runelars Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hva med et opprop for å gjeninnføre TVINN? Hadde mest sannsynlig kunnet løst disse problemene selv ved egenfortolling over tollvesenets internettjeneste TVINN. Siden tjenesten ligger tilgjengelig ennå er det vel kun spedisjonsfirmaenes grådighet overfor fortollingsgebyrer som hidrer oss i å ta den i bruk. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Du kan benytte TVINN, men du må fortsatt betalte spedisjonsfirmaene for "leie av plass" i hylla. Dermed ender du med gebyrer okke som. Import til molbo-norge SKAL være vanskelig så du støtter opp om de norske firmaer. For alt vi vet kan det være Elkjøp, komplett og andre større kjeder som har sendt klage på DX siden de taper STORT hvis alle hadde kjøpt fra dem. Hdmi-kabel til 149,- gheee... Lenke til kommentar
runelars Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Nei jeg kan ikke benytte TVINN lenger, all fortolling skjer via spedisjonsfirma/importør. Men du har sikkert rett i at om det blir gjeninnført så kommer de til å belaste oss med lagerplassleie Lenke til kommentar
bjorna Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Sendte dem en e-mail akkurat, der jeg prøvde å holde en hyggelig tone, i motsetning til hva de fleste her ser ut til å ha gjort får se hvordan det går, skal melde fra når svaret er kommet Lenke til kommentar
Mafiabåss Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Sendte dem en e-mail akkurat, der jeg prøvde å holde en hyggelig tone, i motsetning til hva de fleste her ser ut til å ha gjort får se hvordan det går, skal melde fra når svaret er kommet Hva er mailadressen dems? Jeg har bestilt en pakke jeg gjerne vil be de legge med kvittering på, vil dette hjelpe meg hvis de stapper riktig kvittering nedi? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Nå er faktisk TVINN et relativt gammelt system og ble i utgangspunktet laget for å rasjonalisere både tollvesenets arbeid og gjøre arbeidet innførsel/utførsel enklere for næringslivet. Det er aldri laget for å rette seg mot privatimport. Den første deklarasjonen skjedde i 1988 og alt i 1995 ble 100 % av deklarasjonene gjennomført med TVINN. Primært via EDI. Og privatversjonen av TVINN-internett kan fremdeles brukes så langt jeg vet, sjekk TVINN-Internett. Men om det lønner seg er et annet spørsmål. Ellers var (og i stor grad er) TVINN det mest effektive deklarasjonssystemet for toll og avgifter som noe land har. Endret 22. oktober 2008 av Bolson Lenke til kommentar
bjorna Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 @mafiabåss, brukte skjemaet på http://services.dealextreme.com/ Lenke til kommentar
Mafiabåss Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 @mafiabåss, brukte skjemaet på http://services.dealextreme.com/ Greien er når jeg prøver å klikke på Generel Contact, siden mitt spørsmål ikke faller inn under noen av kategoriene så kommer en blank side hvor det står: "Fatal Error: Missing template newticket.html" opp Lenke til kommentar
bjorna Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 brukte den om at jeg ikke hadde mottatt pakken jeg, selv om det ikke hadde gått 14 dager Lenke til kommentar
Jonwm Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Noen som vet hva som har skjedd med denne pakka? http://sporing.posten.no/Sporing/KMSporing...r=RA888606386HK Ble antatt tollpliktig den 17. men har liksom ikke hørt noe etter det. Har til og med vært nede på mitt lokale postkontor og spurt, de fant ikke ut så veldig my mer enn meg. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har en pakke fra hobbycity (annet Hong-Kong basert firma) som har ligget til tollvurdering i 4 dager nå. Dette er en ganske stor pakke (8kg og verdi på over 500usd) som jeg har ventet lenge på... Håper ikke posten stopper absolutt alt fra HK om dagen for fininspeksjon av innholdet (har ikke kjøpt noe skummelt, men det ligger ca en gazillion småting i esken). Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hvis pakken er fra DX blir den sendt i retur. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 *snip*DX bevisst prøver å/har smuglet varer inn landet å unndratt moms Gir kanskje ikke et helt riktig bilde av saken. Selv om vi ikke har noen statistikk, er det vel "allment anerkjent" at nok majoriteten av pakkene er under kr.200,- og således (selv om de var korrekt verdi-merket) uansett ikke ville utløst noe momskrav. Tror derimot dette mer handler om at Dealextreme sparer penger på den praksisen som er brukt. Er liksom enklere når truck-føreren "bare kan dumpe en svær haug pakker på gulvet" og lagerfolka embalerer og merker disse med $5 og Gift, etter "one size fits all" prinsippet. Vil medføre både betydelig mere arbeide og kostnader hvis hver enkelt pakke må følges opp nitidig og besørges med korrekt printed faktura i 3 ex. som også skal overenstemme med embalasje-merking og innehold. Gjenstår å se, men jeg mistenker at de ikke er villige til å ta den kostnaden, og at de heller fortsetter cowboy-virksomheten andre steder. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Leser på DX forumet nå: @ To allI have talked to Kyle and DX will address the issue with how to handle the packages to Norway. Hopefully already on tomorrow shipments the true value will be used. Dette ser nå lovende ut Lenke til kommentar
bjorna Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 YAY Da spørs det bare hva de gjør med pakkene våre som allerede er sendt tilbake til dem, og når vi eventuelt får dem tilbake. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 De pakker bare varen på ny. Så det medfører jo bare noen ekstra leveringsdager. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Leser på DX forumet nå: @ To allI have talked to Kyle and DX will address the issue with how to handle the packages to Norway. Hopefully already on tomorrow shipments the true value will be used. Dette ser nå lovende ut Vil jo ikke hjelpe en døyt om de kun begynner å påføre korrekt vareverdi, hvis det ikke også samtidig underbygges av medfølgende faktura inne i pakken. Ellers vil det jo bli fortsatt merarbeid for post/toll, og det er nettopp det de har klagd på i denne saken. Dere "som har kontakt" med Dealextreme bør derfor oppfordre dem til å rette seg etter dette punktet også. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 @ To allI have talked to Kyle and DX will address the issue with how to handle the packages to Norway Han skriver jo her om hvordan de skal håndtere pakkene fra DX? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 @ To allI have talked to Kyle and DX will address the issue with how to handle the packages to Norway Han skriver jo her om hvordan de skal håndtere pakkene fra DX? Nja, er vel i neste setning det fremkommer hva de har oppfattet som det viktige issuet; Hopefully already on tomorrow shipments the true value will be used. Men for all del, mulig det ene tiltaket er tilstrekkelig. Avhenger vel i sluttenden av hvor "hardt" toll/posten har tenkt å "ta" Dealextreme. (hvis de har bestemt seg for å bruke internasjonale "paragrafene" på en pirkete måte) Lenke til kommentar
nls Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 *snip*DX bevisst prøver å/har smuglet varer inn landet å unndratt moms Gir kanskje ikke et helt riktig bilde av saken. Selv om vi ikke har noen statistikk, er det vel "allment anerkjent" at nok majoriteten av pakkene er under kr.200,- og således (selv om de var korrekt verdi-merket) uansett ikke ville utløst noe momskrav. Tror derimot dette mer handler om at Dealextreme sparer penger på den praksisen som er brukt. Er liksom enklere når truck-føreren "bare kan dumpe en svær haug pakker på gulvet" og lagerfolka embalerer og merker disse med $5 og Gift, etter "one size fits all" prinsippet. Vil medføre både betydelig mere arbeide og kostnader hvis hver enkelt pakke må følges opp nitidig og besørges med korrekt printed faktura i 3 ex. som også skal overenstemme med embalasje-merking og innehold. Gjenstår å se, men jeg mistenker at de ikke er villige til å ta den kostnaden, og at de heller fortsetter cowboy-virksomheten andre steder. Ja uff, stakkars DX, det er slitsomt å være seriøs å følge loven .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå