

Jeg er også prinsipielt imot OD av en rekke forskjellige grunner.

Nei, jeg er ikke imot og hjelpe barn. Nei, jeg er ikke imot at jenter i Bangladesh skal få mat.

Nei, jeg er ikke imot og gi vekk 300 kroner.

Og sist men ikke minst Jeg er hverken imot å jobbe eller være på skolen og jobbe med OD relaterte ting.

OD blir for min del en slags fremvisning av norsk ungdom. Se hvor mye vi bryr oss, vi gir penger og er veldig opptatt av fattige barn. Sannheten er at flesteparten av de jeg skjenner til ikke jobber på OD, men heller gir 300kr for å kjøpe seg en fridag hjemme.

Om man virkelig ville hjelpe fattige finnes det raskere og mer effektive måter og samle inn penger på som faktisk går til de fattige.

Men dette vil vi ikke gjøre fordi ungdommene skal lære moral og se hvordan andre har det.

I forkant av OD fikk vi propaganda som ørene flagret to skoledager gikk vekk til å høre på foredrag av ymse personer.

Det eneste interessante foredrager var av en jente fra Bangladesh, synd var det at tolken knapt kunne norsk.

Enda en ting som de har repetert om og om igjen er at OD ER FRIVILLIG. Alle som ikke har lyst kan være på skolen.

Det var ikke noe informasjon om dette i det hele tatt, og etter og ha lett rundt i to timer på skolen etter noen som kunne fortelle oss noe om skole aktiviteter ga vi rett og slett opp. Bedre ble det ikke av at alle vi snakket med

Så ned på oss som valgte og ikke jobbe på OD dagen.

På skolen var det Nazi gjengen fra OD som kommanderte.

I tillegg fjernet de alle bøkene våre slik at vi ikke kunne arbeide med skolerelaterte ting.

Her måtte vi følge med på en kjedelig OD relatert film, før det var fysisk OD relatert arbeid.

OD skal være frivillig, og OD relatert arbeid skal være frivillig, men neide ikke med denne gjengen.

Etterpå måtte vi gjøre Sisyfos arbeid; rake løv og ha dem i store plast poser, noe som vi aldri ble ferdig med siden det drysset løv fra trærne.

Samtidig som OD personale - som ikke jobbet - ga fra seg nedlatende ord om at kanskje vi burde ja jobbet på OD.

Om OD skal være tvang så kan jeg tåle dette, men når OD skal være et valgfritt valg bør lærere og personer knyttet til OD ha et minimum av verdighet og ikke trakassere oss som velger annerledes. Og hedre de som har betalt seg en fridag hjemme. Eller bare gnager på foreldrene.

Forslag til hvordan OD burde vært arrangert og gjennomført.

1. Bedre planlegging
    Slik som det er nå er det bare myriader av ungdommer som flakser rundt etter penger.
  2. Valgfrihet
    Det og delta på OD bør være frivillig, og man bør få lov til å nekte å være med på alt som har med OD
  3. Objektiv framstilling av OD
    Slik som det er nå er OD kun bestrålt av propaganda, det er absolutt ingenting negativ med OD overhodet!
  4. Mer informasjon fremover
    Etter at ungdom har gitt penger, så blir dette prosjektet glemt. Hvordan kan vi unge faktisk vite at pengene hjelper ?
  5. Mer Informasjon i forkant
    Mesteparten av VG1 elever må skaffe seg jobb på OD dagen før de vet hva det dreier seg om.

Ps. Kan virkelig OD personale som er en gruppe elever tvinge oss til fysisk arbeid på skolen under OD ?

Eg gi oss anmerkning/fravær om vi ikke gjør det.

Jeg hadde virkelig trengt den dagen til å jobbe med skolefag...

Ble litt rotete dette men hadde vært hyggelig med vel betenkte tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Var på skolen under OD og det var faktisk ikke så ille. Noen elever som hadde ansvaret, så klokken 10 sa de at vi kunne dra hjem. Grunnen var at på Gaza (det vi jobbet for), er det hele tiden urettferidghet og det skulle vi få oppleve også. Kan ikke klage på en to timers skoledag når den egentlig skulle vart til 2 :p

Lenke til kommentar
Ps. Kan virkelig OD personale som er en gruppe elever tvinge oss til fysisk arbeid på skolen under OD ?

Man skal enten jobbe eller møte på skolen, det er ikke en fridag og det blir tatt fravær, så ja de kan det.

Hvorfor ikke bare bruke litt mer tid en annen dag slik at du ikke trenger å bruke OD til å gjøre skolearbeid?

Lenke til kommentar

Ble litt rotete dette men hadde vært hyggelig med vel betenkte tilbakemeldinger.

I følge OD selv er OD frivillig. Vil man ikke være med skal man få lov til å være på skolen og gjøre skolearbeid.

Det sier seg selv at å rake løv ikke er skolearbeid. Ikke lærere en gang kan tvinge deg til å rake løv. Slikt oppførsel er utrolig latterlig, og dere skulle virkelig fortalt den gjengen det.

Lenke til kommentar

Man skal enten jobbe eller møte på skolen, det er ikke en fridag og det blir tatt fravær, så ja de kan det.

Hvorfor ikke bare bruke litt mer tid en annen dag slik at du ikke trenger å bruke OD til å gjøre skolearbeid?

Fordi det er vår rett å ikke måtte delta på sånt piss?

Lenke til kommentar
I følge OD selv er OD frivillig. Vil man ikke være med skal man få lov til å være på skolen og gjøre skolearbeid.

Det sier seg selv at å rake løv ikke er skolearbeid. Ikke lærere en gang kan tvinge deg til å rake løv. Slikt oppførsel er utrolig latterlig, og dere skulle virkelig fortalt den gjengen det.

Ja ,vi gjorde det, men hver gang vi prøvde og gjøre noe skolerelatert truet de med og gi oss fravær selv om vi hadde møtt opp.

Og bruktbilen jeg hadde ikke hatt noen problem med fysisk arbeid på skolen. Det jeg har problemer med er at det sies at OD er frivilig når realiteten er noe helt annet.

Vanskelig og øve tidligere når vi har prøve på fredag og OD greier Mandag og Tirsdag

Lenke til kommentar

Siste gangen i år jeg i det heletatt vurderer tanken på å jobbe for OD. Jeg synes aksjonen/organiasjonen (whatever) er noe ordentlig piss. Jeg ønsker ikke å repetere hva andre har sagt her, men for eksempel hvor mye penger som går til propaganda og administrasjon, frivillig eller ei, og vrien på hele greia er i min mening helt dustete.

Lenke til kommentar

For å beholde plassen din på en videregående skole så har du lovpålakt plikt til å følge undervisningen slik skolen bestemmer at den skal være. Om dere skal gå en tur så må du være med på det, og om rektor sier at alle skal rake løv, så må du det.

Dette er loven.

Hva jeg (og de fleste andre her) mener, er en helt annen sak, men dette er noe vi må arbeide politisk for å få endret, ikke bare drive å syte inne på forumet her over. Jeg er helt enig at når de sier OD skal være valgfritt, så må det være det. Men om det er så j****viktig for dere, hvorfor prøver dere ikke å gjøre noe med det? Skriv en klage eller få en samtale med lederne i OD på landsbasis og forklar problemet! Det nytter ikke å syte og klage til oss som sitter her uten noen som helst makt i saken!

Lenke til kommentar
For å beholde plassen din på en videregående skole så har du lovpålakt plikt til å følge undervisningen slik skolen bestemmer at den skal være. Om dere skal gå en tur så må du være med på det, og om rektor sier at alle skal rake løv, så må du det.

Dette er loven.

Man skal også dra ting langt for å hevde at det å rake løv er undervisning. Samtidig er skolene er lovpålagt hva de skal undervise.

Det er godt mulig det er noen latterlige lover som eksisterer. Men jeg har altså ingen tro på at rektor/lærere eller liknende kan på noe grunnlag tvinge elever til slikt arbeid. Det sier seg egentlig selv. Men har du kilder er det bare å komme med de. En rektor som sender alle elevene sine ut for å rake skolens plen har nok større problemer enn streikende elever.

Hva enn du sier er det Nebuchadnezzar opplevde hårreisende. En kan si at det ikke er verre enn å bare nekte, men det er likevel hårreisende at de faktisk tør å hevde det de gjorde. Jeg håper virkelig den gjengen får høre det i ettertid.

Lenke til kommentar

Olsen: Grunnen til at man syter her, er fordi her er det eneste stedet man blir hørt. Hvis du sier på skolen din at du er mot noe som helst som OD finner på vil folk overdøve deg og spørre deg spørsmål som, "Ønsker du heller at jentene i Bangladesh skal bli voldtatt og ikke få uttdanning?" Det er egentlig et utrolig dårlig svar, men det funker godt når det er mange som sier det.

Det er umulig for vanlige folk å overbevise alle elevene, spesielt når du ikke får talt uten å få slike kommentarer slengt etter deg. Mange elever er også veldig idealistiske og lite reflekterende, og det gjør ikke saken bedre. Det er grunnen til at folk skriver her inne.

Jeg var på Internasjonal Dag sist tirsdag. Jeg hadde ingen formeninger om det fordi jeg har aldri deltatt, men fant ut at det var bare tull. En ting man må huske på at jeg er veldig kritisk mot kilder. Hvis en kilde har en politisk agenda vil jeg ha mye større problemer med å tro på noe som helst. Hvis de i tillegg gir dårlig informasjon lukekr jeg ørene, fordi jeg kan ikke stole på dem. Først fikk vi se en film som var fullstendig patetisk. Den var iscenesatt, og det er ikke slik det ser ut i Bangladesh. Dette er hvordan det ser ut i Bangladesh http://photos.igougo.com/images/p177113-Ba...ural_living.jpg og ikke slik http://www.od.no/OD_2008/_rets_kampanje/index.html

Det bor også 150 millioner mennesker i Bangladesh, så de fleste områdene er ganske tette. Det bor 1000 mennesker per km^2. Istedenfor å høre hvordan de faktisk har det i Bangladesh, får vi istedenfor noen syngende jenter som forteller at vi må gi dem penger til utdanning igjennom Shonglap, ellers så blir de voldtatt, må bo hjemme og må gjøre husarbeid HELE dagen som er bare tull fordi en husholdning har en viss mengde arbeidsoppgaver. Det var ingen iløpet av dagen som var en gang interesert i å gi oss ordentlig informasjon. Istedenfor fikk vi noen flere teite foredrag, og et drama som var på grunnskolenivå. Det er vel kanskje fordi at de som støtter OD er idealister, og tror at så lenge vi hjelper vil alt bli bra.

Jeg irriterer meg egentlig litt over slike folk, fordi de tror at de er så mye bedre enn andre. De tror at de er snille og at de som er imot dem er slemme og vil ikke det beste for verden. Det er ikke sant. Mange av de som er imot OD sånn som meg, er det fordi vi ønsker det beste for verden totalt sett. Jeg mener at OD er et pengesluk, som ikke gir så mye tilbake. Det er viktig å huske på at selv om mange jobber gratis for OD, så koster det samfunnet like mye, fordi det er tapt arbeidskraft. Iforholdtil hva staten gir, så er det bare en dråpe i havet. Og hvor mye vil dette hjelpe når det er 150 millioner mennesker i Bangladesh og vi får inn 25 millioner kroner (trakk fra 15%). De klarer kanskje å hjelpe 50000, men det er ikke særlig mange i Bangladesh iforholdtil størrelsen på prosjektet . Siden de er idealister skal de alltid forebygge krimnalitet, uttdanne folk, gi mat, etc. Hva med å opprette industri, og minske mengden med barn som blir født per år. Dette er sannsynligvis viktigere saker enn uttdanning og krimnalitet. Utdanning og helse vil komme naturlig når de får ned fødselsraten og får alle ut i jobb.

Lenke til kommentar
Olsen: Grunnen til at man syter her, er fordi her er det eneste stedet man blir hørt. Hvis du sier på skolen din at du er mot noe som helst som OD finner på vil folk overdøve deg og spørre deg spørsmål som, "Ønsker du heller at jentene i Bangladesh skal bli voldtatt og ikke få uttdanning?" Det er egentlig et utrolig dårlig svar, men det funker godt når det er mange som sier det.

Det er umulig for vanlige folk å overbevise alle elevene, spesielt når du ikke får talt uten å få slike kommentarer slengt etter deg. Mange elever er også veldig idealistiske og lite reflekterende, og det gjør ikke saken bedre. Det er grunnen til at folk skriver her inne.

Jeg var på Internasjonal Dag sist tirsdag. Jeg hadde ingen formeninger om det fordi jeg har aldri deltatt, men fant ut at det var bare tull. En ting man må huske på at jeg er veldig kritisk mot kilder. Hvis en kilde har en politisk agenda vil jeg ha mye større problemer med å tro på noe som helst. Hvis de i tillegg gir dårlig informasjon lukekr jeg ørene, fordi jeg kan ikke stole på dem. Først fikk vi se en film som var fullstendig patetisk. Den var iscenesatt, og det er ikke slik det ser ut i Bangladesh. Dette er hvordan det ser ut i Bangladesh http://photos.igougo.com/images/p177113-Ba...ural_living.jpg og ikke slik http://www.od.no/OD_2008/_rets_kampanje/index.html

Det bor også 150 millioner mennesker i Bangladesh, så de fleste områdene er ganske tette. Det bor 1000 mennesker per km^2. Istedenfor å høre hvordan de faktisk har det i Bangladesh, får vi istedenfor noen syngende jenter som forteller at vi må gi dem penger til utdanning igjennom Shonglap, ellers så blir de voldtatt, må bo hjemme og må gjøre husarbeid HELE dagen som er bare tull fordi en husholdning har en viss mengde arbeidsoppgaver. Det var ingen iløpet av dagen som var en gang interesert i å gi oss ordentlig informasjon. Istedenfor fikk vi noen flere teite foredrag, og et drama som var på grunnskolenivå. Det er vel kanskje fordi at de som støtter OD er idealister, og tror at så lenge vi hjelper vil alt bli bra.

Jeg irriterer meg egentlig litt over slike folk, fordi de tror at de er så mye bedre enn andre. De tror at de er snille og at de som er imot dem er slemme og vil ikke det beste for verden. Det er ikke sant. Mange av de som er imot OD sånn som meg, er det fordi vi ønsker det beste for verden totalt sett. Jeg mener at OD er et pengesluk, som ikke gir så mye tilbake. Det er viktig å huske på at selv om mange jobber gratis for OD, så koster det samfunnet like mye, fordi det er tapt arbeidskraft. Iforholdtil hva staten gir, så er det bare en dråpe i havet. Og hvor mye vil dette hjelpe når det er 150 millioner mennesker i Bangladesh og vi får inn 25 millioner kroner (trakk fra 15%). De klarer kanskje å hjelpe 50000, men det er ikke særlig mange i Bangladesh iforholdtil størrelsen på prosjektet . Siden de er idealister skal de alltid forebygge krimnalitet, uttdanne folk, gi mat, etc. Hva med å opprette industri, og minske mengden med barn som blir født per år. Dette er sannsynligvis viktigere saker enn uttdanning og krimnalitet. Utdanning og helse vil komme naturlig når de får ned fødselsraten og får alle ut i jobb.

Blir man hørt her, så blir man vel hørt i den "virkelige verden" også, siden det jo er mennesker som skriver i dette forumet. Man må bare gå fram på riktig måte.

Er helt enig med deg i at OD kanskje prioriterer litt feil (om det var det du mente), men det jeg prøver å si er: Hva kan vi her på forumet gjøre med det? Og hva kan OD-komitèen på høyere hold (?) gjøre med det? Vei disse spørsmålene opp mot hverandre, og se hvem du tror kan gjøre mest!

Svaret ditt her er veien du burde gå.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke sant at hvis du blir hørt her vil du bli hørt i den virkelige verden. Her får man tenke til å strukturere emnene sine og man kan snakke så lenge man vil. Det er ikke måte på hvor mye høyere nivå det er på diskusjonene her enn du finner i den virkelige verden. Diskusjon i den virkelige verden har heller ikke moderatorer til å passe på diskusjonene.

Dermed er det helt andre regler som teller for å diskutere muntlig. Noe av det viktigste er hvor mange du har som støtter deg, at du lager presise uttaelser med presis, kort argumentasjon og at du ikke sier utsagn som folk ikke liker. På alle sammen har man problemer, fordi man må si at man ikke støtter OD fremgansmetode og ikke ønsker å gi penger til prosjektene deres. Ergo man sier indirekte at man ikke vil hjelpe jenter i bangladesh (fordi du vil hjelpe andre, men det kommer ikke frem) I tillegg vil du ha masse folk mot deg som kommer til å avbryte deg hele tiden og de kommer til latterligjøre deg. Å få noe gjennom i elevrådet som de fleste er imot, er egentlig umulig. I beste fall får du dem til å gå fra å mene at meningene dine er motbydlige, til ok, men støtter deg ikke allikavel. Ikke glem at de fleste elever med politiske meninger på venstresiden er idealister, med lite kunnskap. De mener det er viktig å hjelpe, skape rettferd og være snill (selvfølgelig), men de har ikke lært å tenke ennå. De tror at urett skyldes på grunn av at folk er slemme. De har ikke forstått det holder ikke med kardemomeloven og at noen ganger kan det som virker slemt faktisk være det som fører til den beste situasjonen.

Folk ønsker å gi uttrykk for meningene sine, og da er venner og forumer gode steder å gå. Vi kan gjøre noe, og det er å overbevise andre reflekterte personer, men grunnen til at folk skriver her er ikke fordi at ønsker å forandre samfunnet. Det handler bare om å gi uttrykk for meningene sine.

Jeg misliker ikke bare prioriteringen, men også hvordan de formidler budskapet sitt (f.eks. iscenesatt film) og at de er veldig venstrevridde.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...