DaEvil1 Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Statskirken tror jeg er svekket til en viss grad, men ikke nok til at den er fjernet om en 30 års tid. Kristendommen tror jeg vil holde seg relativt stabil. Eventuelle frafall fra dagens tall tror jeg vil komme fra skapateister som ikke avslører sin tro på grunn av kulturen rundt dem og eventuell konvertering til andre religioner. Ellers ser jeg ingen grunn til at tallet skal fluktuere med mindre det skjer noe radikalt og uforutsigbart i løpet av de 30 årene. Du mener som at folk får huet opp fra bakken og lukter på virkeligheten? Det finnes jo et par hundre religioner på denne planeten, så hva som får folk til å mene at kristendommen er det rette går meg hus forbi. Folk må få lov til å tro på akkurat hva de vil, men hold deg langt unna ALT annet på denne planeten. Å blande religion med noe som helst er som å bruke Esop's Fabler til å undervise på høyskole/universitet.. Ikke nødvendigvis. for det første er ikke alle religiøse like. Det finnes mange inteligente og realistiske folk som jeg kjenner som er religiøse, så den eneste forskjellen for dem er at de forandrer troen sin på et punkt, og fortsetter med livet og sitt livsyn som ellers. Mange folk vil tro på Gud, mens mange ikke vil. Slik har det vært opp igjennom århundrene. Og som oftest viser de offisielle tallene at antall som tror på Gud oftest fluktuerer med situasjonen i landet. Hvis situasjonen er ille, er som oftest troen på Gud høyere, mens hvis situasjonen er rundt regnet god for de fleste, går de offisielle tallene for tro på Gud ned. Dette henger også sammen med urbanitet og et par andre faktorer som går på hvor stort miljøet rundt en er, og i hvilken grad de er sammenknyttet og religiøse osv. Personlig, og dette har jeg inget annet enn anekdotale bevis for at stemmer, er at de reelle tallene for antall religiøse personer mer eller mindre er det samme. Det jeg tror er at det eneste som fluktuerer er at man har lettere for å ha en Gud i bakhånd når man har det ille som en oppløftning i hverdagen i tillegg til at det virker som et sosialt bindemiddel men uten å egentlig være religiøs utover på papiret og fasaden. Og jeg ser personlig ikke at disse skal fluktuere utover små marginale forskjeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå