Bjarnemann Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 3 stk... Og selv om man ikke liker OD, eller slike som meg kan man vel bare heve seg over det, og heller innse viktigheten i selve opplegget? Tenk bare på hvor mange liv som kan reddes eller forbedres ved bare en dags innsats.. Lenke til kommentar
Hanfrapubennedigata Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 OD er en god ting, og jeg skal med glede hjelpe til. Men som trådstarter sier, henger han tydeligvis litt etter med skolearbeidet. Kan ikke heller skolen la de som ikke vil jobbe for OD sitte på skolen å jobbe? Vi er jo trossalt på skolen for å lære. Men ingen skal få slippe unna skoledagen, det er greit nok Lenke til kommentar
Essem Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 3 stk... Fy fader, det er enten mange boller eller veldig dyre boller. Eventuelt snille besteforeldre. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Du vet virkelig hva du snakker om ass... Hva med noe så enkelt noe som hardtarbeidene ungdommer? Lenke til kommentar
Essem Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Sikker på at du ikke skrev en null ekstra? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 OD er en god ting, og jeg skal med glede hjelpe til. Men som trådstarter sier, henger han tydeligvis litt etter med skolearbeidet. Kan ikke heller skolen la de som ikke vil jobbe for OD sitte på skolen å jobbe? Vi er jo trossalt på skolen for å lære. Men ingen skal få slippe unna skoledagen, det er greit nok Korrekt, OD er en veldig god ting. Er derfor synd når lat ungdom enten skulker unna eller tar pengene de tjener selv. Hvilket ofte var tilfelle på ungdomsskolen min. Sikker på at du ikke skrev en null ekstra? Ja. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Hvis dere er flere som har lyst til ikke å følge OD-opplegget uten å måtte betale (og det er dere sikkert) foreslår jeg at dere stifter en gruppe, hvor dere finner noen synspunkter dere legger frem for rektor. Det bør gå greit, i hvert fall så lenge betingelsen er at dere blir på skolen. Han kommer kanskje til å kjøre noen moralistiske veldedighetsargumenter, men da sier dere bare at det er fullt mulig å stille seg tvilende til bistand, og at dere ikke stoler på at OD klarer å utnytte ressursene på en tilfredsstillende måte. Endret 19. oktober 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Opplegge på Bodø Vgs Opplegg for de som ikke deltar på OD: 9.00-11.30: Opplegg v/OD-komiteen i store gymsal i Torvgata. Det føres fravær. 11.30-12.05: Lunsj 12.05-14.30: Lærerstyrt studietid. Informasjon om hvilket klasserom dere skal være på kommer senere. De lærerne som vanligvis har undervisning på trinnet i de aktuelle timene er til stede. Det føres fravær. Det er altså obligatorisk oppmøte mellom kl 9 og kl 14.30. Er vell noe av det samme opplegget dere får? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Opplevde litt forskjellig i mine år med OD. Alt fra inget opplegg for de som ikke ville være med, til en full dag (~8.15-15.??) hvor dagen skulle være mest mulig kjedelig, til en dag med 'se hvor feil dere tar'. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Opplegge på Bodø VgsOpplegg for de som ikke deltar på OD: 9.00-11.30: Opplegg v/OD-komiteen i store gymsal i Torvgata. Det føres fravær. 11.30-12.05: Lunsj 12.05-14.30: Lærerstyrt studietid. Informasjon om hvilket klasserom dere skal være på kommer senere. De lærerne som vanligvis har undervisning på trinnet i de aktuelle timene er til stede. Det føres fravær. Det er altså obligatorisk oppmøte mellom kl 9 og kl 14.30. Er vell noe av det samme opplegget dere får? ja, det blir nok akkurat det samme -_- å "leke" leker i 2 1/2 time ønsker jeg overhodet ikke å være med på. studietiden i fjor var det ingen lærere på Bodin. lærerne dro hjem, og OD-komiteen satt å kjefta på folk med en ropert, mens de måtte gjøre od-oppgaver.. skal nok få med meg noen, og gå til avdelingsledelsen og klage der. klage på rektor har ingen hensikt. Brunjulf Hildal er verdens største fjott av en rektor, og jeg klarer ikke trynet på fyren. dessuten vil det aldrig komme gjennom han, da han ofte handler ut i fra sine egene meninger, og ikke skolereglement og andre regler.. når folk ikke ønsker å delta på veldedighet, så må de da for pokker få slippe det. Veldedighet tar man på fritiden, og lar det ikke gå ut over skole. som det ble sagt, vi er på skola for å lære. og tro det eller ei, jeg er faktisk bøssebærer hvert år for div organisasjoner. så kan ikke si at jeg ikke gjør min del av veldedighet. så har jeg det på det tørre ovenfor dere som mener at jeg er en forbanna drittsekk som ikke bryr meg om noen andre enn meg selv og den feite ræva mi. Endret 19. oktober 2008 av EMiRo Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hvis dere er flere som har lyst til ikke å følge OD-opplegget uten å måtte betale (og det er dere sikkert) foreslår jeg at dere stifter en gruppe, hvor dere finner noen synspunkter dere legger frem for rektor. Det bør gå greit, i hvert fall så lenge betingelsen er at dere blir på skolen. Han kommer kanskje til å kjøre noen moralistiske veldedighetsargumenter, men da sier dere bare at det er fullt mulig å stille seg tvilende til bistand, og at dere ikke stoler på at OD klarer å utnytte ressursene på en tilfredsstillende måte. Kan ligge noe i at 70 % av de som ikke er med på OD ikke gidder. Og hvis de ikke gidder denne ene dagen, gidder de mest sansynlig ikke å danne en gruppe for å kjempe. Og før du spørr. Ja, jeg er en av de 70%, og er sikkert i dine øyne lat og egoistisk osv. Ble sikkert mistet i trappen som liten. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hva får deg til å tro at jeg synes du er en lat og egoistisk drittsekk? OD er noe tøv. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Tøv nei? Hvorfor er det tøv å jobbe for at annen ungdom skal få bedre mulighet til utdanning? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Man må ikke være motstander av målet bare fordi man misliker middelet. Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hva får deg til å tro at jeg synes du er en lat og egoistisk drittsekk? OD er noe tøv. Pga det finnes sikkert en god håndfull mennesker som synes det pga jeg ikke gadd å være med på OD. De fleste jeg har diskutert med ang. OD sier jeg er lat og egoistisk pga jeg ikke var med. Men nå skal det sies at jeg betalte de jævla 200 kr og jobba på jobben og tjente 800 ekstra til meg selv. Så for meg gikk det knall. Og jeg mener heller ikke OD er noe tøv. Men at man skal jobbe en hel dag og ikke få en dritt for det, er i mine øyne helt ulogisk. Det blir som å si "Nei du, nå skal du sveive på denne sveiven i 7 timer, så får barna i afrika en ny skole av gammelt avispapir" Konge. Ser jeg at noe skjer? eller sitter jeg der og kjeder dritten ut av meg til ingen nytte? Og belønningen? joda, den er at rektor satt av 2 minutter og samlet oss i kantina for å si at vi var flinke, og at de var halvveis til målet. Måten opplegget ble lagt frem for meg var helt lattelig. Jeg følte ikke jeg hadde gitt de 300 kr til et godt formål, men hadde betalt 300 kr for en fridag. Hvis de hadde laget en dårligere intro for OD enn den jeg ble vist hadde jeg faen meg saksøkt dritten. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Enig med Drugis her. Skal man først begynne å diskutere stønadpolitikk og organisering kan man faan meg opptre så voksent at man ser over det man ikke liker med OD, og heller fokuserer på det som er viktig; Samle inn så mye penger man kan til det valgte formålet. Pengene går uansett til noen som trenger det waaay mer enn oss, og du slipper en skoledag. Hva er problemet? Noen gang hørt om at vi mennesker har et moralsk ansvar for å hjelpe medmennesker i nød? Og ja, om man ikke kan ofre en dag i det fantastiske livet vi nordmenn har vært så heldige å få for å hjelpe andre er man i mine øyne en lat, egoistisk drittsekk som du så fint beskriver det selv Isbilen. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hva får deg til å tro at jeg synes du er en lat og egoistisk drittsekk? OD er noe tøv. Pga det finnes sikkert en god håndfull mennesker som synes det pga jeg ikke gadd å være med på OD. De fleste jeg har diskutert med ang. OD sier jeg er lat og egoistisk pga jeg ikke var med. Men nå skal det sies at jeg betalte de jævla 200 kr og jobba på jobben og tjente 800 ekstra til meg selv. Så for meg gikk det knall. Og jeg mener heller ikke OD er noe tøv. Men at man skal jobbe en hel dag og ikke få en dritt for det, er i mine øyne helt ulogisk. Det blir som å si "Nei du, nå skal du sveive på denne sveiven i 7 timer, så får barna i afrika en ny skole av gammelt avispapir" Konge. Ser jeg at noe skjer? eller sitter jeg der og kjeder dritten ut av meg til ingen nytte? Og belønningen? joda, den er at rektor satt av 2 minutter og samlet oss i kantina for å si at vi var flinke, og at de var halvveis til målet. Måten opplegget ble lagt frem for meg var helt latterlig. Jeg følte ikke jeg hadde gitt de 300 kr til et godt formål, men hadde betalt 300 kr for en fridag. Hvis de hadde laget en dårligere intro for OD enn den jeg ble vist hadde jeg faen meg saksøkt dritten. Du snakker om barna i Afrika som en kollektiv gruppe som bare er der. Til opplysning er disse barnene levende og sansende vesener på lik linje med deg, som dessverre ikke ble født i Norge og med iPod i munnen. Lett å vri seg unna ved å si at du ikke SER at noe skjer, men er du faktisk nødt å se det? Du vet at noe skjer, og skulle du tvile fins det nok stoff på nettet som kan vise deg ting som skjer. Oj, du må gå dagen uten noen knapper å trykke på, blir fort kjedelig det gitt. Hvem tror barna i Afrika at de er egentlig, skal de liksom bare motta stønad uten å lage action for deg etterpå? Og du får ikke noe igjen får det heller nei? MAKAN! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Det er mange problemer med OD. Jeg synes det at skolen påtvinger ungdom moralske ståsteder uansett hva de måtte være er en uting, kanskje særlig ukritisk omfavnelse av bistand, som man etter hvert begynner å oppfatte skadevirkningene av. Jeg vet ikke hva årets OD handler om, men jeg stiller ikke spørsmål ved formålet. Får generelt makk av veldedighet: falsk, kjøpt samvittighet man ikke kan være sikker på når frem, og da har vi ikke begynt å snakke om hvorvidt målet er noe å trakte etter heller. Velger å gjøre gode gjerninger på andre områder hvor jeg ser hva jeg gjør, hva som skjer og hvor jeg har en reell mulighet til å tenke gjennom hva som foregår. Dør-til-dør-veldedighet og annen blind bistand er en slags omvendt prostitusjon hvor pengeyteren opptrer som hore. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Det er mange problemer med OD. Jeg synes det at skolen påtvinger ungdom moralske ståsteder uansett hva de måtte være er en uting, kanskje særlig ukritisk omfavnelse av bistand, som man etter hvert begynner å oppfatte skadevirkningene av. Jeg vet ikke hva årets OD handler om, men jeg stiller ikke spørsmål ved formålet. Får generelt makk av veldedighet: falsk, kjøpt samvittighet man ikke kan være sikker på når frem, og da har vi ikke begynt å snakke om hvorvidt målet er noe å trakte etter heller. Velger å gjøre gode gjerninger på andre områder hvor jeg ser hva jeg gjør, hva som skjer og hvor jeg har en reell mulighet til å tenke gjennom hva som foregår. Dør-til-dør-veldedighet og annen blind bistand er en slags omvendt prostitusjon hvor pengeyteren opptrer som hore. Hadde du fulgt med, så hadde du utmerket godt visst hva som skjer, hvor det skjer, og i etterkant hva som faktisk skjedde. Skolen påtvinger ingen elever moralske standpunkter, de tvinger dem til å gjør en innsats for vanskeligstilte mennesker som du utmerket godt vet trenger denne hjelpen Dette er heller ikke snakk om random u-landshjelp som sendes fra Norge til en eller annen korrupt leder i Siera Leone. Pengene fra OD er øremerket og blir brukt direkte på for eksempel bygging av skoler. Om du vil se hva som skjer kunne du alltids bygd en skole, og sendt den ned. Men det er kanskje litt greiere med penger? Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Enig med Drugis her.Skal man først begynne å diskutere stønadpolitikk og organisering kan man faan meg opptre så voksent at man ser over det man ikke liker med OD, og heller fokuserer på det som er viktig; Samle inn så mye penger man kan til det valgte formålet. Pengene går uansett til noen som trenger det waaay mer enn oss, og du slipper en skoledag. Hva er problemet? Noen gang hørt om at vi mennesker har et moralsk ansvar for å hjelpe medmennesker i nød? Og ja, om man ikke kan ofre en dag i det fantastiske livet vi nordmenn har vært så heldige å få for å hjelpe andre er man i mine øyne en lat, egoistisk drittsekk som du så fint beskriver det selv Isbilen. Jeg tror ikke jeg var i stand til å opptre voksent på videregående gitt. Og når jeg gikk på vgs ante jeg ikke hvor godt jeg hadde det. Jeg hadde ikke opplevd noe annet, og var egoistisk og barnslig nok til å ikke gidde. Bortskjemt, ego og uansvarlig som jeg var fant jeg ikke det spor av dårlig samvittighet i meg. Og tanken på at jeg ikke fikk ha den meningen om at OD var noe dritt, gjorde egentlig at jeg fikk mer avsmak fra OD enn jeg har for ihjelkokte brekkbønner fra 1800-tallet. Men det var vel bare hormonene, var det ikke? Må være noen rare krefter som har klart å plassere meg i dette herlige landet, jeg som tydeligvis ikke fortjener godsakene. *Provoserende innlegg* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå