peru1 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Tror dette er en ørret,(4kg) kan det stemme??.. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg ville gått for regnbueørret, men jeg er ingen fiskeekspert akkurat. Laks kan jeg ikke se for meg at det er. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Flott brunørret i gytedrakt Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Brunørret altså. Takk, da lærte jeg noe nytt i dag. Jeg synes det var litt for lite farge på den til å være regnbue nemlig. Lenke til kommentar
peru1 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Takk for svar... Hvor store kan brunørret bli, denne er tatt i utløpet av en bekk... Går disse i saltvann også eller kun ferskvann?? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Takk for svar... Hvor store kan brunørret bli, denne er tatt i utløpet av en bekk... Går disse i saltvann også eller kun ferskvann??Ferskvannsfisk, dog tåler de perioder i brakkvann med lav saltinnhold.Brunørretten kan faktisk bli opp til 15-16 kg tunge. Lenke til kommentar
pettir Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Det er en laks, ser det på at halen er så rett bak Ørret er mye mer Buet bak:D kan ikke være brunørret pga er så er blank:D Er antagelig en laks som har nesten akkuratt har gått opp (pga blank fargen) Nei sry, er ørret xD er motsatt xD Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Nå er vel ørret strengt talt en laksefisk da, eller tar jeg helt feil? Jeg mener bestemt at ørret heter Salomo trutta eller noe slikt. Lenke til kommentar
pettir Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Nå er vel ørret strengt talt en laksefisk da, eller tar jeg helt feil? Jeg mener bestemt at ørret heter Salomo trutta eller noe slikt. Ja de er i slekt, men laksen går langt opp i atlanter havet (Faktisk helt til scotland) og blir stor mens sjøørreten ikke vandrer så langt og holder seg som regel i den samme fjorden hele livet. ihvertfall det jeg har lest i sånnt fiskeblad Endret 17. oktober 2008 av pettir Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Kor ble denne fisken tatt da? For meg ser denne ut som en rømt oppdrettslaks i gytedrakt. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Kor ble denne fisken tatt da? For meg ser denne ut som en rømt oppdrettslaks i gytedrakt. What he said Ser helt klare skader på halefinnen, noe som er normalt hos oppdrettsfisk Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Laks? En laks har ikke så mange prikker, i alle fall ikke på hodet. Kan vel heller være ei bleke da... Men jeg er ikke flink til å skille mellom regnbueørret, bleke og vanlig brunørret. Lenke til kommentar
sierratec Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 litt vanskelig den der, laksen er jo normalt mer torpedoformet men oppdrettslaks er vel feitere en villaks. Av bildet å bedømme så har den jo en svak v-form på sporen, kjevebenet er vanskelig å bedømme ut fra siden den har gapet oppe. Mye prikker taler for ørret, men ikke uvanlig at oppdrettslaks har mye prikker. hmmm Lenke til kommentar
lakseninord Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 jeg vil si sjøørret, type hannfisk. Men det er ikke så lett å avgjøre faktisk.. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Skulle jeg tippet, måtte det nok blitt bleke/sjøørret ja. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Her er forresten en rømt laks i gytedrakt eg har fått. Legg merke til kor mange prikker den har pga gytedrakten. Lenke til kommentar
chironomus Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Fisken i det fyrste innlegget ser ut til å vera ein oppdrettslaks. Er ryggfinna heilt "nedbeita", eller ligg den berre ned? Laksen går lenger nord enn Skottland, den er jo ikkje heilt uvanleg i Nord-Norge og på Island. Det latinske namnet for aure er ikkje Salamo trutta, men Salmo trutta. Rett skal vera rett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå