grenness Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Jeg teller på knappene om jeg skal kjøpe en mobiltelefon som egentlig er ment for det amerikanske T-Mobile-nettverket (GSM), og få den sendt hit. (det er snakk om den nye HTC G1 Android-telefonen, men ikke diskutér den her, bruk en annen tråd ;-) ) Etter det jeg har forstått har "radioen" i telefonen følgende spesifikasjoner: • 2G Network - GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 • American Model - HSDPA 2100 / 1700 • EDGE Class 10, 236.8 kbps • GPRS Class 10 (4+1/3+2 slots), 32 - 48 kbps • 3G HSDPA, 7.2 Mbps Hvordan vil denne te seg i det norske telenettet? Jeg har forøvrig Telenor-dekning gjennom Ventelo. Vi jeg få "full 3G-pupp" eller er det sjanser for at amerikansk 3G ikke er det samme som norsk/europeisk 3g? Jeg fant blant annet denne uttalelsen på et amerikansk forum, men jeg skjønner ikke helt om det han sier er at T-Mobile-3G er kompatibelt med europeisk 3G i motsetning til AT&T-3G som *ikke* er kompatibel med europeisk 3G... BTW, AT&T 3G bands are 850 and 1900. T-Mobile US 3G band is 1700/2100 (AWS - needs both to operate). Europe 3G bands are 2100 (1900/2100) and some 900. Noen som kan oppklare for meg..? ~Christopher Endret 17. oktober 2008 av grenness Lenke til kommentar
Ihasabucket Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) hm,, vet ikke om dette hjelper Men min Sony ericsson K660i kan brukes i amerika også,, så om du kjøpte en slik en der brote,, burde den vel funke her og? edit: så ikke at det var prat om en annen mobil.. men match noen europeiske mobiler med den du skal kjøpe fra amerika.. sjekk om GSM GREIENE passer. Endret 17. oktober 2008 av Diskutereren Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jupp - denne mobilen virker like på Europeiske 3G nett (2100mhz) - som på T-mobile sitt 1700mhz nett i USA, samt at den virker like bra på GSM både i USA og ellers i verden Løp og kjøp (T-mobile bruker 1700mhz båndet for 3G i USA i motsettning til Verizon, Sprint, AT&T etc. som bruker de samme frekvensene som de gjør på 2G - altså 850 og 1900mhz bandet... Så denne telefon vil f.eks. ikke virke på 3G med ett AT&T kort i) Mateo Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Vil tro det i tillegg avhenger av hvor "låst" den er til T-Mobile. Erfaringsmessig herper de telefonene sine ganske mye gjennom branding - det finnes f.eks. en del telefoner som ikke lar deg redigere eller lage nye tilgangspunkt for internettilgang. Hva som gjelder for G1, vet jeg dog ikke ennå. Regner med å kjøpe en til uka. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Jupp - denne mobilen virker like på Europeiske 3G nett (2100mhz) - som på T-mobile sitt 1700mhz nett i USA, samt at den virker like bra på GSM både i USA og ellers i verden Løp og kjøp (T-mobile bruker 1700mhz båndet for 3G i USA i motsettning til Verizon, Sprint, AT&T etc. som bruker de samme frekvensene som de gjør på 2G - altså 850 og 1900mhz bandet... Så denne telefon vil f.eks. ikke virke på 3G med ett AT&T kort i) Så det han her sier: >The GSM radio is quad-band so you can use >the device throughout the world for phone >calls and EDGE data network access. I think >you will only be able to use the 3G network >here in the US though with the 1700/2100 MHz >bands. stemmer ikke? Jeg stoler på deg, altså, Mateo, ville bare dobbeltsjekke! ~Christopher Lenke til kommentar
grenness Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Vil tro det i tillegg avhenger av hvor "låst" den er til T-Mobile. Erfaringsmessig herper de telefonene sine ganske mye gjennom branding - det finnes f.eks. en del telefoner som ikke lar deg redigere eller lage nye tilgangspunkt for internettilgang. Hva som gjelder for G1, vet jeg dog ikke ennå. Regner med å kjøpe en til uka. Jeg hadde et lite håp om at G1 faktisk likevel ikke var SIM-lock'et (hørte noen rykter om at T-Mobile droppet det da G1 uansett ikke funker på andre *amerikanske* 3G-nett enn T-Mobile sitt), men dessverre har flere som nå har mottatt sine G1 testet med andre SIM-kort og får da opp spørsmål om unlock-koder. Tror vel egentlig ikke det tar lang tid før noen har fikset å unlock'e disse, men er likevel litt tilbakeholden med å bestille før jeg faktisk ser at det er uproblematisk. ~Christopher Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Jupp - denne mobilen virker like på Europeiske 3G nett (2100mhz) - som på T-mobile sitt 1700mhz nett i USA, samt at den virker like bra på GSM både i USA og ellers i verden Løp og kjøp (T-mobile bruker 1700mhz båndet for 3G i USA i motsettning til Verizon, Sprint, AT&T etc. som bruker de samme frekvensene som de gjør på 2G - altså 850 og 1900mhz bandet... Så denne telefon vil f.eks. ikke virke på 3G med ett AT&T kort i) Så det han her sier: >The GSM radio is quad-band so you can use >the device throughout the world for phone >calls and EDGE data network access. I think >you will only be able to use the 3G network >here in the US though with the 1700/2100 MHz >bands. stemmer ikke? Jeg stoler på deg, altså, Mateo, ville bare dobbeltsjekke! ~Christopher Jo. Det stemmer. mateogold og det avsnittet du henter sier nøyaktig det samme. Den vil bare fungere på 1700/2100 MHz båndene, ikke 850/1900 MHz båndene (3G vell og merke). mateogold sier at den vil fungere i europa på grunn da det her brukes 2100 MHz og sitatet du sitter med sier at den i USA ikke vil fungere med alle operatører fordi noen bruker 850/1900 båndene. Endret 18. oktober 2008 av cyclo Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Det er mulig adaptern (laderen) er lagd for 110v og ikke 220v. Pass på at du har en omformer av noe slag. Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Det er mulig adaptern (laderen) er lagd for 110v og ikke 220v.Pass på at du har en omformer av noe slag. Jeg har hatt T-mobile abb. (postpaid) i USA - og HVIS telefonen er låst - så får du låst den opp med en gang - NO PROBLEM! Bare ring de og si du skal reise til utlandet på ferie og skal bruke ett annet SIM kort da - og så får du tilsendt pr. epost 99% av ladere og 99,999999% av "WorldPhone" ladere støtter 110/220v og 50/60Hz - men det kan være greit å lese på baksiden av laderen for å være 100% sikker. På WalMart i USA har de en genial adapter boks hvor du kan enkelt putte in ALLE verdens kotakter og utgang for ALLE verdens kontakter. Jeg flytter tilbake til USA (Flordia) på tirsdag - og har tenkt å bare ha kontant tlf. denne gangen, men denne G1 virker digg da - men er den ikke litt stor? Mateo Lenke til kommentar
grenness Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Det er mulig adaptern (laderen) er lagd for 110v og ikke 220v.Pass på at du har en omformer av noe slag. Såvidt jeg har skjønt lades denne aktuelle telefonen opp med standard mini-USB, så da skulle ikke det være noe problem. Har flere USB-til-mini-USB pluss 220v-til-mini-USB-kabler liggende. ~Christopher Lenke til kommentar
grenness Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg har hatt T-mobile abb. (postpaid) i USA - og HVIS telefonen er låst - så får du låst den opp med en gang - NO PROBLEM! Bare ring de og si du skal reise til utlandet på ferie og skal bruke ett annet SIM kort da - og så får du tilsendt pr. epost Men ryktene sier at når det gjelder akkurat denne telefonen så skulle T-Mobile være beinharde på 90-dagersregelen, ingen kunder skulle få unlock-koder før det har gått 90 dager. Men det kommer stadig nye rykter... Nå har mange av de som forhåndsbestilte G1 begynt å motta disse, så da vil det vel snart bli mer fakta å få fra USA - noen klarer kanskje å unlock'e sin(e) til tross for 90-dagersregelen og legger de ut på eBay, og da står jeg klar med kredittkortet :-D Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Har hatt gleden av å leke meg noen timer med G1 idag. Er faktisk veldig positivt overrasket, men da skal det også sies at forventningene mine var veldig lave. Grensesnittet på telefonen overrasket meg veldig positivt. Det er faktisk digg å holde på med og det er nok bare iPhone som er i nærheten hva brukervennlighet gjelder. Skjermen er også responsiv og en fryd å navigere på. Tastaturet er også av bra, men såvidt jeg fikk med meg var man nødt til å bruke det mer eller mindre hele tiden. Med en så stor skjerm, savnet jeg et enkelt soft keyboard, så man kunne bruke den til mer i portrait mode. Jeg liker dog ikke designet på telefonen. Jeg syns den er for stor og for tung. Men byggekvaliteten virker å være bra og man får følelsen av å sitte med en eksklusiv såpekopp. Market place har jeg ikke sett veldig mye på, men det var faktisk en del applikasjoner tilgjengelig allerede. Såvidt jeg så, var alt som lå der nå gratis. Testet den ikke mot andre SIM-kort eller WLAN, men vil anta at den er låst til T-Mobile. Kjenner jeg T-Mobile rett, er den nok det også selv om man ikke kjøper den med binding. Uten binding er prisen $499. Hyggelig inntil kronekursen stupte. Noen filbehandler så jeg ikke og det skuffet meg. I tillegg var det heller ikke mulig å overføre filer til telefonen over bluetooth. Ikke noe jeg nødvendigvis trenger, men en irriterende mangel som prakkes på brukerne av operatørene er det. Android som OS vil jeg nok foretrekke foran Windows Mobile any day. Muligens også foran OS X. En iPhone som kjører Android hadde vært knall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå