Gå til innhold

Har noen råd og tips til ei som er ukjent på oppgradering av RAM?

Missie

Anbefalte innlegg

Skal utvide RAM'en på min HP, og er anbefalt å skaffe meg DDR 333 MHz. Skal gå fra 2x512 MB til 2x1024 MB. Jeg har forsåvidt satt meg inn i forskjellen av ValueRAM og Branded RAM, og skjønner nå hvorfor noen brikker er billigere enn andre på nettet. Likevel har jeg ikke lyst å bruke allverdens på mer RAM. Anbefaler dere at jeg holder meg innen Branded? Lønner det seg en masse? Og hva betyr ISO DIMM? :blush:

Er det mer det er viktig å huske på i RAM'verdenen? Jeg har aldri gjort dette før, og jobber som pokker for å sette meg litt inn i det nå.

Har for øvrig en HP dv5054ea :)

Endret av Missie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en bærbar er det ikke? I allefall hva jeg får opp på søket.

Om det er en bærbar så må du ha SO-DIMM RAM, som er mindre i fysisk størrelse sammenlignet med vanlig RAM til stasjonære.

En rask titt i manualen for maskinen din viser at du kan MAKS sette in 2Gb med RAM.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10522

Der har du minnetypen du kan bruke, anbefaler IKKE å prøve med PC 3200, HP maskiner er HåPløse når det gjelder enkelte minnetyper og er OFTE ganske sære.

Min til eksempel liker noen minnebrikker mens andre kommer ikke på tale.

Hva du skal velge kommer litt ann på, du kan prøve Crucial først, men hold angreretten klar når du bestiller siden det er godt mulig at maskinen vil NEKTE å starte og da har du RAM inkompatabilitet og du må prøve ett annet merke, siden dette varierer fra maskin til maskin.

Lenke til kommentar
Dette er en bærbar er det ikke? I allefall hva jeg får opp på søket.

Om det er en bærbar så må du ha SO-DIMM RAM, som er mindre i fysisk størrelse sammenlignet med vanlig RAM til stasjonære.

En rask titt i manualen for maskinen din viser at du kan MAKS sette in 2Gb med RAM.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10522

Der har du minnetypen du kan bruke, anbefaler IKKE å prøve med PC 3200, HP maskiner er HåPløse når det gjelder enkelte minnetyper og er OFTE ganske sære.

Min til eksempel liker noen minnebrikker mens andre kommer ikke på tale.

Hva du skal velge kommer litt ann på, du kan prøve Crucial først, men hold angreretten klar når du bestiller siden det er godt mulig at maskinen vil NEKTE å starte og da har du RAM inkompatabilitet og du må prøve ett annet merke, siden dette varierer fra maskin til maskin.

Det stemmer at det er en bærbar ja. Ok, men da skjønner jeg mer av ISO DIMM - takk! Så også at jeg bruke ha max 2 GB. Det er forsåvidt greit. Men hva er forskjellen på 200-pin og annen pin?

Lenke til kommentar

Alle skal være 200 pinner, latency eller CAS er forskjellig, her kan det også bli krasj hos HP og det varierer fra maskin til maskin.

I teorien om du velger en SO-DIMM (Navnet på sokkelen) og DDR (Typen minne) på PC 2700 hastighet så skal det gå, men som sagt her er HP litt HåPløs og kresen så det må eksperimenteres, ha da angreretten i bakhodet.

Jeg linker som oftest til Komplett av gammel vane istedet for prisguiden på hw.no som man vanligvis burde gjøre.

Lenke til kommentar
CL2.5 6ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 128Meg x 6
Det betyr 2,5 klokkesyklus CAS-latency (forsinkelse for å aktivere en kolonne i brikken) som ved 333 MHz blir 6 ns (nanosekunder) forsinkelse. Det skulle teoretisk sett blitt 7,5 ns (2,5 * 1/333e6 = 7,5e-9), så jeg vet ikke helt hvordan de har fått til 6 ns. Unbuffered (non-registered) betyr at minnet ikke har noen register-/buffer-brikke slik som serverminne ofte har, men det spiller ingen rolle for deg siden du har en relativt beskjeden mengde minne i forhold til mange servere. Register-brikken trengs kun ved store mengder minne. Non-parity betyr 8 bit pr. byte, altså ingen paritets-sjekking av dataene (heller ikke ECC feilkorreksjon). Brikkene skal ha en spenning på 2,5 V for å fungere optimalt. 128Meg x 6 har jeg aldri helt fått til å stemme, men det skal beskrive kapasiteten og antallet til IC'ene (de svare firkantene som er selve minnet). Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...