Gå til innhold

Hvilket sted vil kristendommen være i Norge om 30 år?

Anbefalte innlegg

Jeg håper at folk tar til fornuften. Det eneste riktige å gjøre er å brenne bibelen og kirkene (liten overdrivelse). Jeg håper at mange flere enn i dag kan legge bort det dumme ideene om sin usynlige venn! For å starte ønsker jeg at så mange som mulig melder seg ut av statskirken!!! Det hører ikke hjemme i resymeet til et land som velferdsstaten Norge at religion og staten har noe som helst med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror andelen kristne i befolkningen vil holde seg ganske jevn/synke litt de neste 30 årene. Jeg tror ikke det er vitenskapen som truer religion, men heller voksende ungdoms- og partymiljøer som fremmer ignoranse og som svekker empati. Jeg kan foreløpig ikke argumentere med annet enn mine egne erfaringer.

Hvis du virkelig tror ungdomsmiljøene fremmer mindre empati og dårligere moral nå enn de gjorde før tar du forferdelig feil.

Kristendommen er ikke grunnlaget for god moral, menneskelig tilhørighet og tilpasningene som flger er grunnlaget, for meg er kristne leveregler er glorifisert versjon av menneskets egne behov og ønsker.

På barneskolen lærer vi om god moral og etikk - Uavhengig av en religion

På ungdomskolen blir man introdusert i større grad til vitenskap, man blir også introdusert til filosofi.

Begge trinnene gir barn/ungdom en introduksjon til andre livssyn enn kristendommen, imotsetning til før.

På VGS legger man stor vekt på vitenskap, religions- og livssynslære for å opplyse ungdom og skape reflekterende tankegang.

Har du gått på skole i Norge? Alt jeg lærte (innenfor religion) fra 1 dag på skolen til jeg gikk ut av ungdomskolen var kristendommen. Jeg hadde kun en vag idè om hva de andre religionone gikk ut på. På barneskolen lurer de i oss kristen tro uten at vi selv vet det. De forteller om historier som Noas ark som om det var en historisk sann historie, men sanheten er at de som lagde bibelen bare fant en gammel Gilgamesh tekst som de skrev litt om på.

Når det kommer til moral og etikk så lærte var det ikke pga. kirstendommen at jeg lærte dette.

Lenke til kommentar
Derimot har jeg ett spørsmaål til alle dere som er imot kristendommen (svar gjerne dere som er for også). her ser jeg bort fra at en annen religion "tar over" for kristendommen.

Spørsmålet er som følger: Dersom kristendommen ble HELT "fjernet / satt på lik linje med andre religioner som Jødedommen og Islam. Burde vi ikke da også fjærne off.høytidsdager som Jul (Jesus fødsel), Påske (kristus død og oppstandelse), kristi himmelfartsdag (da hr. Kristus "forlot" vår jord.)

Eller pinsen for den saks skyld.....??

Hvorfor, hvorfor ikke.

Jeg spør om dette bl.a. fordi jeg er intressert i om dere som ikke vil ha kristendommen (eller andre religioner) i Norge i det hele tatt vet hvor omfattende kristnedommen egentlig er!!

(og JA jeg vet at Julen OGSÅ stammer fra Norrøn tid... er ikke helt på bertur da....):-D:-D

Få gjerne med hvorfor dere mener akkuratt det......

Der har du dette med selvgodhet og "dette har BARE vi og ingen andre..." mentaliteten som er så typisk for kristendom....

Hva med å kalle "hellig" dagene for noe annet? Jul har, som du nevner, vært vinterblot dag her oppe i nord i lengre tid enn det har vært dagen for jesu fødsel, og de andre hellig dagene er jeg sikker på at vi kan finne andre, mer dekkende navn på tror ikke du også det? Påsken er, hvis du ikke har lagt merke til det, en flytende høytid uten en fast dato og skal liksom symbolisere jesus død og oppstandelse og da spør jeg: vet de ikke når han døde eller var det flytende det også? Svar gjerne dere som er kristne også.... :)

Ting forandrer seg og det gjør høytider også. Personlig syntes jeg det er på høy til å få byttet ut disse kristne hellig dagene fordi de symboliserer kanskje den mørkeste tiden til menneskene på jorden, en tid fyllt av ignoranse, uvitenhet og uforstand og ikke minst fordi hele opplegget er tuftet på et eventyr og heller bytte de ut med noe mer fornuftig. Som Einsteins dag, lang Darwins fredag og evolusjons søndag... :)

Skjønner ikke de som vil beholde dette, som til de grader har bremset oss som art i de to tusen årene de har fått skalte og valte i verden.

Og til de kristne som tror at når vi mister kristendom som den supreeme religion her i landet så vil muslingene overta: tro om igjen! Dere tror vel ikke på alvor at folk i dag, som for det meste ER sekulære FORDI de har lært hvor ond og mørk og ignorant kristendom er, slipper til en religion som er like mørk, ja kanskje verre enn kristendommen var i sin storhets tid? Sekulæritet er kommet for å bli samme hvor mye dere tror at kristendom har en fremtid. Og som sagt, helligdager kan endres... det har kristendommen bevist :)

Lenke til kommentar
Har du gått på skole i Norge? Alt jeg lærte (innenfor religion) fra 1 dag på skolen til jeg gikk ut av ungdomskolen var kristendommen. Jeg hadde kun en vag idè om hva de andre religionone gikk ut på. På barneskolen lurer de i oss kristen tro uten at vi selv vet det. De forteller om historier som Noas ark som om det var en historisk sann historie, men sanheten er at de som lagde bibelen bare fant en gammel Gilgamesh tekst som de skrev litt om på.

Hvor gammel er du? Jeg er 18 og når jeg gikk på barneskolen var det sånn ja. Det er forandret med diverse reformer. Nå er det like mye vekt på kristendommen som buddhismen, hinduismen og islam. ;p

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med å bytte ut "kristne" høytider med sekulære ferier...

Det mest logiske i et moderne land er å bytte ut faste religiøse helligdager med avtalte ferie-perioder, slik at kristne, muslimer, buddhister og deister alle kan velge i overenstemmelse med arbeidsgiver når de vil ta ferie.

Skoleelever måtte selvsagt hatt fellesferier så skolegang ikke ble totalt kaos for lærere og administratorer, hvor enkelte elever får fritak fra skole ved spesielle anledninger på lik linje som de får nå gjennom ønske fra foreldre.

Dette argumentet med at "hvis statskirka forsvinner mister dere feriene deres!!!" er så usaklig og latterlig at en kan lure på hva kristne egentlig tror folk flest er ute etter, og hvor lavt de kan synke for å beholde ett mindre overtak på logikk.

Endret av The_Kris
Lenke til kommentar
Burde vi ikke da også fjærne off.høytidsdager som Jul (Jesus fødsel), Påske (kristus død og oppstandelse), kristi himmelfartsdag (da hr. Kristus "forlot" vår jord.)

Ser at dette allerede er blitt svart på, men blir nødt til å gjøre dette enda klarere. Vår julefeiring kommer IKKE fra kristen tradisjon, det kommer fra titalls andre sivilisasjoner; Saturnalia og Jule er to av de. En av de flere tradisjonene som er blitt "hijacked" av kristendommen.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at det offesielle forholdet mellom stat og kirke er avsluttet innen 30 år. Sannsynligvis allerede innen de første 10.

Hvorfor tror du det vil gå såpass raskt? Jeg vil påstå at det er langt mer sannsynlig med en lovfestet folkekirke fremfor et komplett skille av kirke og stat innen de neste 30 årene. Resultatet av høringen i forbindelse med utredningen NOU 2006:2 Staten og Den norske kirke understreket jo hvilken forankring statskirken innehar når et flertall av høringsinstansene ønsket en videreføring av statskirken. Bare 34% av høringsinstansene ønsket en lovforankret folkekirke slik som majoriteten i Gjønnes-utvalget anbefalte i sin rapport, 55% ønsket en videre grunnlovsforankring! Som man kan lese av sammenfatningen av høringssvarene har den norske kirke en særdeles sterk oppslutning og det vil være relativt sikkert å spå at at en lovfestet folkekirke vil være et naturlig steg å gå før et endelig skille. Derfor har jeg vanskeligheter med å se at forholdet stat-kirke vil avsluttes innen 30 år tatt den høye oppslutningen omkring dagens ordning og den lave oppslutningen rundt en lovfestet folkekirke.

Lenke til kommentar

Så så, fargoth, det står nok ikke så ille til som tallene dine kan antyde. Det er ikke nok å se på prosentene her, man må også se hva disse tallene er prosenter av. Hvis man leser litt lenger ned i sammenfatningen du linker til ser man følgende:

Prosentene er av antallet høringssvar som ble gitt. De aller fleste høringsinstanser som svarte (godt over 80 %!) var kirkelige organisasjoner. Det er således ikke overraskende at 55 % av høringsinstansene ønsket en videre grunnlovsforankring. Jeg er snarere overrasket over at prosenten ikke var høyere.

Lenke til kommentar
Burde vi ikke da også fjærne off.høytidsdager som Jul (Jesus fødsel), Påske (kristus død og oppstandelse), kristi himmelfartsdag (da hr. Kristus "forlot" vår jord.)

Ser at dette allerede er blitt svart på, men blir nødt til å gjøre dette enda klarere. Vår julefeiring kommer IKKE fra kristen tradisjon, det kommer fra titalls andre sivilisasjoner; Saturnalia og Jule er to av de. En av de flere tradisjonene som er blitt "hijacked" av kristendommen.

Dersom du leser HELE innlegget så ser du att jeg tok ETT eksempel på at det er andre grunner til at vi feirer jul, det er fordi jeg vett at det sikkert er 1000-vis forskjellige teorier om hvorfor og hvordan jul feires....

Men les hele innlegget en gang til du, så ser du det..... :)

Lenke til kommentar
Dersom du leser HELE innlegget så ser du att jeg tok ETT eksempel på at det er andre grunner til at vi feirer jul, det er fordi jeg vett at det sikkert er 1000-vis forskjellige teorier om hvorfor og hvordan jul feires....

Men les hele innlegget en gang til du, så ser du det..... :)

Det jeg mente å svare på er at julen vil forbli den samme, ettersom julen vi har her i Norge har mindre å gjøre med kristendommen enn man tror. Julen vi har i Norge, er som nevnt, et resultat av andre tradisjoner - det er bare blitt misforstått grunnlag for feiringen.

Lenke til kommentar
Jeg kan se hvordan miljøet blant unge nå for tiden ikke skaper veldig god grobunn for kristendom/religiøsitet :p

Hvor gikk du på skole egentlig? Oslo? Stabæk? Jeg vet ikke om jeg vil anerkjenne de landsdelene som representative for nordmenn flest ;)

Dette er kansje et dumt spørsmål til en kristen, men tror du unge har værre av å være sekulære og ikke kristne?

Her på VGS er ihvertfall hoveddelen av elevene i klassen intressert i å snakke om livssyn o.l. i timene, det blir ikke sett på som kult "å drite i det"...

Det er selvfølgelig noen idioter som klarer seg med å tenke at alle muslimer er terrorister og at kristne er overtroiske duster, og klarer seg med en 2'er i faget, men fra min erfaring er det svært få, og de er ikke generellt veldig likt ellers. :)

Gikk på skole på romerike (Akershus nord for Oslo). Og det kan godt være du har rett i at det ikke er representativt.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er værre å være sekulær enn kristen, men jeg tror de som er kristne i en menighet eller i et ungdomsmiljø er mindre utsatt for en del ting jeg anser som negativt (drikkepress, sexpress, intriger/drama), og at de samme miljøene ofte er veldig inkluderende og oppmuntrende.

Lenke til kommentar

Du har nok rett i at religiøse miljøer er "tryggere" enn sekulære miljøer, det er tross alt snakk om leveregler VS så og si ingen leveregler i den fasen (fjortiss/ungdomsåra).

Problemet ligger vel i at det er blitt etterlatt en tomrom der religion engang var, men heldigvis så fylles det tomrommet veldig fort og moral og ansvar blir like gjeldende for en sekulær person som en religiøs.

Endret av The_Kris
Lenke til kommentar
Du har nok rett i at religiøse miljøer er "tryggere" enn sekulære miljøer, det er tross alt snakk om leveregler VS så og si ingen leveregler i den fasen (fjortiss/ungdomsåra).

Problemet ligger vel i at det er blitt etterlatt en tomrom der religion engang var, men heldigvis så fylles det tomrommet veldig fort og moral og ansvar blir like gjeldende for en sekulær person som en religiøs.

Det jeg tror jeg kalte et problem i min første post her er vel det hullet du nevner. Forskjellen er at det jeg har sett i mine miljøer er at dette hullet bare vokser, og ikke alle hull fylles til man har fylt 20 hvertfall, men altså; det kan gå feil vei for religiøse også - så det er heller ingen redning på den måten.. Problemet er i stort sett at ting blir mer liberalt (selv om en del følger av dette er bra også). Dette er en helt annen diskusjon egentlig..

Lenke til kommentar
Gikk på skole på romerike (Akershus nord for Oslo). Og det kan godt være du har rett i at det ikke er representativt.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er værre å være sekulær enn kristen, men jeg tror de som er kristne i en menighet eller i et ungdomsmiljø er mindre utsatt for en del ting jeg anser som negativt (drikkepress, sexpress, intriger/drama), og at de samme miljøene ofte er veldig inkluderende og oppmuntrende.

Tror jeg ikke. Det er, enten du tror det eller ikke, ikke noe galt i noe av dette du nevner. Det er ikke galt for to personer å ha sex så sant begge er med på det og jeg tror at mennesker som lever opp med et "skjevt" syn på sex, i og med at det er synd ditt og datt, har et langt sjevere syn på normal sex enn en som har fått utforske sine naturlige instinkter, for det er akkurat det "sexpress" er, det er et helt naturlig instinkt. Det er forøvrig like mye intriger/drama innen for en sekt som alle andre steder og skal jeg være ærlig kan jeg si jeg kan være enig i drikke press, men dette gjenspeiler bare hvor sterk den enkelte er i mine øyne. Det jeg prøver å si er at det finnes ikke noe galt i å følge sine instinkter som menneske og det er akkurat det kristendom er så fæle til å undertrykke. Vi har instinkter som alle andre dyr på denne planeten og jeg ser ingen vits i å lære noen det forvaklede synet kristendom har til det meste i den menneskelige natur som er naturlig....

Et glimrende eksempel på dette de kristne statene i USA. Her har du flest teenage graviditeter, flest voldtekter, flest aborter, flest av omtrent alle de tingene som akkurat kristne setter som høye kvaliteter mens de i de mest sekulære statene har langt mindre av dette. Dette er realiteten av å undertrykke/unaturlig gjøre det menneskelige og naturlige instinkt, du får et skjevt bilde av naturlige ting som nakenhet, av kropp, av omtrent alt når du skal følge disse "moralske" påbudene, vi ser dette overalt der religion er enerådene mens du ser akkurat det motsatte i sekulære samfunn. Det ER faktisk ikke noe galt i å ha sex når begge parter er enige, men så fort du lager dette til "synd" får det en skjev og ødeleggende betydning. Husker godt hvordan jeg selv reagerte den første gangen jeg "fiklet" med meg selv som tolv tretten åring (da jeg enda trodde på jesus, gud og bibelen) og den enorme skylden jeg følte over å mastrubere, noe som ikke bare er naturlig, men som også sikrer en høy kvalitet på spermen når den tiden kommer... Det ER helt naturlig å utforske sin egen kropp, det er godt, avslappende og sundt å mastrubere en gang i mellom, alle gjør det men de færreste tør å si det nettopp på grunn av at dette opp til våre dager er synd... og det er synd....

Jeg tror vi som mennesker har LANGT bedre av å se på oss elv som det vi faktisk er, femte generasjon aper, og respondere ut i fra det isteden for å lage unaturlige, og ofte farlige, skiller i form av synd osv.

Jeg har nå vært uten noen gud siden jeg var fjorten, altså i snart fem og tredve år, og i løpet av disse årene har jeg lært å stole på meg selv både når ting går skeis og når ting går bra. Jeg har også lært meg, til tross for barndommens vranglære, at kropp, nakenhet og lignende "synder" ikke er synd i det hele tatt, men naturlige ting som jeg kan reagere naturlig på. Det ER naturlig for en mann å se på damer, vi er programmert slik fra naturen, men det betyr jo på ingen måte at jeg er pokka nødt til å dra henne hjem etter håret og forlyste meg på henne for det, eller andre "syndige" ting. Jeg har når det er sagt heller aldri vært utro. For meg er min kone et levende individ som jeg ikke på noen måte bestemmer over eller eier, jeg setter kvinner like høyt som jeg gjør menn og har aldri hatt noen problem med at kvinner/damer sier nei på noen områder, så hvorfor skal jeg da trenge en bok med skjeve og ofte syke grunner til å fortelle meg at dette er feil? Er det ikke mye bedre å la dette komme naturlig?

Så å si at din kristen venn syntes at drikking ble døll etter at han ble kristen blir bare akkurat det, døll... Dere tror dette og mye annet er synd og at fordi dere har bibelen til å "rettlede" dere er mindre "syndige" enn andre men jeg er i mine tvil jeg... Personlig tror jeg dere lærer dere en skakk moral på grunn av dette, hvis det følges da, som dere hevder at dere gjør... Har aldri hatt noen problem med å skille rett fra galt helt naturlig uten den boka og det skal jeg vedde vitale kroppsdeler på at dere ikke har det heller... :)

EDIT: Leif...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Tror jeg ikke. Det er, enten du tror det eller ikke, ikke noe galt i noe av dette du nevner. Det er ikke galt for to personer å ha sex så sant begge er med på det og jeg tror at mennesker som lever opp med et "skjevt" syn på sex, i og med at det er synd ditt og datt, har et langt sjevere syn på normal sex enn en som har fått utforske sine naturlige instinkter, for det er akkurat det "sexpress" er, det er et helt naturlig instinkt. Det er forøvrig like mye intriger/drama innen for en sekt som alle andre steder og skal jeg være ærlig kan jeg si jeg kan være enig i drikke press, men dette gjenspeiler bare hvor sterk den enkelte er i mine øyne. Det jeg prøver å si er at det finnes ikke noe galt i å følge sine instinkter som menneske og det er akkurat det kristendom er så fæle til å undertrykke. Vi har instinkter som alle andre dyr på denne planeten og jeg ser ingen vits i å lære noen det forvaklede synet kristendom har til det meste i den menneskelige natur som er naturlig....
Jeg har ikke snakket om synd, sexpress eller sekter.. Jeg snakker om min opplevelse av forskjellige miljøer jeg selv har vært en del av, og har allerede vedgått at det kanskje ikke er representabelt for andre kristne og sekulære miljøer andre steder..

Et glimrende eksempel på dette de kristne statene i USA. Her har du flest teenage graviditeter, flest voldtekter, flest aborter, flest av omtrent alle de tingene som akkurat kristne setter som høye kvaliteter mens de i de mest sekulære statene har langt mindre av dette. Dette er realiteten av å undertrykke/unaturlig gjøre det menneskelige og naturlige instinkt, du får et skjevt bilde av naturlige ting som nakenhet, av kropp, av omtrent alt når du skal følge disse "moralske" påbudene, vi ser dette overalt der religion er enerådene mens du ser akkurat det motsatte i sekulære samfunn. Det ER faktisk ikke noe galt i å ha sex når begge parter er enige, men så fort du lager dette til "synd" får det en skjev og ødeleggende betydning. Husker godt hvordan jeg selv reagerte den første gangen jeg "fiklet" med meg selv som tolv tretten åring (da jeg enda trodde på jesus, gud og bibelen) og den enorme skylden jeg følte over å mastrubere, noe som ikke bare er naturlig, men som også sikrer en høy kvalitet på spermen når den tiden kommer... Det ER helt naturlig å utforske sin egen kropp, det er godt, avslappende og sundt å mastrubere en gang i mellom, alle gjør det men de færreste tør å si det nettopp på grunn av at dette opp til våre dager er synd... og det er synd....

Jeg tror vi som mennesker har LANGT bedre av å se på oss elv som det vi faktisk er, femte generasjon aper, og respondere ut i fra det isteden for å lage unaturlige, og ofte farlige, skiller i form av synd osv.

Jeg har nå vært uten noen gud siden jeg var fjorten, altså i snart fem og tredve år, og i løpet av disse årene har jeg lært å stole på meg selv både når ting går skeis og når ting går bra. Jeg har også lært meg, til tross for barndommens vranglære, at kropp, nakenhet og lignende "synder" ikke er synd i det hele tatt, men naturlige ting som jeg kan reagere naturlig på. Det ER naturlig for en mann å se på damer, vi er programmert slik fra naturen, men det betyr jo på ingen måte at jeg er pokka nødt til å dra henne hjem etter håret og forlyste meg på henne for det, eller andre "syndige" ting. Jeg har når det er sagt heller aldri vært utro. For meg er min kone et levende individ som jeg ikke på noen måte bestemmer over eller eier, jeg setter kvinner like høyt som jeg gjør menn og har aldri hatt noen problem med at kvinner/damer sier nei på noen områder, så hvorfor skal jeg da trenge en bok med skjeve og ofte syke grunner til å fortelle meg at dette er feil? Er det ikke mye bedre å la dette komme naturlig?

Så å si at din kristen venn syntes at drikking ble døll etter at han ble kristen blir bare akkurat det, døll... Dere tror dette og mye annet er synd og at fordi dere har bibelen til å "rettlede" dere er mindre "syndige" enn andre men jeg er i mine tvil jeg... Personlig tror jeg dere lærer dere en skakk moral på grunn av dette, hvis det følges da, som dere hevder at dere gjør... Har aldri hatt noen problem med å skille rett fra galt helt naturlig uten den boka og det skal jeg vedde vitale kroppsdeler på at dere ikke har det heller... :)

EDIT: Leif...

For en diger stråmann.. Det er nok en del kristne som undertrykker følelser og instinkter, og det kan ødelegge, men det er ikke veldig utbredt så vidt jeg vet.. Hvertfall ikke i miljøet mitt..

Lenke til kommentar

Stråmann? Alt jeg fremhevet var hvordan det faktisk ligger ann når kristendom får herje fritt med mennesker og jeg hevdet heller ikke at DU eller dine var sånn, men at det ER slik i de mest kristne statene i USA. Hvordan du klarer å lage stråmann ut av det er mer enn hva jeg skjønner....

Syntes heller du kunne skrevet at du er kjempeglad for at kristendommen ikke har det samme grepet her i landet som det har i de statene jeg, for vi hadde hatt det samme her til lands også hvis vi hadde latt gamle dogmer i en gammel bok få styre oss. Mer fornuftig er ikke religion, dessverre!

Hvorfor jeg skrev dette er nettopp fordi du og mange andre kristne fremhevet disse dogmene som noe positivt å leve etter, noe det altså IKKE er. Tvert i mot har det visst seg!

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Stråmann? Alt jeg fremhevet var hvordan det faktisk ligger ann når kristendom får herje fritt med mennesker og jeg hevdet heller ikke at DU eller dine var sånn, men at det ER slik i de mest kristne statene i USA. Hvordan du klarer å lage stråmann ut av det er mer enn hva jeg skjønner....
Ved at du svarte innlegget mitt noe som ikke hadde noe med hva jeg skrev, og noe som ikke passet inn i denne tråden egentlig..
Syntes heller du kunne skrevet at du er kjempeglad for at kristendommen ikke har det samme grepet her i landet som det har i de statene jeg, for vi hadde hatt det samme her til lands også hvis vi hadde latt gamle dogmer i en gammel bok få styre oss.
Jeg kunne skrevet det om jeg visste mer om situasjonen i USA og at det er slik du beskriver. Kunne tenke meg en statistikk eller noen artikler om dette.
Mer fornuftig er ikke religion, dessverre!

Hvorfor jeg skrev dette er nettopp fordi du fremhevet disse dogmene som noe positivt å leve etter, noe det altså IKKE er. Tvert i mot!

Du er veldig generaliserende overfor religion. Det er de som ikke har skjønt bibelen eller kristendommen i det hele tatt og lever med fordømmelse og ignoranse, men det er ikke det kristendommen går ut på.. Vil du fortsette denne diskusjonen så kan vi ta det PM eller i en annen tråd.

Lenke til kommentar

Knast.

Se Her, eller søk på dette selv. Dette er ikke noe jeg tar rett ut av løse luftea hvis du tror det, det er og blir den triste sannhet at til mer religiøs til mer av alt de dere kristne forakter... :no:

Har du noe å si så si det på PM.... eller fortsett diskusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...