Toast Is Pimp! Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Min pakke ble stoppet i tollen. Den var merket med verdi på ca 50 euro, og som Gave.. Jeg sendte en utskrift fra Paypal for kjøpet og det arket som var med brevet fra Tollen tilbake. Jeg trengte ikke og betale noe!!! Skjønner ikke hvorfor... For at en pakke skal aksepteres som gave (verdigrense på 1000,-) må den være sendt fra en PRIVATPERSON i utlandet. Når DX setter "Gift" på den, skal det egentlig ikke aksepteres som gave. "Får du tilsendt en gave fra en privatperson bosatt i utlandet, er denne toll- og avgiftsfri dersom verdien på varen (ekslusiv frakt) er under NOK 1000,- (Fritaket gjelder ikke alkohol- og tobakksvarer)." Kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Newsitem....;epslanguage=NO Takker! Det sier jo alt! Var fra privatperson ja. Endret 20. november 2008 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
radivx Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Og der fikk jeg pakken min... Virker som man kan være ganske uheldig med kundebehandler hos DX. Håper ikke det er flere som fortsatt har problemer. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg endte opp med å betale de få dollarene. Gadd ikke krangle på det. Pakken ble sendt på nytt, og det gikk fint. Etter det har jeg bestilt flere pakker, og alle har komt veldig kjapt frem! Overaskende kjapt... En av pakkene jeg bestilte, hadde verdi på over 200,- Trodde, og regnet med at jeg måtte betale toll/moms, men neida.. Fikk bare en annen sort hentelapp. En gang fikk jeg en kortleser istedenfor minnekortet som jeg skulle ha. Da sendte de bare et nytt kort, og jeg fikk beholde leseren=) Lenke til kommentar
Feh Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Tenkte å lage en ny tråd, men bumper denne istedet. Bestillte en dj cd-spiller fra USA (Pioneer CDJ-400) forige uke og den har kommet til Norge nå. Sporingen ser slik ut foreløpig: 12.01.09 15.39 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 2061 GARDERMOEN 12.01.09 13.59 TIL TOLLVURDERING 2061 GARDERMOEN 12.01.09 13.59 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 2061 GARDERMOEN 09.01.09 10.26 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE 05.01.09 14.28 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE Jeg sendte mail til selger om å merke pakken som gave, verdi til 130 dollar (litt under 1000 kr) og sende som privatperson. Han godtok dette og så bestillte jeg pakken (fra ebay) og han sendte den samme dag med USPS Ekspress. Selve verdien er godt over 1000 kr for å si det sånn. Slapp jeg toll siden den bare ble tollvurdert og så videresendt mottaker 2 timer etter? Endret 12. januar 2009 av Feh Lenke til kommentar
Feh Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Måtte betale mva på pakken når jeg henta den på posten, men bare mva av den verdien som stod utenpå (70 dollar~500 kr). Selve pakka koster i norge rundt 6xxx kr så det gjorde meg ikke vondt akkurat Lenke til kommentar
camxer Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Kjøpte en brukt prosessor på ebay.co.uk fra en storselger og pakken ble sendt før jeg fikk i det hele tatt kontakt fra selger. Eneste informasjonen jeg klarte å få ut av selgeren var at den ble sendt som rekommandert brev, datoen den ble sendt og sporingsnummeret. Betalte i underkant av 500kr inkl. frakt, men aner ikke om selgeren merket pakken/la ved kvittering/skjema osv. Fra pakkesporingen har jeg fått denne informasjonen: 13.01.09 13.25 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 0024 OSLO 12.01.09 16.50 AVVIK I PRODUKSJONEN Årsak: Antatt tollpliktig 0020 OSLO 12.01.09 15.59 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0001 OSLO 11.01.09 06.15 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE Så nå lurer jeg på om jeg slipper å betale moms? Har handlet en del trimdeler til bilen fra statene, men da var alt gjort "by the book" og posten momset det bare for meg. EDIT: Det virker som "storselgeren" har sin egen butikk, så jeg aner ikke om den ble sendt privat. Håper på det beste selvfølgelig, selv om det er ikke snakk om mange kroner Endret 13. januar 2009 av camxer Lenke til kommentar
Feh Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Aner ikke. Men i værste fall må du betale tollgebyr (90 kr?) + moms av det. Hvis det ikke kostet mer enn ca. 500 kr totalt er jo ikke momsen på mer enn 1/4 ca. 125 kr. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Kjøpte en brukt prosessor på ebay.co.uk fra en storselger og pakken ble sendt før jeg fikk i det hele tatt kontakt fra selger. Eneste informasjonen jeg klarte å få ut av selgeren var at den ble sendt som rekommandert brev, datoen den ble sendt og sporingsnummeret. Betalte i underkant av 500kr inkl. frakt, men aner ikke om selgeren merket pakken/la ved kvittering/skjema osv. Fra pakkesporingen har jeg fått denne informasjonen: 13.01.09 13.25 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 0024 OSLO 12.01.09 16.50 AVVIK I PRODUKSJONEN Årsak: Antatt tollpliktig 0020 OSLO 12.01.09 15.59 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0001 OSLO 11.01.09 06.15 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE Så nå lurer jeg på om jeg slipper å betale moms? Har handlet en del trimdeler til bilen fra statene, men da var alt gjort "by the book" og posten momset det bare for meg. EDIT: Det virker som "storselgeren" har sin egen butikk, så jeg aner ikke om den ble sendt privat. Håper på det beste selvfølgelig, selv om det er ikke snakk om mange kroner Hvordan gikk dette egentlig? Er i samme situasjon nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå