Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

på skolen under OD

Anbefalte innlegg

Takk for å skrive et godt samlet referat av det som er hovedpoengene.

Jeg fikk denne uke vite hva gamleskolen min har som opplegg for de som ikke skal delta; rydde skolen, vaske pulter og bære stoler ned 3 etasjer for en forestilling. Ja, og den obligatoriske høringsrunden hvor alle må stå fram med navn og grunn til å ikke være med på OD, mens negative jenter i rødt forteller dem hvor jævlige de er. Og nynorskstilen, da.

Er det rart det blir motstand?

Er dette sant?

Ja det er faktisk sant. Nå setter jeg det kanskje "litt" på spissen, ikke går de fysisk i rødt, men man vet jo hva de stemmer på. Og ja i to år mens jeg var "nekter" ble alle puttet i det største klasserommet, vi måtte si navn, klasse og fortelle hvorfor vi valgte å ikke være med på OD. Om vi sa sannheten eller ei var en annen ting, ingen som "tvingte" oss til det (ingen som kan heller) - men de fleste var smertefullt ærlig. Til min personlige glede :)

Og selvfølgelig er de negative. Jenter som er i sin mest radikale periode av sitt liv blir fort negative mot folk som ikke mener det de gjør. Slenger bemerkninger i hytt og pine og du får en følelse av å bli uglesett. Litt som å si at du stemmer FRP i dagens samfunn, det er lite akseptert (ikke at JEG gjør det, men dere skjønner tanken).

Husker i 1klasse, da måtte vi skrive stil også. Sånn som ble passet på av en lærer (!!), jeg skrev "jeg hater od" og leverte den inn. Fikk merkelig nok aldri den tilbake og det hadde ingen innvirkning på karakteren. Tomme trusler, med andre ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Respekt til alle som velger å stå imot sosialist-svinas forsøk på å ta fra dere retten til å bli undervist på skolen. Stå på, og ikke vær redd for å ytre deres meninger til lærerne og OD-raddisene.

Ikke finn dere i å måtte måtte kaste bort en hel skoledag på tøv. Til dere som velger å være på skolen på OD-dagen: Ignorer propagandaen, drit i å gjøre det de vil at dere skal gjøre, ta fram skolebøkene og lær! Skolen er til for utdanning, ikke sosialistisk indoktrinering.

Lenke til kommentar
Respekt til alle som velger å stå imot sosialist-svinas forsøk på å ta fra dere retten til å bli undervist på skolen. Stå på, og ikke vær redd for å ytre deres meninger til lærerne og OD-raddisene.

Ikke finn dere i å måtte måtte kaste bort en hel skoledag på tøv. Til dere som velger å være på skolen på OD-dagen: Ignorer propagandaen, drit i å gjøre det de vil at dere skal gjøre, ta fram skolebøkene og lær! Skolen er til for utdanning, ikke sosialistisk indoktrinering.

Kapitalisme suger, og sosialisme eventuelt kommunisme er modellen et samfunn skal styres etter.

:)

Lenke til kommentar
Faan jeg skjønner ikke hva som er problemet med å måtte gjøre en innsats på skolen om man skulker unna OD. Vær glad dere har en skole å gå til.

Dere er tross alt jævlig heldige som lever i Norge..

Skulke?

"Nei, det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Hvis du ikke velger å jobbe skal du få undervisning på skolen."

-OD.no

Slike tilstander som Green Machine viser til, kan ikke kalles frivillig. Undervisning er det i alle fall ikke.

Ja, jeg ser på det som skulking, fordi jeg mener at vi har en moralsk plikt til å delta.

Lenke til kommentar
Ja, jeg ser på det som skulking, fordi jeg mener at vi har en moralsk plikt til å delta.

Det at vi lever i et velfungerende land gjør ikke at vi er moralsk forpliktet til å hjelpe all slags pakk fra den tredje verden. Dessuten hersker det stor tvil om pengene fra OD egentlig hjelper med utviklingen, da u-landene blir avhengige av økonomisk støtte og aldri vil kunne klare seg selv.

Endret av LordArgh
Lenke til kommentar

Det at vi lever i et velfungerende land gjør ikke at vi er moralsk forpliktet til å hjelpe all slags pakk fra den tredje verden. Dessuten hersker det stor tvil om pengene fra OD egentlig hjelper med utviklingen, da u-landene blir avhengige av økonomisk støtte og aldri vil kunne klare seg selv.

Hvorvidt man er moralsk forpliktet eller ei får være en subjektiv bedømmelse.

Diplomatisk og voksent av deg å omtale innbyggere av den tredje verden som pakk forresten. Og, jeg lurer på hvor belest du er på hva OD sender pengene sine, for dette er ikke snakk om en generisk uhjelp type sende penger i ned til første og beste diktator man ser så han kan kjøpe ny bil.

Innsamlede penger går til utviklingsprosjekter ala skolebygging, vannrensning og investering i sikkerhet for lokalbefolkningen.

Ofte er det også OD selv som står for den praktiske utførelsen av prosjektet i mottakerlandet, så å trekke viktigheten av OD i tvil sånn uten videre mener jeg blir veldig feil.

Lenke til kommentar
Innsamlede penger går til utviklingsprosjekter ala skolebygging, vannrensning og investering i sikkerhet for lokalbefolkningen.

Ofte er det også OD selv som står for den praktiske utførelsen av prosjektet i mottakerlandet, så å trekke viktigheten av OD i tvil sånn uten videre mener jeg blir veldig feil.

Hvem er det som betaler for vedlikeholdet av disse godene når OD-pengene er brukt opp?

Lenke til kommentar
Kanskje de som bruker skolen?

De som bruker skolen har jo ikke nok penger. Er ikke det hele poenget med å støtte dem økonomisk?

Man trenger ikke penger for å vedlikeholde en skole.

Så skoler er totalt kostnadsfrie?

Lærere trenger vel ikke lønn? Bøker trenger aldri å kjøpes? Selve bygningen vil vare evig?

Lenke til kommentar

Han sa vedlikholdet av godene, ikke bygget. Skal de lage nye skolebøker, skal de lage et nytt ventilasjonsannlegg om det forrige svikter? Skal ikke lærerene ha lønn?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Selv om det er mangel på penger i U-land er det plenty av arbeidskraft, og når skolen er bygd er det mest kostnadskrevende unnagjort.

I mange tilfeller er det ikke snakk om å støtte skolene økonomisk, men snakk om å bygge en skole.

Om man må skifte ut noen bøker er ikke det en veldig utgiftskrevende post, det kan ordnes ved feks et spleiselag.

Og nei, selve bygningen vil ikke vare evig, men med ok vedlikehold (feks av frivillige som får mat for jobben) vil bygningen kunne stå i minst 50 år.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Jeg mener at OD, i den formen den er i nå, er Bullshit.

Har jobbet i 2 år, og fikk meg ikke jobb dette året, pga sykdom. Skal derfor sitte på skolen å få "skyldfølelse" for de neddi der.

Noen sa lengre opp, at om staten hadde gitt penger, ville det vært mye mer effektivt.

Tenker bare på de i OD komiteen her på skolen min. 3-4 togbiletter, mat, opplegget og seminaret de var på, 3-4 togbiletter hjem igjen. Tenker bare på hvordan det er for de som er på store og halvstore skoler.

Vi får IKKE vite hva som har skjedd med pengene våre - Hadde OD laget en liten film ett og to år etter aksjonen, med rapport om hva pengene har gått til, ville jeg kanskje ha vært positiv til OD, men få beskjed om å skaffe 200kr, og that's it.

Lenke til kommentar

Han sa vedlikholdet av godene, ikke bygget. Skal de lage nye skolebøker, skal de lage et nytt ventilasjonsannlegg om det forrige svikter? Skal ikke lærerene ha lønn?

Slikt finner man løsninger på, det OD gjør er å gi en veldig verdifull kickstart.

Hadde slike problemer vært for avanserte for menneskene hadde vi i vesten aldri vært der vi er i dag.

OD har selvfølgelig ikke mulighet til å følge opp vært eneste prosjekt de har, men ofte vil lokalsamfunnet kunne løse slike ting selv. Det er tross alt ikke kapital som bygger ett samfunn.

Har jobbet i 2 år, og fikk meg ikke jobb dette året, pga sykdom. Skal derfor sitte på skolen å få "skyldfølelse" for de neddi der.

Noen sa lengre opp, at om staten hadde gitt penger, ville det vært mye mer effektivt.

Tenker bare på de i OD komiteen her på skolen min. 3-4 togbiletter, mat, opplegget og seminaret de var på, 3-4 togbiletter hjem igjen. Tenker bare på hvordan det er for de som er på store og halvstore skoler.

Vi får IKKE vite hva som har skjedd med pengene våre - Hadde OD laget en liten film ett og to år etter aksjonen, med rapport om hva pengene har gått til, ville jeg kanskje ha vært positiv til OD, men få beskjed om å skaffe 200kr, og that's it.

Google er din venn.

Lenke til kommentar
Selv om det er mangel på penger i U-land er det plenty av arbeidskraft, og når skolen er bygd er det mest kostnadskrevende unnagjort.

I mange tilfeller er det ikke snakk om å støtte skolene økonomisk, men snakk om å bygge en skole.

Om man må skifte ut noen bøker er ikke det en veldig utgiftskrevende post, det kan ordnes ved feks et spleiselag.

Og nei, selve bygningen vil ikke vare evig, men med ok vedlikehold (feks av frivillige som får mat for jobben) vil bygningen kunne stå i minst 50 år.

Kommunisme fungerer ikke i praksis. Mennesker er for jævlige og egoistiske til at det skal gå. Dette har historien vist gang på gang, så denne "løsningen" du kommer med er ikke annet enn ønsketenkning.

Slikt finner man løsninger på, det OD gjør er å gi en veldig verdifull kickstart.

Hadde slike problemer vært for avanserte for menneskene hadde vi i vesten aldri vært der vi er i dag.

OD har selvfølgelig ikke mulighet til å følge opp vært eneste prosjekt de har, men ofte vil lokalsamfunnet kunne løse slike ting selv. Det er tross alt ikke kapital som bygger ett samfunn.

Det er jo nettopp denne "kickstarten" som gjør at u-landene blir avhengig av støtte. De vil ikke klare å opprettholde det som blir startet fordi forutsetningene for at dette skal gå ikke er til stede i samfunnet deres. Man må først opprette de mest grunnleggende tingene før man kan begynne på mer avansert infrastruktur.

Og visst er det kapital som driver et samfunn. Få vil gjøre arbeid frivillig uten å få lønn for det.

Endret av LordArgh
Lenke til kommentar
Kapitalisme suger, og sosialisme eventuelt kommunisme er modellen et samfunn skal styres etter.

:)

Det er nettopp her du tar feil. Som andre har nevnt har vi sett avarter av sosialismen slenge land langt ut på kjøret gang på gang.

Bare for å nevne litt i farten har du maoisme som igjen er en av-art av stalinisme som igjen bygger på leninisme. Leninismen bygger på marxismen. Over til poenget: Ingen av disse har fått regjere lenge. Regjeringstiden, selv samlet, er en dråpe i havet sett opp mot menneskets tid - måtte du tro det er 6000 år eller 100 000 år - på jorden. 

Sosialismen fungerer ikke. For det første, vil det alltid være noen som vil ha mer. For det andre, så vil innehaverene av makten - ja, for det er alltid noen som må styre landet - bli sett ned på i mange tilfeller, som igjen leder til opprør. Sosialismen har gode prinsipper, men nettopp fordi at de er så gode, vil de aldri fungere. 

Og forresten: Den tredje verden vil alltid være fattig om vi fortsetter slik som dette. Alltid. Gi dem en plog og vis dem hvordan de skal dyrke mat - uten gjeldsavtaler. Lær dem å ta i betrakning at de må huske på at før eller siden må de kjøpe ny plog, og må alltid ha penger i bakhånd - penger de får fra jordbruket de driver. Det hjelper ikke å prøve å kaste dem hele veien frem når de kun lever litt i vår tidsalder. De må JOBBE seg opp til det, de må bygge seg opp selv

Ikke gi dem en skole. Hva i all verden skal de med samfunnslære nede i den tredje verden? Gi dem et 2-dagers kurs i jordbruk, og la dem utvikle det selv.

Endret av Expired product
Lenke til kommentar

Selv så sitter jeg i DK (Distrikskomiteen) i OD. Det er vi som sitter i DK som skolerer SK (Skolekomiteene), skal følge dem opp og hjelpe dem best mulig.

Som sagt: Hva som er formålet med årets OD er ikke viktig, retten til å nekte bør være der uansett, og man er ingen drittsekk om man har en god grunn til å la være.

Når skolen kjører et sånt opplegg er det klart de forkynner et standpunkt, særlig når man nærmest straffer elevene for å ikke ville jobbe. Det man skulle gjort var å gi muligheten til å delta, hvor alternativet var å sitte på skolen å gjøre lekser. Ikke ha det som utgangspunkt at man skal være med, og aktivt måtte gjøre noe for å slippe.

... som du utmerket godt vet ...

Bistand er ikke svart-hvitt. Det skaper avhengighet og hindrer utvikling. Bistand kan motvirke ubehageligheter i dag, men hvis pengene forsvinner i morgen er de tilbake igjen.

OD baserer seg på frivillighet, problemet er at veldig få SKere er flinke til å informere spesielt mye om det. Elevene skal ha muligheten til å ha undervisning på skolen hvis de ønsker dette. Men det som er er at mye av det som går inn under OD og de sin informasjonskampanje går inn under pensum. Noe som kan rettferdiggjøre at de på skolen må se film.

Men en ting er veldig viktig er at å være på skolen på OD-dagen skal ikke være en straff. Man skal ikke behøve å vaske skolen, rydde fotball banen osv osv fordi man ikke vil være med på OD dagen. Her synes jeg at folk skal sette seg så hardt på bakbeina som de kan, fordi SK har ingen rett til å få folk til å gjøre sånne ting.

Jeg er ikke en asshole, vil gjerne donere 1000 kr (og jeg er 16 år ;D) Men hvis OD tar maaasse av de pengene vi jobber for for å gi til fattige barn så er det bare å glemme OD og spandere solo. Hvis det er mulig.

Nei, OD tar ikke masse penger. De penge OD tar brukes til informasjonskampanjen, heftene som elevene, sk og lærerne får. Og alle andre måter de prøver å nå ut til folk i det norske land. Sammarbeidsparteren til OD har også en grense de må holde seg innenfor... Men uansett hva som skjer så forsvinner det aldri mer enn 15%. Det er maks som er lov til å bruke på info + admin. men ofte så blir det brukt mindre.

Jeg synes det er rart at man skal få et valg mellom å betale 300 kr, få FRAVÆR eller bli "tvunget" til å sitte gjennom OD-oppgaver, filmer og annen propaganda. Jeg skal være ærlig, jeg jobbet aldri for OD gjennom videregående. 3 år med kamping, diskutering, uthenging og drittslenging, alt fordi jeg syntes OD var feilvinklet og galt i skolen.

Problemet mitt er at OD blir påtvunget oss. Jeg driter i hva det går til, det er ikke poenget. Poenget er at man ikke har ett valg. Man MÅ gjøre OD. På min skole var det nesten "public" uthenging av oss som nekta, vi måtte stå fram med navn og forklare hvorfor vi ikke ville være med på OD. De som var på skolen med oss var negative, sinte, uthengte oss og fikk oss til å skrive 2 a4sider nynorsk som skulle karaktersettes og ha en påvirkning på oss, fordi å ikke jobbe med OD var veeeeldig galt. Vi måtte se filmer om de stakkars barna i *insert land* og de stakkars folka som snakket ett språk vi ikke skjønte og hadde usannsynlig dype tanker om foreldre, landet, sult og fattigdom.

Hva er rettferdigheten i det? Det er INGEN i hele verden som kan sette noen i en tvangsposisjon til å jobbe for noe man blir påtvunget.

På toppen av det hele syntes jeg ofte pengene gikk til uvesentlige ting som Nepal og noe annet dritt jeg aldri fikk med meg (hva var det i fjor da, noe med afrika og klimaendringer?). Takk for at dere prøver OD, men jeg vet at penga ikke går til klimaet men rett og slett "negerkonger". :) Jeg skulle gjerne jobbet for regnskogen, orangutanger, tigre, grønland, sibir, korallrev, bevaring av europas skoger osv. Hvorfor kan man ikke få ett VALG?! Det er hele poenget. Du tvinges til noe.

Jeg fikk ganske god oppslutning på min skole. Siste året jeg gikk på VGS var vi over 100 stk som ikke deltok på OD. Det var 1/6 av skolen. OD må forandres, folk orker ikke tvangssystemet!

Vel, ok, for noe av disse tingene se starten av posten min.

Men hvordan kan du si at pengene går til uvesenlige ting? Pengene går alltid til utdanning! Men alle vet jo at utdanning er noe dritt.... Og hvis du ikke fikk med deg noe av prosjektet så må det jo være din egen feil, iallefall hvis skolen din hadde Internasjonal Dag/Uke (som er OD sin informasjonskampanje)... Men hvis ikke dette var tilfelle så kunne du alltid ha sjekket www.od.no alt står veldig fint og greit forklart der.

Takk for å skrive et godt samlet referat av det som er hovedpoengene.

Jeg fikk denne uke vite hva gamleskolen min har som opplegg for de som ikke skal delta; rydde skolen, vaske pulter og bære stoler ned 3 etasjer for en forestilling. Ja, og den obligatoriske høringsrunden hvor alle må stå fram med navn og grunn til å ikke være med på OD, mens negative jenter i rødt forteller dem hvor jævlige de er. Og nynorskstilen, da.

Er det rart det blir motstand?

Igjen, sette seg på bakbeina. SK har ingen rettighet til dette, og jeg synes at det blir for teit at de, som representanter av OD, som har frivillighet som et av grunnprinsipene sine, skal gå ut og si noe som dette!

Kjenner jeg meg selv rett har jeg sikkert glemt veldig mye jeg skulle ha sagt, men det for så være.

Lenke til kommentar

Expired product: Kapitalistinnlegget mitt var kun ment som et enkelt svar, på det enkle innlegget til Lord Argh ovenfor om sosialistsvina.. Ikke la det starte om diskusjon om ideologier.

Vil du ha en diskusjon rundt det kan du heller starte en tråd, så kan vi slåss i den;)

Og som MRhansen skriver så går OD midler alltid til utdanning, det er det som er så flott med denne organisasjonen.

Det er langt mer diskutabelt om vanlig stønad hjelper, eventuelt hvor mye det hjelper, men uansett hvordan man vrir på det er utdanning bra!

Lenke til kommentar

Google er din venn.

Gaarulf, ja, det koster penger å få/ha folk på seminar. Men hadde ikke folkene vært på seminar så hadde ikke det blitt noe OD, uten Skolekomiteene så hadde ikke OD gått rundt.

Mat & Lokal? På seminaret vårt som vi hadde her for litt siden brukte vi ikke en eneste krone på mat, vi fikk alt støttet av butikker som kiwi, rema, meny. Lokalet fikk vi også lånt gratis. Så der forsvinner det ingen penger.

Og det med filmen? Det blir lagd en film! Men det som er at svært få prioriterer å vise denne filmen under Internasjonal Uke på sin skole.

Og som MRhansen skriver så går OD midler alltid til utdanning, det er det som er så flott med denne organisasjonen.

Det er langt mer diskutabelt om vanlig stønad hjelper, eventuelt hvor mye det hjelper, men uansett hvordan man vrir på det er utdanning bra!

Utdanning = Hjelp til Selvhjelp!

Kanksje litt klisje å si men "gi en mann en fisk og han har mat for en dag, lær en mann å fiske så har han mat resten av livet.

Problemet med å bare gi masse mat/ressurser er at det vil en gang bli tomt på hva de har fått, og de vil de trenge mer. Det vil bli skapt et avhengihetsforhold.. Men det OD prøver på er å gjøre sånn at de skal greie seg helt fint uten at vi skal behøve å gi dem masse mat hvert andre år. Og hvordan gjør man dette? Utdanning!

Jeg sier ikke at veldedighet er en dårlig ting, det trengs, men det funker ikke som en langvarig løsning på et problem.

Og til alle som mener de ikke får nok informasjon så kan dere begynne å sjekke ut denne linken som OD sin FAQ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...