Gå til innhold

Er pakken stoppet i tollen - eller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom til Norge den 13.10

Lagt til side for tollvurdering da pakken er anttatt tollpliktig

Enn eller annen gang mellom kvelden den 13.10 eller morgen 14.10 finner posten som tollvesenests tollagerholder ut at for mange/alle av disse pakkene er feilmerket og at firmaet prøver å smugle varer inn i Norge, momsunndragelse i stor stil etc, de konkluderer med at volumet og omfanget er så stort at de ikke har til intensjon å rette opp og tollvurdere hver enkelt pakke, og sender dermed alle pakkene tilbake.

Kjipt for mottaker, men sånn kan skje når avsender/selger velger å ikke følge loven.

Lenke til kommentar
Ellers så har jeg også merket at de har blitt strengere, men det er vel fordi de før har tapt store penger hver dag på de ikke har giddet å gjøre jobben de strengt tatt skal gjøre.

 

Nå er det vel heller slik at iflg. posten dekker ikke gebyret de tar kostnadene ved tollbehandling, så de TJENER faktisk en god del på å slippe igjennom flest mulig pakker ute å tollbehandle de .. ;-)

Lenke til kommentar

Det kan jo faktisk være så enkelt som at avsender har nedjustert pålydende grunnet kursendringer, for å unngå 200 kr grensa. Og at det dermed er feil mellom pris på tolldeklarasjon og nettside. Dersom dette er gjort systematisk med f.eks 15 - 20 % så kan det fort oppfattes som forsøk på smugling etc.

Lenke til kommentar
Det kan jo faktisk være så enkelt som at avsender har nedjustert pålydende grunnet kursendringer, for å unngå 200 kr grensa.

 

Vil tippe at flertallet av pakkene bestillt derfra faktisk har en reell verdi på under kr.200

 

Virker som "kollektiv avstraffelse" det tollen/posten driver med nå

Lenke til kommentar
Det kan jo faktisk være så enkelt som at avsender har nedjustert pålydende grunnet kursendringer, for å unngå 200 kr grensa.

 

Vil tippe at flertallet av pakkene bestillt derfra faktisk har en reell verdi på under kr.200

 

Virker som "kollektiv avstraffelse" det tollen/posten driver med nå

 

Har heller ikke grunnlag for å tro noe annet. Men sett at det ble gjort en stikkprøvekontroll og de var konsekvent oppgitt med 15 - 20 % for lav pris. Da må man vel reagere. Det er heller ikke sikkert at containeren kom bare fra DX, men fra en transportør som DX bruker og hadde verre feil enn dette, f.eks. feilmerking av ulovlige varer.

 

Uansett blir det bare spekulasjoner. Men er det konsekvent grov "feilmerking" kan ikke Posten gjøre annet enn å reagere (noe som gjelder alle transportører som tollklarerer), gjør de ikke det kan man komme ille ut selv. Synd på de som har bestilt varer, men den skyldige her virker å være avsender.

Lenke til kommentar
Jojo, men hvorfor skal min pakke straffes når det ikke er noe galt med den?

 

Om pakken din har "feil"/mangler i tollpapirer (deklarasjon) er det noe galt med den selv om verdien er lavere enn 200 kr.

 

Problemet her kan være at Posten har fått en forsendelse (container) som inneholder mange enkeltpakker (fort vekk flere 100, husk at disse er containerene er fra 4 til 12 m3). Og hvor deklarasjonspapirene mangler/er feil/mangelfulle for hele forsendelsen. Skal man da forvente at man sjekker hver enkelt pakke i detalj (manuelt) med det tidsbruket det medfører.

 

Det er ikke sikkert Posten engang har åpnet forsendelsen (containeren), pga grove feil/mangler med deklarasjoner.

 

Men uten fullstendig forklaring fra Posten/Tollvesenet blir det bare spekulasjoner. Som skrevet tidligere, ta kontakt med avsender, det er den skyldige instansen.

 

@iskaldcola:

200-kronersgrensen regnes på fortollingstidspunket etter Tollvesenets omregningskurser.

 

Dvs. fortolles varen i dag og ut uken brukes kursen 6,140. Fortolles den neste uke blir kursen en annen. Forrige uke var kursen 6,150

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Da ser det ut til at mine to pakker fra DX også er sendt i retur, da sporingsinfo viser det samme som flere her..... :wallbash:

 

Jeg tror nok det er bevisst feilinfo på pakksedler fra DX som gjør at tollerne reagerer slik de gjør nå.

Ser den forrige pakken jeg fikk er merket med Gift (gave) og verdi på 45 HKD som tilsvarer omtrent 40NOK.

Og når de gjør dette selv om reell verdi er ca. 180NOK er det jo litt merkelig.

All den tid det står firmanavn og verdien er under 200 NOK bør de jo bare merke pakken riktig.

Om du ber om det og har over 200 NOK kan de jo kanskje prøve seg på Gift og lavere verdi, så får man ta sjangsen på at det går greit. :whistle:

 

Ja ja, blir vel lenge til jeg får varene mine nå da, og imens stiger vel dollarkursen så mye at jeg kommer opp på 201 NOK i verdi.... :no:

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Kommer ikke inn på dealextreme for øyeblikket for å sjekke min sending, men bestillte for en stund si to pakker, også reiste jeg bort en uke, og kom akkurat tilbake. Da hadde bare den ene av pakkene kommet. Litt merkelig siden begge ble sendt samme dato (9. oktober)

 

den ene pakken hadde en verdi på ca 37 kroner, og den andre hadde en verdi på ca 120 kroner.

 

Noen som vet noe mer? Hva vil skje med pakkene våre dersom de er tilbakesendt til dealextreme?

Lenke til kommentar
Arg, 3 av mine pakker er også sendt i retur.

 

Får ikke svar hos posten hva det kan være.

 

Er vi sikre på at posten har gjort dette med vilje?

Hvorfor skulle posten sende de i retur med vilje?

 

Er ikke første gangen pakker har blitt sendt tilbake til DealExtreme, dere vil få pakken, men det vil ta noen dager ekstra. Trenger ikke bekymre dere. :-P

Lenke til kommentar

Ser ut til at vi må passe på å spesifisere at utenlandsfirma sender med riktig faktura. Var tilsvarende irriterende da et US firma sendte en pakke i sommer der de kun oppga totalsummen med frakt så jeg plutselig havna langt over 200 grensa. Uansett, etter en mail til DX i går fikk jeg dette svaret i dag : "Apologies for any inconvenience we have caused.We will resend your package and make proper invoice.You will receive notification,when we ship it.Thank you for your patience." Så dere som har fått pakker returnert, ta kontakt, så ordner det seg sikkert.

Lenke til kommentar

Tollansvarlig eller noe ringte meg idag!

 

Det er importstans fra Dealextreme pga svindel med pakkene. Det vil være importstans helt til Dealextreme legger ved faktura i pakken og rett innhold.

 

Hva furan skal vi gjøre nå da? Har varer for flere tusen kroner som er på vei til meg.

 

Fikk mail fra han som bekrefter det også:

 

"Hei

 

Beklager men denne sendingen er sendt i retur til avsender.

 

Alle sendinger fra denne leverandøren ( DX- Deal Xtrem) blir inntil videre returnert. Årsaken er at avsender oppgir samme verdiangivelse/valør uansett innhold og reell verdi.

 

Det er senders ansvar å påse at korrekt dokumentasjon på innhold og verdi er påført sendingene. Feil og manglende dokumentasjon medfører mye merarbeid og store forsinkelser i forbindelse med innførselen.

 

Posten har derfor valgt å returnere alle sendinger slik at avsender skal kunne påføre korrekte opplysninger.

 

Med vennlig hilsen

 

Tommy Andersen

Posten Norge AS

Mail Division

Customer Service

P.O. box 810

NO - 1714 Sarpsborg

Telephone: 810 00 710

Faks :+47 69 12 78 00

mailto:[email protected]"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...