Gå til innhold

Gamer, OC, Vannkjøling? HDMI? Nvidia/ATI?, Intel , DDR2/3?

Anbefalte innlegg

Hm, jeg tror du vil få en god del mer PC-glede for pengene ved å leke litt med sparekniven i denne omgang, og heller satse på å oppgradere systemet innenfor 1-2års tid.

Mitt råd er å legge mest penger i PSU og grafikkort, evt. også i kabinett (men der er jeg litt blank siden du skriver at du skal casemodde).

Vurderer du 2 stk HD4870X2, så er nok Corsair HX1000W veien å gå. Har denne selv, og skjønt den er noe lang (dog ikke særlig sammenliknet med mange andre 1kW'ere), så er den stillegående og stabil. Og Corsair går for å være blant de beste/det beste på markedet p.t. Men hvor mange watt du trenger avhenger jo også litt av hva annet du har planer om å putte i kassa.

Ang. valg av GPU, så vil nok jeg også mene at HD4870X2 er veien å gå, og at ett holder i første omgang. Dog skal du være klar over at GTX280 bruker mindre strøm idle enn HD4870X2, og at HD4870X2 med stock-kjøler blir varmt. Siste kan allikvel temmelig enkelt løses ved enten å flashe BIOS på kortet, stille viftehastigheten manuelt, eller bytte kjøling.

Til resten av komponentene ville jeg nok holdt meg litt i skinnet og valgt det som p.t. gir best ytelse for pengene. Er nemlig ikke lenge til Intel Core i7 kommer på markedet, og selvom det nok tar litt tid før de nye CPUene og hovedkortene blir aktuelt for de av oss som er "sponset" av lånekassen, så vil det være dumt å legge masse penger i et top-notch Core2-system. Anbefaler deg å velge et ok rimelig hovedkort med Intel P45 chipset og en Core2Duo E8400. Quad er penger ut av vinduet spør du meg, ettersom klokkehastighet spiller langt større rolle for spillytelsen kontra antallet kjerner. Unntaket må være hvis du får en brukt Quad veldig billig (og da mener jeg ca samme GHz/pris-ratio som på en E8400) som du overklokker en del.

Ang. DDR3, så ville jeg ikke kjøpt det, ettersom det vil være billigere å kjøpe et DDR2-sett nå og heller bite i det sure eplet og kjøpe DDR3 når den tid kommer at du bytter ut CPU og hovedkort - særlig når 4GB på 2000MHz er det du sikter etter. (Core i7 kommer på ny sokkel btw, så når du oppgraderer til dette ryker desverre hovedkortet også.) Til den tid har nok prisene på DDR3 også falt ytterligere, og ytelsen blitt bedre. Pr. idag kan det hvertfall ikke forsvares pris/ytelsesmessig, og eneste reelle grunnen jeg kan se for å kjøpe DDR3 er hvis man er veldig miljøbevisst (DDR3 bruker mindre strøm enn DDR2 og man slipper å kaste det gamle DDR2-settet).

Kort oppsummert:

PSU: Corsair HX1000W

HK: Mid-end/lower high-end kort med Intel P45. Gigabyte har en del kort til under 1000-lappen, og går for å være en bra produsent. Min erfaring tilsier at man skal styre unna MSI.

CPU: Core2Duo E8400

GPU: Radeon HD4870X2

RAM: 2x2GB DDR2 1000+MHz, feks disse fra Mushkin: https://prisguiden.no/product.php?productId=95552

Kabinett: Tja, si det. Ser det er mange som modder Lian-Li fordet.

I tillegg: God porsjon tålmodighet til Core i7 og Intel X58 er lansert, falt i pris og er kvitt evt. barnesykdommer ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg går for den prosessoren, siden jeg skal overklokke... men har ikke helt bestemt meg:P

Jeg har litt lyst på DDR3 ram så jeg skal tenke gjennom litt:P

Hvor lenge er det snakk om "til Core i7 og Intel X58 er lansert, falt i pris og er kvitt evt. barnesykdommer" sånn ca?

Jeg trenger litt råd og hjelp når det gjelder vannkjøling?

Lenke til kommentar

Hvor mange HDD'er skal du ha da? De fleste mellomklasse P45-kortene har 6 SATA-porter, men du kan også få kort med 8 porter til rundt tusenlappen, f.eks. Asus P5Q Pro. Du kan jo evt. også vurdere å bytte ut noen av de gamle diskene (antar det er de i profilen din du skal ha med over i den nye maskina) med noen nye HDD'er. Du får disker på 1TB for ca. 900kr.

Det er integrert lydkort på så og si alle hovedkort rettet mot hjemmebruk på markedet i dag, men kvaliteten på disse er temmelig varierende. Test det integrerte først, og skaff heller et annet senere hvis lyden er for dårlig.

Med tanke på Intels tidligere lanseringer, tipper jeg vi må vente 6-12mndr fra lanseringen av Core i7 før prisene når et fornuftig nivå, og de får lansert modeller som er rettet mer mot vanlige forbrukere. Intel lanserer gjerne toppmodellene først og dette, kombinert med stor etterspørsel i starten, fører til høye priser. Dessuten er ofte de første hovedkortene plaget med en del bugs, samt lite hyggelige priser. Tipper Intel kommer til å lansere nye chipset for Core i7, ala P45 (P55?), etter hvert også.

Vannkjøling har jeg lite peiling på, så kan desverre ikke hjelpe deg der. Men det er kanskje en idé og også vente med dette siden kjøleblokker for socket LGA775 (Core 2) muligvis ikke blir kompatible med LGA1366 (Core i7)

Lenke til kommentar
Hva er det som blir så "bra" med i7 egentlig?:p

Det er en nyere generasjon enn 45nm Quag-core cpu på 775socket, altså dem har bedre ytelse en dagens 45Quad... Vis du har en QX9770 på 3,2ghz og en i7-965 på 3,2ghz, så viser nye tester 10-30% forbedring...

Men vis skal buke pcen til spilling, så er det bedre med en overklokka E8x00 enn i7...

i7 er like spessielt nå, som når Q9xx0 kom ut. Får å ikke snake om lanseringen av Q6600, vil si at den var mere spendene og se ytelsen på..

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Valg av HK avhenger mye av pris og spesifikasjoner du ønsker da. Mange SATA-porter og overklokkingsmuligheter har du jo nevnt så langt, og da er det en del å velge mellom.

I prissjiktet omkring 1000kr er nok hovedkort basert på Intel P45 chipset det beste valget, og både Asus og MSI har flere kort med 8+ SATA-porter. MSI hadde jeg styrt unna fordet ettersom jeg personlig og mange andre her på forumet har dårlige erfaringer med deres HK for Intel - særlig med tanke på overklokking. I mine øyne er det beste alternativene enten P5Q eller P5Q Pro. Umiddelbart finner jeg ingen tester av disse kortene, men "storebroren" til disse kortene, P5Q Deluxe, gjør det meget godt i HW.no's test, særlig på overklokking. Og tradisjonelt har også Asus sine "dårligere" kort (feks. P5B og P5K) klokket godt på tross av lavere specs enn deres storebrødre.

Hvis du går noe høyere opp i pris finner du overnevnte P5Q Deluxe, som ligger på rundt 1500kr. Kortet klokker som sagt meget godt, men er etter min mening temmelig dyrt til å være et P45-basert kort, ettersom du får X38- og X48-baserte hovedkort til lavere/samme pris. X38/48-kortene, med unntak av Gigabyte X38-DS5 (demovare!), har kun 6 SATA-porter, men har til gjengjeld full støtte for Crossfire - dvs. at begge PCI-Ex16 sporene leverer full hastighet (x16 + x16) også ved bruk av flere skjermkort, og ikke halv (x8 + x8) slik som P45-kort. Normalt har ikke dette så mye å si, men hvis du har planer om å kjøre Crossfire X med feks. 2 x HD4870X2 eller HD4870X2 + HD4870, så kan det ha en innvirkning på ytelsen. X38/48-kortene er forøvrig kjent for å være dønn stabile, både de fra Asus, Abit og Gigabyte, og de overklokker godt. I dette prissjiktet må du med andre ord ta en vurdering om SATA-porter eller CF-støtte betyr mest for deg.

Lenke til kommentar
Da blir det ikke en så dyr affære med HDMI som jeg hadde trodd:D

Men DDR3ram?

jeg kjøpte enn 5m dvi-hdmi kabel på coop obs til 500kr sikkert ikke beste kvalitet men funker fint. jeg syns det var drit å game på tv så hvis det er d du skal anbfales det ikke av meg.

Lenke til kommentar
HDMI sender en rekke med 1 og 0 til tv'en. Jeg tror ærlig talt tv'en driter i om den får et høykvalitets 1-tall eller 0. Eller om de er av lavkvalitet. Det er enten eller, uansett kabel

Helt riktig :D

Dette kom også klart frem på TV2hjelper deg sist uke :D Noen på Oslo Hifisenter som fikk problemer med å forsvare prisen på de dyre HDMI kablene gitt :!:

Lenke til kommentar

Har også hatt en diskusjon med hifi-klubben om hva som er best av gull og sølv-kabler. DE sa at gull var sååå mye bedre, jeg sa at alle som kan enkel fysikk skjønner det her: Sølv er langt bedre leder enn gull, ergo det er et bedre valg enn gull. Til og med kobber har en bedre ledeevne enn gull, men hifiklubben mente hardnakket at gull var det beste :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...