Gå til innhold

Hvilket sted vil kristendommen være i Norge om 30 år?

Anbefalte innlegg

Kirkene kan få lov til å brenne ned ^^

Jeg vil ikke ha noe mer kristendom i Norge. Er dritt lei å møte på folk på gata, som spør om hva Gud gjør for meg og om at jeg kommer til helvete hvis jeg ikke tror. Et godt spørsmål jeg stiller de er ; "Hvilket helvete?"

Blir stille og deretter ser de dumt på meg.. Og deretter går jeg.. Gjerne midt imellom dem slik at jeg dulter borti den ene xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske sikker på at det offesielle forholdet mellom stat og kirke er avsluttet innen 30 år. Sannsynligvis allerede innen de første 10. For en del personer som ikke allerede har gått mye i kirka, vil dette kanskje være et tap av en plass for å sørge, håpe og tro, og dette synes jeg er dumt. For de som bruker kirka til dette i dag, vil nok de fleste finne seg et kirkesamfunn. Om statsstøtten til trossamfunn blir borte tror jeg dette ikke vil føre til annet enn urbaniserimg av kirken. Det er egentlig bare naturlig siden vi i dag har raskere fremkomstmidler enn hest og kjerre og har mulighet til å dra til nabobygda for å delta på gudstjeneste.

Jeg tror andelen kristne i befolkningen vil holde seg ganske jevn/synke litt de neste 30 årene. Jeg tror ikke det er vitenskapen som truer religion, men heller voksende ungdoms- og partymiljøer som fremmer ignoranse og som svekker empati. Jeg kan foreløpig ikke argumentere med annet enn mine egne erfaringer.

E: Tillegg;

Jeg vil ikke ha noe mer kristendom i Norge. Er dritt lei å møte på folk på gata, som spør om hva Gud gjør for meg og om at jeg kommer til helvete hvis jeg ikke tror.
Stakkars deg..
Et godt spørsmål jeg stiller de er ; "Hvilket helvete?"

Blir stille og deretter ser de dumt på meg.. Og deretter går jeg.. Gjerne midt imellom dem slik at jeg dulter borti den ene xD

Bra jobba!! *oppmuntrende klapp på skulderen* Endret av Knast
Lenke til kommentar

Wow^^ /slap Knast ^^

Sitèr noen andre neste gang da:)

Fordi at jeg har et såpass negativt standpunkt til kristendommen i Norge er det vel ikke noe poeng å luke ut meg som en form for idiot?

Stakkars meg? Jeg vet at det er mange som mener det samme som meg. Men at de ikke gidder å stå opp for seg selv. Synd for dem. Og slike som deg har jeg også sett meg lei av. Trangsynte kommentarer om at det er så synd på deg og at du egentlig bare kan holde kjeft fordi det ikke er noe grunnlag i hva du sier. Det er det du gir utrykk for ;)

Og til den oppmuntrende klappen på skulderen. ; Ikke ta på meg ;)

Lenke til kommentar

Det er grunnlag i det jeg sier, bare ikke beviste fakta (på nåværende tidspunkt). Det er fullt mulig å forske på. Jeg holder ikke kjeft, fordi jeg har argumenter og synspunkter i debatten og ikke bare er frustrert og må gi uttrykk for det. Jeg har ikke som mål å henge ut noen, men mener man bør ha _noe_ positivt å tilføre en debatt når man poster.

Lenke til kommentar
Det er grunnlag i det jeg sier, bare ikke beviste fakta (på nåværende tidspunkt). Det er fullt mulig å forske på. Jeg holder ikke kjeft, fordi jeg har argumenter og synspunkter i debatten og ikke bare er frustrert og må gi uttrykk for det. Jeg har ikke som mål å henge ut noen, men mener man bør ha _noe_ positivt å tilføre en debatt når man poster.

hvis du leser posten min en gang til, så vil du se at det ikke var rettet mot deg, men heller en talemåte =)

Lenke til kommentar

Ja sånne kristne som absolutt skal prakke dritet sitt på deg er irriterende Ghraag, men så er det litt å ta i at en skal fjerne de med makt.

Når jeg møter slike folk og de sier at jeg havner i helvete, pleier jeg å si at det gjorde jesus og, men kom seg unna på 3 dager. Så jeg skal la det gå sport i det å klare det på 2 uten å være guds sønn.

Vanligvis sier de ikke mer etter det.

Lenke til kommentar
Ja sånne kristne som absolutt skal prakke dritet sitt på deg er irriterende Ghraag, men så er det litt å ta i at en skal fjerne de med makt.

Når jeg møter slike folk og de sier at jeg havner i helvete, pleier jeg å si at det gjorde jesus og, men kom seg unna på 3 dager. Så jeg skal la det gå sport i det å klare det på 2 uten å være guds sønn.

Vanligvis sier de ikke mer etter det.

Haha^^

Tenkte ikke på å fjerne dem med makt. Men å fjerne de fra synet mitt da jeg går omkring i byen osv:)

Var et par stk på lørdag faktisk.. Men de var faktisk hyggelige. Og ikke slike mennesker som omtrent fotfølger deg rundt og vil at du skal ta imot flygeblader for alskens drit og faenskap.

Disse to hørte på hva jeg hadde og si også. Det førte til en god samtale på 15 minutter som førte til at vi fikk den respekten begge parter fortjener i en diskusjon. =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Håper ihvertfall statskirken er avskaffet innen den tid. Det er bare tull å påtvinge folk religion. Ellers tror jeg nok ikke det blir mindre kristendom om 30 år, istedet vil jeg halvveis kaste meg til løvene ved å mene at jeg tror faktisk kristendommen vil øke litt, om det blir noe forandring, de neste 30 år. De fleste trenger jo ikke noe særlig religion når ting går greit uansett, men i nedgangstider er det fint å ha noe å holde fast i. ;)

- 'liberal/uortodoks' kristen

Endret av mrhenrik
Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at det offesielle forholdet mellom stat og kirke er avsluttet innen 30 år. Sannsynligvis allerede innen de første 10. For en del personer som ikke allerede har gått mye i kirka, vil dette kanskje være et tap av en plass for å sørge, håpe og tro, og dette synes jeg er dumt. For de som bruker kirka til dette i dag, vil nok de fleste finne seg et kirkesamfunn. Om statsstøtten til trossamfunn blir borte tror jeg dette ikke vil føre til annet enn urbaniserimg av kirken. Det er egentlig bare naturlig siden vi i dag har raskere fremkomstmidler enn hest og kjerre og har mulighet til å dra til nabobygda for å delta på gudstjeneste.

Jeg tror andelen kristne i befolkningen vil holde seg ganske jevn/synke litt de neste 30 årene. Jeg tror ikke det er vitenskapen som truer religion, men heller voksende ungdoms- og partymiljøer som fremmer ignoranse og som svekker empati. Jeg kan foreløpig ikke argumentere med annet enn mine egne erfaringer.

Hvis du virkelig tror ungdomsmiljøene fremmer mindre empati og dårligere moral nå enn de gjorde før tar du forferdelig feil.

Kristendommen er ikke grunnlaget for god moral, menneskelig tilhørighet og tilpasningene som flger er grunnlaget, for meg er kristne leveregler er glorifisert versjon av menneskets egne behov og ønsker.

På barneskolen lærer vi om god moral og etikk - Uavhengig av en religion

På ungdomskolen blir man introdusert i større grad til vitenskap, man blir også introdusert til filosofi.

Begge trinnene gir barn/ungdom en introduksjon til andre livssyn enn kristendommen, imotsetning til før.

På VGS legger man stor vekt på vitenskap, religions- og livssynslære for å opplyse ungdom og skape reflekterende tankegang.

Vi er generellt langt lenger på vei i forhold til moral og etikk nå om dagen i forhold til før, unge lærer ikke lenger at man trenger gudefrykt for å være et godt menneske, vi lærer om det generellt, så kan vi linke moral/etikk opp til hvilket som helst livssyn vi ønsker.

Jeg merker også at folk på min alder generellt gir "F" i "gud" og alt som følger med, minst 50% av alle "venner" på facebook har listet seg selv som en form for sekulære, og jeg merker tendensene når det kommer opp i dagligtale også.

De resterende har en tendens til enten å være agnostikere, "løse" kristne, eller går over til f.eks. Buddhisme e.l.

Så sitter man igjen med et stadig synkende antall personlig kristne.

----------------------------------------

Jeg tror ikke nedgangstider vil ha en like stor effekt på folket i forhold til religiøsitet som det hadde før, man har mer rasjonelle metoder nå om dagen enn å be til en fantasivenn som har svaret på alle livets uløselige mysterier.

I en perfekt verden var alle agnostiske vitenskapsmenn.

Lenke til kommentar
Hvis du virkelig tror ungdomsmiljøene fremmer mindre empati og dårligere moral nå enn de gjorde før tar du forferdelig feil.

Kristendommen er ikke grunnlaget for god moral, menneskelig tilhørighet og tilpasningene som flger er grunnlaget, for meg er kristne leveregler er glorifisert versjon av menneskets egne behov og ønsker.

På barneskolen lærer vi om god moral og etikk - Uavhengig av en religion

På ungdomskolen blir man introdusert i større grad til vitenskap, man blir også introdusert til filosofi.

Begge trinnene gir barn/ungdom en introduksjon til andre livssyn enn kristendommen, imotsetning til før.

På VGS legger man stor vekt på vitenskap, religions- og livssynslære for å opplyse ungdom og skape reflekterende tankegang.

Vi er generellt langt lenger på vei i forhold til moral og etikk nå om dagen i forhold til før, unge lærer ikke lenger at man trenger gudefrykt for å være et godt menneske, vi lærer om det generellt, så kan vi linke moral/etikk opp til hvilket som helst livssyn vi ønsker.

Jeg merker også at folk på min alder generellt gir "F" i "gud" og alt som følger med, minst 50% av alle "venner" på facebook har listet seg selv som en form for sekulære, og jeg merker tendensene når det kommer opp i dagligtale også.

De resterende har en tendens til enten å være agnostikere, "løse" kristne, eller går over til f.eks. Buddhisme e.l.

Så sitter man igjen med et stadig synkende antall personlig kristne.

Jeg sier ikke at kristendom er roten til god moral, og heller ikke at de ungdomsmiljøene jeg nevner fremmer mindre empati enn før, men de vokser (bare alle alderstrinn og nedre grense synes å synke).. Og det er ikke disse manglene som trekker folk heller, men heller det at det kan oppleves ekskluderende å ikke være i et slikt miljø.. Selv gikk jeg et år på en skole med bare slike miljøer, og det er vanskelig å være kristen når alt det de rundt deg tenker på å er å drikke og å få seg noe hver helg, og ikke alle klarer å holde seg utenfor slike grupperinger (fordi man blir veldig utenfor), og det er vanskelig å kombinere et sånt festliv med en menighet..

Jeg er ikke sikker på om de faktisk lærer mer om etikk og moral; for det første er ikke disse miljøene (de jeg kjenner i hvertfall), spesielt opptatt av å lære noe på skolen, bare de står, og for det andre så blir etikk/moral/filosofi bare teorifag på linje med religion og historie for mange.. Jeg vil ikke akkurat kalle de reflekterende hvertfall..

Lenke til kommentar

Jeg kan se hvordan miljøet blant unge nå for tiden ikke skaper veldig god grobunn for kristendom/religiøsitet :p

Hvor gikk du på skole egentlig? Oslo? Stabæk? Jeg vet ikke om jeg vil anerkjenne de landsdelene som representative for nordmenn flest ;)

Dette er kansje et dumt spørsmål til en kristen, men tror du unge har værre av å være sekulære og ikke kristne?

Her på VGS er ihvertfall hoveddelen av elevene i klassen intressert i å snakke om livssyn o.l. i timene, det blir ikke sett på som kult "å drite i det"...

Det er selvfølgelig noen idioter som klarer seg med å tenke at alle muslimer er terrorister og at kristne er overtroiske duster, og klarer seg med en 2'er i faget, men fra min erfaring er det svært få, og de er ikke generellt veldig likt ellers. :)

Lenke til kommentar

Statskirken tror jeg er svekket til en viss grad, men ikke nok til at den er fjernet om en 30 års tid. Kristendommen tror jeg vil holde seg relativt stabil. Eventuelle frafall fra dagens tall tror jeg vil komme fra skapateister som ikke avslører sin tro på grunn av kulturen rundt dem og eventuell konvertering til andre religioner. Ellers ser jeg ingen grunn til at tallet skal fluktuere med mindre det skjer noe radikalt og uforutsigbart i løpet av de 30 årene.

Lenke til kommentar
Statskirken tror jeg er svekket til en viss grad, men ikke nok til at den er fjernet om en 30 års tid. Kristendommen tror jeg vil holde seg relativt stabil. Eventuelle frafall fra dagens tall tror jeg vil komme fra skapateister som ikke avslører sin tro på grunn av kulturen rundt dem og eventuell konvertering til andre religioner. Ellers ser jeg ingen grunn til at tallet skal fluktuere med mindre det skjer noe radikalt og uforutsigbart i løpet av de 30 årene.

Du mener som at folk får huet opp fra bakken og lukter på virkeligheten? Det finnes jo et par hundre religioner på denne planeten, så hva som får folk til å mene at kristendommen er det rette går meg hus forbi. Folk må få lov til å tro på akkurat hva de vil, men hold deg langt unna ALT annet på denne planeten. Å blande religion med noe som helst er som å bruke Esop's Fabler til å undervise på høyskole/universitet..

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis er den norsk stat helt sekularisert om 30 år. Jeg har ingenting i mot religion, tvert i mot. Det er det at den blandes med politikk som er ille. Heldigvis er det ikke mye kristen påvirkning på norsk politikk, men man bør likevel separere disse elementene så snart som mulig uansett.

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Herregud, for noe tull. Islam vil aldri befeste seg som noen statsreligion her, det virker nokså usannsynlig. For det første er samfunnet for sekularisert til at det skal gå an, for det andre er troen på at muslimer og andre innvandrere kommer til Norge som misjonærer så absurd at.. ja.

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Må jo si at det er noen morsomme innlegg her......:-D Har desverre ikke tatt meg tid til å lese ALLE innlegg, mn har fåtrt med meg noen som er både for og imot kristendommen....

Jeg skal ikke utale meg så meget om det, anet enn å si att jeg selv er kristen., selj om jeg ikke har vært i kirken på sikkert godt og vel ett år..... ()ja det innkluderer også juletider ol.....)

Derimot har jeg ett spørsmaål til alle dere som er imot kristendommen (svar gjerne dere som er for også). her ser jeg bort fra at en annen religion "tar over" for kristendommen.

Spørsmålet er som følger: Dersom kristendommen ble HELT "fjernet / satt på lik linje med andre religioner som Jødedommen og Islam. Burde vi ikke da også fjærne off.høytidsdager som Jul (Jesus fødsel), Påske (kristus død og oppstandelse), kristi himmelfartsdag (da hr. Kristus "forlot" vår jord.)

Eller pinsen for den saks skyld.....??

Hvorfor, hvorfor ikke.

Jeg spør om dette bl.a. fordi jeg er intressert i om dere som ikke vil ha kristendommen (eller andre religioner) i Norge i det hele tatt vet hvor omfattende kristnedommen egentlig er!!

(og JA jeg vet at Julen OGSÅ stammer fra Norrøn tid... er ikke helt på bertur da....):-D:-D

Få gjerne med hvorfor dere mener akkuratt det......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...