Gå til innhold

Jeg hater private parkeringsfirmaer!

Anterialis

Anbefalte innlegg

Jeg leste dette som i korte ord sier at en Mor som måtte frakte 4-åringen sin rett på operasjonsbordet, kom tilbake til bilen dagen etterpå og så en bot. Hun fikk IKKE medhold når hun fortalte at datteren hennes måtte opereres...:

Parkeringsselskapet Europark sier de ettergir 50 prosent av klagene, men en 4-åring på operasjonsbordet holder ikke som klagegrunn.

Publisert: 21.08.2002 15:08

- Behov for øyeblikkelig hjelp vil være grunnlag for å få ettergitt kontrollavgiften på parkeringen, men dette vil alltid være et skjønnsspørsmål, kan Europark opplyse overfor Forbruker-rapporten.

Da Kari Ørstavik i all hast måtte parkere på Rikshospitalet og frakte sin fire år gamle datter inn på operasjonsbordet, måtte hun likevel tåle å bli avkrevet såkalt kontrollavgift fra parkeringsselskapet. En avgift som ikke ble ettergitt .

Akutt operasjon

- Vi ble i all hast henvist fra Bærum sykehus til Rikshospitalet da datteren min bet av seg tungen i sommer, forteller Ørstavik til Forbruker-rapporten. - Jeg la på penger på automaten og skyndte meg inn på Rikshospitalets avdeling for øre/nese/hals.

Det viste seg at 4-åringen måtte rett på operasjonsbordet med full narkose. Og det hele endte med overnatting på sykehuset for både mor og datter.

Klagebrev med bekreftelse fra legen

- Jeg ble ikke overrasket over at jeg fikk krav om kontrollavgift da jeg kom ut til bilen neste dag, men var helt sikker på at dette var noe jeg ordne opp i ved å forklare Europark hva som hadde skjedd, sier Ørstavik. - Derfor fikk jeg en bekreftelse fra Rikshospitalet og sendte denne inn sammen med et klagebrev til selskapet.

Avslaget på klagen kom i sommerferien, og betalingsfristen var allerede gått ut da familien kom tilbake fra ferie. Nå er kontrollavgiften betalt, men familien mener det får være grenser for hvor firkantet et parkeringsselskap skal praktisere ileggingen av avgift.

"Effektiv parkeringstjeneste"

Det er liten tvil om hva Europark mener når de på nettsidene sine markedsfører seg med at de "driver effektive parkeringstjenester" og "vektlegger kvalitet, teknologi og effektivitet". Det er kanskje større tvil om motivet bak patruljeringen av parkeringsplassene, som forklares slik hos selskapet: "Våre uteplasser patruljeres ofte med tanke på sikkerheten på plassen."

Men heldigvis innbyr Europark oss til å fortelle hva vi mener om deres håndtering av småbarnsforeldre som følger foreldreinstinktene før parkeringsreglene: "Vi setter pris på konstruktiv kritikk. På den måten kan vi gjøre en bedre jobb" heter det på Europarks nettsider.

Det har etter ikke lykkes Forbruker-rapporten å få en kommentar til den konkrete saken vi her omtaler, verken fra driftsselskapet Europark eller fra klagebehandler Kredittstyring AS.

Mange klager

Forbrukerrådet har mottatt mange klager på ilagte kontrollavgifter fra private parkeringsselskaper.

- Det er behov for en bedre regulering av parkeringsselskapenes virksomhet. Det er også behov for en nøytral klageinstans for slike saker, sier Forbrukerrådets jurist Joh-Andreas Lange.

Det er helt sykt! Jeg skal aldri parkere på en privateid parkering, særlig ikke hvis det er Europark som betjener stedet!

...Jaffal ikke iløpet av de neste par dagene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke, men jeg er generelt skeptisk til slike oppslag da de pleier å være fryktelig vinklet. Men hvis de pleier å tilgi 50% av alle klager så må det være ekstra ordinære grunner til at hun ikke fikk pengene tilbake. Men som sagt så tror jeg ikke alle fakta i saken er belyst skikkelig i artikkelen.

Lenke til kommentar

Hun kunne ha flyttet bilen mens datteren lå på operasjonsbordet. Jeg ser ikke noen grunn til at man skal la være å legge på parkometeret med vilje. Hun hadde tid til å legge på en gang og kunne derfor lagt på mer penger eller flyttet bilen, fått noen til å hjelpe henne med å flytte bilen. Det er mange alternativer til dette, men hun valgte å snike og ble tatt for det.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg legger merke til at Eurpoark oppgir "Vakt nr" på parkeringsgebyrene. Noen burde lage en webside der man registrerte hvilke vakter som hyppigst gir gebyr som er omstridt. Jeg har fått kontrollavgift fra Vakt nr: 811 med årsak "Billett ikke synlig i frontruten", enda parkeringslappen lå midt på dashbordet, godt synlig i frontruten...

Lenke til kommentar

Hva om jeg er bekymret for noen, har jeg da rett til å drepe? Hvor går grensen for hvilke lovbrudd man tillater fordi noen er bekymret? Jeg var bekymret for min bror når han lå på intensiven og holdt på å dø, men jeg klarte likevel å betale parkeringsavgift.

Vent litt.. Du sammenligner en parkeringsbot (å glemme å betale avgift) med det å drepe noen. Herlig sammenligning! Får virkelig håpe du ikke driver med jus.

Edit: Merket først etter at jeg hadde postet at dette er en 3 månder gammel tråd.

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...