Gå til innhold

Hvordan innstallere RAM på beste måte?

ray001

Anbefalte innlegg

Hvordan ville/skal man innstallere RAM på "beste" måte?

Side om side eller farges vis?

Har dette HK -> ASUS P5E3 WS PRO, X38, og der er det plass til 4 ram`er.

Og slottene er sort-orange - sort-orange(skal jeg bruke sort og orange, eller sort og sort, eller orange og orange)?

Og ram som er kjøpt inn er:

Corsair TWIN3X DDR3-1333 4096 MB (2 x 2048 MB)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36213%3br:pg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står i manualen hvordan du skal installere brikkene så du får satt dem opp i dual-channel modus. Tipper sort + sort er veien å gå. Channel 1 A + Channel 1 B = Dual Channel mener jeg. Bruker du sort + oransje så blir det Channel 1 A + Channel 2 B.

Du kan også bruke CPU-Z for å sjekke om brikkene kjøres i Dual-Channel.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Beste måten å få maksimal utnyttelse av RAM, er først og fremst å benytte alle RAM-socketene. For eksempel, skal du ha 4 Gb med minne, bør du kjøpe 4 x 1 Gb brikker. Slik får du maksimal minnebåndbredde, da du får brukt hastigheten fra alle fire brikkene. 4 x 1 Gb på 1333 Mhz er bedre enn 2 x 2 Gb på 1333 Mhz, da du får dobbel hastighet per gigabyte..

Lenke til kommentar
Det står i manualen hvordan du skal installere brikkene så du får satt dem opp i dual-channel modus. Tipper sort + sort er veien å gå. Channel 1 A + Channel 1 B = Dual Channel mener jeg. Bruker du sort + oransje så blir det Channel 1 A + Channel 2 B.

Du kan også bruke CPU-Z for å sjekke om brikkene kjøres i Dual-Channel.

Jepp med det programet så står det dual channel :-)

Takker for fin info :-)

Lenke til kommentar
Beste måten å få maksimal utnyttelse av RAM, er først og fremst å benytte alle RAM-socketene. For eksempel, skal du ha 4 Gb med minne, bør du kjøpe 4 x 1 Gb brikker. Slik får du maksimal minnebåndbredde, da du får brukt hastigheten fra alle fire brikkene. 4 x 1 Gb på 1333 Mhz er bedre enn 2 x 2 Gb på 1333 Mhz, da du får dobbel hastighet per gigabyte..

Ok, kommer nok til å kjøpe 2stk til av samme sort(da blir det 8Gb), men det skjer ikke nå.

Skal prøve meg på Vista 64bit, etterhvert :-)

Lenke til kommentar

Ok, kommer nok til å kjøpe 2stk til av samme sort(da blir det 8Gb), men det skjer ikke nå.

Skal prøve meg på Vista 64bit, etterhvert :-)

Det å fylle alle slotter anbefales IKKE, i allefall ikke om du er fersk på PC delen.

Grunnen er at dette legger ekstra belastning på nordbrua på hovedkortet (På Intel maskiner før Core i7) dette må for eksempel i mitt tilfelle kompenseres med ØKT volt til nordbrua og litt BIOS fikling.

Men 2x brikker VIL du ha, Dual Channel er ett must for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Har du kildehenvisninger til dette?

Det har seg nemlig slik at (de fleste?) minnekontrollere i dag har maskimalt to uavhengige minnekanaler. Hver minnekanal er 64 bit bred, og hvis begge kanalene er i bruk samtidig får du dermed 128 bit båndbredde. Siden det er fire slotter og kun to kanaler, vil det si at to og to slotter deler en minnekanal. Dvs. at to slotter deler en båndbredde på 64 bits, og da spiller det ingen rolle om de 64 bitene blir sendt til én eller to brikker, for én DDR-brikke er designet for å bruke 64 bits. Eller vet du noe ikke jeg vet?

Edit: I tillegg er fire brikker mye tyngre for minnekontrolleren å drive enn to brikker, og fører til at Command Rate-timingen i de aller fleste tilfeller må økes. Da går ytelsen ned.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...