Gå til innhold

Hvor mye har Level 2 catche å si på ytelsene? spm. rundt dette.

Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har lyst på ny komputer, å sjekker litt specs og priser ol. Det jeg nå lurer på er hvor mye L2 catche (størrelsen så klart) på den generelle hastighetsytelsen? Altså, jeg kan velge en maskin som har en Intel Core 2 Duo cpu med 3MB L2 catche som er billigere, eller en litt dyrere versjon som har 6MB L2 catche. Er dette lurt å få med seg med en gang?

Jeg tenker litt sånn at det gjør ikke noe å kjøpe mindre RAM nå, fordi det kan man jo bare bytte, men prosessoren er noe man sjeldent bytter alene. Derfor kommer nok CPU til å stå i lenge (for alltid...). Hvis dobbel størrelse på L2catche er like mye bedre som dobbelt RAM størrelse (fra 1GB til 2GB feks), så syns jeg det er verdt det. Men er det slik? Er L2 catche like viktig for ytelsen som mye RAM feks?

Håper dere forstår mitt spørsmål, og kom gjerne med tanker og meninger rundt dette.

På forhånd takk =)

EDIT: Dette gjelder MacBook Pro, altså er valgene jeg ved kjøp noe begrenset. Det er altså to versjoner, jeg kaller dem nå Good og Better.

Good-versjonen har 2.4GHz 3MB L2 catche og 2GB RAM (ekstra ram kan jeg kjøpe billigere fra komplett) og koster 15200kr.

Better-versjonen har 2.53GHz 6MB L2catche og 4GB ram (kan ikke velge kun to, noe som vil si at jeg betaler MYE penger for de to ekstra GBs, som jeg kunne kjøpt billig hos Komplett) og koster 18000kr.

Jeg betaler altså ekstra for mer ram og større prosessor m/ mer L2 catche. En må også ta høyde for ekstra ram, men ettersom apple tar grådig mye peng for RAM, er dette en negativ faktor. Man må allikevel påregne penger på kjøp av 4 GB ram på Good-versjonen. Det er kanskje ikke så stor forskjell allikevel, ettersom jeg på Good-versjonen må kaste medfølgende RAM i søppla, da den kommer med 2x1GB og jeg må ha 2x2GB...

De av dere som forstår dette, kom gjerne med tanker og meninger rundt hva dere ville valgt hvis dere hadde samme valgmuligheter og stramt budsjett... (ikke så stramt at jeg må kjøpe MacBook, vil ha MacBook Pro).

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer cache = Bedre singletråd ytelse.

I teorien betyr dette at CPUen går ikke så ofte til brikkesettet og spør etter data siden den henter mer av gangen.

Personlig så jeg en test av dette og det var faktisk en del å hente på det, eneste problemet i produksjonen var at det var dyrt og vanskelig å lage prossesorer med mye L2 cache.

EDIT en artikkel jeg klarte å finne, litt gammel men gir kanskje en pekepinn: http://www.nordichardware.com/Reviews/?pag...p;skrivelse=514

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Takk for svaret 007CD =) Hva er din personlige mening om mitt "problem" da? Hva ville DU valgt i samme situasjon?

Jeg er dessverre ikke kjent med Mac maskiner men jeg mener at den spesielle RAMen de bruker koster ekstra over vanlig men det kan også være andre forskjeller hardware messig.

Så det blir en litt vanskelig beslutning å ta men jeg ville helst ha hatt en litt råere GPU siden disse er vanskelige å bytte selv (Ofte fastloddet så da kan du jo tenke deg) en god GPU er bra å ha for fremtiden og om du skal selge den senere, for eksempel Intel GMA er rent søppel og de som er ute etter en bærbar med litt kraft skyr disse som pesten.

Lenke til kommentar
Hvordan er det foresten med batteriytelsene ved mer L2 cache på cpu? Krevet dette (mye) mer strøm, altså vil det føre til dårligere batterilevetid per lading?

Det skal ta litt ekstra, men her må du se på TDP'en på hver enkelt CPU, dette tror jeg du kan finne om du leter opp CPU typen på Intel sine sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...