Pizzaen Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Hei Tenkte og kryptere noen filer på hardisken min bare for og prøve det ut Så har et par spørsmål: 1. Bruker TrueCrypt nå, er dette programet det "beste" på området?? 2. Lurer på hvilken krypteringsalgoritme og hashalgoritme jeg skall bruke for og få best sikkerhet? Her er bilder av de forskjellige algoritmene jeg har og velge mellom: hashalgoritmer: krypteringsalgoritmer: 3. Hva er forskjellen på krypteringene når det gjelder hvor sikker de er?? Det tar jo ikke lengre tid og brout force en kryptering enn andre krypteringer, er jo samme passord uansett? 4. Bruker også KeePass og lurer på hvilken krypteringsalgoritme jeg skall bruke der ut av disse: ?? Endret 16. oktober 2008 av Pizzaen Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Jeg vil si at TrueCrypt er det beste i sitt område. Når det gjelder sikkerhet, er allefall ikke andre tilsvarende programmer bedre. Gjelder det kryptering av enkle filer/mapper, kan du ta en titt på BCArchive Beste hashalgoritme er: 1. Whirlpool 2. SHA-512 3. RIPEMD-160 De to første er det ikke funnet noen svkaheter. SHA-512 er dog eiet av National Security Agency, de har patent på denne hashalgoritmen. Mulig jeg nå er svært paranoid, men kan da ikke annet føle at denne da kan ha en bakdør eller lignende. Grunnet usikkerhet setter jeg SHA-512 på andreplass. RIPEMD-160 er uansett den svakeste hashalgoritmen. Beste krypteringsalgoritme er; 1. AES-Twofish-Serpent eller Serpent-Twofish-AES Resten blir: AES, Rijndael, Serpent og Twofish På Keypass blir som nevnt AES beste valget. Når det gjelder Keypass, så er det i seg selv et genialt program. Det er dog i mitt syn et stort men med slik program. Hva hender om du slår på maskinen en dag bare for å oppdage at hele Windows er FUBAR, og eneste utvei er reinstall? Vil programmet da fremdeles ha alle dine passord? Det er som sagt et genialt program. Men for sikkerhetens skyld ville jeg kjøpt en liten og billig minnepenn som kun ble brukt til Keypass programmet. Endret 17. oktober 2008 av Svenni212000 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Kan legge til at det er ytelsesforskjeller hvis du skal lese og skrive mye til den krypterte disken. AES er overlegen i ytelse på min maskin, men det varierer fra system til system. TrueCrypt har en egen benchmark som kan kjøres for å test. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Jeg vil si at TrueCrypt er det beste i sitt område. Når det gjelder sikkerhet, er allefall ikke andre tilsvarende programmer bedre. Gjelder det kryptering av enkle filer/mapper, kan du ta en titt på BCArchive Beste hashalgoritme er: 1. Whirlpool 2. SHA-512 3. RIPEMD-160 De to første er det ikke funnet noen svkaheter. SHA-512 er dog eiet av National Security Agency, de har patent på denne hashalgoritmen. Mulig jeg nå er svært paranoid, men kan da ikke annet føle at denne da kan ha en bakdør eller lignende. Grunnet usikkerhet setter jeg SHA-512 på andreplass. RIPEMD-160 er uansett den svakeste hashalgoritmen. Beste krypteringsalgoritme er; 1. AES-Twofish-Serpent eller Serpent-Twofish-AES Resten blir: AES, Rijndael, Serpent og Twofish På Keypass blir som nevnt AES beste valget. Når det gjelder Keypass, så er det i seg selv et genialt program. Det er dog i mitt syn et stort men med slik program. Hva hender om du slår på maskinen en dag bare for å oppdage at hele Windows er FUBAR, og eneste utvei er reinstall? Vil programmet da fremdeles ha alle dine passord? Det er som sagt et genialt program. Men for sikkerhetens skyld ville jeg kjøpt en liten og billig minnepenn som kun ble brukt til Keypass programmet. Takker veldig mye for alle svarene Det med at pc'n blir FUBAR er ikke noe problem, jeg tar bare backup av den krypteringsfilen via online backup også når jeg får reinstallert så legger jeg inn KeePass eller TrueCrypt også monterer jeg krypteringsfilen og skriver inn passordet. Når det gjelder KeePass så er det mulig på 99,9% av alle nettsider og få tilsendt passord på mail på nytt viss krypteringsfilen av en eller annen grunn ikke funker en gang... Kan legge til at det er ytelsesforskjeller hvis du skal lese og skrive mye til den krypterte disken. AES er overlegen i ytelse på min maskin, men det varierer fra system til system. TrueCrypt har en egen benchmark som kan kjøres for å test. Skall se litt på det Noen som kan svare på dette også? 3. Hva er forskjellen på krypteringene når det gjelder hvor sikker de er?? Det tar jo ikke lengre tid og brout force en kryptering enn andre krypteringer, er jo samme passord uansett? Endret 17. oktober 2008 av Pizzaen Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Singel AES som jeg bruker er krypteringstandarden som blir brukt av den Amerikanske staten. Den er godkjent av NSA som sikker nok til å oppbevare top secret stemplet informasjon (ved bruk av 192 og 256 bits nøkler). Ha et passord bestående av 10< tegn bestående av store og små bokstaver, tall og eventuelt spesialtegn så tror jeg du kan kalle deg trygg. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Singel AES som jeg bruker er krypteringstandarden som blir brukt av den Amerikanske staten. Den er godkjent av NSA som sikker nok til å oppbevare top secret stemplet informasjon (ved bruk av 192 og 256 bits nøkler). Ha et passord bestående av 10< tegn bestående av store og små bokstaver, tall og eventuelt spesialtegn så tror jeg du kan kalle deg trygg. Ok Takker for alle svar i denne tråden Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 PC Tools Password Generator synes jeg er ganske genial. Og som nevnt, men gjerne ikke klartekst. Ofte er det ikke krypteringsalgoritmen, men selveste passordet som er svakheten. Er passordet bra nok, vil selv en passordbeskyttet zipfil være sikker nok for den vanlige mann i gaten. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) PC Tools Password Generator synes jeg er ganske genial. Og som nevnt, men gjerne ikke klartekst. Ofte er det ikke krypteringsalgoritmen, men selveste passordet som er svakheten. Er passordet bra nok, vil selv en passordbeskyttet zipfil være sikker nok for den vanlige mann i gaten. Skall se på den Men lurer på 2 ting til, hva er egentlig en hashalgoritme?? Også noen som vet hva den vanligste grensen for lengden på passord er på nettsider o.l? Endret 17. oktober 2008 av Pizzaen Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Her får du masse svar: http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptographic_hash_function Når det gjelder passordlengde på nettsider, så varierer det fra nettside til nettside. Det går vanligvis fra minimum 4 til maksimalt 24 tegn. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Her får du masse svar:http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptographic_hash_function Når det gjelder passordlengde på nettsider, så varierer det fra nettside til nettside. Det går vanligvis fra minimum 4 til maksimalt 24 tegn. Ok, takker utrolig mye for folket som har hjelpet meg i denne tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå