Jonwm Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Snakket nettopp med en(egentlig 3 da, ble satt over i hytt og pine) fra posten sin kundeservice for toll. Fikk beskjed at jeg kunne hente pakken(e) på brevsenteret på Alnabru. Poststed 0024 vil det stå i sporing hvis den kommer dit. Endret 24. oktober 2008 av Jonwm Lenke til kommentar
radivx Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Så min pakke med et innhold til under 200kr ble returnert fordi Tollvesenet ikke liker DX sin prissetting? I såfall burde jo man nesten ha et importforbud mot varer fra HK. Nesten samtlige HK nettbutikker jeg vet om tar betalt i $ og skriver verdien i HK$. :S Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Fikk beskjed at jeg kunne hente pakken(e) på brevsenteret på Alnabru. Forlanger de det, eller er det er tilbud? (Normalt skal vel pakker sendes nærmeste lokale postkontor/post-i-butikk, selv i Oslo?) Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Kan jeg spør en gang til om hvor dere finner kvittering fra kjøpet? Copy paster dere bare infoen fra paypal, eller invoicen til dx? Uansett har fått en drøss med mailer fra DX support idag om noen forsepørsler om å sende pakken igjen. Det som er morsomt at det varierer hvilken pris jeg skal betale etter hvem som har behandlet saken. Noen er 3$, andre er 4$, mens andre får jeg gratis:P Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 brukernavn "cherry2" ville ha 5$ fra meg i hvert fall. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hehe, bra opplegg. Da jeg var i kontakt med dem en gang fikk jeg bilde av damen som behandlet saken min. Får dere også bilde av de? I såfall ville jeg valgt den fineste og prutet det ned til 0$ Lenke til kommentar
Jonwm Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Fikk beskjed at jeg kunne hente pakken(e) på brevsenteret på Alnabru. Forlanger de det, eller er det er tilbud? (Normalt skal vel pakker sendes nærmeste lokale postkontor/post-i-butikk, selv i Oslo?) Det er ett tilbud. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Tollansvarlig eller noe ringte meg idag! Det er importstans fra Dealextreme pga svindel med pakkene. Det vil være importstans helt til Dealextreme legger ved faktura i pakken og rett innhold. Hva furan skal vi gjøre nå da? Har varer for flere tusen kroner som er på vei til meg. Fikk mail fra han som bekrefter det også: "Hei Beklager men denne sendingen er sendt i retur til avsender. Alle sendinger fra denne leverandøren ( DX- Deal Xtrem) blir inntil videre returnert. Årsaken er at avsender oppgir samme verdiangivelse/valør uansett innhold og reell verdi. Det er senders ansvar å påse at korrekt dokumentasjon på innhold og verdi er påført sendingene. Feil og manglende dokumentasjon medfører mye merarbeid og store forsinkelser i forbindelse med innførselen. Posten har derfor valgt å returnere alle sendinger slik at avsender skal kunne påføre korrekte opplysninger. Med vennlig hilsen Tommy Andersen Posten Norge AS Mail Division Customer Service P.O. box 810 NO - 1714 Sarpsborg Telephone: 810 00 710 Faks :+47 69 12 78 00 mailto:[email protected]" Må bare komme med en kommentar: De kan da ikke kreve at faktura skal legges ved? Men jeg skjønner veldig godt at Posten reagerer - praksisen til DX har jo etterhjvert blitt så kjent at de var nødt til å reagere. Noe jeg har merket med en del pakker i det siste er at de ble liggende svært lenge til fortolling (sikkert fordi det kom en hel haug feilmerket), og jeg er egentlig ikke veldig overrasket over at Posten gjør det. Utrolig at du har fått en ordentlig tilbakemelding, forresten - de på telefon svarer "skjønner ikke hva som har skjedd" og de på mail er så hjelpeløse og udugelige at jeg får fysisk vondt. Men om de siste postene har rett, skal jo DX merke pakkene ordentlig nå, og da bør det gå greit. Ihvertfall hvis de legger med en riktig faktura også. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jo, de kan kreve at faktura/fakturakopi/pakkseddel med rett verdi legges ved pakken. I og med at varen er betalt med kort/PayPal er faktura her egentlig kontantnota. Dette er etter tollvesenets regler faktisk pliktig dokumentasjon. Så i realiteten har bare posten vært "snillere" enn regelverket og tatt på seg det merarbeidet det var til en viss grad å skille ut de få pakkene som de regnet med var merverdiavgiftspliktige. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jobber du for Posten Bolson? Virker som du har en forkjærlighet til hvordan posten & tollavdelingen jobber. Personlig syntes jeg opplegget er bare tull og Posten burde yte en lik tjeneste for alle. Bare se på alle Amazonpakkene som kommer inn, ingen papirfaktura som posten/tollvesenet kan få tilgang til der uten og åpne pakken. Skal man sende alle Amazon pakken tilbake også? Ref: http://lars.werner.no/?p=106 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jobber du for Posten Bolson? Virker som du har en forkjærlighet til hvordan posten & tollavdelingen jobber. Personlig syntes jeg opplegget er bare tull og Posten burde yte en lik tjeneste for alle.Bare se på alle Amazonpakkene som kommer inn, ingen papirfaktura som posten/tollvesenet kan få tilgang til der uten og åpne pakken. Skal man sende alle Amazon pakken tilbake også? Ref: http://lars.werner.no/?p=106 Jobber hverken for Posten eller Tollvesenet, henviser bare til hva som er deklarasjonsregler hos tollvesenet. Og som Posten har å forholde seg til som enhver annen som foretar tollbebehandling på vegne av Tollvesenet. Og jeg opplever uten tvil Posten som ikke direkte kundevennlig i mange sammenhenger, så at det ofte er grunn for å klage har jeg heller ikke problemer med. Men problemet her, og det gjelder faktisk også Amazon med flere er at det gis feil deklarasjon, noe som medfører merarbeid og problemer med å vurdere avgiftsplikt på sendingene. Merkes sendinger korrekt, så hadde dette ikke vært og aldri blitt noe problem. Men det er klart at det hadde vært langt enklere om vi hadde hatt samme regler som Sverige, hvor du ved alle kjøp (butikk eller på nett) i andre EU-land betaler "butikklandets" merverdiavgift, og når det gjelder alle kjøp utenfor EU betaler merverdiavgift og eventuelt toll fra første krone. Behandlingsavgifter kommer i tillegg. Når det gjelder andre EU-land har de en toll-/merverdiaviftsfri grense på 22 Euro for private og 45 Euro for bedrifter. En tilfeldighet hva?? Og selve deklarasjonsreglene er så like i verden at man faktisk har et eget skjema, CN23, som kan brukes mer eller mindre overalt. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Bra svar Virker som du har satt deg mye mer inn i tollregler enn noen gang jeg kommer til og gjøre. Jeg er veldig for EU og måten svenskene gjør det. Jeg hadde med glede betalt moms på varer utenfor EU hvis jeg kunne åpne grensene slik det er pr idag. Etter at Amazon-saken har cooled-down så ser jeg tilbake på den som en urettferdig behandling av Amazon fra Postens side. Virker som den amerikanske "three strikes and you're out"-prinsippet der Posten siler ut hvilket selskap de skal forfølge. Eksempel: * Benytter du et 2-for-1 tilbud fra Amazon og får ilagt toll på en pakke under 200 kr får du ikke lov til å gebyrfritt få fjernet tolldeklareringen. * Benytter du et 2-for-1 tilbud fra dvd.co.uk og får ilagt toll på en pakke under 200 kr får du lov til å få fjernet tolldeklareringen. Det samme prinsippet kjører de nå på DX, bare mer ekstremt med returnering av pakker, istedenfor og vurdere hver enkel pakke som en tollbetjent skal gjøre. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Altså, tror dere at pakkene vil slippe gjennom med rett verdi nå? Eller vil posten kreve faktura? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Altså, tror dere at pakkene vil slippe gjennom med rett verdi nå?Eller vil posten kreve faktura? Brukes CN23 eller annen rett deklarasjon vil de nok gå igjennom. @Largie: Svenskene er de eneste som har 0-grense. Andre EU-land har omtrent samme regler som Norge, med unntak av at tollavgift er vanligere enn i Norge. Når det gjelder kjøp/salg intern i EU er det fri flyt mer eller mindre, men der er det også litt avvikende om nettshopen er avgiftsregistert bare i avsenderland eller både i mottakerland/avsenderland. I det første tilfellet er det avsenderlandets mva som skal brukes, i det andre mottakerlandets mva. Så om vi var medlem av EU, måtte vi betalt mellom 15 og 25 % uansett. Men sånn sett kunne man gjort som i Sverige, men det hadde vel medført at det meste av disse småkjøpene hadde forsvunnet i sin helhet, og mange hadde vel ikke likt det heller. Nå er ikke posten sine ansatte tollbetjenter. Servicemessig sett kunne de vel åpnet hver pakke fra DX og sjekket opp rett verdi. Men jeg tror jeg fant ut at det kostet ca 300' kr pr container. Og jeg regner med at de har "kjeftet" på DX en del alt, så dette var for å gjøre et virkende "statement". Om det er fornuftig framgangsmåte er jeg ikke sikker på. Forskjellen mellom Amazon og dvd.co.uk kan jeg ikke forklare. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Fikk også resend tilbud. Hos meg ville damen ha 6$. Penger jeg ikke tenker å betale med det første... Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hehe, kundebehandlerene får sikkert provisjon. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har fått masse pakker/brev fra amazon.de og det har alltid gått både raskt og enkelt.. Lenke til kommentar
Ragequit Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Har nå fått svar fra posten. Dette tyder på at den forhåpentligvis ikke blir sendt tilbake til HK. HeiSendingen er gått til tollkontroll slik rutinen er på alle sendinger som antas å være tollpliktig. Tiden det tar for tollkontroll nå er 2 dager og det kan gå fra 1-3 dager i tollbehandlingen Det er jo faktisk feil noe av det de sier, fordi min pakke har vært i tollen i 4 dager, ikke 2. Endret 24. oktober 2008 av PederHA Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Hmm...blir spennende å se om mine 3 kommer gjennom, siden jeg bestilte mens de fortsatt cheata med innhold og verdi... Endret 25. oktober 2008 av Scampi Lenke til kommentar
Jonwm Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Det er jo faktisk feil noe av det de sier, fordi min pakke har vært i tollen i 4 dager, ikke 2. Den ene pakken min har vært hos tollen i en uke nå. Skjønner ikke hvorfor det tar så lang tid. 17.10.08 21.30 AVVIK I PRODUKSJONEN Årsak: Antatt tollpliktig 0020 OSLO 17.10.08 20.43 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0001 OSLO Noen som vet hva registert omlastingsterminal betyr? Vil den bli sendt tilbake eller får jeg den i posten? 24.10.08 21.07 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 0001 OSLO 23.10.08 10.55 AVVIK I PRODUKSJONEN Årsak: Antatt tollpliktig 0020 OSLO 23.10.08 10.08 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0001 OSLO Endret 24. oktober 2008 av Jonwm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå