Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det klør i tennene mine!

Gjest Lei av å klø

Anbefalte innlegg

Gjest Lei av å klø

Jeg er 22 år og har av en eller annen grunn merket at det klør i tennene mine.

Det klør ikke bakerst ved jekslene, men ca 2-3 tenner til høyre og venstre både nede og oppe ved siden av fortennene .... Jeg biter tennene hardt sammen enkelte ganger noe som gjør at den presses godt ned og opp i tannkjøttet eller hva jeg nå skal kalle det, dette stopper imidlertidig kløen.

Jeg tar av og til tanntråd mellom tennene, for å se om det hjelper, men det har lite effektivitet.

Det kjennes ut som noen er inni tanna mi og gjør noe.. Jeg kommer ikke til under/inni tanna..

Har noen den fjærneste anelse hatt dette tidligere og vet hva dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hva det kan være, men jeg merker selv en kløe i tennene hvis jeg spiser IFA-pastiller eller Malaco Saltsild (godteri).

Du burde kanskje få undersøkt dette av en tannlege. Skal ikke se bort fra at dette kan være en tannkjøttsykdom i emning.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Lei av å klø_
Aner ikke hva det kan være, men jeg merker selv en kløe i tennene hvis jeg spiser IFA-pastiller eller Malaco Saltsild (godteri).

Du burde kanskje få undersøkt dette av en tannlege. Skal ikke se bort fra at dette kan være en tannkjøttsykdom i emning.

Har ikke merket dette tidligere med noe mat, dette har kommet helt plutselig for min del.

Tannlegepersonellet jeg ringte til hadde aldri hørt om dette tidligere sa dem.

Hvis du er lei av å klø: Gå til tannlegen! Ingen her på forumet kan hjelpe deg 100%.

Vil bare informere deg om at det er ikke alle som har råd til tannlege, og derfor henvender seg andre plasser for å søke inn informasjon og for å høre om det er fler som sliter med samme problem, og kan få tips om hva dem har gjort i slike situasjoner.

Kan kjenne igjen det du sier. Jeg får det hvis jeg har sovnet uten å pusse tennene, hvis jeg er veldig tørst o.l. Hvordan er det når du tygger tyggis? Tyggisen har mer eller mindre "kurert" kløen for min del.

Har ringt tannlegekontoret og spurt hva dette kunne være, men dem kunne ikke svare meg på det nærmere uten å ta en tannlegesjekk, og noe tannlege sjekk har jeg faktisk ikke råd til nå

Men tenkte kanskje det gikk av å prøve å forebygge det til jeg har råd til tannlege.

Sovnet i går uten å pusse tennene, kan godt hennde at det er det som er problemet.

Jeg vil og prøve tipset ditt om å prøve og tygge tyggis. Må kjøpe det først:)

Lenke til kommentar
Hvis du er lei av å klø: Gå til tannlegen! Ingen her på forumet kan hjelpe deg 100%.

Vil bare informere deg om at det er ikke alle som har råd til tannlege, og derfor henvender seg andre plasser for å søke inn informasjon og for å høre om det er fler som sliter med samme problem, og kan få tips om hva dem har gjort i slike situasjoner.

Nei, jeg har full forståelse for at det er en utgift. Men det er fryktelig dumt å gamble med helsen sin, og spesielt tannhelse. En ødelagt tann får du aldri tilbake igjen.

Uten å kjenne deg eller din økonomiske situasjon, vil jeg påstå at i mange tilfeller er det snakk om prioriteringer. En brus mindre i ny og ne, en film mindre i uka/måneden eller matpakke på skole/jobb i stedet for ferdigmat kan ofte bidra til å gi deg råd.

De fleste tannleger tilbyr faktura med forfall noen uker frem, om det kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Gjest Lei av å klø

Nei, jeg har full forståelse for at det er en utgift. Men det er fryktelig dumt å gamble med helsen sin, og spesielt tannhelse. En ødelagt tann får du aldri tilbake igjen.

Uten å kjenne deg eller din økonomiske situasjon, vil jeg påstå at i mange tilfeller er det snakk om prioriteringer. En brus mindre i ny og ne, en film mindre i uka/måneden eller matpakke på skole/jobb i stedet for ferdigmat kan ofte bidra til å gi deg råd.

De fleste tannleger tilbyr faktura med forfall noen uker frem, om det kan hjelpe deg.

Takk for økonomi råd :)

men situasjonen er sånn at jeg drikker ikke brus, holder meg til vann og melk og jeg har med meg matpakke til jobben. Sykler over 7 km sykler i alt slags vær til praksisplassen min smile.gif Har ikke bil en gang som utgift. Kun det nødvendigste. Med mine 5000 kr i mnd ved siden av husleien til å leve for, betale andre normale regninger, mat, private utgifter og lignende så blir det ikke noe tannlegebesøk med det første :D Her regner jeg på kroner og øre og har topp kontroll på budsjettet smile.gif Prioriteringene mine er så gode dem kan få blitt!

Utsettelse på faktura er fint for dem som kan benytte seg av det, men det hjelper ikke meg i min sitasjon.

Hadde jeg hatt råd som sagt hadde jeg gått til tannlegen og fikset dette på 1.2.3. Så i mellomtiden må jeg lete etter noe alternativt jeg kan sørge for å gjøre med tennene inntil så lenge.

Så til dere andre, om dere har fler tips, tar jeg gjerne imot :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...