Pjuuok Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hvilket sted vil kristendommen være i Norge om 30 år? Hva mener du? Filosofèr? Vil vi fortsatt ha statskirke, er kristendommen i fare? På forhånd takk for alle argumenter og synspunkt. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Personlig vil jeg si at kristendommen kommer til å bli fjernet fra den norske stat, og den vil gjøres om til en organisasjon for de interesserte, og ikke for hele landet. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Forhåpentligvis vil den bli helt borte. Mer realistisk håper jeg den vil bli en organisasjon man kan melde seg inn i om ønskelig. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 I dag er kristendommen for majoriteten ser det ut som en mer "symbolsk" ting enn noe religion. Man blir døpt, konfirmert og gift i kirken og tar vår siste reise fra kirken til graven, men daglige turer i kirka vær søndag tror jeg ikke det er så veldig mange som gjør. Kristendommen er mye på vei ut av det norske samfunnet, vi lever i noen tilfeller etter "kristenlige" verdier som f.eks medmenneskelighet, men jeg tror ikke det er noe majoritet av kristene igjen i Norge. Om 30 år tror jeg kristendommen er mer eller mindre borte fra Norge, man vil selvfølgelig finne grupper av dette, men kirkene blir mer historiske monumenter over en svunnet tid. Lenke til kommentar
cathped Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Kanskje vi har fått ein ny statsreligion.....islam!!! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Kanskje vi har fått ein ny statsreligion.....islam!!! Det tror ikke jeg. Folk flest i dag er ikke så dumme og undertrykte at de godtar enda en ultravoldelig religion etter at vi er kvitt åket fra kristendommen. Det holder å lese litt historie fra kristendommens glansdager så forstår de fleste at å la en religion som islam få fritt spillerom er som å gå tilbake til den gamle krisitendommen, der presteskapet med glede torturerte folk fordi de ikke trodde på sludderet og folk i dag skjønner at dette ikke er forenelig med hvordan vi vil leve og bo her i landet. Til og med muslimer skjønner dette! Men det er kristenfolkets løgnhistorie nummer en for tiden har jeg skjønt, men jeg skjønner også at det bare er for å få mer makt selv at de bruker skremsels bildet fra islam. De kristne har visst glemt hvor jævelig kristendommen selv var den gangen de fikk herje fritt her i landet, for det er ikke det bildet de vil fremstille sin tro som, men det er akkurat de tilstandene vi ville fått hvis kristendommen ikke hadde "evolvert" til hva det er i dag. Islam har ikke "evolvert" omtrent i det hele tatt, den er akkurat like voldelig og jævelig som kristendommen var i sin glansperiode og dette er de kristne redde for at også vi sekulære vil ha tilbake? Ja jøss.... Liksom... Så engst deg ikke, JEG gidder ihvertfall ikke å ligge med rasstuten i været og lalle allaaaaahhhhh ackbarrrr fem ganger om dagen eller tilbe en eller annen eventyr figur! Det blir over mitt lik!! Så basta!! Endret 29. oktober 2008 av RWS Lenke til kommentar
OinkOink Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Merker på oss ungdom generelt at vi stiller oss mere sentralt når det kommer til relegion nå. Før ble dem opplært til å tro på Gud & jesus. Nå er det valgfritt fra barndommen (heldigvis). Dette resulterer til at kristendommen kommer til å falle vekk, og vil nok kun være rundt i kristne grupper. Tror flere "utnytter" kristendommen idag. "Gifte seg i kirka" (lykkelig liv og leve i gode og vonde dager my ass), konfirmere kristelig (penger fra bestemødre), døper ungene sine (henger litt igjen med samvittighet sikkert). Nei, det går kun på tradisjoner og har svært lite med tro å gjøre lenger. Patetisk spør en meg. Det hele er jo som et skuespill. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 http://www.guardian.co.uk/commentisfree/be...theism-religion Religion visner bort sakte men sikkert. Lenke til kommentar
-Void- Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Tror vi må bevege oss bort fra statskirken. Jeg synest det er noe vi bør arbeide for å få fjernet; Separer stat og kirke! Kristendommen i seg selv står ikke i noen form for "fare" hva no enn det skal bety. Synest også at innmelding i en religiøs gruppe bør skje på eget valg, etter å ha oppsøkt det selv, ikke fordi foreldre melder deg inn. Lenke til kommentar
Wartom Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Statsreligion er noe tull og burde vert fjernet for lenge siden. Synes det tar alt for lang tid. Vil nok skje til slutt. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jeg tror religion vil være nesten borte. Av de unge nå er det heller få religiøse, ihvertfall her jeg bor. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jeg tror flere av spådommene i tråden om en radikal tilbakegang innen 30 år er mye basert på ønsketenkning fra personer med en ateistisk overbevisning. Den tradisjonelle praktiske utøvelsen av religion har blitt svekket og vil svekkes ytterligere i tiden fremover som et resultat av den moderne livsstil, men de rent folkelige og kulturelle tradisjonene med rot i religion vil fortsatt bestå i lange tider. Kristendommen som teisme derimot vil stå sterkt i Norge også i 2038, men det er klart at linjene man allerede observerer i dag hvor den religiøse overbevisningen i større grad personliggjøres og mykes også vil fortsette i tiden fremover. Skillet av stat og kirke vil nok ta vesentlig lengre tid enn 30 år, Gjønnes-utvalget indikerte jo temmelig tydelig at dette er noe som kommer til å ta svært lang tid. Mest sannsynlig vil en lovfestet folkekirke være realiteten innen de neste 30 årene, mens et komplett skille ligger mye lenger inn i fremtiden. Jeg vil også påstå at det er litt naivt å tro at de store religionene vil synke sammen å dø innen et så kort tidsrom, det minner nesten litt om mentaliteten som bredte seg på midten av 1800-tallet.. Uansett opphav og årsak, teisme vil følge det moderne mennesket så lenge vi kaller oss for nettopp det. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Uansett opphav og årsak, teisme vil følge det moderne mennesket så lenge vi kaller oss for nettopp det. Må nok desverre si meg enig i mye av betraktningene her, men jeg vil ikke kalle oss for "det moderne mennesket" så lenge en majoritet av vår art forholder seg til dogma som er tusenvis av år gamle og fortsatt betraktes som større sannheter enn det en har fastslått med vitenskap. Når det gjelder årsaken til ar en har religion har denne artikkelen i Nature mye fornuftig for seg. Vi er kort sagt predisponert for å tro på "noe" fra naturens side, gjennom vår evolusjon som art. Inntil den dagen kommer at vi trosser vår arv og kaster av oss åket som religion representerer og ser fremover kan en ikke kalle oss annet enn premoderne - i beste fall, selv mener jeg mange fortsatt er på middelaldernivå. Angående 2038 vil jeg anta at en har en større tendens til sekularisering generelt sett, religionene er stort sett vannet ut, men en vil ha noen få, harde, fundamentalistiske kjerner som segregerer seg fra samfunnet, mye likt Amish sekten i USA. Men jeg kan også ta feil, den som lever får se Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Trolig er staten mer skilt fra kirken, og befolkningen kanskje mer/like mye religiøs. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (...) jeg vil ikke kalle oss for "det moderne mennesket" så lenge en majoritet av vår art forholder seg til dogma som er tusenvis av år gamle og fortsatt betraktes som større sannheter enn det en har fastslått med vitenskap.Jeg brukte termen «det moderne mennesket» for å illustrere at religion som trossystem er et fenomen som vil følge vår art så lenge vi beholder en form nær opptil hva vi har gjort siden homo rhodesiensis, noe som også understreker min personlige oppfattelse av at teisme er et direkte resultat av vår fysiologiske virkemåte og dermed direkte knyttet til vår arts utvikling. Lenke til kommentar
Grinchen Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg synes vi skal benytte denne anledningen til å bli kvitt kristendommen. Skyt prestene og brenn kirkene sier jeg! Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg synes vi skal benytte denne anledningen til å bli kvitt kristendommen. Skyt prestene og brenn kirkene sier jeg! La prestene få drive med sitt, og la kirkene stå. Kirkene er flotte bygg, og er pene å se på. Lenke til kommentar
Gar0 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 jeg tror kristenfolk er en utdødd rase i norge om 30 år Lenke til kommentar
Grinchen Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg synes vi skal benytte denne anledningen til å bli kvitt kristendommen. Skyt prestene og brenn kirkene sier jeg! La prestene få drive med sitt, og la kirkene stå. Kirkene er flotte bygg, og er pene å se på. Dessverre er det ikke slik at vi kan gjøre ting halveis med forbrytersyndikatet som kalles kirken du. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Dessverre er det ikke slik at vi kan gjøre ting halveis med forbrytersyndikatet som kalles kirken du. Vel, hvis vi ignorerer dem, og lar dem drive på med sitt, uten at deres kult blir påtvunget alle, så er de borte om en generasjon eller to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå