Gå til innhold

Temperatur overvåking av serverrom

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt ett program som overvåker kabinett temperatur og sender en mail ved temperatur grense.

Har endel servere som står i serverrom med aircondition. Vil gjerne ha kontroll på at kjøleanlegg virker også utenom kontortid. Dell har Openmanage applikasjonen som kan sende mail og slå av server ved kritisk temperatur, men grensen er låst til 40(?)grader. Vil gjerne ha varsel litt før..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikkert ok løsning det.

Men nå fant jeg akkurat en gratis løsning som bruker maskinens egne temp sensorer. Installerte den på en vanlig pc som står på serverrom, som sender mail hvis temp stiger. http://www.almico.com/speedfan.php

Ok, trodde det var temperaturen i serverrommet du skulle ha overvåket jeg.

Det stemmer. Men temperaturen i kabinettet på pc'en er så og si paralell med temperatur i serverrommet, selv om den er noen grader høyere. Den øker med 1 grad når temperatur i rommet øker med 1 grad. Så det er ikke noe problem å bruke denne som indikator for temperatur i rommet.

Lenke til kommentar
OpenIPMI og noen enkle script må da være det optimale?

Windows Server har jo sin egen IPMI-løsning om du bruker det OSet.

Speedfan har vel ikke noen form for varsling?

Joda. Klikk "Configuration" --> "Events". Denne menyen vises ikke på screenshot på websidene til Speedfan, er kanskje en ny funksjon i siste versjon.

Endret av klikk1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

hvis du skal overvåke serverrommet må du jo ha en type sensor, jeg monterte nylig en slik for en kunde av oss, det var http://www.uptimedevices.com/

Veldig enkel sak som du bare gir en ip i nettverket og som du kan sette opp med mail varsling etc.. Koster vel 3000kr e.l, alt for dyrt etter min mening...

EDIT: jøss, var litt sent ute jeg

Endret av c7Nn
Lenke til kommentar
Sikkert ok løsning det.

Men nå fant jeg akkurat en gratis løsning som bruker maskinens egne temp sensorer. Installerte den på en vanlig pc som står på serverrom, som sender mail hvis temp stiger. http://www.almico.com/speedfan.php

Ok, trodde det var temperaturen i serverrommet du skulle ha overvåket jeg.

Det stemmer. Men temperaturen i kabinettet på pc'en er så og si paralell med temperatur i serverrommet, selv om den er noen grader høyere. Den øker med 1 grad når temperatur i rommet øker med 1 grad. Så det er ikke noe problem å bruke denne som indikator for temperatur i rommet.

Servere har en "Ambient Temprature" altså en sensor som sitter heeelt i front, ved/bak viftene som suger inn luft.

av erfaring er denne tempraturen 4-5 grader varmere enn selve rommet.

programmet har ikke noe mulighet til å bruke denne sensoren til å følge med på?

en ting til du må tenke på, har du mange servere i racket/mange rack og mange servere kan tempraturenforskjellen fra øverste til nederste server være opp til 10-15 grader, dette er hvis kjølingen og luft-sirkuleringen stopper opp.

40 grader er forresten standard kritisk temepratur, det er anbefalt å skru av serveren hvis den kommer noe særlig over denne, dette er på Ambient, rom-tempratur er gjerne en del under.

c7Nn: vurderte en slik sensor, men fant ut at det var bortkastede penger hvis man har litt kontroll på serverene.

Lenke til kommentar

jeg har ett par server-rom på jobb som blir veldig raskt varmt om kjølingen skulle ryke, og er sårbare mtp. oppbyggningen. også disse klarer seg utrolig bra med bare tempratur-sensoren.

merker det veldig raskt når det blir varmt, oftest lenge før det er 40 grader i rommet.

men, om du ser behovet, så skal jeg ikke si noe på det :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Ser at denne tråden er noen måneder gammel, men har du pris og mer info på den sms løsningen? Jeg er nyskjerrig på den.

En grei og prisgunstig løsning jeg har testet er en Easylog RT temperaturlogger. Denne har usb og må kobles inn i en PC på serverrommet. Den koster kun kr. 650 og programvare følger med for varsling via epost og sanntidsovervåking.

Ellers finnes det også dataloggere med Ethernetkontakt som ikke trenger egen PC for å kjøre program da de kan avleses med nettleser rettet mot IP adresse. Disse er imidlertid en del dyrere, ca kr. 2000.

Endret av santaman
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...