steinrawr Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 hei. Når det er OD-dag på skolen vår. (bodin vgs) så har vi valg mellom følgende: finne jobb selv, la OD skaffe jobb, og å jobbe på skolen. velger vi å jobbe på skolen så MÅ vi (i følge OD-komiteen på skolen) jobbe med OD-relaterte ting. har de lov til å tvinge oss til dette? jeg ønsker på ingen måte å jobbe med OD relaterte oppgaver, for jeg interresserer meg overhodet ikke for det, og jeg trenger å jobbe med fag. hva vet vi? Lenke til kommentar
b-i-m-m-e Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 jeg går i 8 klasse der har vi også od dag, vi fikk velge og finne jobb selv eller om elevråde fikset oss jobb.men jeg tror du burde finne deg en jobb i steden for oppgaver på skolen. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 poenget mitt her, er at jeg trenger denne dagen til å gjøre skolearbeid. selvfølgelig kan jeg betale 300 kr og si at jeg vasket hele huset for mamma, men de pengene verken ønsker jeg å offre eller har jeg tilgjengelig. så. har jeg noen mulighet for å kreve å slippe å jobbe med od-relatert arbeid på denne skrekkens dag? Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Bare å skulke, det. Én dag. De har ingen absolutt rett på de 300, med gratisskoleprinsippet. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Enig med skugga. Synes det er teit å enten betale 300,- eller få fravær. Jeg velger fravær. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 antar det er snakk om penger til malawi eller noe annet fattig land. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 OD er en dårlig organisasjon der altfor mye av inntektene går bort til administrasjon. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Noen spesiell grunn til at du ikke vil jobbe en dag for at ungdom som har det mye verre enn deg skal få bedre muligheter til utdanning? Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Noen spesiell grunn til at du ikke vil jobbe en dag for at ungdom som har det mye verre enn deg skal få bedre muligheter til utdanning? Han sa vel: "for jeg interresserer meg overhodet ikke for det". Men skolen har valgt at det skal settes av 1 dag til OD. Det vil si enten jobb, eller OD relaterte oppgaver" Som å lage fine bilder osv som de kan sende ned å si "se så flinke vi er, vi bryr oss" Men egentlig er det en påtvungen godhet. Jeg ville heller gitt 300 kr til det formålet enn å bli tvunget til å jobbe for det.(ja, jeg er fadder) Det at noen skal si at jeg SKAL støtte noen er helt patetisk. Jeg hoppa i "fraværs-gropa" bare pga dette. Men dette er nå meg. Ingen er like, noen har utdanning som blir kastet etter seg, andre ikke. Noen har sort hår, andre ikke. Thats life. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Han sa vel: "for jeg interresserer meg overhodet ikke for det". Ja, han sa vel det. Kanskje han også skal prøve å bry seg litt og lese i OD-heftet også. Det er mulig han oppdager at han får lyst til å hjelpe. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Kan ikke være verre enn å nekte å jobbe med OD, og heller finne fram skoletingene dine. Regner med dere uansett har hatt en informasjonsdag hvor dere "jobbet" med OD. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Husker i fjor hvor jeg satte meg opp slik at OD-komiteen på skolen skulle finne jobb til meg. Endte med at de ikke fant jobb til meg og jeg måtte komme på skolen sammen med alle de andre som ikke skulle jobbe for OD. Vi ble faktisk litt skjelt ut for å ikke gidde å bry oss. Slike veldedighets greier burde være frivillig! Etter hva jeg opplevde den dagen har jeg alltid hatt negative tanker om OD. Endret 18. oktober 2008 av Centuss Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Det var ihvertfall frivillig på Tanks VGS i Bergen. Enten hadde vi jobb, eller så betalte vi selv, eller så var vi på skolen. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Frivillig eller ikke frivillig.. Vi som bor i Norge er så forpult heldige med stedet vi ble født, at vi burde sett på det som en glede (og plikt) å kunne hjelpe andre. Og til den som snakket om at det strider mot gratisskole prinsipept: Vel, ingen tvinger han til å skulke unna OD? Han er helt fri til å faktisk gjøre en innsats for trengende mennesker. Endret 18. oktober 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 ser ut til at ting varierer litt fra skole til skole. ja, OD skal være frivillig, men er det frivillig når man ikke ønsker å delta? nei, du får fravær om du ikke betaler 300kr. Møter du opp på skolen må du sitte å gjøre gørrkjedelige oppgaver med en eller annen dritkjerring i OD som skriker til deg i ropert, og forteller deg for en jævla idiot og taper du er som ikke gidder å jobbe og hjelpe alle verdens barn med alle pengene dine. men har nesten bestemt meg for å ta med meg skolebøker, og bare ignorere alt som har med OD å gjøre, for å gjøre skolearbeidet mitt. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Valget skal ikke stå mellom å betale 300 kroner eller å få fravær, for de som må det. Ja, de kan tvinge deg til å møte opp på skolen og gi deg fravær hvis du ikke møter. Det er derimot ikke mye man gjør der, vi satt og hørte på noen snakke om OD og hvor flott det er å hjelpe andre, så ble vi delt inn i grupper der vi lekte fattige land, så dro vi hjem. Du trenger ikke gjøre noe når du er der, men du skal være på skolen uansett. Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Betaler gledelig 300kr for å få en "fri" dag. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hva med å gjøre en innsats, og samle inn så mye man greier? Jeg og bollesalgkompisene mine har hittil tjent inn godt over 10 000, en pengesum som gjør en stoooor forskjell for de det går til. At OD sløser bort 2-3% på administrasjon er ingen god grunn til å sofaen å klage på at man må på skolen om man ikke punger ut. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hvis man ikke er enig med OD, og dermed ikke ønsker å bidra, blir man utskjelt. Og det gir selvsagt bare mer avsmak mot OD. Bjarnemann er vel et perfekt eksempel på disse, "who like the smell of their own farts". Lenke til kommentar
Essem Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Jeg og bollesalgkompisene mine har hittil tjent inn godt over 10 000 Say what? Er dere 500 mann da eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå