Gå til innhold

Tesla coil- Noen som har peiling på høyspenningsaperatur?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går Fysikk 2, og har bygget en Tesla Coil med noen kamerater, men har enda ikke fått den til å fungere. Kan noen hjelpe til litt?

Her er litt tekniske spesifikasjoner:

-Den bruker en 12 kv transformator (NST) som strømkilde,

-(to mikrobølgeovntransformatorer som ballast, for å unngå høyfrekvent tilbakeskudd),

-gnisttap (har bygget både et roterende gnistgap og et standard, justerbart gnistgap),

- en primærspole med 10 vindinger (av 6 mm tykt og 10m langt kobberrør (hult)),

-en sekundærspole med ca 1000 vindinger med isolert kobberwire (AWG 24 #, ca 0,511 mm i diameter) på PVC rør med diameter ca 11,6 cm.

-Som kondensator bruker vi en 10-literbøtte med mettet saltløsning (NaCl) med kobberrør, og glassflasker som isolator.

Er nesten helt sikker på at oppkoblingen stemmer. Og vi har feiltestet ett og ett ledd, men alt ser ut til å fungere. Men toploaden har vi ikke fått testa, det er en rund aluminiumskrukke, plassert med hullet ned i sekundærspolen. Kan dette være årsaken til at den ikke fungerer? Rett og slett for høy flux-lekasje?

En annen feilkilde kan være forholdsfeil.

Har regnet på noe av greiene på http://deepfriedneon.com/tesla_frame6.html

-Primærspolen har en induktans på ca 9,231 uH

-Sekundærspolen har en egenkapasitans på ca 8,673 pF

-Toploaden har en egenkapasitans på ca 37,033 pF

-NST-trafoen er amerikansk, derfor går strømmen aller først gjennom en detransformator til 120 V, før den går til 12 kV, derfor tror jeg strømmen blir 60 mA istedenfor 30 mA, som det egentlig skulle blitt, og man får en anbefalt kondensatorkapasitet på 0,0636 uF.

Men jeg har ingen anelse på hvor langt unna det den kondensatoren vi har bygget er på. :/

Kan noen hjelpe meg med utregningene av kondensatorkapasiteten?

Andre forslag til feilkilder? Noen konstuktive forslag? Kommentarer?

Endret av Tesla_fan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg går Fysikk 2, og har bygget en Tesla Coil med noen kamerater, men har enda ikke fått den til å fungere. Kan noen hjelpe til litt?

Her er litt tekniske spesifikasjoner:

-Den bruker en 12 kv transformator (NST) som strømkilde,

-(to mikrobølgeovntransformatorer som ballast, for å unngå høyfrekvent tilbakeskudd),

-gnisttap (har bygget både et roterende gnistgap og et standard, justerbart gnistgap),

- en primærspole med 10 vindinger (av 6 mm tykt og 10m langt kobberrør (hult)),

-en sekundærspole med ca 1000 vindinger med isolert kobberwire (AWG 24 #, ca 0,511 mm i diameter) på PVC rør med diameter ca 11,6 cm.

-Som kondensator bruker vi en 10-literbøtte med mettet saltløsning (NaCl) med kobberrør, og glassflasker som isolator.

Er nesten helt sikker på at oppkoblingen stemmer. Og vi har feiltestet ett og ett ledd, men alt ser ut til å fungere. Men toploaden har vi ikke fått testa, det er en rund aluminiumskrukke, plassert med hullet ned i sekundærspolen. Kan dette være årsaken til at den ikke fungerer? Rett og slett for høy flux-lekasje?

En annen feilkilde kan være forholdsfeil.

Har regnet på noe av greiene på http://deepfriedneon.com/tesla_frame6.html

-Primærspolen har en induktans på ca 9,231 uH

-Sekundærspolen har en egenkapasitans på ca 8,673 pF

-Toploaden har en egenkapasitans på ca 37,033 pF

-NST-trafoen er amerikansk, derfor går strømmen aller først gjennom en detransformator til 120 V, før den går til 12 kV, derfor tror jeg strømmen blir 60 mA istedenfor 30 mA, som det egentlig skulle blitt, og man får en anbefalt kondensatorkapasitet på 0,0636 uF.

Men jeg har ingen anelse på hvor langt unna det den kondensatoren vi har bygget er på. :/

Kan noen hjelpe meg med utregningene av kondensatorkapasiteten?

Andre forslag til feilkilder? Noen konstuktive forslag? Kommentarer?

Kan nok ikke hjelpe med mye, har aldri bygget slikt, men har sett mange videoer på tubern. Og det ser innmari kult ut! RIP Nikola.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...