Kjartan E!de Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Hei, jeg har hatt en pause i datainteressen en stund nå siden jeg har gått byggfag og gjort andre ting, men nå er jeg tilbake siden jeg ble plassert på IKT-servicefag og har falt helt ut av spesifikasjoner og hva som er "best" og ikke:P Ny gaming data. Er ganske fattig, og student men det er bare å prioritere:P Jeg klarer ikke helt bestemme meg hva jeg skal ha av Ati eller Nvidia. har tenkt å ha ganske bra grafikkytelse så 4-5-6 og muligens 7-8000 kr hvis jeg mister fornuften, har jeg tenkt å bruke på GPU. Så det blir vel sikkert 2 skjermkort. de mest skrevende spillene skal kjøres på max anti-alizing. Hovedkort må jeg vente med til jeg har valgt GPU-oppsett:P Må ha så mange SATAporter som mulig. Når det gjelder prosessor så har jeg tenkt å kanskje kjøpe en eller annen brukt C2Qextreme eller Core 2 Quad Q9550/9650... 45nm har også kommet nå og det er vel det jeg burde ha? HVa er grunnen til at AMD ikke har noen med ekstrem ytelse? de er bare billige og har lite cache... Når det gjelder ram så er jo DDR3 blitt ganske billig, så 2000mhz og 4 gb er jo ikke noe stress? Må ha en kraftig strømforsyning for flere GPUer, kjøling, lys og hele pakka:P Tror og jeg skal ha vannkjøling, så jeg trenger litt veiledning og tips der... Sikkert noen som kommer til å si at jeg bare skal google og sjekke andre poster, men det er greit å ha alt samlet:P Endret 4. desember 2008 av Kjartan E!de Lenke til kommentar
Arne Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hvordan du klarer å kombinere det du skriver i posten med at det skal være billig forstår jeg nå ikke helt... Du burde nok ha 45nm ja, siden det produserer så lite varme. Men du snakker med kløyvd tunge når du både sier at pcen skal være dyr og at den skal være billig. Kan du ikke sette opp et budsjett for hver del, evt. bare tilsammen slik at det blir litt lettere? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Han skriver vel ikke noe sted at den skal være billig, bare at han er student. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Trådstarter bør spesifisere litt nærmere hva han ønsker. Hvor stort er budsjettet ditt? Skal du ha kabinett,skjerm,OS,mus,tastatur,høyttalere,headsett,kanskje et bra lydkort?...osv. Er du klar over at Intel kommer med ny platform i November? Kanskje vente på den? Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Kabinett: et eller annet tower som jeg casemodder. Når det gjelder budsjett så har jeg ikke helt bestemt meg... det handler vel bare om å prioritere bruken av stipendet:P Og det blir vel ikke noe kjøp før om 1-2 måneder... Intel Core i7 ser ganske dyr ut.. ser at de har mindre cache enn c2q? Dere ser jo ut ifra det i førsteposten sånn ca hva jeg tenker... Jeg vil få så mye ut av pengene som mulig.. Mulig jeg køper en 24" LCD etterhvert... Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg trenger fortsatt hjelp... hva er best av 2x nvidia 280 og 2x ati 4870x2? samme pris... Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg trenger fortsatt hjelp... hva er best av 2x nvidia 280 og 2x ati 4870x2? samme pris... Bruk for all del ikke så mye penger på grafikkort. Kjøp deg et HD 4870x2, ingen vits med to stk siden de ikke gir så voldsom ytelsesøkning. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Og det er vel best å kjøpe DDR3ram når jeg først skal kjøpe? Vil 2x nvidia 280 bli bedre enn 4870x2? Endret 18. oktober 2008 av Kjartan E!de Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Nei. 2 x 4870X2 er bedre. Men det er uansett ikke noe vits å kjøpe to 4870X2, ingen spill krever så mye enda uansett. I tillegg lager kortet en del varme og sånt. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) det er mulig jeg skal ha vannkjøling og overklokke, så varme blir vel ikke noe problem... Så bare å kjøpe 1x 4870x2 nå og heller kjøpe et til når det faller i pris da? Endret 18. oktober 2008 av Kjartan E!de Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Jeg har også lyst på HDMI utgang så jeg kan koble til en eventuelt fremtidig Full HDskjerm... Har ikke noe greie på HDMI... er det best på skjermkortet eller hovedkortet? og 4870x2 finnes vel ikke med hdmi? Må jeg kjøre et separat kort med HDMI? Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Det finnes vel veldig få Ati kort med dedikert HDMI utgang. Da har du flere Nvidia kort med dedikert hdmi utgang på skjermkortet. Men for de fleste skjermkortene uansett Nvidia/Ati så er det vanlig med: HDMI Output: Yes x 1 (via DVI to HDMI adaptor x 1 ) Endret 19. oktober 2008 av tintin77 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 På nyere ATI kort kan man sende lyd via HDMI . Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 DVI og HDMI er samme signaler, så de færreste skjermkort kommer med hdmi, da dvi er en bedre kontakt, den kan skrus fast. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Så da er det rett og slett bare å koble på en overgang på skjermkortet for å få bildet på tven gjennom HDMIkabel? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Jepp. En DVI-HDMI-kabel funker fett. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Er det noe stor vits med fiberHDMIkabel? og finnes det som DVI-HDMI? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 HDMI sender en rekke med 1 og 0 til tv'en. Jeg tror ærlig talt tv'en driter i om den får et høykvalitets 1-tall eller 0. Eller om de er av lavkvalitet. Det er enten eller, uansett kabel Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 HDMI-kabler fra Biltema til en hundrelapp er like gode som de dyre man kjøper på Elkjøp. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Da blir det ikke en så dyr affære med HDMI som jeg hadde trodd:D Men DDR3ram? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå