Bjarnemann Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 For eksempel det med valgfrihet er tydeligvis et prinsipp for dere.Et prinsipp jeg mener bør kunne svelges denne dagen. Dessuten hersker det ikke akkurat tvil om at OD får til ting, OD skaper forandring, OD redder liv, OD forbedrer levevilkår, osv. Gi meg én eneste god kilde på dette, som har utfyllende med informasjon, og gjerne grafer som faktisk viser at OD har noe å si. I tillegg skal kilden være så ikke-favoriserende som mulig, og helst ikke ha noen direkte forbindelse med OD, ikke være betalt av OD, og ikke være OD selv. Statslige interesseorganisasoner kan du luke ut med en gang, disse "må" jo gå frem som en støttende part for å opprettholde illusjonen om at vi bidrar i fleng og bryr oss. Klarer du dette, ja da er du på godt vei til å overbevise meg og antageligvis mange andre. Om ikke, så sitter jeg heller inne den dagen og gjør matematikk - noe som faktisk er nyttig, og bevist nyttig. Må med skuffelse konstatere at det er heller vagt med uavhengige kilder på den vide veven om OD. fant dog disse; http://www.utviklingsfondet.no/Utviklingsf...licShow;ID=1170 http://www.utviklingsfondet.no/Utviklingsf...asjon_Dagsverk/ Og gode gamle wiki, som er en langt mer troverdig kilde enn de fleste liker å erkjenne. http://no.wikipedia.org/wiki/Utviklingsfondet http://no.wikipedia.org/wiki/Operasjon_Dagsverk Det vil være enkelt å trekke troverdigheten til disse kildene i tvil, og det forstår jeg. Men var det eneste jeg fant i farten. Men om man skal begynne å tvile på selve agendaen til OD, og filosfien deres skal man være ganske konspiratorisk av seg. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Jeg tviler ikke på motivet til OD, jeg tviler på virkningen. Hvorfor skal man støtte noe som ikke er gjennomført og som kun gir midlertidig "smertestillende" til U-land? Nei, jeg sier ikke at OD er dette, men nå til dags er det en trend å hjelpe, ja, det har blitt en trend. Hjelper du ikke, er du en drittsekk. Det er jo dette stemplet man får, men det er jo langt fra rettferdig. Fordi jeg er født i et rikere land er jeg obligert til å hjelpe? Hva om jeg vil vie livet mitt til vitenskap, skal jeg ikke ha lov til dette? Potensielt, hjelper jeg ikke menneskeheten på lik linje med de som velger å hjelpe fattige barn og folk direkte? Endret 21. oktober 2008 av Expired product Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Joda, men ingen hindrer noen i å vie livet sitt til vitenskap. Tviler på at en dag som bolleselger ødelegger for en slik karrière gitt. Jeg velger å stole på OD og deres agenda, har klassekamerater som har vært på utvekslingsturer, og med egne øyne sett resultater, og det er godt nok for meg. OD investerer dessuten bevist i mål som fremmer utvikling. Dette er ikke snakk om å dumpe en pose ris ned i fanget til en rik geriljaleder. Dette bidrar til en bærekraftig utvikling, og bør derfor ikke sees på som midlertidig smertestillende. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Det er vel noe som heter "mye vil ha mer". "Jeg har bidratt en gang, hvorfor ikke bidra flere?" En dag her og en dag der blir mye det. Bidra kan jeg gjøre - og det med mer - når jeg er 35 og har en godt betalt jobb og veletablet kærriere. Når jeg er 16 vil jeg gjerne studere og regne for alt det er verdt. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Du er mao redd for å bli avhengig av en innsamlingsaksjon som foretas en gang årlig? Man kan alltids bruke argumentet med at man kan bidra mer når man er 35 år, men det hindrer uansett ingen i å jobbe en dag på OD. Tviler på at du er såpass dedikert til skolen at du ikke har råd til denne "fridagen". Dessuten, de du hjelper i dag, og gir mulighet til utdanning vil med stor sannsynlighet ha blitt noe når du er blitt 35 år, og kan selv bidra til samfunnet, og bygge det videre. kan se på det som en slags form for investering med høy vekstfaktor. Edit: Skriveleif Endret 21. oktober 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Men om det virkelig kan skal tvinges på oss, sett det på skatten. Ellers burde det være valgfritt. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 U-landshjelp er allerede inkludert i skatten. Dessuten er det veldig få av oss ungdommer som betaler skatt, skulle man tippe grensen på 39 000 er det bare å feie pengene inn på BSU, og slippe alt som har med skatt å gjøre. Og, ved å inkludere dette i skatten forsvinner mye av poenget med OD. Tror mye av tanken bak OD er å vise ungdom hva solidaritet er, en tanke som er vanvittig viktig mtp all den selvopptatte ungdom vi har i landet. Er klar over jeg nå skjærer mange over en kam, og det beklager jeg. Men trekker frem en undersøkelse jeg fant i avisa for en stund side: Ungdom på Nordstrand Vgs ble spurt om hva de bekymret seg mest for. Var det de som svarte krig, hungersnød eller sykdom som var i flertall? Nei, brorparten av de som ble spurt var bekymret for hvordan de skulle få råd til dyre bukser, og hvor dyrt det kunne være å følge moten. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Man må ikke være motstander av målet bare fordi man misliker middelet. Nei huff. Tenk at man må jobbe for å samle inn pengene. Hvordan det er et dårlig middel skjønner ikke jeg. Lenke til kommentar
jonaz91 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 i fjor betalte eg meg fri for 300kr. Då var eg rik. No er eg fattig. Og då er det sånn at vi er plikta til å jobbe og tjene 300kr eller å møte på skulen, med mindre du er sjuk. Men ser positivt på det. For min del spør eg berre mor mi om eg ska vaske noken rom i huset eller noke, som går fort over. ca. 2 timers jobb. 2 timer med jobb > en heil dag på skule. Men no veit ikkje eg om du har samme opplegg som vi har, om du må finne ein skikkelig jobb med eit firma elns, vi trenger iallefall berre å skaffe 300kr på eit vis. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Skuffer meg at mange ser på dette som noe det er om å gjøre å slippe unna. Med fare for å høres ut som en olding vil jeg påstå at tilstandene var bedre etter krigen da et samlet Norge bygde landet opp igjen. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg synes det er rart at man skal få et valg mellom å betale 300 kr, få FRAVÆR eller bli "tvunget" til å sitte gjennom OD-oppgaver, filmer og annen propaganda. Jeg skal være ærlig, jeg jobbet aldri for OD gjennom videregående. 3 år med kamping, diskutering, uthenging og drittslenging, alt fordi jeg syntes OD var feilvinklet og galt i skolen. Problemet mitt er at OD blir påtvunget oss. Jeg driter i hva det går til, det er ikke poenget. Poenget er at man ikke har ett valg. Man MÅ gjøre OD. På min skole var det nesten "public" uthenging av oss som nekta, vi måtte stå fram med navn og forklare hvorfor vi ikke ville være med på OD. De som var på skolen med oss var negative, sinte, uthengte oss og fikk oss til å skrive 2 a4sider nynorsk som skulle karaktersettes og ha en påvirkning på oss, fordi å ikke jobbe med OD var veeeeldig galt. Vi måtte se filmer om de stakkars barna i *insert land* og de stakkars folka som snakket ett språk vi ikke skjønte og hadde usannsynlig dype tanker om foreldre, landet, sult og fattigdom. Hva er rettferdigheten i det? Det er INGEN i hele verden som kan sette noen i en tvangsposisjon til å jobbe for noe man blir påtvunget. På toppen av det hele syntes jeg ofte pengene gikk til uvesentlige ting som Nepal og noe annet dritt jeg aldri fikk med meg (hva var det i fjor da, noe med afrika og klimaendringer?). Takk for at dere prøver OD, men jeg vet at penga ikke går til klimaet men rett og slett "negerkonger". Jeg skulle gjerne jobbet for regnskogen, orangutanger, tigre, grønland, sibir, korallrev, bevaring av europas skoger osv. Hvorfor kan man ikke få ett VALG?! Det er hele poenget. Du tvinges til noe. Jeg fikk ganske god oppslutning på min skole. Siste året jeg gikk på VGS var vi over 100 stk som ikke deltok på OD. Det var 1/6 av skolen. OD må forandres, folk orker ikke tvangssystemet! Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) At pengene går direkte til en skole, en vannbrønn, en sau eller w/e som OD så sørger for blir bygd hjelper faktisk. Det bryter ikke ned næringsliv, det fører ikke til korrupsjon, og det serverer heller ingenting på et fat til befolkningen. Det er snakk om å legge til rette for en bærekraftig utvikling. Edit: Har tydeligvis liten støtte for mine synspunkter i denne tråden, og når (etter min oppfatning, correct me if I'm wrong)heller ikke frem med budskapet mitt. Skal vi kanskje like gjerne avblåse diskusjonen, eller er det noen som har noe på hjertet? Endret 22. oktober 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Birdielòl Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Yay går i 10ende og det vi må gjøre hvis vi ikke skal jobbe på OD dagen er å skrive stiler også lese det høyt for klassen;S hva slags piss er det forno? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Les hele tråden, så vil du nok finne nok av synspunkter på det. Lenke til kommentar
Orplias Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Jeg er helt enig med det mange mener her i tråden. Det er viktig at de som tar valget å blir på skolen ikke skal oppleve det som noen form for staff. Selv om skolen hvert år gjennom elevråd velger om de skal være med på årets OD er det frivillig for hver enkelt elev. Dette er også litt av meningen med det som kalles Internasjon Uke, hvor hensikten er å lære om årets prosjekt og deretter ta valget om du vil jobbe eller ikke. Selv er jeg med og organiserer OD i år. Det vi prøver å få til på skolen den dagen er forskjellige aktiviteter som er valgfrie. Mulig alternativer kan være film, visualiseringsleker og noen stille rom til studier. Det er viktig at elevene ikke skal oppleve dagen som en straff. Som mange andre her i tråden viser vil dette bare øke den negativiteten utrolig mange elever har til OD. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Takk for å skrive et godt samlet referat av det som er hovedpoengene. Jeg fikk denne uke vite hva gamleskolen min har som opplegg for de som ikke skal delta; rydde skolen, vaske pulter og bære stoler ned 3 etasjer for en forestilling. Ja, og den obligatoriske høringsrunden hvor alle må stå fram med navn og grunn til å ikke være med på OD, mens negative jenter i rødt forteller dem hvor jævlige de er. Og nynorskstilen, da. Er det rart det blir motstand? Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Takk for å skrive et godt samlet referat av det som er hovedpoengene. Jeg fikk denne uke vite hva gamleskolen min har som opplegg for de som ikke skal delta; rydde skolen, vaske pulter og bære stoler ned 3 etasjer for en forestilling. Ja, og den obligatoriske høringsrunden hvor alle må stå fram med navn og grunn til å ikke være med på OD, mens negative jenter i rødt forteller dem hvor jævlige de er. Og nynorskstilen, da. Er det rart det blir motstand? Er dette sant? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Faan jeg skjønner ikke hva som er problemet med å måtte gjøre en innsats på skolen om man skulker unna OD. Vær glad dere har en skole å gå til. Dere er tross alt jævlig heldige som lever i Norge.. Endret 24. oktober 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har ingenting i mot å gjøre en innsats på skolen om jeg velger å ikke arbeide for penger under OD, men det er den offentlige "uthengelsen" av de som ikke er ute å arbeider. Dette er ren bullshit, og videregående skole burde se seg for godt til å ha en slit barnslig oppførsel. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Faan jeg skjønner ikke hva som er problemet med å måtte gjøre en innsats på skolen om man skulker unna OD. Vær glad dere har en skole å gå til.Dere er tross alt jævlig heldige som lever i Norge.. Skulke? "Nei, det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Hvis du ikke velger å jobbe skal du få undervisning på skolen." -OD.no Slike tilstander som Green Machine viser til, kan ikke kalles frivillig. Undervisning er det i alle fall ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå